سرورهای فیزیکیلپ تاپ و کامپیوتر

سرور اختصاصی یا Dedicated Server چیست؟

سرور اختصاصی یا Dedicated Server چیست؟

سرور اختصاصی چیست ؟ اگر درصدد راه اندازی وب سایت خود هستید و می خواهید یک سرور اختصاصی تهیه کنید، بایستی به این نکته توجه داشته باشید که گزینه های متنوع زیادی از سرویس های هاستینگ وجود دارند که اگر نتوانید انتخاب درست و مناسبی داشته باشید با مشکل مواجه می شوید. در این مقاله بیان می کنیم که سرور اختصاصی چیست، چه مزایایی دارد و آیا انتخاب آن به صرفه است؟

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی به یک سرور وب هاستینگ گفته می شود که به وسیله یک شرکت میزبانی وب ارائه شده است و سازمان یا فرد از آن به صورت اختصاصی استفاده می کنند. این سرور ها به عنوان یکی از گران ترین سرویس های هاستینگ شناخته می شوند و در وب سایت ها و پروژه های بزرگ و حجیم مورد استفاده قرار می گیرند.

سرور های اختصاصی بسیار انعطاف پذیر هستند و فرد می تواند به صورت کامل آن را در اختیار بگیرد و به امکانات و ویژگی هایی مانند انتخاب نوع سخت افزار و سیستم عامل سرور، پیاده سازی امنیتی و امکاناتی مشابه، دسترسی داشته باشد. در حالی که در سرور های اشتراکی این گونه نیست و مشتریان بسیاری به صورت مشترک از یک سرور استفاده می کنند.

هم چنین بخوانید: سرور مجازی چیست؟

 سرور اختصاصی چه کاربردی دارد؟

این سرور ها عمدتا توسط وب سایت های بزرگ و سنگین، اپلیکیشن های بزرگ و ذخیره سازی اطلاعات و داده ها مثل بک آپ مورد استفاده قرار می گیرند و برای این کاربرد ها مناسب هستند. وب سایت های کوچک نیازی به سرور های اختصاصی ندارند اما برای کسب و کار هایی که به سرعت در حال رشد و توسعه هستند، خرید یک سرور اختصاصی می تواند گزینه مناسبی باشد.

سرور اختصاصی برای چه کاربرانی مناسب است؟

همان طور که گفته شد سرور های اختصاصی یکی از گران ترین سرویس های هاستینگ هستند، بنابراین در مواقع خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که صاحب وب سایت قادر به پرداخت هزینه های ماهانه یا سالانه آن باشد. اما این سرور برای چه کاربرانی پیشنهاد مناسبی است؟

  • وب سایت هایی که دارای مشتریان بسیار زیادی هستند.
  • وب سایت هایی که بازدید کننده زیادی دارند و ترافیک بالایی را در روز تجربه می کنند.
  • فروشگاه های اینترنتی متوسط و بزرگ و کسب و کار های بزرگ و پیچیده
  • وب سایت هایی که در زمینه اشتراک گذاری ویدیو فعالیت می کنند.
  • سازمان هایی که نمی خواهند از سرور اشتراکی استفاده کنند.
  • وب سایت هایی که می خواهند رضایت مشتری را جلب نمایند و به منظور افزایش قابلیت اطمینان و پایداری بالا به دنبال پهنای باند می باشند.
  • سایت های داینامیک که نرم افزار های پایگاه داده ها بزرگ و تجزیه و تحلیل داده ها را مورد استفاده قرار می دهند.

هم چنین بخوانید: سرور خانگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

آیا سرور اختصاصی گزینه بهتری است؟

در این که سرور های اختصاصی بسیار قدرتمند تر از انواع دیگر سرور ها عمل می کنند، شکی وجود ندارد. در واقع نیاز و انتظار شما از سرور تعیین کننده نوع سرور می باشد. اگر سایت شما نیازمند منابع بیشتری از سرور است، توصیه می شود از سرور اختصاصی استفاده کنید.

سرور اختصاصی چه مزایایی دارد؟

سرور اختصاصی بر خلاف سرور اشتراکی دارای سخت افزار اختصاصی بوده و در دیتاسنتر به صورت ویژه نگهداری و محافظت می شود، به همین دلیل امنیت بسیار بالایی دارد.

این سرور ها تنها توسط وب سایت ها بزرگ و پر بازدید استفاده نمی شود، بلکه توسعه دهندگان نیز می توانند با دسترسی بالا از آن استفاده نمایند.

سرور اختصاصی فقط در اختیار یک کاربر است که می تواند منابع آن را به صورت 100 درصد در اختیار داشته باشد، از این رو مدیر وب سایت قادر خواهد بود با تسلط و کنترل کامل به مدیریت محتوای خود بپردازد. در واقع با استفاده از سرور اختصاصی محدودیتی برای انتخاب نوع سیستم عامل، کنترل پنل، کانفینگ های داخل و استفاده از منابع محدودیتی وجود ندارد.

این میزبان ها در دیتاسنتر های امن و مطمئن نگهداری می شوند  و سرعت اینترنت بالایی دارند که همراه با یک IP ویژه ارائه می گردد. از مزایای دیگر این سرور های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه خدمات به روز با منابع 100 درصد
  • امکان مدیریت کامل در سرورهای لینوکس
  • استفاده از بروز ترین و قدرتمند ترین سخت افزارها
  • خدمات نظارت و مانیتورینگ پیشرفته
  • نگهداری و پشتیبانی ویژه
  • دسترسی دائم حتی در زمان آفلاین بودن

خرید دستگاه سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا