قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

تفاوت رم و هارد دیسک

تفاوت رم و هارد دیسک در چیست؟

حافظه رم (RAM) و هارد دیسک (Hard Disk) هر دو به عنوان حافظه ذخیره سازی در کامپیوتر و سرور مورد استفاده قرار می گیرند اما در مدت زمان ذخیره سازی با یکدیگر تفاوت دارند.  

تفاوت رم و هارد دیسک و پردازنده در چیست؟

اساسی ترین تفاوت رم و هارد دیسک این است که حافظه رم اطلاعات را به صورت موقت و به منظور دسترسی سریع در خود نگه داری می کند. سیستم کامپیوتر عملیات لحظه به لحظه خود مانند بارگذاری برنامه ها، مرور وب و … را از طریق دسترسی کوتاه مدت به اطلاعات انجام می دهد. اطلاعاتی که در حافظه رم ذخیره می شوند با خاموش شدن سیستم از بین می روند، به همین دلیل این حافظه در دسته حافظه های فرار و ناپایدار قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید هارد سرور

اما هارد دیسک، چه هارد مکانیکی و چه حافظه SSD، برای ذخیره سازی بلند مدت و دسترسی دائمی استفاده می شوند. در واقع هارد قطعه ای است که به منظور دسترسی دائمی و ذخیره سازی فایل ها مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو هارد به عنوان یک حافظه غیر فرار و پایدار شناخته می شود، به این معنی که اطلاعات و داده ها با خاموش شدن سیستم از بین نمی روند. حافظه رم و هارد هر دو در کنار پردازنده (CPU) فعالیت می کنند تا شما بتوانید به اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از آن ها استفاده نمایید.

هم چنین بخوانید : راهنمای خرید رم سرور

نحوه کار حافظه کامپیوتر، هارد دیسک و پردازنده

این سه قطعه در کنار هم کار می کنند تا فایل و برنامه مورد نظر شما نمایش داده شود و تغییرات شما ثبت گردند.

نحوه کار حافظه کامپیوتر، هارد دیسک و پردازنده

هارد به صورت دائم داده ها و اطلاعات را در خود ذخیره می نماید. زمانی که اطلاعاتی از طرف کاربر درخواست می شود، به عنوان مثال زمانی که یک فایل باز می شود، پردازنده با دسترسی به هارد، اطلاعات را به حافظه می آورد تا بتواند سریع تر به آن ها دسترسی پیدا کند. همان گونه که کاربر به کار کردن روی اطلاعات ادامه می دهد یا به برنامه دیگری سوئیچ می نماید، پردازنده برای بار نخست اطلاعات را از هارد خوانده و پس از انتقال اطلاعات از هارد، اطلاعات را از حافظه می خواند و به درخواست های کاربر پاسخ می دهد.

سرعت حافظه و هارد نقش مهمی در سرعت پردازنده سیستم بر عهده دارند، زیرا هارد و حافظه قطعات کندی هستند که می توانند باعث کاهش سرعت سیستم شوند. اگر سیستم شما در مقایسه با زمانی که آن را تهیه کرده اید، کند عمل می کند و به درخواست ها پاسخ نمی دهد، توصیه ما این است که حافظه، هارد یا هر دو قطعه را ارتقاء داده و عملکرد سیستم و سرعت آن را بهبود بخشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا