دوربین مداربسته

دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته کدام اند؟

دوربین مداربسته ابزاری است که به منظور نظارت بر محیط با هدف جلوگیری از وقوع پیشامدهایی مانند سرقت، ورود غیر مجاز و با هدف حفظ امنیت و حریم شخصی، نظارت بر عملکرد کارکنان و … مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین مداربسته نیز مانند تمامی دستگاه های الکترونیکی دیگر دچار مشکلاتی می شود که یکی از آن ها سیاه و سفید شدن تصویر می باشد. در این مقاله سعی کردیم تا دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و راهکارهای رفع آن ها را بیان کنیم.

آیا رنگی بودن تصویر دوربین مداربسته مهم است؟

اگر جزییات تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته برای افراد مهم باشد، اهمیت رنگی بودن تصویر دوربین مداربسته آشکار می شود. رنگی بودن تصاویر می تواند اطلاعاتی مانند رنگ اشیاء و لباس، رنگ وسیله نقلیه مجرم و … را در اختیار کاربر قرار دهد.

در واقع رنگی بودن تصویر دوربین مداربسته به قدری مهم شده است که تولید کنندگان دوربین  به ویژه کمپانی هایک ویژن، سعی دارند تا دوربین هایی تولید کنند که در هنگام شب نیز تصاویر رنگی ضبط گردند. البته در این زمینه موفقیت هایی هم به دست آورده اند که دوربین های مداربسته استارلایت یا دید در شب رنگی و دوربین های color vu از جمله این دوربین ها هستند.

هم چنین بخوانید: راهنمای خرید دوربین مداربسته 

چگونه از نمایش رنگ دوربین ها مطمئن شویم؟

  • بررسی وضعیت نور

نصب دوربین مداربسته در محل تاریک موجب می شود که تصاویر سیاه و سفید ضبط کند، با قرار دادن دوربین مداربسته در محل روشن مشاهده خواهید کرد که دوربین مداربسته دوباره تصاویر رنگی ارائه می دهد.

  • دریافت انرژی کم

زمانی که انرژی دریافتی توسط دوربین مداربسته کم باشد این امکان وجود دارد که تصاویر و فیلم به صورت دید در شب ضبط گردد. در این حالت می توانید مکان دوربین مداربسته را تغییر دهید تا تصویر به صورت رنگی درآید. البته احتمال دارد که آداپتورهای برق در اثر کارکرد بیش از حد، قدرت کافی برای تامین انرژی مورد نیاز دوربین را نداشته باشند، در این حالت می توانید آداپتور را به پریز برق دیگری متصل کنید و یا آداپتور جدیدی خریداری نمایید.

دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در ادامه به دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و راهکارهای آن ها اشاره می کنیم.

نور کم

زمانی که نور محیط کم باشد، سیستم دید در شب دوربین مداربسته فعال می شود و تصاویر به صورت سیاه و سفید ضبط می گردند. برای رفع این مشکل می توانید نور محیط مورد نظر را افزایش دهید.

تغییر سیستم رنگ از حالت Pal به Ntsc

دستکاری حالت رنگ دوربین مداربسته و تغییر آن از حالت Pal به Ntsc موجب می شود تا تصاویر سیاه و سفید شوند. برای این که مجددا تصاویر رنگی در اختیار داشته باشید، بایستی به قسمت تنظیمات رفته و حالت را روی Pal قرار دهید.

تغییر حالت دوربین از AHD به TVI یا CVI

زمانی که تنظیمات دوربین در حالت TVI یا CVI قرار می گیرد ممکن است تصاویر به صورت سیاه و سفید ضبط شوند، در این حالت نیز می توانید به قسمت تنظیمات رفته و دوباره حالت دوربین را به AHD برگردانید.

ذرات گرد و غبار روی لنز یا عدسی دوربین

یکی دیگر از دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، کثیف بودن لنز یا عدسی می باشد. در این حالت نور کمی به دوربین می رسد و دوربین به حالت دید در شب می رود، در نتیجه تصاویر را به صورت سیاه و سفید ضبط می کند. لنز یا عدسی دوربین را با یک دستمال نرم تمیز کنید تا تصاویر به صورت رنگی ضبط شوند.

تابش نور شدید به دوربین مداربسته

در صورتی که نور شدید مانند نور آفتاب، نور پروژکتور یا نور منعکس شده از یک فلز یا آینه به دوربین مداربسته می تابد، حالت تصاویر ضبط شده از رنگی به سیاه و سفید تغییر می کند. در این حالت می توانید زاویه تابش نور به دوربین را تغییر دهید یا زاویه دید دوربین را عوض نمایید تا مشکل رفع گردد.

دستکاری تنظیمات دوربین مداربسته یا دستگاه DVR

ممکن است یکی دیگر از دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، دستکاری تنظیمات دوربین یا دستگاه ضبط کننده DVR باشد. علاوه بر تنظیمات ذکر شده، امکان دارد دستکاری تنظیمات دیگر نیز موجب سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته شود. برای حل این مشکل می توانید به قسمت تنظیمات DVR رفته و آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

مشکل در نرم افزار DVR

احتمال دارد که مشکل سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته به نرم افزار DVR مربوط باشد، شما می توانید با بروز رسانی نرم افزار DVR از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

تغییر حالت مانیتور یا تلویزیون

از آن جایی که برخی نمایشگرها هم می توانند تصاویر سیاه و سفید و هم تصاویر رنگی را نمایش دهند، ممکن است که تلویزیون یا مانیتوری که از آن نظاره گر تصاویر دوربین مداربسته هستید، از حالت رنگی به حالت سیاه و سفید تغییر کرده باشد. برای حل این مشکل به قسمت تنظیمات نمایشگر رفته و آن را در حالت نمایش رنگی قرار دهید.

مشکل در سیم انتقال تصویر

یکی دیگر از دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته می تواند مربوط به سیم انتقال تصاویر از دستگاه ضبط کننده DVR به مانیتور باشد. اگر این سیم دچار مشکل شده باشد تصاویر به صورت سیاه و سفید ضبط خواهند شد. از عمکلرد درست کابل RGB  و یا HDMIوغیره مطمئن شوید.

برد الکترونیک دوربین مداربسته

ایجاد مشکل در برد الکترونیک و سیستم های پردازش رنگ دوربین مداربسته می تواند یکی دیگر از دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته باشد. در این حالت بایستی دوربین را تعمیر کنید.

برد الکترونیک دستگاه DVR

بروز مشکل یا پیدا شدن ایراد در برد الکترونیک و سیستم آنالیز رنگ دی وی آر نیز می تواند منجر به سیاه و سفید شدن تصاویر شود. در این حالت نیاز است که دستگاه ضبط کننده تصاویر را تعمیر کنید.

خرید دوربین مداربسته 

اگر می خواهید در خانه، اداره، کارخانه و … سیستم مداربسته راه اندازی کنید و به دنبال خرید دوربین مداربسته با کاربردهای مختلف هستید، شرکت دوبرکا آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. شما می توانید انواع دوربین مداربسته را به همراه لوازم جانبی با کیفیت عالی و قیمت مناسب از شرکت دوبرکا خریداری نمایید. هم چنین پکیج های دوربین مداربسته نیز در فروشگاه دوبرکا موجود هستند که به منظور راحتی خریداران محترم آماده شده اند. پیشنهاد می کنیم از سایت دوبرکا دیدن کرده و دوربین مداربسته مد نظر خود را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره قبل از خرید و اخذ راهنمایی نیز می توانید با شماره تلفن های 0919573807977459713-02177497509-021 تماس حاصل نمایید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا