تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

منظور از اندازه رک سرور چیست ؟

منظور از اندازه رک سرور چیست؟

یکی از دغدغه های کاربران در هنگام خرید سرور، چگونگی نصب سرور می باشد، دلیل این امر هم تفاوت و تنوع در اندازه های موجود جهت نصب رک سرور ها است که این اندازه متناسب با نوع استفاده کاربران از سرور، متغیر می باشد. از این رو تصمیم گیری در این مورد کمی دشوار است. ما در این مقاله سعی داریم با معرفی چند متغیر شما را در این تصمیم گیری یاری نماییم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

آگاهی از اندازه سرور اعم از عمق، ارتفاع و پهنای لازم برای سرور و تجهیزات آن، مستلزم انتخاب درست می باشد. عوامل مهم دیگر که در مرحله دوم اهمیت قرار می گیرند نیاز های حرارتی و امنیتی هستند و می توان بر حسب شرایط آن ها را تغییر داد.

منظور از اندازه رک سرور: ارتفاع رک سرور

یکی از روش های طبقه بندی سرور که در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است، ارتفاع رک سرور می باشد. بسیاری از کاربران رک مورد نظر خود را با استفاده از حرف U که مخفف عبارت “rack units” یا ” U-Space ” بوده و برابر 1.75 اینچ است، برچسب گذاری می کنند. ارتفاع استاندارد برای رک های پایگاه داده بین 48U و گاهی اوقات42U  می باشد. منظور از ارتفاع استاندارد 48U این است که فضای کافی جهت توسعه در این ارتفاع محیا شده و دسترسی به تجهیزات به آسانی مقدور است. به رک هایی با ارتفاع 22U و  27U “نیمه رک” گفته می شود.

رک سرور

منظور از اندازه رک سرور: عمق رک سرور

واحد اندازه گیری عمق رک سرور، اینچ می باشد. عمق رک سرورها در مقایسه با ارتفاع آن از نظر اندازه بسیار کمتر هستند. این اندازه بین 0 تا 50 اینچ بوده و عمدتا در اندازه های 24 و 48 اینچی تولید می شود. عمق 24 اینچی برای پیچ پنل های تجهیزات شبکه و … مناسب است. اندازه استاندارد برای رک های فریم باز عمق 29 اینچی بوده و با سرور های اچ پی، دل، آی بی ام و سیسکو سازگاری دارد. عمق هایی با اندازه بزرگتر فضای کافی را برای قرار دادن تجهیزات بیشتر در اختیار کاربر قرار می دهند.

منظور از اندازه رک سرور: پهنا و عرض رک سرور

عرض استاندارد و معمول برای رک سرور، اندازه 19 اینچی می باشد. تجهیزاتی که روی رک نصب می گردند (مخصوصا سرورها) دارای عرض 19 اینچ می باشند. در دنیای امروز اکثر رک های سرور با عرض خارجی 24 اینچ تولید می گردند که این میزان به دلیل صفحه های استاندارد 48 اینچی پایگاه داده، اندازه ای مناسب و منطقی به حساب می آید، زیرا این صفحات در ابعاد 24 X24 اینچ می باشند. از این رو اندازه ی مناسب رک سرور برای صفحات پایگاه داده دارای عمق 48 اینچ و عرض 24 اینچ بوده و به آسانی با این فضا تطبیق داده می شود.

رک سرور های زیادی هستند که عرض نصب آن ها 19 اینچ و عرض بیرونی ان ها برابر 24 می باشد که این ابعاد موجب فراهم شدن فضای کافی برای مدیریت کابل ها، نصب تجهیزات نظارتی و … می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا