اخبار

فضای ابری یا Cloud چیست؟

 فضای ابری یا Cloud

فضای ابری یا کلود به یک سرویس کاملا اختصاصی گفته می شود که به منظور ذخیره سازی و اشتراک گذاری انواع داده های شخصی یا سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که این فضا تنها از داخل کشور قابل دسترسی است، امکان دسترسی غیر مجاز به اطلاعات از خارج از کشور وجود ندارد.

از مزایای این سرویس می توان به امکان دسترسی با استفاده از دستگاه هایی مانند تلفن همراه، تبلت و … با توجه به قوانین تعریف شده به وسیله خود کاربر و برخورداری از اپلیکیشن های اختصاصی مربوط به Windows، Android و IOS اشاره نمود.

تعریف فضای ابری یا کلود

همان طور که می دانید کلود یا cloud در لغت به معنای ابر می باشد. ابر توده ای متراکم از بخار بوده و در طبقات پایینی و میانی اتمسفر تشکیل می گردد.

در تکنولوژی نیز کلود توده ای بسیار بزرگ از اطلاعات و داده ها است که کاربر می تواند اطلاعات را روی آن ذخیره کرده و دریافت نماید. در واقع فضای ابری یک فضای مجازی به منظور ذخیره سازی داده ها و اطلاعات و دریافت آن ها در مواقع نیاز می باشد. افراد می توانند به جای استفاده از حافظه های فیزیکی و لوکال برای ذخیره اطلاعات خود از کلود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت حافظه فیزیکی و حافظه مجازی

رایانش ابری چیست

 رایانش ابری یا Cloud Computing چیست؟

به عبارت ساده، رایانش ابری یا کلود کامپیوتینگ به استفاده از یک ابر اطلاعاتی برای ذخیره داده ها و اطلاعات و بازیابی آن ها گفته می شود.

حافظه های ابری در هر دو حالت خصوصی و عمومی وجود دارند که می توان با توجه به نوع اطلاعات و کاربرد آن ها، یکی از این دو نوع را مورد استفاده قرار داد.

اینترنت بستر اصلی دسترسی به کلود می باشد و دسترسی به داده ها و اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری تنها با استفاده از اینترنت امکان پذیر است.

 توجه داشته باشید که استفاده از نرم افزارها یا شبکه های ریموت به منظور دسترسی از راه دور به فایل های فیزیکی موجود در خانه، محل کار و یا سیستم های مشتریان، رایانش ابری نمی باشد. چون با وجود این که دسترسی ما به فایل ها به صورت مجازی است، اما هیچ یک از این سیستم ها به عنوان فضای ابری یا کلود شناخته نمی شوند.

فضای کلود از تعداد زیادی سرور قدرتمند به منظور ذخیره سازی اطلاعات تعداد زیادی کاربر بهره می برد که به وسیله یک ارائه کننده کنترل و مدیریت می شود.

امنیت بالا و پشتیبانی قدرتمند از ویژگی های اصلی یک سیستم کلود می باشد، ار غیر از این بود کاربران نمی توانستند اطلاعات مهم و با ارزش خود را به این سیستم بسپارند.

کاربرد فضای ابری یا کلود

ذخیره اطلاعات حجیم یا اطلاعات مهم در سیستم کلود که کاربران زیادی باید به آن ها دسترسی داشته باشند، موجب کاهش هزینه ها شده و سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش می دهد.

سیستم های کلود می توانند اطلاعاتی نظیر پروژه های نرم افزاری در حال ساخت، فیلم ها، فایل های اجرایی، گیم ها، اپلیکیشن ها و و وب سایت هایی که دارای تعداد دانلود بالایی هستند، به راحتی در خود ذخیره کنند.کاربرد فضای ابری یا کلود

از سیستم های کلود متعدد در دنیا می توان به Google Drive، OneDrive، iCloud و دراپ باکس اشاره نمود، سیستم هایی که شاید تا به امروز نمی دانستید که سیستم کلود و رایانش ابری محسوب می شوند.

کاربران می توانند متناسب با نیاز و سلیقه خود، فضای ابری مناسب و مطلوب را انتخاب نمایند.

سرویس هایی مانند Gmail و Yahoo Mail از سیستم هایی هستند که سال هاست به منظور ذخیره سازی ایمیل ها مورد استفاده قرار می گیرند و سیستم ذخیره سازی کلود به حساب می آیند. بدین شکل که ایمیل ها روی یک سرور مرکزی ذخیره می شوند و کاربران می توانند بدون این که آن ها را به صورت همیشگی روی دستگاه های خود ذخیره کنند، از طریق کامپیوتر، تلفن همراه و یا تبلت به آن ها دسترسی داشته باشند.

امنیت در فضای ابری یا رایانش ابری

عده ای بر این باورند که سیستم های کلود نمی توانند امنیت مورد نیاز اطلاعات آن ها را تامین کنند. در حالی که این گونه نیست و امنیت این سیستم ها حتی از امنیت سیستم ها و حافظه های شخصی ما نیز بیشتر است. همان طور که گفته شد، امنیت بالا و پشتیبانی قوی از مشخصه های بارز این سیستم ها محسوب می شوند.

حملات و اتک (attack) هکرها در این سیستم ها به راحتی پیش بینی شده و مهار می شود.

محدودیت  استفاده از سرویس کلود

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، این سیستم ها تنها در بستر اینترنت قابل دسترسی خواهند بود و اگر دسترسی به اینترنت قطع شود، دیگر نمی توان داده ها و اطلاعات را از فضای ابری یا کلود دریافت نمود.

البته امروزه که استفاده از اینترنت در بین عموم بیش از پیش در حال گسترش است، نمی توان این مورد را محدودیت به حساب آورد، چرا که اینترنت در اکثر موارد در دسترس بوده و مشکلی برای استفاده از فضای ابری ایجاد نمی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا