لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

تفاوت هارد LFF با SFF

از مهم ترین قطعات سرور اچ پی هارد می باشد که همواره باید اطلاعات لازم را دراین مورد را اختیار داشت. تمامی کارشناسان آی تی برای اینکه سیستم زیر ساخت شرکت  همیشه آنلاین و در حال سرویس دهی بهره مند شوند باید یک سرور خوب داشته باشند. قطعا یک سرور نیز به تنهایی قادر به سرویس دهی نیست.  باید در هرحال تمامی قطعات اورجینال و درجه یک دارا باشد تا قطعات سرور با یکدیگر در تناقض نبوده و به  راحتی فعالیت کنند. یکی از مهمترین قطعات سرور اچ پی که باید اطلاعات جامع از آن به دست آورد هارد است.  هاردهای سرور که در دو اندازه 2.5 اینچی و 3.5 اینچی تولید خواهد شد. به علاوه افراد بسته به کار مد نظر خود می توانند از بین این دو نوع هارد انتخاب کنند. هاردهای سرور 2.5 اینچی ظرفیت کمی داشته و سرعت بالایی دارند. معمولا در زیر ساخت های نرم افزاری و دیتابیس و نصب ویندوز کارایی دارند. اما هاردهای 3.5 اینچی برای ذخیره سازی دیتا در سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید هارد سرور ها می توانید از کارشناسان ما در شرکت دوبرکا کمک بگیرید. برای مثال اگر سروری که قصد خرید آن را دارید 2.5 است می توانید از هاردهای پرسرعت 300و 600و 900 گیگ 2.5 اینچی بهره ببرید.

 sff  و lff مخفف چه کلماتی هستند

واژه sff  مخفف عبارت small form factor است ومفهوم هارد در سایز 2.5 اینچی را دارد. این هاردها دارای سایز کوچکتر و فشرده تر هستند و در مقایسه با هارد های lff یا همان large form factor از مصرف انرژی کم تری برخوردارند. تفاوت های بین هارد های sff و lff موجب محبوبیت خاص هارد های sff  شده است. این دو نوع هارد به شکل sas و sata وارد بازار شده اند. می توان گفت seek time یا زمان جستجوی اطلاعات توسط هد در هارد دیسک های sff کمتر از هاردهای lff  می باشد.

sff  چیست

هارد SFF

این هارد دیسک های sff و پلترها می توانند  زمان چرخش و ارتباط یا هد سرعت جست و جو را تا 50 در صد نسبت به نوع lff افزایش دهند. همچنین آنها توانایی تولید گرمای کمتری دارند وخنک کردن آنها بسیار راحت انجام می شود. ظرفیت در هر دونوع هارد تفاوت هایی دارد و تکنولوژی های به کار رفته در آنها با پیشرفت روز به روز تغییر می کند.

هارد سرور SFF

 lff چیست

کلمه lff که مخفف عبارت small form factor است. به عبارتی ساده lff  هارد های 3.5  اینچی بوده، که در کامپیوتر های خانگی از آن استفاده خواهد شد. هارد سرور های 3.5 اینچی از نظر اندازه یک اینچ از مدل قبلی بزرگتر می باشد و به نسبت مصرف انرژی بالاتری را می طلبد. با هاردهای 3.5 اینچی که اندازه معمول هارد به حساب می آید برای ذخیره دیتا ظرفیتی را در دسترس شما قرار می دهد که می تواند برای سرورهای با حجم زیاد دیتا مناسب باشد. این هارد ظرفیت بالایی را با هزینه ای مقرون به صرفه برای ذخیره سازی دیتا ارائه داده و برق بیشتری را مصرف خواهد کرد.هاردهای ssd که در بازار وجود دارند اغلب در ابعاد sff ارائه شده اند، که برای جا گذاری در سرور به مبدل 3.5 اینچی نیاز است.

هارد سرور LFF

ظرفیت های ارائه شده توسط sff

هارد ها sff توانایی ارائه ظرفیت های زیر را دارند.

1200GB, 900GB, 600GB, 450GB, 300GB, 146GB,72GB و سرعت 10k یا 15k. سرعت PRM 5400/ 7200  هارد دیسک به ظرفیت 1TB را ارائه خواهند داد.

ظرفیت های ارائه شده توسط lff

هارد LFF

600GB, 450GB, 300GB, 146GB و با سرعت 10k  یا 15k. سرعت 7200RPM هاردیسک های با ظرفیت 6TB, 4TB, 2TB, 1TB, 500GB دارند.

تفاوت هاردهای sff و lff  از نظر کارایی

هارد دیسک های 2.5 اینچی برای بارهای کاری و مواردی که نیاز به عملکرد بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرند، برای مثال سرورهای پایگاه داده . هارد های 3.5 اینچی بیشتر زمانی کارایی دارند که به حجم بالایی برای ذخیره سازی داده ها و اطلاعات نیاز است. انتخاب نوع هارد دیسک به نوع نیازهای شما و نیز انتظار شما از سرور و هارد دیسک مرتبط است. هارد دیسکی که برای ضبط تصاویر یا ویدیو های دوربین های مدار بسته بستگی دارد، با هاردیسک های که پایگاه داده یک نرم افزار و روی آن قرار خواهد گرفت متفاوت است. هاردهای lff  و sff در ساختار بسیار مشابه یکدیگر بوده و از نوع hdd یا دیسک سخت هستند. زمان جستجوی اطلاعات در هارد دیسک lff از هاردیسک های sff بالاتر است. هاردیسک های lff  اندازه بزرگتر و مصرف انرژی بالایی دارند.

بیشتر بخوانید : هارد NVME چیست ؟

 تفاوت سرور sff و lff  از نظر کیفیت

هارد LFF و SFF

به گفته ی آقای مارکو یکی از مدیران کمپانی اچ پی، lff  از ظرفیت های بالا ذخیره سازی در قالب پروتکل های ارتباطی sas و sata با هزینه ای نسبتا پایین قابلیت استفاده دارد. اما اگر برای شما عملکرد از فضای ذخیره سازی زیاد و قیمت با اهمیت تر می باشد، می توانید از sff  استفاده نمایید. همچنین برای برخورداری از فضای بیشتر ذخیره سازی از lff می توان استفاده کرد. زیرا دیسک های سخت 3.5 اینچی از 500  گیگابایت تا ظرفیت های 16 ترابایتی را در اختیار دارند. اما دیسک های sff  از بیشترین ظرفیت که را شامل هستند،  2.4 ترابایت است. با توجه به وجود تفاوت در سایز دیسک ها تعداد هارد های که بر روی سرور پشتیبانی خواهد شد نیز قابل تغییر است. سرورها برای پاسخگویی به حجم بالایی از اطلاعات نیازبه هاردیسک هایی دارند، که از ظرفیت و سرعت بالایی برخوردار باشد. هاردیسک ها جهت به حداکثر رساندن عملکرد و سازگاری با انواع سرورها طراحی می شوند. این حافظه بایستی سرعت  و کارایی مناسبی را به سرورها ببخشد و میزان تاخیر در پاسخگویی به دستورات را کاهش دهد. به علاوه باید میزان اطمینان و امنیت در نگهداری داده ها و اطلاعات را به بیشترین حد ممکن افرایش دهد. این امنیت و اطمینان توسط هاردیسک ها و از طریق تکنولوژی های hpe smart carrires و hpe digitally signed firmware صورت می گیرد. برای مثال HPE 8TB SAS 12 G 7.2K LFF MDL SC DC HDD  هارد سرور از فرم فاکتور 3.5 اینچی بهره می برد. این هارد دیسک از فضایی معادل 8 ترابایت جهت ذخیره سازی داده ها و اطلاعات استفاده خواهد کرد. این هارد با سرعت 7200 دور در دقیقه به کار خود ادامه می دهد. به علاوه با استفاده از اینترفیس sas 12 gb/s اقدام به تبادل داده ها و اطلاعات ذخیره شده در خود با سیستم میزان می کند. با تکنولوژی sc به کار رفته در این هاردیسک می توان گزارشی از سلامت و وضعیت هارد دیسک نیز تهیه کرد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد هاردهای lff  و sff دارای تفاوت هایی هستند برای نمونه هاردlff  فضای بیشتری را برای ذخیره دارد و برای افرادی که برای اطلاعات نیاز به فضای زیاد دارند، انتخاب ایده آلی است. این هاردیسک ها ظرفیت های متفاوتی داشته، که هر کدام با ظرفیت های خاص خود قابلیت های زیادی دارند. هارد دیسک های sff از طول عمر بالاتری برخوردار هستند و مدت زمانی زیادی می توان از آنها استفاده کرد. هاردیسک های sff  برای قسمت های که نیاز به عملکرد بالا است کاربرد دارند. هاردیسک ها با توجه به کاربرد هایی که می توانند داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند و افراد می توانند با شناخت درست تفاوت ها اقدام به خرید آنها از طریق شرکت دوبرکا نمایند.

امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه . سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا