لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

خمیر سیلیکون پردازنده چیست؟

خمیرسیلیکون ترکیبی از مواد مختلف بوده، که برای دسترسی به بهترین رسانای حرارتی کاربرد دارد. این ترکیب فوق العاده برای تقویت هیت سینک (کولر) و منبع گرما(پردازنده) کارایی دارد. روی پردازنده و هیت سینک ترک و شکاف های میکروسکوپی قرار گرفته است. به طوری با پر کردن این سوراخ ها با خمیر حرارتی می توان ارتباط  فیزیکی بهتری را به وجود آورد و درنتیجه گرمای بالایی را دفع نمود. خمیر سیلیکون ماده ای نرم و ضد آب و هادی حرارت می باشد. خمیر سیلیکون های معمولی سیلیکون و اکسید دارند، اما خمیر سیلیکون ها از نرخ بالاتری بهره مند هستند و رساناهای عالی مانند نقره و سرامیک را شامل می شوند.  نقره و سرامیک مزیت های زیادی در انتقال گرما دارد.

کار خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون پردازنده چیست؟

خمیر سیلیکون عمل پر کردن منافذ میکروسکوپی بین دو سطح صاف مانند سی پی یو و هیت سینک را برعهده می گیرند و  در بهبود انتقال بهتر حرارت نقش مهمی دارند  و سی پی یو سرور و کامپیوتر را خنک می سازند. عدم استفاده از خمیر سیلیکون سبب شده، که هوایی درون این منافذ به عنوان یک عایق حرارتی باشد و دمای پردازنده را بالا ببرد. در نتیجه می تواند خطرات بسیاری را برای پردازنده و دیگر قطعات سرور ایجاد کند.

انواع خمیر سیلیکون

در این بخش قصد ما این است شما را با انواع خمیر سیلیکون موجود در بازار آشنا کنیم. خمیر سیلیکون در سه نوع مختلف تولید خواهد شد. اولین نوع خمیر سیلیکون بر پایه فلز می باشد. نوعی دیگر آن بر پایه سرامیک و سوم نوع آن که بسیار معروف است بر پایه سیلیکون ساخته شده است. در ادامه سعی هر هر کدام از خمیرهای حرارتی را بررسی کرده تا بتوانیم اطلاعات دقیقی نسبت به هر کدام در اختیار شما قرار دهیم . خمیر حرارتی بر پایه فلز: در این قسمت باید خاطر نشان کرد که بهترین خمیر سیلیکون موجود در بازار از نوع سلیکونی می باشد که بر پایه فلز تولید شده است. این نوع از خمیر سیلیکون می تواند شرایط انتقال گرمای زیادی را برای پردازنده مرکزی فراهم کند. این نوع خمیر سیلیکونی یک نوع گریس است که در آن از ذرات بسیار ریز استفاده می شود. از آنجایی فلز رسانای خوبی بوده، بنابراین بهترین گزینه برای انتقال گرمای پردازنده به حساب می آید. خمیر های حرارتی بر پایه سرامیک : این نوع از خمیر حرارتی از محبوبیت زیادی بهره مند است اما دارای رسانایی کمتر نسبت به خمیر سیلیکون بر پایه فلز می باشد. این نوع از خمیر حرارتی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در دو نمونه دیگر دیده نمی شود. خمیر حرارتی سرامیکی از رسانه الکتریکی به حساب نمی آید و در اگر خمیر حرارتی را بتوان استفاده کرد، به هیچ وجه مشکلات ناشی از رسانه الکتریکی را در پردازنده مرکزی به وجود نخواهد آمد. در بخش آخر قصد ما این است به شما خمیر حرارتی بر پایه سیلیکون آشنا کنیم. خمیر های سیلیکونی: این نوع خمیر برخلاف تصور افراد برپایه سیلیکون است و بر پایه سیلیکون می باشد. باید متذکر شویم که خمیر حرارتی جز معروف ترین خمیرهای سیلکونی در بازاربه شمار می روند و مزایای بسیاری دارند.

 خمیر سیلیکون مضر است؟ واقعیت یا شایعه؟

خمیر سلیکون

خمیرهای سیلیکون از موادی هم مانند اکسید روی، اکسید آلومینیوم، نیترید آلومینیوم، کربن، نقره، پودرفلز، پودر سرامیک، مواد چسبنده مایع و… ساخته شده اند. مواد ذکر شده در فوق بالا سمی نبوده و افراد در حین کار با آنها دچار مشکل نمی شوند. اما اگر دراین مورد اطمینان کافی ندارید می توانید در حین کار با خمیر سیلیکون از ماسک و دستگاه تهویه هوای مناسب استفاده نمایید. تنها نکته ای که در این مورد وجود دارد این است، این خمیر باید دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد. در صورت بلعیدن این مواد خطرناک مشکلات زیادی را برای افراد نیز به وجود می آورد.

زمان تعویض خمیر سیلیکون

چند نشانه ای که به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید چه زمانی باشد خمیر سیلیکون پردازنده را تعویض کنید. 1- اولین نشانه بالا رفتن دمای پردازنده مرکزی می باشد. هر زمان که دمای پردازنده مرکزی به صورت غیر عادی بالا رود باید در خصوص تعویض خمیر سیلیکون اقدام کرد. 2- کند شدن سرعت لپ تاپ و کامپیوتر از دیگر مسائل مربوطه است. اما شمار زیادی از تکنسین ها بر این باورند که هر یک الی دو سال باید خمیر سیلیکون پردازنده مرکزی را تعویض کرد. در نتیجه اگر یک یا دو سال خمیر سیلکون پردازنده مرکزی را تعویض نکرده اید می توانید آن را انجام دهید.

نحوه تعویض خمیر سیلیکون cpu

اگرخواهان آشنایی با نحوه استفاده از خمیر سیلیکونی و تعویض آن هستید، می توانید مراحل زیر را یک به یک اجرا کنید. در گام نخست باید سیستم خنک کنده موجود در پردازنده مرکزی را جدا کرد و حتی پردازنده مرکزی را از سوکت مادربرد جدا ساخت. در حال حاضر به یک دستمال تمیز احتیاج است تا بتوان خمیر سیلیکون قبلی را از روی پردازنده مرکزی پاک سازی کرد. این نکته را در نظر داشت که این کار باید به آرامی صورت گیرد تا به پردازنده خللی وارد نشود. در ادامه باید به سراغ سیستم خنک کننده رفت و گریس گرمای باقی ماده بر روی آن را تمیز کرد. حال وقت آن است تا پردازنده مرکزی را مجددا در جای قبلی خود یعنی داخل سوکت پردازنده جای داد. بعد ازآن پردازنده مرکزی در داخل سوکت پردازنده جای گرفت باید مقدار بسیار اندکی از خمیر سیلیکون را در مرکز پردازنده  قرارداد و در مرحله آخر باید خمیر را بر روی سطح پردازنده مرکزی پخش نمود. در نهایت فن یا همان سیستم خنک کننده بر روی پردازنده مرکزی نصب خواهد شد. توجه کنید تعویض خمیر سیلیکونی به آسانی انجام می شود که با طی کردن مراحل فوق به راحتی صورت می پذیرد.

 عمر خمیر سیلیکون چقدر است و به چه مواردی بستگی دارد

خمیر سیلیکون هم مانند هر ماده دیگری دارای تاریخ انقضا می باشد . تاریخ انقضا زمان استفاده از آن بر روی هیت سینک و پردازنده تعریف می شود. زمانی که بتوان این خمیر را برروی سطح مورد نظر قرار داد دیگر نیازی به تجدید آن تا دوسال نیست.طول عمر خمیرسیلیکون وابسته به میزان حرارت متقل شده است، اگر حرارت منتقل شده  از پردازنده به هیت سینک افزایش یاید طول عمرسیلیکون کمتر می شود. بهترین عملکرد این است که هر دو سال قطعات را کرده و اگر نیاز به تجدید خمیر سیلیکون بود این کار را انجام داد. برای این کار باید هیت سینک را برداشت و سپس با تمیز کردن پردازنده مقداری از خمیر سیلیکون را بر روی آن قرار داد. در صورت عدم استفاده از خمیر سیلیکون یا تجدید به موقع آن قطعاتی مانند پردازنده دچار افزایش دما و حرارت می شوند. این افزایش دما برای خود قطعات و دیگر قطعات می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. پس اگر سلامتی دستگاه و قطعات اهمیت ویژه ای دارد باید نسبت به استفاده از خمیر سیلیکون حساس بود.

 

بهترین جایگزین برای خمیر سیلیکون

خمیر سلیکونی

با بروز نشانه های مانند تمام شدن خمیر سیلیکون  از جمله داغ شدن ناگهانی سیستم کامپیوتر یا خاموش شدن آن، کند بودن سیستم باید اقدام به تعویض خمیر سیلیکون کرد. اما در صورت عدم وجود خمیر سیلیکون مرغوب و تازه قابلیت استفاده از جایگزین خمیر سیلیکون وجودارد، تا انتقال  گرما به قطعات سخت افزاری کامپیوتر یا لپ تاپ آسیب نرساند.

خمیر سیلیکون را از کجا تهیه کنیم

خمیر سیلیکونی ماده ای بوده، که بین قطعات کامپیوتری و حرارتی جایگزین می شود و ماده ای بسیار پرکاربرد می باشد. برای خرید و استفاده از خمیر سیلیکون روی پردازنده کار دشواری پیش روی شما نیست. بهتر است ازطریق  فروشگاههای لوازم الکترونیکی یا قطعات کامپیوتری نسبت به خرید آن اقدام نمایید. حتی در برخی از فروشگاه های آنلاین و معتبر نیز خمیرهای حرارتی مختلفی فروخته می شود که با سرچ هرکدام از این موارد در اینترنت می توانید آن ها را تهیه نمایید. یک خمیر حرارتی مناسب دارای ویژگی هایی است که سبب ماندگاری بیشتر قطعات الکترونیکی  خواهد شد. خمیری که بتواند دمای بالای 150 درجه سلسیوس را تحمل نماید و از نظر حرارتی مقاوم باشد مناسب است. به علاوه بسته به نوع موادی که در خمیر حرارتی به کار رفته است این ویژگی ها کم و یا زیاد خواهد شد.

نتیجه گیری

در هنگام خرید خمیر سیلیکونی همواره باید دقت کافی رابه عمل آورید که بتوانید خمیر خرداری شده را در چند مرحله استفاده کنید. برخی از خمیر سیلیکون ها در پک های پلاستیکی قرارداده می شوند که در صورت باز کردن آنها نمی توان باقیمانده آن را استفاده نمود. برخی از این خمیرها به صورت سرنگ و یا درون کاسه جای می گیرند که قابلیت استفاده در چند مرحله را دارند. کیفیت خمیر خریداری شده اهمیت خاصی دارد، که باید در انتخاب خمیر مناسب محتاط بود. همانطور ک گفتیم خمیرهای سلیکونی از بهترین نوع بازار هستند. با استفاده از این خمیرها از دمای قطعات کاسته می شود و نیز بر طول عمر آنها افزوده می شود. خمیر سیلیکون انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای مزایای نسبت به دیگری است که در متن به طور کامل به آنها اشاره کردیم . برای خرید این محصولات می توان از طریق شرکت های معتبر اقدام کرد.

 

برای خرید محصولات و دیدن سایت ما از اینجا اقدام کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام  دوبرکا  از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام سرور دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام دوربین مداربسته دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا