لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

سرور چیست و چه کاربردی دارد ؟

شما چه وارد دنیای دیجیتال شده باشید چه نشده باشید، قطعا بارها و بارها کلمه ی سرور را شنیده اید. اما بسیاری هنوز با ماهیت سرور به طور کامل آشنا نیستند . ما در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی را درباره‌ی سرور  و نحوه‌ی کار آن و کاربرد ها و انواع و زیر ساخت‌های آن برای شما بیان کنیم. اگر شما هم سوال‌هایی در رابطه با سرور در ذهنتان ایجاد شده و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سرور چیست؟

سرور چیست و چه کاربردی دارد

سرور، تمامی سیستم‌هایی است که سرویس دهی و ارائه خدمات به سایر سیستم‌های را از طریق اینترنت یا شبکه محلی  انجام می‌دهند  . همچنین به بیان ساده تر می‌توان گفت هر سخت‌افزار یا نرم‌افزاری که به Client خدماتی را ارائه می‌دهد ، یک سرور است. تاریخچه‌ی سرورها از سال 1981 تاکنون ثبت شده و کاربرد دارند. سرورها بر اساس کاربردشان ، طرز استفاده و کشور میزبان و … تقسیم بندی می‌شوند.

برای بیان ساده‌ترین نوع سرور ،  می‌توان به یک کامپیوتر خانگی که سیستم های دیگر به آن متصل‌اند و از آن خدماتی را دریافت می‌کنند ، اشاره کرد .درواقع تفاوت عمده‌ای که در میان سرور و کامپیوتر خانگی وجود دارد نحوه‌ی اتصال آن به شبکه و سایر سیستم‌ها است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود مقاله ی تفاوت سرور و کامپیوتر را بخوانید

برای بسیاری از شرکت ها و کسب و کار‌های اینترنتی با توجه به نوع سرور ، معمولا یک ماشین کلاس سرور با سخت افزار تخصصی نیاز است.
سرورها به جای هارد دیسک مانند همه‌ی کامپیوترهای خانگی از یک سیستم ذخیره سازی داده استفاده می‌کنند و همچنین از   RAID(Redundant Array of Independent Disks )  نیز استفاده می‌کنند. سیستم‌های RAID ، چندین هارد دیسک در کنار هم قرار گرفته اند و به گونه‌ای  پیکربندی شده‌اند که یک کار واحد را انجام دهند. سرورها همچنین به پردازنده های سریع ، رم کافی برای سرویس دهی به تعداد تخمینی درخواست ها و منبع تغذیه بدون وقفه نیاز دارند. بسیاری از سازمان ها افزونگی هایی به سیستم های خود اضافه می‌کنند تا اگر یک سرور از کار بیافتد ، سرور آماده به کار دیگری فورا کار را به دست می‌گیرد.

سرور چگونه کار می‌کند؟

برای بیان نحوه‌ی عملکرد یک سرور ، میتوان به گشت و گذار کاربران در وب اشاره کرد. زمانی که شما در دنیای وب بر روی یک لینک کلیک می‌کنید، در پشت صحنه اتفاقاتی رخ می‌دهد که به این شرح است: درخواست صفحه وب به وب سرور مربوطه منتقل می‌شود ، سرورهای دیتاسنتر عمل واکشی را انجام می‌دهند و  صفحه وب را مونتاژ می‌کنند سپس با استفاده از پروتکلی مانند HTTP آن را دوباره ارسال می‌کند  و در نهایت مرورگر داده ها را دریافت کرده و پس از تبدیل آن‌ها ، صفحه مورد نظر کاربر را به او نشان می‎‌دهد . این فرایند ، فرایندی آنی است و کاربر هیچگاه متوجه این عملیات نمی‌شود و همچنین یکی از وظایف مهم سرور به تنهایی سرویس دادن  به چندین کاربر و همینطور برعکس آن است .

کاربردهای سرور

کاربرد سرور

در دنیای امروزی که روز به روز کسب و کار ها رو به فضای اینترنتی آورده اند و ارتباط ها رنگ و بوی اینترنت را دارند و یا بازی هایی که رقابت های جذاب تری را برای کاربران به همراه دارد  و خریدهایی که با آنلاین شدنشان راحتی را برای کاربران فضای اینترنت به ارمغان آورده اند . نیاز به انواع سرورها همواره افزایش یافته است.چرا که تمام سرویس دهی ها و پردازش ها با استفاده از سرور های مناسب ممکن است  و کاربردهای سرور آن قدر زیاد است که باید برای هر کدام از آن یک مقاله‌ی جداگانه نوشت. در ادامه ی این مقاله با انواع سرورها و کاربردشان آشنا خواهید شد.

دیتاسنتر (Data Center) چیست؟

دیتاسنتر چیست

دیتاسنتر(Data Center) به مکانی گفته می‌شود که گروه بزرگی از سرورها بدون وقفه به امور رایانشی و ذخیره سازی و انتقال داده ها می‌پردازند. این مکان ، معمولا دارای سیستم های تهویه و امنیتی و اطفا حریق و سیستم توزیع برق است که به سامانه‌ی برق اضطراری متصل است.در دنیای امروزی که استفاده از اینترنت و کسب و کار های اینترنتی رو به افزایش است ، نیازها به خدمات دیتاسنتر بسیار افزایش یافته است چرا که حجم فعالیت در برخی از سرویس های اینترنتی به قدری زیاد است که نیاز به چندین سرور کامپیوتری دارد و این دیتاسنترها هستند که امکان اجرای بدون وقفه برنامه‌های کاربردی سازمان‌ها و فعالیت آن‌ها را فراهم می‌کند.

اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده دیتاسنتر(Data Center)

معمولا نحوه‌ی چیدمان در دیتاسنترها به این گونه است که سرورها به صورت طبقه به طبقه در رک‌هایی (Rack) قرار گرفته‌اند و با کابل کشی استاندارد در ردیف‌هایی منظم کنار یک دیگر ، همراه با روتر‌ها ( Router ) ، دیوارهای آتیش ( FireWalls ) ، سیستم‌های امنیتی ، سوییچ‌ شبکه (NetWork Switches ) ، سیستم‌های ذخیره‌‌سازی ( Storage System ) و سرورها قرار گرفته‌اند.

نحوه‌ی کار دیتاسنتر(Data Center)

در این بخش با ذکر مثالی نحوه‌‌ی کار دیتاسنتر را بیان می‌کنیم. هنگامی که شما آدرس سایت مورد نظر خود را در مرورگر تایپ می‌کنید، این درخواست شما به سرورهای موجود در دیتاسنتر ارسال می‌شود .درخواست شما ابتدا به وسیله‌ی لایه‌های امنیتی دیتاسنتر بررسی می‌شود سپس درخواست به سوئیچ موجود در لایه‌ی دسترسی ارسال می‌شود. سوئیچ این درخواست را به سمت وب سرور مجازی یا فیزیکی روانه خواهد کرد و سرور آن را پردازش کرده سپس به سمت سرور بانک اطلاعاتی هدایت می‌کند و در انتظار پاسخ به بانک اطلاعاتی در مرکز شبکه می‌ماند.
دیسک‌ها پس از پردازش درخواست ، داده‌ها را استخراج می‌کنند سپس داده ها را در بسته‌هایی برای انتقال ، آماده می‌کنند و با انتخاب سریع‌ترین مسیر به وسیله‌ی روتر ، داده ها را به مبدا درخواست کننده ارسال می‌کنند و شما سایت مورد نظرتان را در مرورگر خود مشاهده خواهید کرد.

انواع سرور از نظر ارتباط

تا اینجا با مفهوم اولیه سرور آشنا شدید ، حال در این بخش انواع کلی سرور از نظر ارتباط را معرفی می‌کنیم.سرور ها از نظر ارتباطی به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند و شما برای اینکه بتوانید برای راه اندازی شبکه‌های مختلف بهترین را انتخاب کنید، ابتدا نیاز دارید با انواع آن آشنا شوید.

سرورتحت  شبکه

اگر سرورهای شما تنها وظیفه‌ی انتقال اطلاعات به سیستم‌های محدود را داشته باشند ، سرور شما تحت شبکه است.سیستم‌های موجود در این نوع از شبکه‌ها به وسیله‌ی سرور تحت شبکه مدیریت می‌شود. برای بیان مثال این نوع سرورها ، میتوان به سرورهای دانشگاهی یا بیمارستان ها و حتی سازمان‌ها  که برای ارتباط با سیستم های محدودی هستند، اشاره کرد.

سرور شبکه

اگر سرور شما فقط به نیازهای کلاینت داخل شبکه بپردازد و در واقع یک شبکه داخلی تشکیل شده باشد . شما یک سرور شبکه خواهید داشت.

سرور اینترنت

اگر سرورهای شما که در یک شبکه قرار دارند از طریق اینترنت با دیگر سیستم‌ها ارتباط داشته باشد و داده‌ها را منتقل کند؛ شما از سرور اینترنتی استفاده می‌کنید. این نوع از سرورها در تمام طول روز بی وقفه به فعالیت خود می‌پردازند و دارای امنیت و پایداری مناسبی هستند.

انواع سرورها از نظر کاربرد

انواع سرور

سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی (VPS) که محفف Virtual private server  است ، یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که باید همیشه آنلاین و  دسترس و پرسرعت باشد.در سرور مجازی به جای استفاده از سخت‌افزار‌های مستقل ، از یک سخت‌افزار قوی که با استفاده از نرم‌افزار به چند سرور شبیه سازی می‌شود استفاده می‌کنند. هزینه‌ی خرید سرور مجازی همیشه نسبت به سرور اختصاصی ارزان‌تر است ، چرا که سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی است .
برای بیان انواع سرور وی پی اس (VPS) می‌توانیم به سرور مجازی لینوکس ، ویندوز ، میکروتیک و ترید اشاره کنیم که هر کدام از آن‌ها را متناسب با کارایی خود می‌توانید انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : سرور مجازی چیست ؟

سرور فیزیکی(Physical Server)

سرور فیزیکی

نخستین سروری که وارد بازار شد ، سرور فیزیکی بود.  این سرور برای پشتیبانی عملکرد‌های مختلف ، از تمامی اجزای سخت افزاری که در یک کیس فیزیکی قرار گرفته است استفاده می‌کند که شامل یک یا چند CPU و  RAM سرور و حافظه داخلی است.این سرور با توجه به میزان بوجه‌ی شما پیکربندی می‌شود که به این معنا است که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از سخت‌افزار دلخواه استفاده کنید و یا آن را ارتقا ببخشید.
منابع سخت افزاری این سرورها بستگی به تعداد کاربران موجود در شبکه دارد و هر قدر قدرت سخت افزار را ارتقا بدهید و بالا ببرید  ، کاربران بیشتری را ساپورت خواهد کرد.
سرورهای فیزیکی به صورت مداوم روشن هستند و درواقع یکی از مزیت های آنان آپ تایم بودنشان است . باید بدانید که یک پاور POWER برای یک سرور کافی نیست و معمولا سرورها باید دارای چند منبع تغذیه و پاور جداگانه هستند.

انواع سرور فیزیکی

مزایای سرور فیزیکی

  • عملکرد عالی
  • مطمئن بودن
  • تاپ‌آپ بالا
  • امنیت بالا
  • کنترل برتمام منابع و سرور
  • منعطف در تنظیمات نرم‌افزاری

سرور اختصاصی ( Dedicated Server)

اگر سایتی با ترافیک بالا دارید یا به فکر رشد کسب و کار خود هستید ، شما به سرور اختصاصی نیاز دارید. در سرور اختصاصی تمامی منابع ،در اختیار خودتان است و کاربر دیگری منابع را با شما شریک نیست. سرورهای اختصاصی مزیت‌های مشترکی با سرور فیزیکی دارند . اما در کنار مزایای زیاد این سرورها باید به معایب آن نیز اشاره کنیم.

معایب سرور اختصاصی

  • همان طور که قبل تر هم اشاره کردیم ، این سرور مناسب کسب‌ و کار های کوچک و ترافیک پایین نیست.
  • هزینه‌های تهیه و راه‌اندازی و نگهداری بالایی دارد.
  • نیاز به تجربه و دانش‌فنی زیاد

سرور اشتراکی

سرور اشتراکی

سرورهای اشتراکی یکی از رایج ترین و ارزان‌ترین و راحت‌ترین نوع هاستینگ است. اگر شما به تازگی قصد راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید و یا کسب و کار شما دارای ترافیک پایین است ، سرورهای اشتراکی گزینه ی مناسبی برای شما است. در سرورهای اشتراکی یه این شکل است که چندین سایت از منابع یک سرور استفاده می‌کنند. کفه ی معایب سرور اشتراکی در مقایسه با سرور اختصاصی سنگین تر است.

مزایای سرور اشتراکی در مقایسه با سرور اختصاصی

  • مناسب برای کسب و کارهای تازه تاسیس و یا کسب و کار با ترافیک پایین.
  • هزینه کم‌تر
  • راه‌ اندازی راحت و آسان

معایب سرور اشتراکی در مقایسه با سرور اختصاصی

  • امنیت پایین
  • دسترسی محدود به منابع
  • دسترسی به سرور جهت کنترل سایت ندارد
  • محدودیت در استفاده از فضای ذخیره سازی

وب سرور(Web Server )

احتمالا در فضای وب ، نام وب سرور را شنیده‌اید و ممکن است سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده باشد. وب سرور نرم افزار کامپیوتری است  که زیرمجموعه‌ی یک سرور محسوب می‌شود و وظیفه‌ی ارائه اطلاعات و سرویس‌های درخواست شده در قالب صفحه‌های وب به کاربران را دارد.

انواع وب سرورها

وب سرورها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای ارائه‌ی خدمات متفاوتی برای کاربران طراحی شده‌اند . شما با توجه به نیازهایی که دارید ،می‌توانید وب سرور مناسب کار خود را انتخاب نمایید.ما در اینجا به چند مورد از پرکاربرد ترین وب سرورهای موجود اشاره کرده‌ایم.

  • IIS Web Server
  • Ngix Web Server
  • js
  • Lighttpd
  • Apache Tomcat
  • Lite Speed Web Server
  • و…

میل سرور (Mail Server)

میل سرور

میل سرور چیست ، سروری است که کار تبادل ایمیل یا پست الکترونیکی را انجام می‌دهد.شاید به نظر ارسال ایمیل برایتان کار راحتی به نظر بیاید. اما پشت سر این تبادل ایمیل ها ، فرایندی پیچیده قرار دارد که توسط این نوع از سرورها انجام می‌شود.

انواع میل سرور

میل سرورها به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند.

میل سرورهای ورودی
  • سرور POP3 (Post Office Protocol )
  • سرور IMAP
میل سرورهای خروجی

این سرور به عنوان پروتکل SMTP یا Simple Mail Transfer Protocol شناخته می‌شود که به معنای پروتکل ارسال سریع پست‌های الکترونیکی است.

سرور پایگاه داده ( Database Server)

این سرور ، یک سرور پایگاه داده است . این سرور وظیفه‌ی ذخیره و بازیابی و مدیریت داده ها را برعهده دارد ،همچنین این سرور اجازه‌ی دسترسی تعداد زیادی از کاربران یا سرورها را صادر می‌کند و بروزرسانی داده‌ها را مدیریت می‌کند.انتخاب یک سرور پایگاه داده بستگی به اندازه پایگاه داده و ماهیت و تکرار Query های وارده به پایگاه داده دارد.

انواع پرکاربرد سرور پایگاه داده

یکی از پرطرفدارترین پایگاه‌های داده MYSQL است . این سرور ، سروری قوی است که برای زبان PHP طراحی شده است . دیگر انواع سرور پایگاه داده عبارتند از:

  • Oracle Database
  • SQL Server
  • DB2
  • Sybase

اپلیکیشن سرور (Application Server )

اپلیکیشن سرور

اپلیکیشن سرور ، نرم افزاری واسط بین نرم‌افزار شما و سیستم عامل است که  وظیفه‌ی سرویس دهی به برنامه ها و یا نرم‌افزارهای کاربردی در شبکه را دارد و هم وب اپلیکیشن‌ها و دسکتاپ اپلیکیشن‌ها قابلیت اجرا بر روی آن را دارند.نکته ی قابل ذکر در رابطه با اپلیکیشن سرور این است که این نرم افزار رابط گرافیکی ندارد و تنها وظیفه ی ارائه‌ی داده ها و اطلاعات به کاربران را دارد.

انواع اپلیکیشن سرور

اپلیکیشن سرورها ، انواع مختلف با کارایی های متفاوت دارد که ما در اینجا چندتا از محبوب‌ترین ها را برای شما آورده ایم:

  • WebSphere
  • JBoss
  • WebLogic
  • GlassFish

سرور FTP

این سرور بر اساس پروتکل FTP کار می‌کند. FTP مخفف (File Transfer Protocol ) و به معنای ” پروتکل انتقال فایل” است .
وظیفه‌ی پروتکل FTP ، انتقال فایل بر سرور است ، شما شاید مستقیما از این پروتکل استفاده نکرده باشید اما این پروتکل است که کار آپلود بر روی فضای اینترنت و سرور وبرعکس آن را انجام می‌دهد.

برای درک بهتر سرور FTP، یک سایت موزیک را در نظر بگیرید که مدیر این سایت ، قابلیت آپلود موزیک را  در اختیار کاربران نیز  قرار داده است . یک FTP ، سرور خصوصی یک سرور هاستینگ فایل  در اختیار مدیر سایت و تمامی کاربران قرار می‌دهد که آن‌ها نیز توانایی دانلود و آپلود فایل صوتی در سایت را دارند.

مزیت‌های پروتکل FTP

  • نبود محدودیت در انتقال فایل‌های سنگین و زیاد
  • امکان برنامه ریزی برای زمان انتقال
  • هر مشکلی در فرایند انتقال فایل رخ دهد ، فرآیند از سر گرفته می‌شود
  • انتقال پر سرعت فایل ها
  • ایجاد صف از فایل‌های در خال انتقال توسط کاربران
  • پشتیبانی از هاست‌های متعدد

معایب پروتکل FTP

  • امنیت پایین سرور FTP
  • اطلاعات کاربری رمزگذاری نمی‌شود.
  • مرورگرهای اصلی مانند Chrome و FireFox از FTP ، پشتیبانی نمی‌کند.
  • به دلیل قدیمی بودن پروتکل ، امکان مسدود شدن  برخی از اتصالات از طرف Firewall وجود دارد.
  • ممکن است فایل‌های مضر در بعضی از سرورها وجود داشته باشند.
  • نیاز به برنامه نویسی صحیح و خطایابی دقیق

پروکسی سرور(Proxy Server )

پروکسی سرور

پروکسی سرور چیست ؟ واسطی میان کاربران و دنیای اینترنت است . به بیان ساده تر زمانی که شما از یک سایت بازدید می‌کنید ، این خود شما هستید که از سایت بازدید کرده است. زمانی که شما به پروکسی متصل شوید در واقع پروکسی از طرف شما مامور به بازدید از سایت مد نظرتون می‌شود. هر رایانه برای اتصال به اینترنت یک IP دارد و اینترنت از طریق IP  دریافتی ، مقصد را می‌فهمد و داده ها را برای نمایش به کاربر ارسال می‌کند این در حالی است که شما وقتی به پروکسی متصل هستید ، اینترنت IP مقصد را IP پروکسی می‌داند و داده ها را برای آن ارسال می‌کند سپس پروکسی برای شما ارسال می‌کند.

انواع پروکسی سرور

این دسته از سرور هم انواع مختلف با کارایی متفاوت دارند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیازهای خود آن‌ها را انتخاب کنید.

  • Transparent Proxy
  • Distorting Proxy
  • High Anonymity Proxy
  • Anonymous Proxy

 مزیت های پروکسی سرور

  • افزایش امنیت شبکه
  • افزایش سرعت وب
  • مخفی کردن IP
  • دسترسی به منابع مسدود
  • اشتراک گذاری اتصال به اینترنت در LAN

DNS سرور

DNS مخفف عبارت (Domain Name System ) است. سرورهای DNS نام دامنه‌ها را به آدرس‌های IP آن ها مطابقت می‌دهند. زمانی که شما نام یک دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کنید ،سیستم شما با سرور DNS موجود ارتباط برقرار کرده و آدرس IP مرتبط با آن دامنه را می‌پرسد و بعد از آن سیستم شما به آدرس IP مورد نظر متصل شده و شما شاهد صفحه‌ی مورد نظر خود هستید.

انواع DNS سرور

DNS سرور انواع مختلفی دارد که سه مورد از پرکاربردترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • DNS Resolver
  • DNS Root Server
  • Authoritative DNS Server

فایل سرور (File Server )

فایل سرور چیست؟

این سرور به کاربران متصل به یک شبکه رایانه‌ای امکان دسترسی به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی را می‌دهد.کاربران با استفاده از قابلیت‌هایی که این سرور دراختیارشان قرار می‌دهد ، می‌توانند بدون نیاز به انتقال فیزیکی فایل‌ها ، داده‌ها را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند. این سرورها برای کاربران از راه دور هم قابل استفاده هستند .فایل سرور هم مانند دیگر سرور ها دارای مزیت ها و معایبی است که به آن می‌پردازیم.

مزایای فایل سرور

  • سرعت بالا
  • قادر به اختصاص دادن ظرفیت بالا
  • گسترش و سفارش سازی ساده
  • هزینه‌ی نسبتا پایین

معایب فایل سرور

  • ایمن نیست
  • نیاز به مدیریت دارد.
  • امکانات محدودی برای دستکاری فایل‌ها دارد.
  • برای افزایش ظرفیت در آن باید از قبل برنامه ریزی کرد.

عوامل موثر در کارایی سرورها

پیکربندی سرور

عوامل زیادی در نحوه‌ی عملکرد سرورها موثر هستند که ما در اینجا به سه تا از مهم ترین ها اشاره کرده ایم.

مکان و محلی که سرورها در آن قرار دارند

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم ، محل اصلی قرارگیری سرورها در دیتاسنترها است ، و این خود یکی از عواملی است که بر کارایی سرورها تاثیر گذار است. سروری که از نظر موقعیت جغرافیایی از شما دورتر باشد ، با تاخیر بالا پاسخگوی درخواست شما است.

معماری پیاده‌سازی

معماری پیکربندی سرورها به دو صورت ابری و متمرکز است .در پیکربندی ابری یک سرور در بین چند دیتاسنتر توزیع می‌شود  و در صورتی که به هر دلیلی یکی از این سرورها پاسخگوی کاربر نباشد ، سرورهای دیگر تا زمان رفع مشکل به جای آن سرور فعالیت می‌کنند.

سخت افزارها

سخت‌افزارها یکی از عوامل موثر بر کارکرد سرور است . همانطور که  بالاتر به آن اشاره کردیم یکی از مزیت‌های سرورهای فیزیکی این بود که ما قادر به تعویض سخت افزار و پیشرفته کردن سرور بودیم. خصوصا در مورد پردازنده‌ها و رسانه‌های ذخیره‌سازی آن ها که بهتر است برای پاسخگویی مناسب سطح بالا باشند.

خرید سرور از دوبرکا

شرکت دوبرکا مجموعه ای کامل از سرورهای فیزیکی و سخت افزار های سرور و قطعات اصل را دراختیار شما قرار می‌دهند .اگر شما نمی‌توانید سرور مناسب به همراه منابع مناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید، کارشناسان دوبرکا برای مشاوره در خدمت شما هستند.برای ارتباط با کارشناسان مجرب دوبرکا با شماره تلفن‌های 09195738079 77459713-021 77497509-021  یا از طریق صفحه تماس با ما ، استفاده کنید.

همچنین دوبرکا پس از خرید سرور نیز به فکر شما بوده و خدمات پس از فروش فوق العاده‌ای را برای مشتریان خود تدارک دیده است. تعمیر سرور در محل، تعمیرات سرورهای HP، تعمیر سرور دل، تعمیر سرور IBM و تعمیرات سرور سوپرمیکرو، که در واحد خدمات و پشتیبانی سرور دوبرکا انجام می‌گیرد. شما می‌توانید برای ثبت درخواست تعمیر سرور با ما در ارتباط. کارشناسان دوبرکا در سریع ترین زمان ممکن ، هماهنگی لازم را با شما انجام خواهند داد.

سخن پایانی

در این مقاله از سری مقالات دوبرکا به سرور و کارایی و انواع آن پرداختیم. در پایان به نکاتی برای انتخاب و خرید سرور مناسب میپردازیم. شما برای خرید سرور hp باید به نکاتی چون: پیکربندی سخت‌افزاری، زیرساخت شبکه، امنیت، رسانه‌های ذخیره‌سازی اهمیت ویژه ای دهید. نکته بسیار مهم تر کاربرد سرور مورد نظرتان است که برای چه کاری و با چه منابعی نیاز دارید. پیش از انتخاب سرور و خرید آن ویژگی‌های خاص آن را ارزیابی کنید. سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا