قطعات و تجهیزات جانبی

هارد سرور چیست

انواع هارد سرور

در واقع هارد سرور به عنوان یکی از مهم و حیاتی ترین اجزای سرور به شمار می رود که مهم ترین فعالیت های یک سرور تحت الشعاع آن قرار دارند.
وظیفه اصلی یک هارد در سرور، ذخیره کردن تمامی داده ها و اطلاعات موجود بر روی سیستم است و تمامی فرایند خواندن و نوشتن و نیز محاسبه و پردازش فایل ها و … با کمک هارد انجام می شود.
از آن جایی که هارد، وظیفه خود را به صورت مداوم و روزانه انجام می دهد، باید از سرعت بالایی برخوردار باشد تا تاخیری در پروسه به وجود نیاید و یا با داشتن عملکردی مناسب، میزان تاخیر را به حداقل میزان ممکن برساند.
تمامی این موارد موجب می شود که داشتن سرعت بالا به هنگام انتقال داده های سیستم، از جمله مهم ترین شاخصه های یک هارد به شمار رود تا هارد قادر باشد که هر لحظه پردازش های چه بسا سنگین و پیچیده را انجام دهد و پاسخ گوی همه نیاز و درخواست های کاربران باشد.

hard سرور چیست

انواع هارد های سرور

هارد های سرور انواع مختلفی دارند و معمولا بسته به نوع محل اتصال سرور دسته بندی می شوند و می توانند از نوع SATA / SAS / SSD باشند که دسته اس اس دی بالاترین سرعت را میان این انواع دارند و به دلیل داشتن مزایای بالا در اکثر فعالیت های مربوط به محاسبه و حساب داری و … مورد استفاده قرار می گیرند.
این در حالی است که هارد SATA در اکثر اوقات بر روی لپ تاپ و کامپیوتر و به جهت مصارف خانگی و سرورهای مختلف نصب و راه اندازی می شوند و با داشتن سرعت مناسب و عملکرد خوبی که از خودشان نشان می دهند، فضای ذخیره سازی فوق العاده ای را در عین داشتن قیمت مقرون به صرفه برای کاربران فراهم می سازند.
این هاردها ظرفیتی حدود 500 گیگابایت تا 8 ترابایت را شامل می شوند و سرعت چرخش آن ها چیزی حدود 7200 دور در دقیقه است و به هنگام بررسی اطلاعات و انجام فعالیت 10 تا 12 وات انرژی مصرف می کنند که این مقدار در زمان خاموشی به چیزی حدود 4 تا 6 وات می رسد.
نوع دیگر هارد ها که به عنوان پرکاربرد و متداول ترین نوع هارد به شمار می رود، هارد درایو SAS است که معمولا در سازمان ها و به ویژه شرکت هایی که از فضای ابری استفاده می کنند، به کار گرفته می شود و عملکرد بسیار بالایی به کاربران ارائه می دهد.
Serial Attached SCSI ظرفیتی حدود 300 گیگابایت تا 900 گیگابایت را شامل می شوند و حتی در جدید ترین نسخه ارائه شده هارد SSD، این میزان به 15 ترابایت ظرفیت هم ارتقا پیدا می کند.

بیشتر بخوانید : هارد NVME چیست

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد درایو SAS به 1.2 میلیون ساعت می رسد و مصرف انرژی آن به هنگام فعالیت و بازخوانی کردن اطلاعات 10 تا 14 وات و به هنگام خاموشی، چیزی معادل 5 تا 7 وات است.
در نهایت به پر سرعت ترین نوع هارد درایو یعنی SSD می پردازیم که به عنوان جدید ترین نسل حافظه ذخیره سازی در بازار مصرفی ارائه شده و مورد استقبال صاحبان کسب و کار قرار گرفته اند.
در واقع این نوع هارد برای ذخیره فایل ها به نیروی جانبی مانند برق احتیاجی ندارند و مانند یک فلش مموری عمل کرده و همه اطلاعات را بر روی تراشه ای مغناطیسی ذخیره می کند و همین موضوع موجب می شود تا خواندن و نوشتن داده ها را با سرعت بالایی انجام شود.
مصرف انرژی در هارد های اس اس دی در حداقل مقدار ممکن قرار دارد و مقاومت بالایی در برابر خرابی و نیز ضربات از خود نشان داده و در عین داشتن سرعت و عملکرد بالا، کاملا بی صدا عمل می کنند؛ این هارد درایو ها ظرفیتی حدود 120 گیگابایت تا 2 ترابایت را داشته و از لحاظ قیمت 2 و یا حتی 4 برابر قیمت هارد های SATA را دارند.

هارد سرور

انواع هارد سرور از لحاظ تکنولوژی

اگر از لحاظ تکنولوژی طراحی هارد به آن بپردازیم، علاوه بر نوع SSD دو نوع دیگر HDD و نیز NVMe نیز در دسته بندی ما قرار می گیرند.
به طور مثال هارد HDD بر خلاف هارد درایو SSD که بخش متحرک ندارد، شامل پلاتر و هد بوده و اطلاعات و داده ها بر روی صفحه های هارد ذخیره می شود؛ سرعت چرخش دیسک در این نوع هارد ها متغیر بوده و می تواند 15000 و یا 10000 و 7200 و یا 5400 دور در دقیقه باشد که دانستن این میزان در واقع میزان تاخیر و هم چنین کارایی هارد درایو را مشخص می سازد.
تکنولوژی دیگر که اختصاری از Non – volatile memory express است، در واقع نوع دیگری از هارد درایو اس اس دی بوده که تنها تفاوت آن این بوده که بر روی اسلات PCle مادربورد نصب می شود و سرعت آن چیزی حدود 32 GB / s است و فعالیت هایی چون گیمینگ و ادیت را با رزولوشن بالا انجام می دهد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید رم سرور

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید سرور HP

راهنمای خرید هارد سرور

همانطور که پیش تر گفتیم، امروزه با توجه به افزایش تقاضای صاحبان مشاغل و انواع سازمان ها به جهت ذخیره سازی دیتا و اطلاعات، استفاده از انواع هارد های سرور به عنوان امری حیاتی در سیستم و شبکه به شمار می رود.
مصرف کنندگان نیز با توجه به نوع فعالیتی که دنبال می کنند و بسته به میزان پیچیدگی و سنگین بودن داده های خود قادرند از میان انواع هارد، آن چه بهترین عملکرد را برای پاسخ گویی به نیازشان دارد را انتخاب کنند.
دسته بندی متنوعی از هاردها بر اساس اندازه و مدل و برند و سایر موارد دیگر در ویژگی ها و رنج قیمت متغیری در بازار مصرفی عرضه می گردند که شما نیز می توانید بهترین گزینه برای کسب و کار و سرور خود را با کمک مشاوران سایت تجهیز شبکه دوبرکا تهیه فرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا