تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

پروتکل FTP و کاربرد آن

پروتکل FTP چیست و چه کاربردی دارد؟

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol بوده و یکی از پروتکل های قدیمی  برای انتقال فایل بین کلاینت و سرور می باشد. این پروتکل یکی از قدیمی ترین پروتکل های شبکه است و یکی از آسان ترین راه ها برای انتقال داده ها به حساب می آید. یک سرور FTP امکان دسترسی کاربر به فولدر ها و زیر فولدر ها را به منظور انتقال فایل ها فراهم می کند. کاربران با استفاده از اطلاعات کاربری به سرور FTP وصل می شوند و با بهره گیری از نرم افزار های مختلف، می توانند عمل دانلود و آپلود فایل را روی سرور را انجام دهند.

ftp

FTP امکان انتقال فایل از کامپیوتر محلی به سرور میزبان سایت را برای توسعه دهندگان وب فراهم می کند. به عنوان مثال نصب سیستم مدیریت محتوای وردپرس روی سرور میزبان نیازمند انتقال فایل بین سرور و کامپیوتر به کمک پروتکل FTP می باشد.

در برخی موارد از پروتکل FTP برای اشتراک گذاری فایل ها نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال کاربر بعد از این که فایل مورد نظر را روی سرور FTP آپلود نمود، می تواند لینک دسترسی به فایل آپلود شده را در اختیار سایر کاربران قرار دهد.

منظور از FTP Client و FTP Server

لازمه انتقال فایل ها به کمک پروتکل FTP، دو پیش نیاز FTP Client و FTP Server می باشد.

  • FTP Client: اگر می خواهید از پروتکل FTP برای انتقال فایل ها استفاده کنید بایستی از نرم افزار های مخصوص پروتکل FTP که به صورت گرافیکی می باشند، بهره گیرید. راه های دیگری نیز برای استفاده از این پروتکل وجود دارد که عبارتند از، مرورگرهای اینترنتی و استفاده از خط فرمان (Command line).
  • FTP Server: استفاده از پروتکل FTP نیازمند نصب نرم افزار FTP Server روی سرور است. این نرم افزار وظیفه دارد با کلاینت ارتباط برقرار کند و دستورات ارسالی از سمت کلاینت به سرور را پردازش نماید.

ftp protocol

کاربرد های پروتکل FTP

پروتکل FTP به منظور انتقال فایل بین حساب های یک کامپیوتر، دو کامپیوتر مختلف و غیره در یک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتکل روشی رایج برای انتقال محتوا به سایت ها توسط وب مستران می باشد، چرا که پروتکل FTP بهترین گزینه برای آپلود فایل روی هاست است. اشتراک گذاری فایل ها نیز با استفاده از پروتکل FTP امکان پذیر است. برای مثال زمانی که کاربری بخواهد امکان دسترسی به یک فایل را به کمک لینک برای کاربران دیگر فراهم کند.

کاربرد های کلی پروتکل FTP شامل ایجاد امکان دانلود و آپلود فایل روی سیستم مورد نظر، ارائه گزارش از فایل های موجود روی سیستم، ایجاد یا حذف دایرکتوری ها روی سیستم، جست و جو در دایرکتوری ها و حذف، تغییر نام و یا جابجا کردن فایل ها می باشد.

بیشتر بخوانید: 

پروتکل MPLS چیست ؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا