لپ تاپ و کامپیوتر

ورک استیشن چیست و چه تفاوتی با PC دارد ؟

ورک استیشن چیست و چه تفاوتی با PC دارد ؟ شباهت ظاهری ورک استیشن و PC باعث شده است که این دو از نظر عموم دارای کارایی و عملکرد یکسان در نظر گرفته شوند در حالی که با هم تفاوت دارند و هر کدام برای پاسخ دهی به نیاز دسته های مختلفی از کاربران طراحی و تولید شده اند.
اما ورک استیشن چیست و چه تفاوتی با PC دارد ؟ تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ خود را در این زمینه دریابید.

تفاوت ورک استیشن و پی سی از نظر سخت افزاری

سخت افزار هایی که در Workstation ها مورد استفاده استفاده قرار می گیرند سخت افزار های سطح بالاتری نسبت به سخت افزار های مورد استفاده در PC ها می باشند. بنابراین امکان دارد که شما کلمه ی کلاس ورک استیشن به گوشتان بخورد. برای مثال کارت گرافیک یا مادربردی که در Workstation مورد استفاده قرار می گیرد حرفه ای تر می باشد.
از مهمترین تفاوت های ورک استیشن ها و پی سی ها می توان به کارت های گرافیک آن ها اشاره کرد. عمدتا در Workstation ها از کارت های گرافیک NVIDIA Quadro استفاده می شود و می توان از NVIDIA Tesla GPU نیز استفاده کرد.

مزایای ورک استیشن ها از نظر سخت افزاری

بعضی از خصوصیاتی که به صورت طبیعی در Workstation ها وجود دارند شامل چند پردازنده بودن ، حافظه های RAM ECC و ورودی و خروجی هایخاص آن ها می باشند.با این ویژگی ها می توانیم اطمینان پیدا کنیم که سیستم به درستی کار می‌کند.

حافظه ram

ورک استیشن هایی که رده ی پایینی دارند به طور تقریبی دو برابر PC ها حافظه دارند و یا با همان ظرفیت از DIMM های کوچک تر و ارزان تری بهره می گیرند. حافظه های رم دارای قابلیت تشخیص خطا هستند بنابراین خطا ها و ایرادات در اسرع وقت تشخیص داده شده و رفع اشکالات با هزینه و زمان کم انجام می گیرد.
حافظه های ECC قبل از این که خطا ها روی سیستم اثر بگذارد آن ها را رفع می نمایند و از اتفاقات Crash و Downtime پیشگیری می‌کنند.در واقع به صورت تقریبی همه ی خطاهای حافظه را می توان تشخیص داده و رفع کرد. این خصوصیت برای کسانی که روی پروژه ها بزرگ و پیچیده کار می کنند اهمیت بسزایی دارد. لازم به ذکر است که با افزایش ظرفیت رم ، احتمال خطا نیز افزایش می یابد.
خریدپردازنده های قدرتمند و چند هسته ای
با افزایش تعداد هسته های پردازنده قدرت پردازشی سیستم نیز افزایش می یابد. این به معنای افزایش حداکثری کارایی سیستم نمی باشد زیرا نوع نرم افزار های نصب شده نیز در این موضوع اثر می گذارند. اما نمی توان از مزایای آن غافل نشد.
نکته ای که در اپلیکیشن های مبتنی بر پردازش اهمیت دارد ، قدرت پردازش می باشد چیزی که ورک استیشن ها به خوبی آن را به انجام می رسانند. Workstation ها قابلیت پشتیبانی از چند پردازنده را دارند که این قابلیت در PC ها وجود ندارد.این قابلیت موجب افزایش قدرت پردازش می شود.

ورک استیشن چیست

هارد درایوها

در کار های سنگین بایستی از هارد درایو های با ظرفیت بالا استفاده کرد. ورک استیشن ها می توانند از چند ترابایت هارد درایو پشتیبانی نمایند. بنابراین همه ی Job ها با هر اندازه ای که داشته باشند ، روی سیستم ذخیره می گردند. Workstation ها از SSD ها نیز پشتیبانی می کنند.
هاردهای SSD با هاردهای معمولی HDD تفاوت دارند چون حافظه مکانیکی نیستند و اشکال فیزیکی در آن ها به وجود نمی آید. سرعت این هارد درایو ها نیز در مقایسه با HDD ها بیشتر است و مصرف انرژی و برق نیز در آن ها بهینه تر می باشد. اما قیمت آن ها بالا و ظرفیت ذخیره سازی‌شان کم است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : مینی کیس چیست

کارت گرافیک

چیزی که بدیهی می باشد این است که خروجی همه ی کامپیوترها باید قابل نمایش باشند. اگر از GPU (پردازشگر گرافیکی) حرفه ای و پیشرفته استفاده کنید دیگر نیازی ندارید که به پردازش خروجی صفحه بپردازید.بدبن ترتیب از بار پردازشی CPU کاسته می شود اما هزینه ی بیشتری هم باید پرداخت کنید. طراحی ورک استیشن ها به گونه ای است که می توانند از یک یا چند کارت گرافیک حرفه ای پشتیبانی نمایند اما کارت های استفاده شده در پی سی ها یک عدد کارت معمولی می باشد.

قیمت ورک استیشن

قیمت Workstation ها نسبت به کامپیوتر های خانگی و اداری معمولی بالاتر است چرا که سخت افزار های استفاده شده در آن سطح بالا و معمولا گران قیمت می باشند.

قیمت ورک استیشن hp

کارایی

کارایی که سیستم های PC (با توجه یه پیکربندی ان ها) برای کاربر فراهم می کنند ورک استیشن ها قادرند چند برابر آن کارایی را در اختیار شما قراردهند.این خصوصیت در کارهایی هم چون شبیه سازی ، مدل سازی و … اهمیت زیادی دارد.
طول عمر
بیشتر مولفه ها در کلاس Workstation موجب می شود استاندارد قطعات به کار رفته و طول عمر مفید سیستم افزایش پیدا کرده و در مقایسه با پی سی ها بیشتر باشد. به عنوان مثال خازن هایی که در ورک استیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند در مقایسه با PC ها کیفیت بهتری دارند. Workstation ها با توجه به نوع مصرفی که دارند باید طول عمر بیشتری داشته و بتوانند برای مدت طولانی بدون خرابی کار کنند.

کدام یک بهتر است ورک استیشن یا PC

سیستمی به صرفه تر است که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم بتواند نیاز های کاربر را مرتفع نماید. پس سیستمی را تهیه نمایید که متناسب با نیاز هایتان باشد نه کمتر و نه بیشتر.
اگر می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید باید به نوع و کاربرد اپلیکیشن هایی توجه کنید که روی ورک استیشن یا پی سی استفاده می نمایید. اگر کار شما رندر کردن سه بعدی ، ادیت ویدئو ، CAD و یادگیری ماشین می‌باشد ، انتخاب مناسب برای شما Workstation می باشد. اطمینان و قدرت بیشتری که این سیستم برای شما فراهم می نماید در کنار دقت بالا یک پکیج کامل از بهترین نتایج برای شما خواهد بود. بهره گیری از سرعت بیشتر نیز از مزایای دیگر این سیستم است.

سیستم را برای چه کاری می خواهید؟

در صورتی که کار ادیت ویدئو و CAD را به طور موقتی و در سطح معمولی انجام می دهید و یا گیمر حرفه ای نیستید کامپیوتر خانگی می تواند نیاز های شما را تامین نماید. پردازند های Intel و AMD و هم‌چنین کارت گرافیک های NVIDIA GeForce GPU هم بسیار متنوع هستند و هم قدرت بالایی را برای کاربر به ارمغان می آورند.
Pc ها می توانند کارهایی معمولی مانند کار با نرم افزار ورد ، ایمیل و … را به انجام برسانند. اما کار های مهندسی در سطح پیچیده ، محققین و هم چنین آنالیزگرهای اقتصادی برای انجام کار هایی مثل رندر کردن ، تولید محتوای دیجیتال ، پردازش و محاسبات به اپلیکیشن های More Demanding و ورک استیشن ها نیاز دارند.
البته برا مصارفی که سطح آن ها نیمه حرفه ای است نیز می توان از ورک استیشن های رده پایین استفاده کرد که دارای قابلیت اطمینان و بهره وری هستند و زمان Downtime را کاهش می دهند.
بدیهی است که در قبال پرداخت هزینه ی بیشتر می توانید سیستمی داشته باشد که امکانات بیشتری دارد . بنابراین تهیه ی سیستمی که در کنار کارایی بالا و امکانات بالا دارای قابلیت اطمینان است و موجب افزایش بهره وری نیز می شود، بهتر خواهد بود. شما می توانید با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا بهترین و کاراترین سیستم را برای خود تهیه نمایید.

شرکت دوبرکا به عنوان وارد کننده سرور های اچ پی در ایران می باشد که چندینت سال است در این زمینه فعالیت دارد و دارای افراد محتصص در این زمینه بوده که می توانند شما را در جهت خرید انواع سرور اچ پی و تجهیزات شبکه راهنمایی کنند به همین جهت نیز می توانید مقاله ی راهنمای خرید سرور را نیز مطالعه فرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا