دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

لنز وریفوکال (Varifocal) چیست و چه مزایایی دارد؟

لنز وریفوکال (Varifocal)

از آن جایی که امروزه دوربین های مداربسته بسیار متنوعی در بازار تجهیزات نظارتی وجود دارد، دقت و آگاهی در انتخاب دوربین مداربسته مناسب بسیار حائز اهمیت است. دوربین های مداربسته ای که از لنز وریفوکال (Varifocal) استفاده می کنند در مقایسه با دوربین هایی که لنز تعبیه شده در آن ها، ثابت است، دارای مزایایی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

به طور کلی لنزهایی که در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند، در دو گروه اصلی لنزهای ثابت (Fix) و لنزهای وریفوکال (Varifocal) قرار می گیرند. امکان تغییر فاصله کانونی قابلیتی است که این تقسیم بندی بر اساس آن صورت می گیرد.

تفاوت لنز وریفوکال با لنز ثابت 

تفاوت لنز وریفوکال با لنز ثابت 

لنز وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی در بازه ای مشخص و محدود شده را در اختیار کاربر قرار می دهد. برخی از دوربین هایی که از لنز وریفوکال استفاده می کنند دارای قابلیت تغییر زاویه دید نیز هستند.

اما لنز ثابت از دیافراگمی بهره می برد که امکان تغییر در آن وجود ندارد. کاربرد این لنزها برای بررسی اجمالی یا جزییات نزدیک می باشد، اما نمی توان دیافراگم آن ها را تغییر داد و هر دو منظور را استفاده نمود. به عبارت ساده تر این نوع لنزها قابلیت تنظیم ندارند. بنابراین در صورتی که مایل به خرید یک دوربین مداربسته با لنز ثابت هستید، باید از درست بودن دیافراگم لنز آن اطمینان حاصل کنید، چون شما نمی توانید بعد از نصب دوربین مداربسته، دیافراگم آن را تغییر داده یا تنظیم نمایید.

قیمت لنز وریفوکال کمی بالاتر از لنز ثابت است، در عوض امکان تنظیم دیافراگم را پس از نصب دوربین مداربسته برای شما فراهم می کند. از این رو میزان خطا را کاهش می دهد. در واقع شما با استفاده از لنز وریفوکال قادر خواهید بود در صورت نیاز، پس از نصب نیز تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

دیافراگم های لنزهای وریفوکال به عبارت زیر می باشند:

  • 2.8~12 mm
  • 3.5~8 mm
  • 6~60 mm
  • 5~100 mm

هر چه سایز دیافراگم بزرگتر باشد، امکان بزرگنمایی بیشتری در تصویر به وجود می آید، به این ترتیب امکان ضبط و مشاهده جزییات بیشتری فراهم می شود. اما هر چه دیافراگم کمتر باشد، می توان تصاویر گسترده با جزییات کمتری دریافت کرد.

مزایای لنز وریفوکال

مزایای لنز وریفوکال

از جمله ویژگی ها و مزایای لنز وریفوکال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری در نصب

محدودیت هایی که در هنگام نصب دوربین هایی با لنز ثابت متوجه افراد است، در دوربین هایی که از  لنز وریفوکال بهره می برند، وجود ندارد. این دوربین ها می توانند محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار دهند و انعطاف پذیری بالایی در نصب دارند.

  • ثبت و ضبط تصاویر با کیفیت و واضح

یکی دیگر از مزایای لنز وریفوکال، ضبط تصاویر با کیفیت و واضح می باشد. لنز وریفوکال دارای زوم اپتیکال است، به این معنی که با بزرگ کردن و وزم کردن روی تصویر، کیفیت آن کاهش پیدا نمی کند و کیفیت تصویر حفظ می شود.

  • هزینه نصب پایین

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، دوربین هایی که از لنز وریفوکال استفاده می کنند محدودیت نصب ندارند، چرا که دارای قابلیت تغییر زاویه دید بوده و قادر به پوشش زاویه بسیار گسترده ای هستند. با توجه به راحتی نصب، هزینه نصب این نوع دوربین ها در مقایسه با سایر دوربین های مداربسته بسیار پایین تر است، چون نیازی به تعویض مکان یا تغییر زاویه دید ندارند و کاربر می تواند با تغییر در فاصله کانونی، زاویه مورد نیاز خود را به وجود آورد.

انواع لنز وریفوکال 

دوربین مداربسته

تا این جا دریافتیم که فاصله کانونی لنز وریفوکال متغیر است و قابلیت تغییر زاویه دید در دوربین های مداربسته ای که لنز Varifocal روی آن ها تعبیه شده است، وجود دارد. لنزهای وریفوکال بر مبنای نحوه تغییر فاصله کانونی نیز به دو نوع لنزهای دستی و Motorized تقسیم بندی می شوند.

لنزهای دستی به طور معمول از 2 عدد پیچ بهره می برند که می توان با چرخش آن ها، زاویه دید و فوکوس دوربین را تغییر داد. اما تغییر فاصله کانونی در لنزهای Motorized، همان طور که از نام آن مشخص است، با استفاده از یک موتور و به شکل خودکار انجام می گیرد. در این حالت می توانید مقدار فاصله کانونی را از طریق دستگاه ضبط کننده NVR یا به وسیله مرورگر مشخص کنید تا دوربین مداربسته به صورت اتوماتیک فاصله کانونی را روی مقدار معین شده تنظیم کند. لنزهای موتورایز گران تر از لنزهای دستی هستند.

هم چنین لنزهای وریفوکال بر مبنای نحوه تنظیم نور عبوری از لنز نیز در سه دسته لنزهای Auto Iris، Fixed Iris و Manual Iris قرار می گیرند.

– لنزهای Auto Iris به لنزهایی گفته می شود که نور عبوری در آن ها به شکل اتوماتیک تنظیم می شود. این لنزها خود دارای دسته های DC Iris و Video Iris هستند که در DC Iris نور ورودی به وسیله دوربین و در Video Iris نور ورودی توسط خود لنز تنظیم می شود.

– لنزهای Fixed Iris نیز به لنزهایی اطلاق می شود که امکان تغییر نور ورودی در آن ها وجود ندارد.

– لنزهای Manual Iris نیز لنزهایی هستند که نور ورودی در آن ها به صورت دستی تنظیم می شود.

توجه داشته باشید که قیمت لنزهای وریفوکال در مقایسه با لنزهای ثابت بالاتر است و اندازه آن ها نیز بزرگ تر می باشد. در واقع قیمت بالاتر و اندازه بزرگ تر تقریبا تنها معایب لنزهای وریفوکال هستند که با توجه به قابلیت های زیادی که این لنزها فراهم می کنند، این معایب دیگر به چشم نمی آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا