قطعات و تجهیزات جانبی

اورکلاک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اورکلاک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اورکلاک به عنوان یکی از راه های افزایش سرعت و بهبود عملکرد سیستم شناخته می شود. این روش به آسانی امکان پذیراست و نیازی به نرم افزار و سخت افزار خاصی ندارد. به عنوان مثال پردازنده سیستم را در نظر بگیرید. این قطعه به گونه ای طراحی و تولید می شود که در یک فرکانس خاصی به فعالیت بپردازد اما یک حالت حداکثری یا ماکزیموم نیز برای آن در نظر گرفته می شود که این فرکانس حداکثری روی یک کلاک پالس معینی تنظیم می گردد. برخی از شرکت های تولید کننده سرعت ماکزیموم را در حالت قفل شده قرار می دهند تا کاربر قادر به دستکاری آن نباشد، اما برخی دیگر امکان افزایش سرعت کلاک را برای کاربر فراهم کرده و این اجازه را در اختیار وی قرار می دهند.

اورکلاک چیست؟

اورکلاک

اورکلاک (overclock) که به اختصار OC نیز نامیده می شود به معنای افزایش ولتاژ سخت افزار می باشد. قطعاتی مانند پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU) و حافظه رم (RAM) دارای قابلیت اورکلاک هستند.زمانی که قطعات اورکلاک می شوند سریع تر کار می کنند و می توانند تعداد عملیات بیشتری در ثانیه انجام دهند.

نحوه اورکلاک پردازنده

به منظور افزایش سرعت پردازنده، به قسمت تنظیمات بایوس (BIOS) رفته و تنظیمات استاندارد را به شکل دلخواه اعمال کنید تا افزایش سرعت پردازنده در سیستم شما پایدار گردد. افزایش سرعت قطعه موجب مصرف برق و انرژی زیادی شده و تولید گرمای را به دنبال دارد، بنابراین اگر قصد overclock قطعات خود را دارید، بایستی به سیستم خنک کنندگی توجه ویژه ای داشته باشید و دمای قطعه را به صورت مرتب بررسی نمایید و از سیستم سرمایشی متناسب با دمای قطعات استفاده کنید. عدم استفاده از سیستم خنک کنندگی مناسب موجب می شود قطعات آسیب ببینند. توجه داشته باشید که کوچک ترین آسیب هم می تواند موجب هنگ کردن، ناپایداری سیستم و ری استارت شدن قطعه در حین فعالیت شود.

نکات مهم درباره اورکلاک

برای overclock و افزایش سرعت قطعات، نیازی به سخت افزار و نرم افزار خاصی ندارید و این کار به وسیله منوی منوی بایوس مالی پلایر یا FSB قابل انجام است. نکته مهم بعدی درباره overclock، اهمیت سیستم خنک کننده می باشد که باید مورد نظر قرار بگیرد. یکی دیگر از نکات قابل توجه ان است که شما باید بدانید قطعات دیگر نیز در اورکلاک نقش اساسی بر عهده دارند، به عنوان مثال اگر در سیستم خود از فضای ذخیره سازی معمولی یا HDD استفاده می کنید، شاید متوجه عملکرد سریع و overclock نشوید اما اگر حافظه SSD روی سیستم شما نصب است به راحتی متوجه افزایش سرعت قطعات خواهید شد.

مزایای اورکلاک 

overclock کردن قطعات (پردازنده، کارت گرافیک و …) موجب افزایش سرعت و بهبود عملکرد سیستم می شود. با اورکلاک می توانید قطعات رده پایین تری تهیه نمایید و هزینه ها را کاهش دهید.

معایب اورکلاک 

معایب اورکلاک

تا این جا متوجه شدیم که اورکلاک موجب افزایش سرعت کلاک می شود. افزایش کلاک هم به معنای افزایش ولتاژ سخت افزار بوده و موجب تولید گرمای بیشتر می شود. گرمای تولید شده در داخل قطعات، عمر مفید آن ها را کاهش می دهد.

از دیگر معایب overclock ارورهایی می باشد که در برخی مواقع رخ می دهند. این ارورها هم نتیجه همان گرمای زیاد هسنتد. در واقع نوعی باگ یا خطا پیدا می شود که ممکن است شما را مجبور کند تا قطعه را تعویض نمایید.  

اکثر شرکت های تولید کننده در گارانتی این نکته را عنوان می کنند که اورکلاک قطعه تحت پوشش گارانتی نمی باشد، از این رو اگر قطعه در اثر اورکلاک کردن دچار آسیب شود، گارانتی آن باطل می گردد.

امکان سیاه شدن صفحه نمایش بعد از overclock کردن وجود دارد. در این حالت می بایستی تنظیمات سیستم را به قبل از overclock برگردانید. برای انجام این کار به قسمت تنظیمات بایوس رفته و گزینه LOAD Default system configure را بزنید.

اگر نمی توانید به قسمت تنظیمات بایوس بروید و به آن دسترسی ندارید، می توانید باتری بایوس (تعبیه شده روی مادربرد) را به مدت 10 ثانیه از جای خود خارج کنید تا تنظیمات پیش فرض اعمال شود.

بیشتر بخوانید: فناوری Turbo boost چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا