تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

توپولوژی حلقوی چیست؟

مزایا و معایب توپولوژی حلقوی

توپولوژی حلقوی (Ring) چیست؟

توپولوژی حلقوی (Ring) به وسیله شرکت IBM اختراع شد از این جهت به نام IBM Tokenring نیز شناخته می شود. نوع اتصال کامپیوتر ها در این شبکه به گونه ای است که از مجموع آن ها یک حلقه تشکیل می شود. در واقع کامپیوتر ها توسط یک کابل به شکل دایره وار به یکدیگر متصل می شوند. کابل مورد استفاده انتها ندارد. کامپیوتر ها سیگنال ها را برای یکدیگر ارسال می کنند و هر کامپیوتر با دریافت سیگنال، آن را تقویت کرده و به کامپیوتر بعدی ارسال می کند. در توپولوژی حلقوی از کار افتادن یک کامپیوتر منجر به قطعی و از کار افتادن کل شبکه خواهد شد. البته برای حل این مشکل نیز از 2 خط با جهت های متفاوت بهره می گیرند تا به هنگام قطعی یک کابل، کابل دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

مزایای توپولوژی حلقوی (RING)

توپولوژی Ring

  • کم بودن طول کابل                                

طول کابل مورد استفاده در این نوع توپولوژی نسبت به توپولوژی BUS بسیار کم تر است. کم بودن طول کابل باعث کاهش تعداد اتصالات ( کانکتور) در شبکه شده و افزایش اطمینان به شبکه را به دنبال دارد.

  • عدم نیاز به فضائی خاص برای انشعابات در کابل کشی

از آن جایی که برای اتصال هر گره به گره دیگر از یک کابل استفاده می شود دیگر نیازی به محل خاص برای کابل کشی نخواهد بود.

  • مناسب جهت فیبر نوری               

کابل فیبر نوری موجب افزایش نرخ سرعت انتقال اطلاعات در شبکه می شود. از طرفی ترافیک داده ها در توپولوژی حلقوی در یک جهت می باشد، بنابراین می توان از فیبر نوری به منظور محیط انتقال بهره گرفت.  امکان استفاده از یک نوع کابل به عنوان محیط انتقال در هر بخش از شبکه وجود دارد. به عنوان مثال می توان در محیط اداری از کابل مسی و در محیط کارخانه از کابل فیبر نوری استفاده نمود.

هم چنین بخوانید: توپولوژی شبکه چیست؟ انواع توپولوژی شبکه

در شبکه های کامپیوتری به هر دستگاهی که امکان ارسال و دریافت و یا فوروارد داده ها و اطلاعات را داشته باشد، نود (Node) یا گره گفته می شود. متداول ترین نود در شبکه، کامپیوتر های شخصی می باشند که به آن ها کامپیوتر نود یا اینترنت نود هم می گویند.  

معایب توپولوژی RING

  • از کار افتادن کل شبکه در صورت بروز مشکل در یک گره

اگر یکی از گره ها در شبکه دچار مشکل شود، کل شبکه از کار می افتد. این قطعی تا زمان خارج کردن گره از کار افتاده ادامه خواهد داشت.

  • سخت بودن اشکال زدائی

بروز مشکل در یک گره موجب بروز مشکل در کل شبکه خواهد شد. برای عیب یابی و پیدا کردن مشکل باید چندین گره مورد بررسی قرار گیرد تا گره معیوب پیدا شود.  

  • مشکل بودن تغییر ساختار

گسترش و اصلاح حوزه جغرافیائی تحت پوشش شبکه در توپولوژی حلقوی موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و اضافه کردن گره جدید به علت بسته بودن حلقه، سخت خواهد بود.

  • تاثیر گذاری توپولوژی برروی نوع دستیابی

هر گره در شبکه وظیفه عبور انتقال داده ای را که از گره مجاور دریافت نموده است، بر عهده دارد. یک گره قبل از ارسال داده بایستی از دستیابی به محیط انتقال برای استفاده اطمینان حاصل کند.

این توپولوژی نیز مانند توپولوژی BUS اگر با مشکل قطعی کابل در مسیر مواجه شود، کل شبکه Down می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا