لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

رید کنترلر چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

raid کوتاه شده عبارت «Redundant Array of Independent Disks» است. raid ها هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری موجود هستند. از آن جایی که امروزه با افزایش میزان داده و اطلاعات و به دنبال آن میزان ذخیره سازی نیز افزایش پیدا کرده است ؛ اکثر کاربران طالب آن هستند که در کنار بهره مندی از سرعت و امنیت بالا ، داده های خود را نیز در شرایطی ایمن ذخیره کنند که در نتیجه این نیاز ، از قطعه ای به نام رید کنترلر(Raid Controller) استفاده می شود تا با ایجاد کارایی بالا و کمک به تایم آپ و پایداری سرویس دهی ، ظرفیت را افزایش داده و دسترسی به دیتا و اطلاعات را فراهم ساخته و امکان مدیریت را نیز در اختیار ما قرار دهند .
کمپانی به نام و گسترده‌ی اچ پی ، تمامی محصولاتش را توسعه داده و با ارائه به روز ترین تکنولوژی های کامل برای ذخیره سازی و عرضه محصولات در مدل های متنوع در نسل های گوناگون ، موجب شده تا بدون ایجاد هر مشکلی برای دسترسی به داده و اطلاعات بتوان به اصلاح آرایه ها پرداخت و نیز از دیتای مورد نظر محافظت کرد .

کاربرد رید کنترلر 

این محصول موظف است تا مشکلاتی که ممکن است برای سیستم رخ دهد را پیش بینی کند و در صورت بروز هر گونه نقص یا اختلالی در سیستم به انجام اصلاح آن مشکل بپردازد و تمامی خطاها را نیز مدیریت کند .

علاوه بر تمامی این نکاتی که بیان شد ، انجام ریکاوری اتوماتیک و نیز پیگیری پارامتر های کلیدی در کنار مانیتورینگ فعالیت I/O ، از جمله کاربرد های رید کنترلر به شمار می رود و هم چنین این محصول از سیستم ما در برابر Downtime محافظت می کند .

انواع رید کنترلر

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم این محصول به گونه ای است که می توان از آن به صورت نرم افزاری و نیز سخت افزاری استفاده کرد و علاوه بر این ، تعداد پورت و میزان حافظه کش و نوع ورودی و یا سطح رید بندی نیز بر تقسیم بندی انواع raid کنترلر تاثیر می گذارد ؛ اما اگر بر اساس سخت افزاری یا نرم افزاری بودن به انواع آن بپردازیم ، در واقع شیوه کار به این صورت است که اگر رید کنترلر به صورت نرم افزاری باشد ، در نهایت برای انجام سایر دستور العمل هایش از برخی منابع سخت افزاری نیز استفاده می کند .

اگر raid controller به صورت سخت افزاری نیز ساخته شده باشد ، موظف است تا از دستگاه های SAS  و نیز SATA پشتیبانی کند و در واقع همانند یک عدد کارت PCI عمل می کند .

در کل میان دو نوع رید کنترلر سخت افزاری و نرم افزاری نکات نسبتا مشابهی نیز پیدا می شود اما اگر بخواهیم این دو نوع را با هم مقایسه کنیم در میابیم که raid سخت افزاری از دیگر نوع آن قدرتمند تر عمل می کند .

مزایای استفاده از رید کنترلر

raid controller

از آن جایی که این محصول این امکان را در اختیار ما می گذارد که قادر بر آن باشیم تا تمامی هارد دیسک های سرورمان را به صورت هم زمان با هم مدیریت کنیم ، کارایی هارد دیسک را برای ما افزایش داده و حتی در صورت بروز هر گونه خرابی بر روی هارد دیسک می توانیم به تعویض آن بپردازیم آن هم بدون آنکه به خاموش کردن سیستم احتیاج داشته باشیم .

رید کنترلرها علاوه بر محافظت از درایو های HDD / SDD و جلوگیری از سوختگی آن ، از هارد نیز محافظت می کند و در نتیجه جلوی معیوب شدن آن را گرفته و پس به دنبال آن دیتاها نیز از بین نمی روند .

نه تنها استفاده از رید کنترلر ها از پاک شدن اطلاعات و داده ها بعد از بروز هر گونه مشکل سخت افزاری جلوگیری می کنند ، بلکه حتی اگر برای تعویض هارد و یا جایگزین کردن آن نیز اقدام کنیم ، داده ها همچنان دست نخورده باقی می مانند .

قابلیت خواندن و نوشتن دیتا در چند درایو عمر مفید HDD را افزایش می دهد و همین دسترسی بیشتر کاربر به درایو ها موجب می شود تا Redundancy نیز بهبود پیدا کند .

رید کنترلر سرور های نسل دهم

از جمله ویژگی هایی که نسل دهم رید کنترلر را از سایر نسل های پیشین آن متمایز می سازد ، قابلیت مجازی سازی و ارتقا ، در کنار داشتن پهنای باند بسیار بالا و همچنین ساپورت از تمام انوع سطوح raid بندی و قابلیت به روز رسانی کش در کنار بهره مندی از تکنولوژی  / Ssas6GB در اکثر مدل های عرضه شده آن است .

همه این امکانات و برتری های رید کنترلر های نسل دهم کمپانی سازنده hp ، در مقایسه با سایر محصولات نسل های دیگر ، موجب شده که این رید کنترلرهای به نسبت جدید تر و به روز ،  سطح عملکرد سازمان ها و همه نوع کسب و کار را ارتقا بخشد .

عملکرد این رید کنترلرهای نسل دهم ، اکثر اوقات مبتنی بر نرم افزار بوده اما با RAID  سخت افزاری شباهت دارد ولی از امکانات و قیمت کمتری برخوردار است .

اما با این حال این محصولات نسل دهم در مقایسه با سایر نسل های پیشین دیگر ، از بازدهی و عملکردی عالی برخوردار بوده و به روز ترین استاندارد های امنیتی را شامل می شوند و تنها نکته منفی قابل ذکر درباره مدل های نسل 10 آن است که با دارا بودن این شاخصه ها ، در مقایسه با سایر کالا های دیگر کمی گران تر تلقی می شوند .

رید کنترلر های اچ پی قبل از نسل دهم

raid کنترلر

همانطور که پیش تر بیان شد ، کمپانی hp انواع محصولات در مدل های گوناگون را برای هر نسل سرور به بازار مصرفی ارائه کرده و به موجب همین موضوع ، هر سرور متناسب با نسل خودش از نوع خاصی رید کنترلر با ویژگی های به خصوص ، پشتیبانی می کند .

به طور مثال رید کنترلری که سرعت G3 دارد ، متناسب برای سرور های G5 و نیز نسل های پایین تر است و این در حالی است که سرعت 6 توانایی مطابقت با نسل های ششم و هفتم و هشتم سرور های اچ پی را دارد و در نهایت این سرعت 12 است که برای سرور های نسل نهم و دهم مورد استفاده قرار می گیرد .

قاعدتا raid controller های نسل های پایین تر ، از برخی ویژگی ها برخوردار نیستند که از جمله آن ها می توان به مجازی سازی و پشتیبانی از درایو SAS و یا سیستم های عامل جدید اشاره کرد و در حالی که نسل دهم تمامی این ویژگی ها را ساپورت می کند ، نسل های پایین تر فقط قادر بر آن هستند که از درایو های SATA پشتیبانی کنند .

پس می توان گفت عدم پشتیبانی از درایو SAS و ظرفیت کمی از حافظه کش که می توانند ارائه دهند از جمله معایب نسل های قدیمی تر این محصول به شمار می رود و این نتیجه حاصل می گردد که استفاده از سرور های به روز ، استفاده از رید کنترلر های نسل جدید را نیز خواهان خواهد بود .

باتری رید کنترلر چیست

وظیفه اصلی این باتری رید کنترلر جدا و مجزا کردن داده ها و اطلاعات و در نهایت ذخیره آن ها بر روی یک درایو سخت افزاری و یا حتی نرم افزاری است ؛ این کالا به علاوه بر عهده داشتن تنظیمات و محافظت از محتوای موجود در کارت سخت افزاری RAID، قادر بر پیکربندی هاردیسک نیز است.

وجود این باتری موجب می شود تا زمانی که به هر دلیل سرور دچار ایراد یا خاموشی شد و به این واسطه برخی از داده ها ناقص باقی مانده و کامل نوشته نشده باشند، حافظه کش توسط باتری و تا زمان حل مشکل ، فعال نگه داشته می شود.

پس از رفع مشکل سرور و روشن شدن آن، تمامی دیتاهایی که ناقص باقی مانده بودند پیش از شروع فعالیت دیسک ها، توسط باتری جمع آوری و سازمان دهی شده و روی دیسک، مورد بازنویسی و باز خوانی قرار می گیرند و پس از آن ، به واسطه یک سیگنال ارسالی به سرور ؛ دیسک آماده استفاده می شود.

یکی از بهترین اقدامات آن است که raid کنترلر سرور، همیشه آپدیت نگه داشته شود و با روشن کردن سرور حتی در مواقعی که به آن احتیاجی نداریم نیز از دی شارژه شدن و خرابی باتری سرور جلوگیری کنیم.

در نتیجه می توان گفت از آن جایی که نوسانات و یا قطعی برق و خاموشی سرور موجب از بین رفتن محتویات حافظه ما می گردد ، این محصول در اکثر اوقات برای آن دسته از مصرف کنندگانی که قصد جلوگیری از حذف ناگهانی و از بین رفتن اطلاعات و به ویژه داده های حافظه پنهان را دارند مورد استفاده قرار می گیرد .

جمع بندی

به هنگام تهیه رید کنترلر ، آن چه باید به آن توجه کنیم این است که رده این قطعه با سروری که به کار گرفتیم متناسب باشد و نوع هاردی که می خواهیم به کار گیریم نیز چک کنیم .

بسته به نوع فعالیتی که ممکن است سرور و این قطعات در آن به کار گرفته شود ، میزان حافظه کش مورد نظر برای ما اهمیت دارد چرا که میزان داده و اطلاعات در هر کسب و کاری متغیر بوده و در نتیجه همین موضوع لازم است تا رید کنترلر و نیز باتری متناسب با میزان دیتا ؛  جهت ذخیره سازی در حافظه پنهان به کار گرفته شود ، چرا که اطلاعات در مدت زمان طولانی ذخیره شده و محافظت از آن ها برای ما حائز اهمیت است .

پس اگر به دنبال تهیه متناسب ترین رید کنترلر برای سرور خود هستید می توانید با مشاورین ما ارتباط برقرار کرده تا مقرون به صرفه ترین گزینه برای تهیه رید کنترلر اچ پی را در اختیار شما قرار دهند .

امیدوارم تونسته باشیم پاسخی مناسب به سوالات شما در رابطه با Raid controller  ها داده باشیم . ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. منتظر نظرات و سوالات شما هستیم.

 

برای خرید محصولات و دیدن سایت ما از اینجا اقدام کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام  دوبرکا  از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام سرور دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام دوربین مداربسته دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا