تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور

تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور

اگر جزو افرادی هستید که از اینترنت استفاده می کنید و به وب گردی و استفاده از برنامه های اینترنتی علاقه دارید، حتما از VPN یا پروکسی سرور برای تغییر آدرس IP خود استفاده کرده اید. امروزه خطرات زیادی در دنیای مجازی وجود دارد که همواره امنیت و حریم شخصی ما را تهدید می کنند. هکرها، بدافزارها و موارد مشابه از جمله این خطرات به شمار می روند. بنابراین باید گاهی در هنگام استفاده از اینترنت از سرویس ها و ابزارهای امنیتی استفاده کنیم. VPN و پروکسی سرور دو ابزار امنیتی بوده و هدف مشابهی دارند اما عملکرد آن ها کمی متفاوت است.

برای خرید سرور HP با کارشناسان ما در تماس باشید. 

تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور

تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور

در ابتدا باید بگوییم که هم وی پی ان و هم پروکسی سرور به منظور حفظ امنیت و مخفی کردن هویت کاربر در دنیای مجازی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع شما با استفاده از این ابزارها می توانید به یک کامپیوتر راه دور وصل شوید. اما این دو در برخی موارد متفاوت عمل می کنند. در ادامه به بیان تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور می پردازیم.
برای حفظ امنیت و جلوگیری از خطراتی که در دنیای مجازی ما را تهدید می کنند، می توانیم از پروکسی سرور استفاده کنیم. اما گاهی برای انجام کارهای حساس تر به ابزار امنیتی پیشرفته تر نیاز است.

Proxy سرور چیست؟

پراکسی و وی پی ان ابزارهای امنیتی هستند که با کمک آن ها می توان از خطرات امنیتی موجود در فضای مجازی پیشگیری کرد. در واقع پروکسی سروری است که شما می توانید با اتصال به آن از شبکه جهانی اینترنت استفاده کنید. در صورتی که هنگام اتصال به اینترنت از پروکسی سرور استفاده کنید، IP شما مخفی می شود و IP پروکسی سرور نمایش داده می شود. در این حالت دیگر کسی متوجه نمی شود که شما چه کسی هستید و مکانی که از آن به اینترنت وصل شده اید، کجاست.

توجه داشته باشید که پروکسی سرور کلیه فعالیت های شما را پنهان نمی کند و تنها از مرورگر و یا برنامه خاصی که از پروکسی استفاده می کنید، قابل استفاده می باشد. به عنوان مثال اگر از مرورگر کروم استفاده می کنید، نباید انتظار داشته باشید که مرورگر موزیلا نیز کدگذاری شده باشد.

بیشتر بدانید: فایروال چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد پروکسی سرور

اگر به دلیل فیلترینگ نمی توانید به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشید و یا نمی خواهید که برخی از سایت ها آی پی شما را لاگ کنند و یا زمانی که می خواهید در یک سایتی نظر خود را ثبت کنید اما دوست ندارید که IP شما ثبت شود، پروکسی به کمک شما می آید و کلیه عملیات مربوط به آی پی شما را پنهان می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پروکسی مقاله “پروکسی سرور چیست؟” را مطالعه نمایید. 

VPN چیست؟

VPN نیز کار پروکسی را برای شما انجام می دهد اما بهتر از آن عمل می کند. البته این دو ابزار تنها به منظور دور زدن تحریم ها در ایران مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه برای کدگذاری اطلاعات کاربر و مخفی ماندن در فضای مجازی استفاده می شوند. وی پی ان می تواند در بعضی از فعالیت های اینترنتی عملکرد بهتری داشته باشد.

تفاوت وی پی ان و پروکسی

یکی از تفاوت های VPN و پروکسی سرور این است که وی پی ان می تواند کلیه اطلاعات شما را کدگذاری نماید، بنابراین برای انجام کارهای امنیتی بهتر است از وی پی ان استفاده کنید. در واقع استفاده از VPN موجب می شود که هکرهای حرفه ای نیز نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. زمانی که وی پی ان سیستم خود را روشن می کنید، تمامی فعالیت های اینترنتی شما کدگذاری می شوند و فرقی نمی کند که از مرورگر کروم به اینترنت وصل شده باشید یا از سایر مرورگرها. این مورد یکی دیگر از تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور می باشد.

کاربرد VPN  

 زمانی که وی پی ان سیستم خود را روشن می کنید لیستی از کشورهای مورد نظر برای شما باز می شود که شما می توانید با اتصال به کشور دلخواه به صورت رمزگذاری به آن متصل شوید. در این حالت کلیه اطلاعات شما داخل یک تونل رمزگذاری شده قرار می گیرد. در واقع از مهم ترین تفاوت های VPN و پروکسی سرور در امنیت و کیفیت است. وی پی ان امنیت بیشتر را به همراه کیفیت بالاتر برای شما فراهم می کند. از این رو توصیه می شود که این ابزار را از منابع معتبر و اشخاص مورد اعتماد تهیه کنید.

پروکسی سرور و VPN برای انجام کار مشترک اختراع شده اند، اما همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، بهتر است برای کارهای امنیتی از وی پی ان استفاده کنید.

یکی دیگر از تفاوت‌های VPN و پروکسی سرور در قیمت آن هاست. قیمت وی پی ان به علت ارائه امنیت و کیفیت بیشتر، بالاتر است. پروکسی سرور بیشتر برای انجام فعالیت های اینترنتی روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا