قطعات و تجهیزات جانبی

هارد دیسک چیست ؟ تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک چیست ؟ هارد دیسک ( Hard Disk Drive ) فضای ذخیره سازی داده ها و اطلاعات به صورت دائمی می باشد. این حافظه بزرگترین حافظه ی جانبی مورد استفاده روی کامپیوتر است.

هارد دیسک ها در دو نوع تولید می شوند :

  • Internal (داخلی)
  • External (خارجی) 

هارد HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive به معنای دیسک درایو سخت است. به این هارد ها ، هارد مکانیکی نیز گفته می شود چرا که دارای قطعه ی مکانیکی متحرک برای خواندن و نوشتن اطلاعات می باشد.

هارد دیسک چیست ؟ هارد اینترنال (Internal HDD)

اولین تفاوتی که می توان بین هارد های اینترنال و اکسترنال قائل شد ، محل قرار گیری آن ها می باشد. هارد های اینترنال در داخل دستگاه لپ تاپ یا کامپیوتر قرار می گیرند. عمدتا همه ی داده ها و اطلاعات به خصوص سیستم عامل ، برنامه ها و … روی هارد دیسک قرار می گیرند. وظیفه ی اصلی هارد دیسک داخلی حفط و نگه داری دائمی اطلاعات و داده ها می باشد. داده هایی که برای ذخیره سازی به هارد فرستاده می شوند تا زمانی که پاک نشوند در درون هارد دیسک و روی سکتور ها باقی می مانند .

البته شرایط محیطی نیز ممکن است موجب از بین رفتن داده های ذخیره شده روی هارد دیسک شوند.

هارد های اینترنال را می توان به سیستم های کامپیوتری متعدد وصل نمود اما این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که این قطعه ها برای جابجایی مداوم تولید نشده اند و این اصلی ترین فرق بین هارد داخلی و خارجی می باشد. باز و بسته کردن هارد دیسک اینترنال در داخل کیس ، هم به زمان زیادی نیاز دارد و هم چنین ممکن است مشکلاتی نیز در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت هارد ssd و hdd

هارد دیسک چیست ؟ هارد اکسترنال (External HDD)

هارد های اکسترنال بر عکس هارد های اینترنال در خارج از دستگاه قرار گرفته و به وسیله ی یک کابل رابط ارتباط بین دستگاه و هارد برقرار می شود و به پورتی نظیر پورت USB و یا اترنت وصل می گردد.

این نوع هارد ها دارای قابلیت جابجایی می باشند یعنی کاربر می تواند پس از انتقال داده ها و اطلاعات به هارد اکسترنال ، آن را به جایی که می خواهد ببرد. لازم به ذکر است که در هنگام جابجایی این هارد ها باید بسیار مراقب بود تا ضربه ای به آن ها وارد نشود.

هارد های اکسترنال یا خارجی معمولا در دو نوع تولید می شوند :

  • پاسپورتی (کوچک)
  • رومیزی (دارای اندازه ی بزرگتر نسبت به هارد پاسپورتی) 

تفاوت در اندازه ی هارد پاسپورتی و رومیزی به علت حافظه ی آن ها می باشد. میزان حافظه ی نگه داری در هارد رومیزی گاهی به 2TB می رسد. هارد خارجی رومیزی برای کاربرانی که نمی خواهند هارد خود را جابجا نمایند یک پیشنهاد بسیار عالی و کارآمد می باشد. در واقع با بهره گیری از این نوع هارد یک هارد عالی و مطمعن تر برای خود انتخاب کرده اند.

سرعت انتقال داده در دو نوع هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

یکی دیگر از تفاوت های هارد داخلی و خارجی سرعت آن ها در انتقال داده می باشد. باید بگوییم این تصور این که چون هارد اکسترنال خارج از کیس قرار می گیرد دارای سرعت بیشتری است ، تصور کاملا اشتباهی است. عملکرد دو نوع هارد با هم یکسان است اما چون در هارد اینترنال از کابل SATA برای اتصال به کامپیوتر استفاده می شود سرعت انتقال نیز بالاتر است.

تفاوت هارد های اینترنال و اکسترنال به صورت خلاصه : 

  • هارد های اینترنال قابلیت حمل دارند اما هارد های اینترنال این قابلیت را ندارند.
  • قیمت هارد های اکسترنال بیشتر از هارد های اینترنال می باشد
  • هارد های اکسترنال کند تر از هارد های اینترنال هستند.
  • سایز هارد های اکسترنال نسبت به هارد های Desktop کوچک تر هستند.

دوبرکا ارائه کننده تجهیزات شبکه و انواع سرور های اچ می باشد که از سال 1389 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. اگر قصد خرید سرور اچ پی را دارید می توانید از مشاوره رایگان این شرکت استقاده کنید.

خرید هارد سرور HP

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا