لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

رم DDR5 | مصرف انرژی کمتر و سرعت بیشتر

رم DDR5 چیست ؟ یکی از جدید ترین حافظه های روز دنیا به شمار می رود که بعد از رم های DDR4 به بازار مصرفی عرضه گردید ؛ طراحی و معماری متفاوت و به دنبال آن تکنولوژی به روز به کار گرفته شده در این نسل جدید حافظه ، موجب ایجاد تحولی عظیم در حافظه های موقت گشته و به صورت رسمی معرفی گردیدند .ما در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با رم DDR5 معرفی کنیم.

رم DDR5
رم ddr5 چیست

امروزه استفاده از نسل های قدیمی تر به استفاده از رم های DDR5 انتقال یافته و به دنبال آن نیز بسیاری از کمپانی ها محصولاتی را ارائه می دهند که فقط DDR5 را پشتیبانی خواهند کرد ، به طور مثال شرکت اینتل ، پردازنده هایی را معرفی کرده که در کنار استفاده از حافظه های DDR4 ، توانایی ساپورت رم های این نسل جدید را نیز دارند .سرعت حافظه رم DDR5 نسبت به حافظه های DDR4 دو برابر بیشتر است و مصرف انرژی در این RAM ها بسیار کمتر می باشد. ویژگی های حافظه DDR5 موجب جهش عملکرد هم در کامپیوتر های شخصی و هم در سرور خواهد شد. تنظیم استاندارد DDR5 بر عهده ی «اتحادیه فناوری های حالت جامد JEDEC» می باشد. قرار بر این بود که این اتحادیه مشخصات این حافظه را نهایی کند اما تا به امروز این کار را انجام نداده است.نخستین بار رم DDR5 ،برای تلفن های همراه در سال 2019 به بازار عرضه گردید.

مزایای رم DDR5

این رم ها علاوه بر داشتن سرعت بیشتر و توانایی ساپورت ظرفیت های بالاتر ، به ما کمک می کنند تا که میزان انرژی مصرفی را نیز کاهش دهیم ؛ که تمامی این موارد از جمله مزایای این نسل جدید حافظه های موقت به شمار می روند .

هر چه تکنولوژی و طراحی به کار گرفته شده در این رم ها به روز تر و پیشرفته تر شود ، به دنبال آن انرژی مصرفی نیز بهینه تر شده و کارایی سیستم های ما را افزایش می دهد و درواقع کاهش ولتاژ و توان مصرفی در کنار افزایش سرعت و ظرفیت به پایین آمدن مصرف انرژی کمک می کند .

فناوری های امروزی طالب افزایش ظرفیت برای بازی با اعداد و محاسبه هستند ، با این که رم های DDR4 که ماژول هایی با ظرفیت حداکثر 32 گیگابایت را به ما ارائه می دادند و سیستم ما با استفاده از نهایتا 4 عدد ماژول ، 128 گیگابایت رم را در اختیار ما قرار می داد ؛ برای فعالیت هایی هم چون گیمینگ ، کافی به نظر می رسد ؛ اما با ارائه نسل به روز شده و قدرتمند تر DDR5 این امکان برای ما فراهم می شود که در آینده ای نه چندان دور قادر باشیم تا ظرفیت هر ماژول را به چیزی حدود 128 گیگابایت برسانیم .

در کل می توان گفت در مصارف خانگی یا حتی رندرینگ و گیمینگ حرفه ای چنین ظرفیت بالایی مورد نیاز نیست اما این نسل جدید همواره به دنبال افزایش و بهبود عملکرد خود ، رم های DDR5 را در اختیار ما قرار داده اند .

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید رم سرور

معایب رم DDR5 نسبت به نسل های قبل 

با وجود توانایی بالا تر این نسل نسبت به DDR4 می توان گفت از لحاظ کارامد بودن و مزایا ، رم های DDR5 حرف اول را می زنند اما از آن جایی که هم جدید تر هستند و هم طراحی به روز تری را شامل می شوند ، از قیمت بالاتری نیز بر خوردارند که با رم های DDR4 قابل مقایسه نیست .

علاوه بر هزینه های هنگفتی که استفاده از این نسل جدید برای ما به دنبال خواهد داشت ، کاربرانی که تقاضای استفاده از DDR5 را دارند باید سیستم های خود را نیز متناسب با آن تهیه کنند چرا که بسیاری از سیستم های قدیمی قادر بر پشتیبانی از این رم ها نیستند .

پهنای باند رم DDR5
رم DDR5

فرکانس قابل پشتیبانی توسط رم های DDR5 چیزی حدود 4800 مگاهرتز است که این عدد در مقایسه با نسل پیشین این حافظه موقت ، عددی بسیار بزرگ است ؛ چرا که رم های DDR4 فرکانسی حدود 3600 الی 4000 مگاهرتز را پشتیبانی می کردند .

با وجود اینکه این نسل جدید قادر بر آن است تا به فرکانسی حدود 5000 مگاهرتز نیز دست پیدا کند اما فرکانس پایه ای رم های DDR5 همان عدد 4800 مگاهرتز است که در واقع در مقایسه با نسل پیشین خودش حدود 50 درصد افزایش پهنای باند را شاهد هستیم که به دنبال همین موضوع عملکرد سیستم بهبود یافته و همین افزایش پهنای باند ، سرعت بالایی را در اختیار ما قرار می دهند .

آیا رم DDR5 تاخیر CL را کاهش می دهد؟

CL که به معنی مدت زمان تاخیر در رم است ، اطلاعاتی درباره تعداد دفعات انتقال اطلاعات و داده ها برای ترجمه و ذخیره سازی در هر ثانیه را در اختیار ما می گذارد که این عدد معمولا در هر مدل متفاوت است .

به طور مثال این عدد برای رم های DDR3  چیزی حدود 9  و برای DDR4 عددی چون 15  و در کمال تعجب برای رم های DDR5 عدد 42  است که این مقدار کمی نا امید کننده به نظر می رسد اما با این حال می توان با شماره سریال این محصول میزان تاخیر را کاهش داد و حتی با وجود این اعداد می توان گفت که DDR5 در مقایسه با تمامی این نسل ها عملکرد بهتری ارائه می دهد .

بیشتر بخوانید : تفاوت رم ddr3 و ddr4

چه پردازنده هایی از DDR5 پشتیبانی می کنند؟

برخی از کمپانی های سازنده همچنان به دنبال استفاده از رم های نسل های پیشین بوده و محصولاتی جهت پشتیبانی از رم های DDR5 معرفی نکردند ؛ به طور مثال پردازنده های کمپانی سازنده AMD قادر بر پشتیبانی از حافظه های موقت DDR5 نبوده و همچنان از حافظه های نسل های پیشین استفاده می کنند و فقط پردازنده های لپ تاپ سری Ryzen 6000 این کمپانی قادر بر ساپورت این رم ها هستند .

این در حالی است که کمپانی سازنده اینتل ، پردازنده های Alder Lake که از محصولات نسل 12 آن به شمار می روند را به بازار مصرفی معرفی نموده که قادر بر ساپورت رم های DDR5 در کنار حافظه های نسل پیشین هستند .

پس در نهایت می توان گفت اگر به دنبال استفاده از رم های DDR5 هستید پس به دنبال آن باید از پردازنده های ارائه شده توسط کمپانی اینتل که قابلیت پشتیبانی از این نسل را دارند ، استفاده کنید .

نحوه خرید رم DDR5

همانطور که گفته شد ، بسته به فعالیت مورد نظر و آن چه از میزان ظرفیت و سرعتی که یک حافظه موقت در اختیار ما قرار می دهد ، انتظار داریم باید به تهیه رم بپردازیم .

نکته قابل توجه این است که به دلیل محدود بودن پردازنده هایی که با رم های DDR5 تناسب دارند باید به خرید رمی متناسب با سیستم خود بپردازیم که کاربران محترم می توانند با برقراری ارتباط با مشاوران دوبرکا به تهیه مقرون به صرفه ترین رم متناسب با نیازشان بپردازند . برای برقراری ارتباط با مشاوران دوبرکا از شما تماس های 09195738079  77459713-021 – 77497509-021  استفاده نمایید.

خرید رم سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا