تجهیزات شبکه و دیتاسنترسرورهای فیزیکی

بلید سرور (Blade Server) چیست

اولین سرورها در دهه 1990 ارائه شدند و اندکی پس از آن نیاز به سرورهای اختصاصی، به ویژه در صنایعی با الزامات حفظ حریم خصوصی و ایمنی بیشتر داده‌ها، احساس شد. با گذشت زمان، سرورها به دلیل تهدیدات امنیتی و ویروس‌ها به طور گسترده در تمام صنایع مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، نیاز به سرورهای کوچک‌تر، فشرده‌تر و سریع‌تر افزایش یافت.

سرور بلید ( Blade ) در سال 2000 توسط کریستوفر هیپ و دیوید کرکبی در شرکت RLX Technologies در هیوستون اختراع شدند. کریستوفر هیپ و دیوید کرکبی هر دو کارمندان سابق Compaq، یکی از شرکت‌های اولیه فروش کامپیوتر و محصولات کامپیوتری، بودند. ما در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با سرور بلید آشنا کنیم.

پیشنهاد مطالعه : انواع سرور اچ پی

تاریخچه سرورهای بلید(  Blade )

Blade server

هیپ و کرکبی اولین سرور تجاری تیغه‌ای را در سال 2001 تولید کردند تا بدین طریق نیاز صنعت به فناوری ذخیره‌سازی داده به صورت فشرده‌تر و کارآمدتر را برآورده کنند. در نهایت طراحی سرور Blade توسط Hewlett Packard و شرکت‌های دیگر خریداری و ساخته شد. در فرمت اصلی، تمام قسمت‌های تیغه‌ها می‌توانستند وصل شوند و در یک طراحی مدولار قرار بگیرند.

سرورهای بلید یا تیغه‌ای با ساختاری نازک معمولاً فقط دارای CPU، حافظه، کنترلرهای شبکه یکپارچه و گاهی اوقات درایوهای حافظه داخلی هستند. در برخی مواقع کارت گرافیک یا سایر اجزای مورد نیاز را نیز می‌توان توسط شاسی سرور به آن اضافه کرد. اغلب سرورهای Blade قادرند چندین سرور را را در یک رک و قرار دهند و توانایی زیادی در قدرت پردازش بالا دارند، به همین دلیل در مراکز بزرگ داده‌ بسیار کاربرد دارند.

کاربرد سرورهای بلید( Blade )

سرورهای بلید برای طیف متنوعی از عملکردها با صرفه‌جویی در فضا و انرژی کاربرد دارد. از آنجایی که سرورهای Blade به دلیل طراحی مدولار برای کارهای اختصاصی ایده‌آل هستند، اغلب برای توزیع بارهای کاری یا برنامه‌های کاربردی حیاتی تجاری استفاده می‌شوند. این سرورها معمولاً برای کارهایی با نیاز محاسباتی بالایی و سیستم ذخیره‌سازی سازمانی مناسب هستند.

سرورهای تیغه ای با امکان تعویض اجزا بدون خاموش کردن دستگاه، قابلیت سرویس دهی سریع را فراهم می‌کنند. همچنین با استفاده از معماری بلید به تراکم پردازنده بسیار بالاتر قابل مقیاس هستند.

برای به حداکثر رساندن کارایی، سرورهای تیغه‌ای اغلب به عملکردهای تک وظیفه‌ای اختصاص داده می‌شوند. برخی از کارهایی که سرور بلید انجام می‌دهد عبارتند از:

  • اشتراک فایل: هر گونه انتقال داده بین دستگاه‌های دیجیتال.
  • سرویس دهی و ذخیره سازی صفحات وب: ارائه صفحات وب به بازدیدکنندگان و ذخیره موقت اطلاعات موجود در وب سایت در رایانه بازدیدکننده به طوری که بتوان به سرعت آن را بالا کشید و فراخوانی کرد تا زمان انتظار و توقف آن کاهش یابد.
  • رمزگذاری SSL ارتباطات وب: سرورهای اختصاصی تیغه‌ای تبادل داده امن و رمزگذاری شده را تضمین کرده و داده‌ها را در برابر بدافزارها محافظت می‌کنند.
  • Transcoding: تبدیل کد محتوای صفحه وب برای جابجایی یکپارچه بین دستگاه‌های با اندازه و شکل‌های مختلف یا برای اهداف دیگر.
  • استریم: انتقال محتوای صوتی و تصویری بدون وقفه برای امکان مشاهده و گوش دادن در لحظه.
  • بالانس بار: سرورهای بلید را می‌توان مانند بسیاری از برنامه‌های کلاستر برای ایجاد تعادل بار و شکست استفاده کرد.
  • مجازی‌سازی: از سرورهای تیغه‌ای می‌توان برای ایجاد نسخه‌های مجازی از برنامه‌ها یا فعالیت‌های واقعی برای استفاده دیجیتال استفاده کرد.
  • فضای ذخیره‌سازی: با توزیع سرورهای بیشتر در فضای کمتر، این سرورهای فضای ذخیره‌سازی بیشتری را ارائه می دهند در حالی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

همچنین، سرورهای بلید به عنوان سیستم‌ front-end برای میزبانی وب، تقویم، خدمات پورتال، خدمات دایرکتوری و مدیریت شبکه نیز کاربرد دارند. این برنامه‌ها به طور موثر و مقرون به صرفه بر روی سیستم‌های تک پردازنده مانند سرورهای تیغه‌ای به راحتی اجرا می‌شوند.

ویژگی‌های سرورهای بلید نسبت به سایر سرورها

سرور بلید

سرورهای Blade و سرورهای رک در عین شباهت بسیار زیاد، تفاوت‌های قابل توجهی نیز دارند. به طور معمول، سرورهای رک به صورت عمودی در یک ساختار قفسه مانند به نام رک نصب می‌شوند که معمولاً در مرکز داده یا اتاق سرور قرار می‌گیرند. این سرورها برای پروژه هایی با نیاز CPU یا فضای فیزیکی کم ایده‌آل هستند. تعداد سرورها در یک سیستم رک بر اساس اندازه و وسعت نیازهای پروژه‌ای یک سازمان کاملاً متغیر است. سرورهای Rack کاملاً مجهز می‌توانند به عنوان یک رایانه مستقل کار کنند و قادر به اجرای چندین برنامه و فرآیندهای پیچیده با استفاده از حافظه قدرتمند و منابع CPU هستند. رک برای پروژه‌هایی که به تعداد کمی سرور (مثلا دو تا ده سرور ) نیاز دارند، ایده‌آل هستند.

پیشنهاد مطالعه : سرور تاور چیست

فناوری سرور بلید بسیار شبیه به فناوری سرور رک است با این تفاوت که در مراکز داده بسیار بزرگ‌تر برای پروژه‌هایی با نیاز به محاسبات بالاتر کاربرد دارند. یکی از تفاوت‌های کلیدی این دو سرور این است که سرورهای منفرد بلید بسیار ضعیف هستند. به همین دلیل چندین بلید کوچک، صاف و افقی حاوی سرورهای جداگانه در یک شاسی و به صورت عمودی روی هم قرار گیرند. برخلاف سرورهای رک، سرورهای تیغه‌ای معمولاً به عنوان سرورهای مستقل عمل نمی کنند و تنها زمانی که با سایر تیغه‌ها در یک شاسی قرار می گیرند بهترین کارآیی را دارند.

تفاوت عمده دیگر این است که هر سرور بلید به طور معمول فقط به یک برنامه اختصاص دارد، زیرا معمولاً فقط شامل CPU، کنترلر و حافظه هستند. تعمیر سیستم‌های سرور بلید نسبت به سرورهای رک بسیار آسان‌تر است، زیرا قطعات ماژولار را می‌توان به صورت جداگانه و بدون ایجاد اختلال در سیستم بزرگ‌تر تعمیر و یا حتی تعویض کرد. همچنین سرورهای Blade نسبت به سرورهای دیگر به سیم و کابل کمتری نیاز دارند و در مقایسه با فضایی که اشغال می کنند، پردازنده‌های قدرتمندی هستند.
سرورهای Blade برای پردازش‌های پرقدرت استفاده می شوند و برخلاف سرورهای رک قابل تعویض هستند. قابلیت Hot-swappable در سرورهای بلید به این معنی است که سرورهای تیغه ای در یک کلاستر را می‌توان بدون خاموش کردن کل کلاستر حذف و جایگزین کرد. اگر یک مدیر نیاز به جایگزینی سرور Blade یا حذف آن از کلاستر برای تعمیر و نگهداری داشته باشد، این کار باعث کاهش زمان خرابی می‌شود.

معایب سرورهای بلید (Blade)

مزایا و معایب سرورهای بلید اغلب بر مقیاس پذیری و هزینه تمرکز دارند. در اینجا برخی معایب این سرورها را با هم مرور می‌کنیم.

  • تولید گرمای زیاد
    یک سرور بلید به تنهایی گرمای زیادی تولید نمی‌کند. هنگامی که چندین سرور Blade با هم در یک محفظه قرار می‌گیرند و به طور همزمان در حال کار می‌کنند، در این صورت با چالش تولید گرمای زیاد روبرو می‌شوید. حتی محفظه‌های که برای خروج گرما ساخته شده‌اند نیز در نهایت با استفاده طولانی مدت داغ می‌شوند. اگر این مشکل برطرف نشود، در نهایت عملکرد سرورها کاهش می‌یابد.
  • هزینه بالاتر
    سرورهای بلید برای پروژه‌ها یا دوره‌های کوتاه مدت، هزینه بالایی دارند و برگشت سرمایه آن‌ها در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. برای دوره‌های کوتاه، سرورهای رک با قدرت مشابه با قیمت ارزان‌تری در دسترس هستند. با این حال باید هزینه انرژی، تعمیر و نگهداری بالاتری را برای سرورهای رک پرداخت کرد. بنابراین بهترین راه حل این است که با هر نوع سروری که در حال حاضر قادر به خرید آن هستید، پروژه خود را شروع کنید.
  • نیاز به قطع برق دارد
    برای انجام برخی عملیات‌های خاص باید برق سرورهای تیغه‌ای را قطع کرد. فرآیند قطع برق برای تکمیل این عملیات‌ها، مرکز داده را با مشکل مواجه می‌کند زیرا دسترسی به داده‌ها محدود می‌شود. برای سرورهای بلید میزبانی وب، این ویژگی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که نیاز به مدیریت دارد. همچنین، در صورت قطع برق یا اختلال در عملکرد، کل شاسی سرورهای خود را از دست خواهید داد، که گاهی اوقات تنظیمات سرور دیگر می‌تواند از آن محافظت کند.
  • عدم قابلیت توسعه
    اکثر سرورهای تیغه‌ای به 2 تا 4 هارد دیسک داخلی محدود می‌شوند. این محدودیت حتی برای سرورهای سیستم‌های اشتراکی تهیه پشتیبان ذخیره‌سازی نیز وجود دارد. در مقایسه با سایر گزینه‌های سرور، مانند سرور ایستاده (tower)، که در آن فضاهای توسعه وجود دارد، سرورهای تیغه‌ای گزینه‌ای همراه با محدودیت هستند.  اگر به قابلیت‌های بیشتری نیاز دارید، باید سرور دیگری را به پروژه خود اضافه کنید.
  • داشتن اسلات‌های اختصاصی
    هنگامی که با یک سرور رک کار می‌کنید، به طور کلی به اسلات های PCIe دسترسی خواهید داشت که در مقایسه با سرورهای بلید مدرن، سازگاری بیشتری دارند. اکثر سرورهای بلید دارای اسلات‌های اختصاصی هستند که استفاده از تمام قابلیت‌های موجود را سخت‌تر می‌کند.

انواع سرورهای بلید(  Blade )

سرور بلید چیست

سرورهای بلید بر اساس ویژگی‌های مختلف، مانند نوع CPU، مقدار RAM و حافظه کش یا اتصالات، دسته‌بندی می شوند. سرورهای بلید می‌توانند به cpuهای مختلف مانند اینتل، دستگاه‌های پیشرفته میکرو (AMD)، موتورولا و سان میکروسیستم و یا طیف گسترده‌ای از سیستم‌های حافظه مجهز ‌شوند.

انواع رمی که می‌توانند در این سیستم‌ها نصب شوند عبارتند از:

رم استاتیک (SRAM) است، یکی از اشکال ذخیره سازی اطلاعات رایج در دوربین‌های دیجیتال و چاپگرها است که داده‌ها را دقیقاً همانطور که هستند ذخیره می‌کند. RAM پویا (DRAM) رم دیگری است که در حین کار به‌روزرسانی می‌شود و در سیستم‌های پیچیده‌تر مانند کنسول‌های بازی ویدیویی رایج است. در نهایت، حافظه دسترسی تصادفی پویا همزمان با سرعت دو برابر (DDR SDRAM) است که بیشتر در سرورها و رایانه‌هایی با محتوای بصری استفاده می‌شود. در حالی که سرورهای تیغه‌ای برای جابجایی آسان‌تر، طراحی ماژولار و یکنواختی دارند اما به انواع کانکتورهای خارجی نیز مجهز هستند. برای مثال، ممکن است به یک خروجی اترنت، یک حلقه توکن، یک کانال فیبر که می‌تواند تا 6 مایل طول داشته باشد یا یک پروتکل شبکه فیلدباس مجهز باشند.

سرورهای بلید بر اساس روش‌های مختلف اتصال به دسته‌های زیر تقسیم شوند:

  • FireWire: FireWire نوعی پورت است که اغلب برای اتصال دوربین‌های دیجیتال، هارد دیسک خارجی، تلفن‌ها، تبلت‌ها و دستگاه‌هایی که نیاز به استفاده از نرخ انتقال بالا دارند، استفاده می‌شود. اتصال FireWire می تواند تا 480 مگابیت در ثانیه سرعت اتصال را پشتیبانی کند.
  • SATA: اتصال SATA (Serial AT Attachment) ، یک پورت bus-style است که آداپتورهای میزبان را به هارد دیسک، درایوهای SSD‌یا سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی بزرگتر متصل می کند.
  • SCSI: کانکتور SCSI‌ برای اتصال قطعات کامپیوتر در یک سیستم SCSI و ایجاد پورت‌های ارتباطی بین آن‌ها استفاده می شود.
  • DAS: Directed attached storag یا DAS در خود سیستم یا مستقیماً به آن متصل است و بخشی از یک سیستم شبکه ذخیره‌سازی خارجی نیست.
  • FC: یک اتصال FC یا اتصال شبکه ذخیره‌سازی کانال فیبر (FC SAN) که به دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه اجازه می‌دهد اطلاعات را با سرعت بالا و عملکرد بالا با سرورها به اشتراک بگذارند.
  • iSCSI: یک اتصال iSCSI (internet small computer system interface) یک کانکتور ذخیره سازی مبتنی بر IP شامل یک سیستم ذخیره سازی است که برای پیوند مکان‌های ذخیره‌سازی شبکه‌های مختلف در یک سیستم سرور استفاده می‌شود.

شرکت‌های تولید کننده بلید سرور (  Blade )

شرکت‌های گوناگونی سازنده‌های اصلی بلید سرورها در جهان هستند. از جمله معروف‌ترین شرکت‌ها می‌توان به HPE، سیسکو، اوراکل، لنوو، Supermicro، NEC، هیتاچی و اینتل اشاره کرد. برندهای معروف در این زمینه مدل‌های مختلف سرورهای بلید را برای کاربردهای گوناگون طراحی می‌کنند.

سخن پایانی

برای بهره برداری بیشتر از سیستم های بلید بایستی آن ها را مجازی سازی کنید. در این حالت می توانید ظرفیت های پردازنده، حافظه و شبکه را به صورت منعطف در اختیار داشته باشید. هم چنین برای استفاده بهینه تر از بلید سرور ها و بهره مندی از تمامی توان آن ها نباید از آن ها فقط برای برنامه های کوچک استفاده کرد، چون این امر موجب هدر رفت هزینه می شود، چرا که برتری بلید سرورها استفاده از آن ها در اجرای برنامه هایی با ظرفیت بالا می باشد. همان طور که گفتیم مجازی سازی بهترین روش برای بهره برداری بیشتر از سیستم های بلید می باشد.

ما در این مقاله به معرفی کامل سرور بلید پرداختیم. در صورتی که شما ، قصد خرید این نوع سرور را برای کسب و کار خود دارید . می توانید جهت مشاوره با شماره تماس های  09195738079 – 021-77459713 -021- 77497509  ، تماس بگیرید. مشاوران و پشتیبانان دوبرکا شما را در جهت خرید سرور و تجهیزات مناسب کسب و کار شما راهنمایی می کنند.

خرید سرور اچ پی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا