تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

کابل شبکه CAT6

کابل شبکه CAT6

کابل شبکه CAT6 یا Category6 یکی از انواع کابل شبکه و نوعی استاندارد کابل اترنت و سایر لایه های فیزیکی شبکه بوده که با استاندارد های رده 5/5 و رده استاندارد 3 سازگاری دارد. کابل شبکه کت 6 از زوج کابل های اترنت به هم تابیده تشکیل شده است که در شبکه های اداری و خانگی کاربرد دارد. این نوع کابل با نسل قبلی خود (کابل های CAT5 و CAT5e) سازگار می باشد.

کابل شبکه

نحوه عملکرد کابل شبکه CAT6

این کابل قادر به پشتیبانی از داده های گیگابیت اترنت به اندازه یک گیگابیت در ثانیه می باشد. هر یک از کابل های CAT6 می توانند ارتباط هایی تا فاصله 50 متری را تا سرعت 10 گیگابیت اترنت فراهم نمایند. کابل CAT6 دارای 4 جفت سیم مسی بوده که از هر 4 جفت سیم به منظور ارائه بالاترین عملکرد، بهره می گیرد. این جفت سیم ها به رنگ های آبی-سفید آبی، ، نارنجی–سفید نارنجی، سبز–سفید سبز، قهوه ای–سفید قهوه ای هستند. ارسال اطلاعات توسط دو رشته سیم و دریافت اطلاعات نیز بر عهده ی دو رشته سیم از این 4 جفت سیم می باشد. چهار رشته باقی مانده وظیفه ی نویزگیری را بر عهده دارند. 

نصب کابل CAT6

نصب کابل های رده 6 و 6A بایستی به درستی انجام گیرد تا کابل بهترین عملکرد را داشته باشد. از خم شدن و محکم شدن بیش از حد کابل جلوگیری کنید. شعاع خم شدن کابل بایستی حداقل 4 برابر قطر بیرونی آن باشد. جفت سیم ها نباید باز شود و پوسته خارجی نبایستی بیشتر از 12.7*0.5 باشد. حفاظت از کابل در محیط هایی که تداخل الکترو مغناطیسی (EMI) بالایی دارند، امری ضروری است، چون در این صورت می توان به بهبود عملکرد کابل کمک کرد. این عمل موجب کاهش خراب شدن EMI روی داده های کابل می شود. نصب کابل CAT6 بایستی به درستی و با رعایت اصول انجام گیرد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. 

مسائل دیگری که باید در مورد کابل CAT6 بدانید:

  • محل قرار گیری کانکتور های RJ-45 در کابل های CAT6 همانند نسل پیشین کابل های اترنت، در انتهای آن ها می باشد.
  • نسخه ارتقاء یافته از CAT6 به نام CAT6a می باشد که قادر است تا سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی نماید.
  • بر روی پوشش این کابل ها عبارت CAT6 چاپ شده شده است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا