اخبار

رمزارز Chia چیست و چه بحرانی در بازار هارد دیسک ها ایجاد می کند؟

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج چیا با ویندوز

رمزارز Chia چیست؟

ارز دیجیتال Chia یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال به شمار می رود و به عنوان دوست محیط زیست لقب گرفته است. برای دریافت اطلاعات دقیق تری درباره رمزارز Chia با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید بازار رمزارزها به ویژه در ماه های اخیر بسیار داغ شده است و بسیاری از افراد را به سمت خود کشانده است. استخراج بسیاری از این ارزها موجب فشار روی پردازنده و کارت گرافیک می شود، اما در این میان رمزارزی وارد بازار شده است که به این قطعات وابسته نیست. رمزارز Chia در سال 2019 توسط صاحب اپلیکیشن پرطرفدار بیت تورنت به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد و همان گونه که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، دوست محیط زیست لقب گرفت چون برعکس آن چه که درباره بیت کوین می شنویم، آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

شبکه چیا که توسط «برام کوهن» به بازار ارزهای دیجیتال اضافه شده است، از فضای ذخیره سازی به منظور استخراج کوین ها استفاده می کند و کاری به قطعاتی که مصرف انرژی بالایی دارند (مانند کارت های گرافیک و ASIC ها) ندارد. این چنین رمزارزی با این روش استخراج برای گیمر ها بسیار خبر خوبی است اما برای بازار هارد دیسک و حافظه های SSD که با کمبود شدید این قطعات مواجه است چندان خوشایند نمی باشد.

رمزارز چیا

بیت کوین که در حال حاضر به عنوان باارزش ترین رمزارز جهان شناخته می شود و توانسته است رکوردهای قیمتی عجیبی را در سال 2020 ثبت کند و قیمت خود را به بالای 60 هزار دلار برساند، اکنون یک رقیب جدی پیدا کرده است. رقیبی که میزان مصرف انرژی کمتری دارد و امروزه که دنیا دارای کمبود تراشه است و با هجوم ماینرها به کارت های گرافیک با یک بحران شدید روبرو شده است، رمزارز چیا می تواند این مشکل را حل کند اما در مقابل مشکل جدید به وجود آورد. در واقع رمزارز Chia فشار چندانی به بازار تراشه ها وارد نمی کند و نیازی نیست تا گیمرها برای دستیابی به کارت های گرافیک جدید و قوی چندین ماه معطل شوند. اما نگرانی درباره رمزارز چیا چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم نگرانی کارشناسان درباره رمزارز چیا مربوط به کدام بخش است؟

بحران بازار هارد دیسک با رمزارز Chia

با این که رمزارز Chia در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال دارای مزایای زیادی است اما همان طور که گفته شد برای استخراج کوین ها از حافظه ذخیره سازی استفاده می کند و میزان مصرف انرژی کمتری دارد، اما نگرانی به وجود آمده میان کارشناسان، کمبود شدید هارد دیسک و حافظه SSD می باشد. از این رو گیمرها و کاربران عادی دوباره دچار مشکل می شوند و نمی توانند برای راه اندازی سیستم مورد نظر خود به آن ها دست پیدا کنند.

ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و دوج کوین به منظور تایید تراکنش ها و معاملات، قدرت محاسباتی خام یا سیستمی با نام Proof of Work (اثبات کار) را مورد استفاده قرار می دهند. انجام این محاسبات بر عهده ماینرها می باشد. برای چنین رویکردی قدرت کارت های گرافیک و سخت افزارها نیاز است. ماینر ها برای تایید و هم چنین ایمن سازی شبکه در این فرآیند، پاداش می گیرند. اما شبکه چیا روی اثبات فضا و زمان اجرامی شود.

این رمزارز به جای استفاده از قدرت پردازشی به فضای ذخیره سازی به منظور ایمن سازی شبکه تکیه می کند. در واقع شبکه چیا به ماینر هایی که فضای ذخیره سازی خود را در اختیارش قرار می دهند، پاداش می دهد. استخراج رمزارز چیا با استخراج سایر رمزارز ها با تجهیزات خاص، فرق دارد و کاربر با هر وسیله ای قادر به استخراخ چیا می باشد.

در واقع شما می توانید با استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر و تلفن های همراه هوشمند خود به سراغ استخراج رمزارز Chia بروید. هر چه میزان حافظه ای که در اختیار چیا قرار می دهید بیشتر باشد، امکان دستیابی به پاداش بیشتر نیز افزایش می یابد.

البته هنوز رمزارز Chia وارد بازار نشده و معامله ای در این شبکه صورت نمی گیرد اما رشد بی رویه بازار رمزارزها در دنیای امروز، ماینر ها را برای هجوم به چنین بازاری تشویق کرده است. ماینرهای چینی به استقبال چیا رفته و هارد دیسک و حافظه های SSD بسیاری تهیه کرده اند. همین امر می تواند به بحرانی بزرگ در بازار هارد دیسک و حافظه های SSD تبدیل شده و قیمت ها را به صورت نجومی بالا ببرد.

با چنین وضعیتی تولید کنندگان به احتمال بسیار زیاد با مشکل بزرگی مواجه شده و دور از انتظار نیست که بازار هارد دیسک ها و حافظه های SSD هم سرنوشت کارت ها انویدیا و AMD را تجربه کند. بدیهی است که تولید کنندگان حافظه های ذخیره سازی باید میزان تولید خود را افزایش دهند تا پاسخگوی درخواست کاربران و بازار باشند، اما با گذشت زمان دیگر قادر به ادامه چنین روندی نیستند و این جاست که تقاضا گوی سبقت را می رباید و از تولید جلو می  افتد. در حال حاضر ظرفیت حافظه چیا به  یک اگزابایت رسیده است.

رمزارز دیجیتال چیا

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج رمزارز Chia از طریق ویندوز

همان طور که گفته شد برای استخراج چیا به کارت گرافیک نیازی ندارید اما در هر صورت باید یک سری تجهیزات محیا باشد که در ادامه آن ها را بیان می کینم.

لازم به ذکر است که شما با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک اواس قادر به استخراج چیا بوده و فرقی ندارد کدام یک از این سیستم عامل ها روی کامپیوتر شما نصب باشد. اما توصیه می کنیم برای این منظور از کامپیوترهای جدید تر و حافظه های SSD استفاده نمایید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نیازی نیست یک کامپیوتر جداگانه برای استخراج رمزارز Chia در نظر بگیرید بلکه می توانید از کامپیوتری که همیشه از آن استفاده می کنید و کارهای روزمره خود را با آن انجام می دهید، بهره ببرید. چون پس آن که نحوه استخراج رمزارز Chia با کامپیوتر و نحوه اجرای برنامه آن را یاد گرفتید، می توانید در بک گراند صفحه خود به فارمینگ آن بپردازید. توصیه می شود بین دو گزینه کامپیوتر و لپ تاپ از کامپیوتر استفاده نمایید چون جابجایی لپ تاپ به همراه درایوهای اکسترنال چندان راحت نیست.

در ابتدا بایستی یک حافظه SSD با ظرفیت 250 یا بیشتر فراهم باشد. (امکان استفاده از حافظه های SSD خارجی نیز وجود دارد.) اگر سیستم شما از فضای باز کمتر از 250 گیگابایت بهره می برد بهتر است کارت حافظه قابل حمل  Samsung T7 Portable SSDمورد استفاده قرار دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره حافظه های SSD مقاله “حافظه SSD چیست و تفاوت آن با هارد HDD ” را مطالعه نمایید.

هم چنین یک کارت حافظه اکسترنال HDD با حافظه بالا نیاز است که توصیه می شود حداقل از هارد 18 ترابایتی استفاده نمایید. در نهایت به نرم افزار Chia Blockchain نیاز دارید.

ناگفته نماند که قیمت حافظه های SSD و هارد دیسک ها پس از معرفی رمزارز چیا بسیار افزایش یافته و برخی از کشور ها مانند کشور چین با کمبود این حافظه ها دست و پنجه نرم می کنند.

احتمال رمزارز Chia وجود دارد؟

اظهارنظر درباره موفقیت رمزارز  Chia نیازمند گذشت زمان است اما با توجه به روندی صعودی که در پیش گرفته و پیش از انجام معاملات با استقبال زیادی روبرو شده است، احتمالا به یک رمزارز مهم در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود. همان طور که چندین سال پیش کسی به فکرش هم نمی رسید که روزی بیت کوین قیمت بالای 60 هزار دلار را تجربه کند. به همین دلیل کاربران زیادی به بازار هارد دیسک ها و حافظه های SSD هجوم برده و در حال خرید تعداد گسترده ای حافظه ذخیره سازی هستند.

استخراج رمزارز چیا

گذشت زمان همه چیز را مشخص می کند، شاید روزی افرادی که آینده بازار هارد دیسک ها و حافظه های SSD را دچار بحران کرده اند، به موفقیت برسند و ثروت بسیار زیادی را صاحب شوند و شاید هم این افراد هم سرمایه خود را از دست دهند و هم بازار تجهیزات سخت افزاری را با کمبود شدید مواجه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا