لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

تفاوت هارد ssd و hdd

تفاوت هارد ssd و hdd – به طور معمول افراد هنگامی که قصد خرید کامپیوتر و یا لپ تاپ را دارند، انتظاراتی از سیستم خود دارند. برای مثال می‌خواهند که فضای ذخیره سازی سیستم قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای داشته باشد. سرعت و کارایی بالایی داشته باشد. فضای ذخیره سازی زیادی در اختیار افراد قرار دهد و در برابر آسیب و ضربه مقاومت خوبی داشته باشد. برای دسترسی به این موارد افراد باید هزینه هنگفتی را صرف خرید کامپیوتر و لپ تاپ کنند که این مورد برای تمام افراد امکان پذیر نیست. اما خبر خوب این است که افراد می‌توانند با هزینه کمتر از این ویژگی‌ها استفاده کنند. آن هم خرید هارد است. به طور کلی دو نوع هارد SSD و HDD  وجود دارد. کاربرد اصلی این دو، افزایش حافظه کامپیوتر و لپ تاپ است. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی در رابطه  تقاوت هارد ssd و hdd در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

حافظه SSD چیست

هارد SSD

حافظه SSD معمولا با نام درایو حالت جامد نیز شناخته می‌شود. حافظه SSD عملکردی مانند یک هارد دیسک دارد. با این تفاوت که اطلاعات حافظه SSD روی تراشه حافظه فلش نیز ذخیره می‌شود. در این حالت حتی زمانی که جریان برق به حافظه SSD متصل نیست، باز هم داده‌های آن حفظ می‌شود. معمولا حافظه SSD سرعت بسیار بالایی دارد و زمان دسترسی به داده‌ها را کوتاه‌تر می‌کند. به طور کلی راه اندازی و بوت شدن سیستم حافظه SSD نیازی به چرخش پلاتر و منتظر ماندن برای آن ندارد. از این رو اگر افزایش سرعت و کارایی سیستم برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، توصیه می‌کنیم از این هارد استفاده کنید.

انواع هارد SSD

حال که با کاربرد هارد SSD آشنا شدید، لازم است انواع این هارد را نیز بشناسید. SSD در واقع مخفف کلمه Solid State Drive است. در ادامه قصد داریم شما را با انواع هارد SSD و رابط‌ها، کانکتورها، فرم فاکتورهای این حافظه بیشتر آشنا کنیم.

 

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید هارد سرور

حافظه SSD 2.5

از این نوع هاردها معمولا برای لپ تاپ و کامپیوتر شخصی استفاده می‌شود. یکی از نکات جالب درباره این هارد اندازه آن است. سازندگان این هارد به مرور زمان به فکر کوچک‌تر کردن ابعاد این هارد افتادند.

کانکتور 2

وجود رابط M.2 به این دلیل است که هارد SSD بتواند به بالاترین توان خود برای خواندن و نوشتن اطلاعات و داده‌ها برسد.در واقع وجود رابط M.2 باعث می‌شود که هارد NVMe SSD به صورت بهینه استفاده شود. همچنین سرعت این هارد می‌تواند به بیش از 2600 مگابایت در ثانیه برسد. هنگامی که مادربرد کانکتور M.2 ندارد ، NVMe SSD از طریق کارت PCIe که دارای کانکتور M.2 است ، متصل می‌شود. به همین دلیل است که برخی از لپ تاپ‌ها دارای PCIe NVMe M.2 SSD هستند. اگر مادربرد دارای M.2 مستقیم باشد ، SATA M.2 یا NVMe M.2 را مشاهده خواهید کرد.

اتصال PCIe

کارت‌های ویدئویی مادربرد را می‌توان با اتصال PCIe نیز متصل کرد. هنگامی که NVMe SSD به این وصل است ، به حداکثر پهنای باند مجهز است و می‌تواند حداکثر سرعت را از NVMe SSD دریافت کند. تنها هنگامی که با پرونده‌های بزرگ 50 گیگابایتی یا بالاتر کار می‌کنید متوجه تفاوت سرعت می‌شوید. شروع ویندوز و بازی‌ها به همان سرعتی که با SSD سنتی دارید سریع است.

هارد M.SATA

در واقع هارد MSATa همان MINI STATA است. این نوع هارد در مقایسه با درایوهای ۲٫۵ اینچی کوچک‌تر هستند. اساس کار این نوع هارد مبتنی بر SATA است. با گذشت چندین سال از ساخت این نوع حافظه SSD، همچنان در بازار وجود دارند و همچنان رضایت کاربران خود را حفظ کرده است. 

هارد M.2

اساس کار هارد M.2 مبتنی بر NVME است. ابعاد این هارد به اندازه‌ای است که به راحتی بین انگشت اشاره و انگشت شصت قرار می‌گیرد. دو مورد از محبوب‌ترین برند این هارد عبارتند از: 

  1. SAMSUNG 860 EVO
  2.  WD BLUE 3D NAND

مزایای هارد SSD

حافظه SSD از مزایای مختلفی برخوردار است. دانستن این مزایای برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

داشتن سرعت بالا

به طور کلی حافظه‌‌های SSD از سرعت بالاتری برای دسترسی به داده‌‌ها نسبت به حافظه HDD برخوردار هستند.

مصرف انرژی کمتر

حافظه SSD در مقایسه با حافظه HDD بازو و سر ندارد. در نتیجه نیازی به صرف انرژی بیشتر برای چرخاندن این بازو‌ها نیست. از این رو انرژی کمتری نسبت به حافظه HDD مصرف می‌کند.

بی صدا بودن

از دیگر مزایای این هارد دیسک کارکرد بدون صدا است.

معایب هارد SSD

این هارد مانند همتای خود ، دارای ایراداتی است ، که در اینجا برای شما آورده ایم.

داشتن قیمت نسبتا بالا

به طور کلی هارد SSD نسل جدید هارد به شمار می‌رود. از این رو قیمت بالاتری نسبت به دیگر هاردها دارد.

عدم بازیابی اطلاعات

در صورتی که حافظه SSD از کار بیفتد، امکان بازیابی اطلاعات آن کار بسیار دشواری است. حتی ممکن است که دیگر به این اطلاعات دسترسی پیدا نکنید.

ظرفیت

به طور کلی میزان ظرفیت  حافظه SSD محدود است. اما به گفته  سازندگان این هارد این محدودیت در آینده رفع خواهد شد.

عمر مفید

داشتن عمر مفید کوتاه از دیگر معایب  حافظه SSD به شمار می‌رود.

حافظه HDD چیست

hard-drive

حافظه HDD در واقع یک نوع وسیله برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌های مختلف است. برای استفاده از این حافظه باید آن را روی کامپیوتر یا لپ تاپ نصب کرد. حافظه HDD دارای دیسک‌های چرخنده است. داده‌ها و اطلاعات به صورت مغناطیسی روی این دیسک‌های چرخنده ذخیره می‌شود. بسیاری از افراد حافظه HDD را حافظه غیر فرار می‌دانند. بدین معنا که اگر سیستم خود را خاموش کنید، اطلاعات این حافظه از بین نمی‌رود. برخی دیگر از حافظه‌ها مانند رم این قابلیت را ندارند و امکان پاک شدن داده‌ها وجود دارد. اطلاعات و داده‌های ذخیره شده روی حافظه HDD می‌تواند هر چیزی باشد. مانند: عکس، فیلم، موسیقی، اسناد و…

نحوه ذخیره سازی و نمایش دوباره حافظه HDD مانند دستگاه پخش صفحه گردان قدیمی است. بدین صورت که اطلاعات توسط هد خوانده و نوشته می‌شود. این کار با سرعت بالایی انجام می‌شود. این نوع از هارد دارای چند سر و یک بازو است. بازو، سرها را در کل سطح هارد دیسک می‌چرخاند. حافظه HDD نسبت به حافظه SSD از قدمت طولانی‌تری برخوردار است، هزینه کمتری دارد و برای اطلاعاتی مناسب است که نیاز به دسترسی مکرر ندارند.

انواع هارد HDD

تمام داده‌های رایانه در هارد دیسک ذخیره می‌شود این داده‌ها شامل پرونده‌های سیستم عامل حاکم بر دستگاه، اسناد کاری، عکس، فیلم، موسیقی، بازی‌های نصب شده و… می‌باشد. با توجه به اهمیت این موضوع افراد باید بدانند که نوع هارد دیسک به کار رفته در سیستم آن‌ها از چه نوعی است و چه ویژگی‌هایی دارد.

به طور کلی سه نوع مختلف دیسک سخت وجود دارد: 

  1. SATA 
  2.  SSD 
  3. NVMe

 در ادامه به بررسی انواع این هارد دیسک‌ها  خواهیم پرداخت.

SATA drives

SATA  مخفف شده کلمه Serial Advanced Technology Attachment می‌باشد. لین درایو در سال 2003 معرفی و روانه بازار شد.در واقع در بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ‌ها از این درایو به عنوان رابط کاربری پیش فرض استفاده می‌شود. هارد دیسک SATA  در واقع نوعی هارد چرخنده هستند که اطلاعات را برای بخش‌های متوالی در هر صفحه  آماده می‌کنند. هارد دیسک‌های SATA در واقع نسخه بروز شده هارد دیسک PATA است. همچنین نسبت به نسخه قبلی خود از سرعت بالایی برخوردار هستند. به طوری که می‌توانند با سرعت رابط 6 گیگابایت بر ثانیه و توان تولید 600 مگابایت بر ثانیه روی دیسک بنویسند.

این نوع از هارد درایو می‌تواند فضای بسیار زیادی بین 500 گیگابایت تا 16 ترابایت در اخیتار کاربران خود قرار دهد. باید بدانید که اطلاعات به صورت فیزیکی روی دیسک نوشته و ذخیره می‌شوند. از این رو ممکن است اطلاعات ذخیره شده به صورت تکه تکه باشد. این موضوع ممکن است باعث کم شدن سرعت هارد درایو شود. باید بدانید که هارد درایو در برابر ضربه مقاومت بسیار کمی دارد. علت این موضوع به کار رفتن قطعات متحرک ریز داخل درایو است. از این رو پیشنهاد می‌شود که برای لپ تاپ‌ها از این نوع درایو استفاده نشود. 

SSD hard drives

همان طور که گفته شده ، SSD مخفف شده عبارت Solid State Drive است.  تمامی داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده در این هارد، در قسمت فلش غیر فرار قرار دارد. لازم است بدانید که این نوع از هارد دیسک قسمت متحرکی ندارند یا به عبارت دیگر هیچ سوزنی وجود ندارد که برای خواندن یا نوشتن داده حرکت کند.از این رو به هنگام کارکردن هیچ گونه صدایی تولید نمی‌کند.در مقایسه SSD hard drives با درایوهای SATA سرعت نسبتا بالاتری دارد. یکی از معایب درایو  SSD hard drives قیمت بالای آن و ابعاد بزرگ آن‌ها است. درایوهای SSD حافظه‌ای بین 120 گیگابایت تا 2 ترابایت دارند. با توجه به این حجم کم از حافظه هزینه‌ای تقریباً 2 تا 4 برابر قیمت هارد دیسک SATA دارند.از مزایای این نوع از هارد دیسک، مقاومت نسبتا بالای آن است. دلیل این مقاومت نبود اجزای متحرک داخل بدنه‌ی هارد است. با توجه به این ویژیگی‌هایی که دارد، گزینه مناسبی برای استفاده در لپ تاپ‌ها به شمار می‌رود.

NVMe

Non Volatile Memory Express یا NVMe برای اولین بار  در سال 2013 تولید و روانه بازار شد. این نوع از درایو‌های HDD از سرعت بسیار بالایی برخورداراند. به طوری که  سرعت درایوهای NVMe می‌تواند به سرعت رابط 32 گیگابایت در ثانیه با توان خروجی 3.9 گیگابایت در ثانیه برسد.اگر شما گیمر هستید یا نیاز به ویرایش فیلم با وضوح و کیفیت بالا دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این نوع درایو استفاده کنید. بدون شک سرعت بالای این هارد شما را شگفت زده خواهد کرد.

مزایای هارد HDD

از مزایای این هارد می‌شود به موارد زیر اشاره کرد.

هزینه HDD

قیمت هارد دیسک نسبت به هارد SSD کمتر است و این در حالتی است که هر دو به یک اندازه فضا برای ذخیره سازی داده را دارند. اگر شما به دنبال هارد دیسک اکسترنال می‌گردید، هارد HDD مناسب‌ترین گزینه از نظر کارایی و قیمت به شمار می‌رود.

ظرفیت ذخیره سازی HDD

لازم است بدانید که فضای ذخیره سازی هارد دیسک HDD نسبت به هارد SSD  به مراتب بیشتر است. البته لازم است بدانید که انواع مختلفی از هارد دیسک‌ها با فضای ذخیره سازی متفاوتی وجود دارد. اما کاربران معمولا هارد با فضای 500 گیگابایتی را به دیگر هاردها ترجیح می‌دهند.

در دسترس بودن

یکی از مزایای هارد دیسک HDD و اکسترنال در دسترس بودن آن است. افرادی که می‌خواهند  سیستم جدیدی ایجاد کنند می‌توانند به راحتی این هارد دیسک‌ها را تهیه کنند. 

طول عمر

یکی دیگر از مزایای هارد دیسک HDD طول عمر آن است. معمولا طول عمر هارد دیسک HDD نسبت به SSD بیشتر است. داده های موجود در هارد درایو دیسک مستقیماً روی دیسک های پلاتر نوشته می شوند که به طور معمول فرسوده نمی شوند.

حافظه غیر فرار HDD

لازم است بدانید که حافظه‌های فراری که در کامپیوترها و سیستم‌ها وجود دارد، ممکن است که اطلاعات و داده‌های مهم را پاک کنند. از این رو نمی‌توان از حافظه‌های فرار برای راه اندازی  برنامه‌ها . سیستم عامل استفاده کرد. همان طور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم هارد دیسک از صفحه‌های مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کند. در صورتی که اطلاعات و داده‌های ذخیره شده روی هارد دیسک HDD حذف شود، امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد. توجه داشته باشید که فرایند بازیابی اطلاعات خود را به دست افراد ماهر بسپارید.

معایب هارد HDD

معایب هارد HDD عبارتند از:

  1. سرعت
  2. فاکتور فرم
  3. مصرف برق
  4. سر و صدا
  5. نقص مکانیکی

در ادامه توضیحات مختصری درباره معایب این هارد در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

سرعت

یکی از مهم‌ترین اجزا  هارد دیسک Revolutions Per Minute  است. میزان سرعت هارد HDD نیز به این موضوع بستگی دارد. با توجه به متنوع بودن Revolutions Per Minute سرعت هارد دیسک نیز قابل تغییر است. اما به طور کلی باید بدانید که  یک هارد دیسک قدیمی در مقایسه با یک حافظه فلش عملکرد کندتری دارد. از طرفی اطلاعات ذخیره شده در این هارد دیسک به صورت همچنین پراکنده است. از این رو سیستم‌هایی که از این نوع هارد درایوها استفاده می‌کنند، زمان بوت شدن و انتقال فایل کمتری دارند.

فاکتور فرم

هارد دیسک‌ها از اجزا مختلف و قطعات مکانیکی مجزایی تشکیل شده‌اند. وجود این قطعات باعث شده است که ابعاد هارد HDD کمی بزرگ‌تر باشد. این ابعاد در واقع یکی از معایب این هاردها به شمار می‌رود. از طرفی به علت قطعات مکانیکی که در داخل این هارد تعبیه شده است، اندازه آن نمی‌تواند کوچک‌تر از حد معینی باشد. همین موضوع  باعث می‌شود که آن‌ها برای سیستم‌های قابل حمل مانند لپ تاپ ، تبلت ها و تلفن های هوشمند مناسب نباشند.

مصرف برق HDD

برای نوشتن داده ها ، HDD ها دائماً به چرخش صفحه های دیسک و حرکت سر خواندن / نوشتن متکی هستند. این قطعات مکانیکی برای عملکرد آنها نیاز به ورودی برق دارند. این یکی از دلایل اصلی است که تولیدکنندگان SSD را در صورت ساخت رایانه با عمر باتری محدود در نظر می گیرند.

سر و صدا

برای خواندن و نوشتن اطلاعات، دیسک های پلاتر و هد دیسک دائما در حال چرخش هستند. این حرکت مداوم باعث ایجاد صدایی نویز مانند می‌شود. در صورتی که هارد دیسک در حال ذخیره سازی پرونده‌های بزرگ و عملیات سنگین باشد ممکن است میزان این صدا کمی بلندتر از حد معمول شود.

تفاوت قیمت هارد SSD و هارد HDD

تفاوت هارد ssd و hdd

به طور کلی مزیت‌های هارد SSD نسبت به هارد HDD بیشتر است. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم برخی از ویژگی‌های هارد دیسک HDD کاربردی‌تر است. اما به طور کلی کیفیت SSD در رده بالاتری قرار دارد. از این رو قیمت این هارد نیز بالاتر از دیگر حافظه‌ها می‌باشد.

تفاوت هارد ssd و hdd از جهت قیمت

به طور کلی باید بگوییم که هارد SSD به ازای هر گیگابایتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، از هارد دیسک‌های معمولی گران‌تر هستند. برای مثال یک هارد دیسک داخلی 2.5  اینچی با فضای 1 ترابایتی بین قیمتی بین 40 دلار تا 60 دلار دارد.  به عبارت دیگر می‌توان گفت که به ازای هر گیگابایت هارد دیسک معمولی، باید بین 4 الی 6 سنت هزینه پرداخت کرد. از طرفی به ازای هر گیگابایت حافظه‌ SSD افراد باید حداقل 10 سنت به پرداخت کنند. در نظر داشته باشید که قیمت هارد دیسک‌ 3.5 اینچی با ظرفیت بالا قیمت بالاتری دارد. به عنوان مثال، یک هارد دیسک 3.5  اینچی 12 ترابایتی که حدود 300 دلار تا 350 دلار قیمت دارد.

ظرفیت‌ هاردهای SSD و HDD

به طور کلی ظرفیت هاردهای SSD دو ترابایت هستند. رایج‌ترین هاردهای SSD حافظه‌ای بین 500 گیگابایت تا 2 ترابایت دارند. به ندرت می‌توان هاردی را پیدا کرد که ظرفیتی بیش از 2 ترابایت داشته باشد.  پایه ظرفیت لپ تاپ‌ها معمولا 500 گیگابایت است. اما باید بدانید که قیمت هاردهای SSD بسیار بالا است. از این رو باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای قیمت آن به وجود آمده است. همین موضوع باعث شده است که سیستم‌هایی که مبتنی بر هارد SSD هستند، با ظرفیت پایین‌تری مانند 128 و 256 گیگابایتی عرضه شوند. کاهش ظرفیت حافظه باعث کاهش قیمت نیز می‌شود.

تفاوت هارد SSD و HDD از لحاظ سرعت

داشتن سرعت بالا یکی از مزیت‌های برجسته هارد SSD  به شمار می‌رود. سرعت این هارد به قدری بالا است که نمی‌توان آن را با هارد دیسک قدیمی مقایسه کرد. لپ تاپ و کامپیوتر هایی که مبتنی بر هارد SSD  هستند از سرعت بسیار بالایی برخوردارند. معمولا این سیستم‌ها کمتر از یک دقیقه بالا می‌آیند. کامپیوترهای مجهز به SSD در کمتر از یک دقیقه و حتی در برخی از موارد در عرض چند ثانیه بالا می‌آیند. به طور کلی تمامی برنامه‌ها در SSD با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند. همچنین این سرعت را می‌توان در انتقال فایل‌ها نیز استفاده کرد.

تفاوت هارد SSD و HDD از لحاظ شکل ظاهری

همان طور که گفتیم اجزا اصلی هارد دیسک، صفحه چرخان و بازو‌های آن است. از این رو تولید این نوع از هارد دیسک‌ها به صورت محدودی انجام می‌شود. در واقع وجود این اجزا نوعی محدودیت برای هارد HDD به شمار می‌رود. این محدودیت در هارد SSD وجود ندارد. از این رو این هاردها محدودیتی برای کاهش ابعاد نیز ندارند.  در حال حاضر حافظه‌های SSD در اندازه‌های درایو لپ تاپ ۲.۵ اینچی تولید می‌شوند. این هارد SSD دارای طول ۴۲ میلی‌ متری، ۸۰ میلی‌ متری و ۱۲۰ میلی‌ متری می‌باشد.

تفاوت هارد SSD و HDD از لحاظ قدرت و طول عمر

هارد SSD معمولا سر و صدایی ایجاد نمی‌کنند برخلاف هارد HDD.  غیر مکانیکی بودن هارد SSD دلیل نداشتن سر و صدا است. از طرفی  باید گفت که این هارد نیازی به انرژی برقی برای چرخاندن صفحه ندارد. از این  رو می‌توان گفت که این فایل کمترین میزان مصرف انرژی را دارد. .در نسخه‌های دسکتاپ یا سرور، این امر منجر به کاهش هزینه‌ انرژی خواهد شد. در یک لپ تاپ یا تبلت، شما می‌توانید دقایق یا ساعات بیشتری از عمر باتری خود استفاده کنید. درباره‌ی طول عمر هارد SSD باید بگوییم که  این نوع از هاردها معمولا با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند. اما باید بدانید که داخل این هاردها دستور TRIM وجود دارد. از این رو می‌توان سلول‌های موجود در یک حافظه فلش چندین بار می‌توان نوشته و پاک کرد.

پیشنهاد مطالعه : هارد oem چیست

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با دو هارد SSD و HDD و تفاوت‌های این دو هارد آشنا کنیم.با توجه به آشنایی که با هر دو هارد SSD  و HDD داشتید . شما باید با توجه به نیاز خود هر یک از این دو را که مناسب کار شما هستند ، انتخاب کنید .
امیدواریم این مقاله از سری مقالات دوبرکا مورد توجه شما دوستان گرامی قرار گرفته باشد. سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

دوبرکا ارائه کننده انواع سرور های اچ پی و ملزومات  شبکه می باشد که چندین سال است در این زمینه فعالیت دارد اگر قصد خرید هارد سرور را دارید می توانید قبل از  اقدام به خرید با  کارشناسان  ما در بخش فروش ارتباط گرفته و از آنها راهنمایی بگیرید تا بهترین  نوع محصول را مناسب با نیاز خود خریداری کنید .

خرید هارد سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا