لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

حافظه رم

Ram یا random access memory  گونه ای از حافظه برای ذخیره سازی داده ها می باشد، که این اجازه را داده است فایل ها در مدت زمانی کوتاه نوشته و خوانده  شوند، بدون اینکه در خواندن و نوشتن تقدم و تاخری باشد. حافظه رم به دلیل بهره مندی سرعت بالا در عملیات های نوشتن وخواندن از سایر حافظه ها از جمله دیسک سخت محسوب می شود. رم به سیستم شما این اختیار را داده که بتوانید با سرعت بالا به داده های مورد نیاز دسترسی داشته باشید که در نتیجه تاثیر بالایی بر سرعت عملکرد سیستم دارد. هرکامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی از رم استفاده می کند. رم را می توان به صورت یکپارچه داخل پردازنده یا در برد مداری مجزا روی سیستم قرار داد. کامپیوتر ها بدون استفاده از حافظه رم هیچ  کاربردی نخواهند داشت. از آنجایی که پردازنده ها نیازمند به دسترسی سریع به داده و دستور العمل  هستند. دسترسی باید به صورتی باشد اگر در خواست تصادفی و غیرمنظره ای برای دسترسی به داده ارسال شود عملکرد کلی  آن مشکلی نداشته باشد. رم یاrandom access memory  از اهمیت ویژه ای برای کامپیوتر برخوردار است. حافظه رم به دو نوع استاتیک و داینامیکی قابل تقسیم است.

رم سرور چیست

کامپیوترها دارای یک بخش به نام حافظه هستند که با ذخیره داده هآ، اطلاعات و دستورالعمل ها به پردازنده مرکزی این اجازه را داده است که قابلیت استفاده از این داده ها را داشته باشد. رایانه ای که بدون رم است عملا قادر به انجام هیچ کاری نمی شود. رم سرور نیز دقیقا همین عملکرد  را دارد. سرور برای ذخیره سازی داده های که cpu به آن نیازداشته است را پیدا کرده و می خواند و از رم سرور استفاده خواهد کرد. یک فضای موقت کاری موقت که در آن دستور العمل ها و پردازش داده ها صورت گرفته و به کاربر کمک می کند تا بتواند برنامه ای را باز کند و اقدام به مرور صفحه ای نماید. ظرفیت رم سرور نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سرور داشته است. به طوری که آن را همانند میز کار کامپیوتر برای راه اندازی پروژه های مختلف در نظر می گیرند. هرچه این میز بزرگتر بوده تعداد پروژه های بیشتری را می توان تمام کرد. سرور ها قادر هستند تعداد بیشتری ماشین های مجازی را مدیریت کنند و می توانند بار کاری خود را به نحو موثرتری مدیریت نمایند و به کسب و کارها این اجازه را خواهد داد تا به صورت سودمندتری عمل نمایند. سرعت و کیفیت اجرای برنامه ها تا حد زیادی به رم سرور وابسته است اگر بیش از حد کم شود با مشکلات عمده ای همانند تاخیر، فریز شدن برنامه ها و یا باز نشدن همزمان چند برنامه مواجه خواهد شد.

رم معمولی چیست

رم های معمولی که با رم دستکتاپ نیز قابل شناسایی هستند، عمدتا بر روی pc و لپ تاپ کاربرد دارند. این قطعه‌ی سخت افزاری یکی از اجزای مهم در عملکرد سیستم می باشد که سرعت وعملکرد کامپیوتر و یا لپتاب مستقیم با میزان رم آن مرتبط است. اگر میزان رم در حد کمی باشد عملکرد و کارایی دستگاه بسیار کند می شود. هنگامی که برنامه و یا فایلی در کامپیوتر اجرا خواهد شد، اطلاعات از حافظه ثانویه  در رم کپی شده و تا زمان بستن آن برنامه یا فایل در رم باقی می ماند. به هنگام راه اندازی کامپیوتر نیز برای بالا آمدن سیستم عامل همین عملکرد اجرا می شود. برای اینکه همواره از میزان رم کامپیوتر اطلاع پیدا کرد راه های  مختلفی هم مانند نصب نرم افزاری وجود داشته است، اما قبل از آن باید مطمئن شد که حافظه ای قصد استفاده از آن خواهید داشت با دیگر اجزای pc سازگار است یا خیر؟ به طور کلی برای هر نسل از فناوری ماژول های حافظه از نظر فیزیکی و حجم ذخیره اطلاعات در pc یا لپ تفاوت متفاوت می باشد. این تفاوت فیزیکی در صنعت آی تی بر اساس یک استاندارد مشخص انجام می شود.

انواع رم سرور بر اساس نسل

حافظه رم چیست

DDR2 : این نوع رم سرعت بیشتری نسبت به نوع ddr  دارد و دیتا ترنسفر آن در یک پالس cpu برابر با 4 می باشد که عملا سرعت آن را نسبت به ddr دو برابر می سازد. این نوع حافظه در سرورهای نسل پنج اچ پی کارایی دارد و بالاترین ظرفیتی که سرور proliantG5 از آن قابلیت پشتیبانی دارد برابر با kit 16gb fbd است که به صورت dual channel  کارایی دارد.

رم سرور ddr3 : این مدل سرور نسبت به تکنولوژی رقبا انرژی کم تری را مصرف کرده، چرا که توانایی کار با ولتاژ پایین را دارد. نرخ انتقال اطلاعات در آنها برابر با 10600, 12800,14900 می باشد و انواع  dual channel و triple channel در کنار آنها قابل نصب هستند. قبل از اقدام خرید رم سرور ddr3 باید اطمینان کافی به عمل آورد که مادربرد سرور شما می تواند آن را پشتیبانی کند.

رم ddr4: مهم ترین تغییر این نوع رم نسبت به نوع ddr3 سرعت و زمان دسترسی به آنها می باشد. مصرف انرژی پایین تر و زمان تاخیر بسیار کمی دارد. سرعت کلاک در برخی از مدل های نوع ddr4 تا 3000 مگاهرتز نیز می رسد.

انواع رم کامپیوتر بر اساس نسل

رم استاتیک spram : حافظه هایی که می توانند اطلاعات ذخیره شده را تا زمانی که جریان برق جاری می باشد حفظ نمایند. این نوع حافظه به تغذیه ثابت برق نیازمند است. از این نوع حافظه برای ساخت کش استفاده خواهد شد که به آن حافظه فرار نیز می گویند.

رم دینامیک dram: این نوع رم اطلاعات ذخیره شده را در مدت زمان بسیار کوتاهی حتی در مواقعی که به منبع تغذیه وصل می باشد از دست خواهد داد و این نوع حافظه ارزان تر می باشد و از عملکرد ضعیف تری در برابر رم های استاتیک برخوردار است. dram اطلاعات باینری را به شکل بارهای الکتریکی اعمال شده به خازن ها ذخیره سازی خواهند کرد. اطلاعات ذخیره شده روی خازن ها در طی یک دوره زمانی از بین رفته و بنابراین خازن ها به طور دورهای شارژ می شوند تا اطلاعات را حفظ کنند.

مزایا و معایب رم کامپیوتر و رم سرور نسبت به یکدیگر

رم

از مهم تفاوت های این دو وجود تکنولوژی ecc می باشد، که به عنوان فناوری تشخیص خطا در ساختار رم سرور وجود دارد. اما رم معمولی کامپیوتر و ویا لپ تاپ این قابلیت را در اختیار ندارد. وجود تکنولوژی باعث وجود تفاوت های دیگری با رم معمولی نیز خواهد شد. رم سرور که این توانایی را دارد در نتیجه قادر است امنیت و پایداری اطلاعت  را برای حفظ اطلاعات بالا ببرد در این صورت امکان از بین رفت دیتا و اطلاعات صفر می شود.  وجود تکنولولوژی ecc از هنگ کردن یا خاموشی ناگهانی سیستم جلوگیری کرده و سبب بارگیری کامل اطلاعات می شود.

تکنولوژی ecc در رم

این فناوری که مخف عبارت error correction codes  می باشد به صورت پیش فرض بر روی رم های مخصوص سرور قابل طراحی است. وظیفه ای تشخیص خطا  و تصحیح آن ها برعهده می گیرد. عملکرد این تکنولوژی با بررسی یک بلوک اضافه در رم در نظر گرفته شده، تا دیتا به منظور تشخیص خطا وتصحیح انتقال یابد.

کدام رم سرور با سرورهای اچ پی سازگاری بهتری دارد

کمپانی اچ پی که دارای سریع ترین سرعت رم در بین سرورها است و می تواند قابلیت های مانند اطمینان و کارایی را به آ ن اضافه کند. سرورهای نسل چهار اچ پی از pc-3200 ddr4 با باس 400 مگاهرتزی و  ماژول های 2 گیگاباتی در هر اسلات استفاده می کند. رم سرور در سرورهای نسل پنجم حافظه های  pc2-5300 ddr2 دارایی باس 667 مگاهرتزی می باشند. این سرور ها قادر به استفاده از ماژول هایی تا 8 گیگابایت درهر اسلات هستند. با پیشرفت تکنولوژی و عرضه نسل جدید سرورهای کمپانی اچ پی این نوع سرورها قادر به استفاده در محیط های دیگر تجاری نیستند. نسل شش و هفت سرور اچ پی قابلیت پشتیبانی تا باس 10600 را دارند. رم سرور در هر اسلات این سرورها ها ممکن است تا 32 گیگابایت برسد. اما رم سرور در نسل هشت باس های 12800 و 14900 عرضه می شود و در نسل نهم از 2133 و 2400 قابلیت پشتیبانی دارد. بالاترین ماژول رم در نسل نه تا 128 گیگابایت دارای ظرفیت است. اما در سرور نسل دهم این میزان 2666 مگاهرتز و 2933 می باشد، که بالاترین آن 3200 مگاهرتز است.

بهترین رم های سرور موجود در بازار

اگر رم سرور خود را انتخاب کرده اید و به دنبال بهره مندی از تکنولوژی hpe smart memory برای  رم سرور اچ خود هستید، در نظر داشته که آن مختص سرورهای زیر می شود. hpe proliant bl460 c blade severs – hpe proliant xl170r/xl230k sever و ….

جمع بندی

خرید رم سرور همواره اهمیت زیادی دارد،  زیرا بدون این قطعه سخت افزاری هیچ دستگاهی در اختیار نمی توان داشت. برای خرید شما باید تمامی نکات فنی و کاربردی حافظه موقتی که را انتخاب کرده اید را بررسی  نمایید. اگر بیشتر فعالیت های شما در سرور می باشد باید تکنولوژی های به کار رفته در رم سرور مانند ecc و فرکانس و باس رم و سازگاری آن را با پردازنده در نظر داشته باشید، تا از سرعت کارایی و عمکلرد مطلوبی برخوردار شوید.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید . منتظر نظرات و سوالات شما در قسمت دیدگاه ها هستیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا