قطعات و تجهیزات جانبی

انواع پاور سرور hp

پاور سرور چیست ؟سخت‌افزارهای مورد نیاز مانند پاور سرور، بسته به نوع سرور اچ پی و عملکرد آن انتخاب می‌شوند تا دستگاه با بیشترین کارایی پردازش داده‌ها را انجام دهد. پاور یا منبع تغذیه (Power supply)، یک مدار الکترونیکی است که برق مورد نیاز قطعات سرور را با تبدیل جریان متناوب AC به جریان مستقیم DC که مورد نیاز دستگاه‌های الکترونیکی حساس است، تامین می‌کند. برق DC تولید شده توسط پاور از طریق مجموعه‌ای از کابل‌های DC به مادربرد، واحدهای ذخیره‌سازی و سایر اجزای موجود در سرور توزیع می‌شود.

این مطلب را تا آخر بخوانید تا با تمام نکات مربوط به پاور سرور آشنا شوید.

تاریخچه ای از پاور سرور

پاور سرور چیست

صنعت پاور به اوایل دهه 1920 برمی‌گردد، زمانی که برای اولین بار، دستگاه‌ها به عنوان حذف کننده باتریB برای تامین برق رادیوها توسعه یافتند. بازار منابع تغذیه در حدود سال 1929 زمانی که اکثر رادیوهای تولید شده دارای منبع تغذیه داخلی بودند تقریبا از بین رفت. نیاز به منبع تغذیه مستقل در دهه 1930 و تا 1940 نسبتاً کم بود. در اواسط دهه 1940، سه شرکت لامبدا، سورنسون و کپکو در نهایت به رهبران این صنعت تبدیل شدند. اولین نقطه عطف آزمایشگاه کپکو در صنعت، در دهه 1950 زمانی رخ داد که برای اولین بار نیمه هادی‌ها در طراحی منبع تغذیه معرفی شدند. با گسترش طرح های نیمه هادی در بازار، ترانزیستورها جایگزین لوله‌ها شدند. در این زمان نگرانی در مورد اتلاف و گرما در بین طراحان منبع تغذیه غالب شد.

در دهه 1950 و اوایل دهه 1960، منبع تغذیه‌هایی که از فناوری Mag-Amp استفاده می کردند، توانستند کارهایی را که به توان قابل توجهی نیاز داشتند را به راحتی انجام دهند. در دهه 1960 نیز واحدهای منبع یا سینک دوقطبی واقعی و مفهوم فرورزونانس برای تصحیح تغییرات ولتاژ منبع در یک بسته با قطعات کم معرفی شد. در دهه 1970 low loss ferrite  (مواد هسته ترانسفورماتور) همراه با ترانزیستورهای سیلیکونی با سرعت بالاتر توسعه یافتند و فرکانس بیش از 20 کیلوهرتز را عملیاتی کردند.

در دهه 1980 بسیاری از شرکت‌های تازه تاسیس وارد بازار شدند و محصولات سوئیچ مد را تولید کردند. در طول این دهه، کیفیت و ویژگی‌های عملکرد سوئیچرها به طور قابل توجهی بهبود یافت. فرکانس‌های عملیاتی نیز از محدوده 25 تا 100 کیلوهرتز و حتی 1 مگاهرتز در ترانزیستورهای دوقطبی جایگزین FET افزایش یافت.

در حال حاضر، این صنعت، تحت تأثیر تقاضاهای بازار، محصولات سوئیچینگ را تولید کرده است که در فرکانس‌های بالایی کار می‌کنند. محصولات با استفاده از فناوری surface mount ) SMT) ساخته می‌شوند و به طور قابل‌توجهی اندازه فیزیکی آن‌ها را کاهش یافته است. همچنین، محصولات پاور دارای ویژگی‌هایی مانند ورودی دامنه وسیع برای تطبیق ولتاژ در سراسر جهان، تصحیح ضریب توان فعال، به حداقل رساندن اعوجاج هارمونیک در پاور و اشتراک‌گذاری جریان برای افزایش مقاومت در برابر خطا هستند.


پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید سرور hp


 ولتاژها در پاور به چه معناست؟

معمولاً توان پاورها یا UPS بر حسب وات رتبه بندی می‌شود و یک سرور معمولی بسته به میزان پیچیدگی قطعات موجود در سرور  از پاور با توان 200 تا 500 وات و گاهی اوقات بیشتر، استفاده می‌کند. بخش اعظم این نیرو به صورت گرمایی از سرور دفع می‌شود. منبع تغذیه شامل حداقل یک فن است که برای کشیدن گرما از سرور به داخل رک طراحی شده است تا هوای گرم شده را به طور موثر از رک و مرکز داده خارج کند.

عمر پاور سرور نسبت به سایر قطعات سرور

انواع پاور سرور

یکی از اجزای حیاتی یک سرور برای عملکرد کارآمد PSU است که اگر در شرایط خوب کار کند عمر طولانی‌تری خواهد داشت. هنگام خرید پاور مناسب برای نیازهای خود باید چندین نکته را در نظر داشته باشید، طول عمر یکی از مهمترین این موارد است. علیرغم تصور، PSU‌ها از نظر طول عمر سخت افزاری در شرایط عالی، فقط اندکی بدتر از ماژول‌های RAM هستند. HardWare.fr نرخ خرابی را بین 49/0 درصد برای پاور با بهترین عملکرد و 41/2 درصد با بدترین عملکرد نشان می دهد. در برخی گزارشات دیگر نرخ خرابی 15/1 گزارش شده است. در کاربردهای معمولی، پاور برای مدت طولانی حداقل پنج تا 10 سال دوام می‌آورد. اما در سرورهایی با پردازش سنگین که منبع تغذیه تحت بارهای سنگین در مدت زمان طولانی قرار دارد و بر عمر آن تاثیر منفی ‌می‌گذارد.

برای اطمینان از کارکرد بهینه بدون مشکل پاور سرور به چند نکته توجه کنید.

  • یک پاور باکیفیت از یک برند معتبر خریداری کنید. بسیاری از مدل‌های معمولی تحمل فشارهای سنگین را ندارند. کیفیت پایین ساخت نیز می‌تواند منجر به عمر کوتاه‌تر پاور شود.
  • از محافظ برق استفاده کنید. این دستگاه‌ها به تثبیت ولتاژ برقی که به PSU می‌رسد، کمک می‌کنند.
  • به طور مرتب گرد و غبار را با پاک ‌کننده‌های توصیه شده تمیز کنید.
  • فن خنک کننده را بررسی کنید در صورت خرابی فن، منبع تغذیه بیش از حد گرم شده و عمرش کوتاه‌تر می‌شود.
  • از وات مناسب مطابق با ظرفیت سرور استفاده کنید.

انواع بخش های پاور

تمام پاور‌ها از مدارهای ترانسفورماتور، رکتیفایر، فیلتر و رگولاتور تشکیل شده‌اند.

ترانسفورماتور

ترانسفورماتور قطعه‌ای استاتیک است که انرژی الکتریکی را از مدار اولیه به مدار ثانویه بدون تاثیر بر فرکانس انتقال می‌دهد. این بخش برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ AC استفاده می‌شود و بقیه سیستم الکترونیکی را از برق متناوب جدا می‌کند.

سه عملکرد اصلی ترانسفورماتورها عبارتند از: افزایش ولتاژ، کاهش ولتاژ و جداسازی بین مدارهای اولیه و ثانویه.

رکتیفایر

رکتیفایر دستگاهی است که برای تبدیل برق AC به DC پالسی استفاده می‌شود. پایه رکتیفایر دیود است. دیود یک دستگاه یک جهته است که به عنوان رکتیفایر در جهت جلو عمل می‌کند. سه مدار رکتیفایر اصلی که از دیودها استفاده می‌کنند، از نوع نیمه موج (half-wave)، full-wave center-tapped  و تمام موج هستند.

فیلتر

فیلتر منبع تغذیه برای جلوگیری از ظاهر شدن موج در خروجی استفاده می‌شود. فیلتر برای تبدیل DC پالسی مدارهای رکتیفایر به سطح DC مناسب طراحی شده است. دو نوع اصلی فیلتر پاور عبارتند از: فیلتر ظرفیت خازن (C-filter) و فیلتر مقاومتی – خازن (RC-filter). فیلتر C ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین فیلتر موجود است. از طرف دیگر، فیلتر RC برای کاهش مقدار ولتاژ موج‌دار در یک فیلتر خازن استفاده می‌شود. وظیفه اصلی RC عبور دادن بیشتر DC و در عین حال تضعیف مولفه AC سیگنال است. فیلتر RC از مقاومت و خازن تشکیل شده است. فیلترهای RC برای فیلتر کردن سیگنال با مسدود کردن فرکانس‌های خاص و عبور از فرکانس‌های دیگر استفاده می‌شوند. فیلترهای رایج RC از نوع فیلترهای High-Pass و Low-Pass هستند.

رگولاتورهای ولتاژ

رگولاتور ولتاژ، توانی که به اجزای خاصی می‌رسد را تنظیم می‌کند و طوری طراحی شده است که خروجی DC بسیار ثابت یا تنظیم شده، ارائه دهد. سطح خروجی بدون توجه به تغییر ولتاژ ورودی توسط رگولاتور حفظ می‌شود

سوئیچ ها

2 نوع سوئیچ وجود دارد. یکی سوئیچ برای روشن کردن PSU و دیگری برای تغییر ولتاژ ورودی برق استفاده می‌شود.

 

پاور ماژولار چیست

انواع پاور سرور اچ پی

پاور ماژولار برای سهولت کار کاربران طراحی شده است و در آن کانکتورها و کابل‌ها قابل جدا شدن هستند. در بسیاری از موارد، یک پاور ماژولار ایده آل است، زیرا به شما اجازه می‌دهد کابل‌ها را هر زمان که خواستید متصل یا جدا کنید. بدین ترتیب، نصب و مدیریت پاور را در سرور بسیار آسان می‌کند. در واقع مزیت PSU‌های ماژولار نسبت به پاور معمولی در مدیریت کابل‌ها است. مدیریت کابل می‌تواند یکی از زمان‌برترین کارها در ساخت سرور شخصی باشد. یک پاور ماژولار به سازنده این امکان را می‌دهد که فقط از کابل‌هایی استفاده کند که واقعا نیاز دارد. این ویژگی به طور قابل توجهی شلوغی و تراکم کابل در سرور را کاهش می‌دهد و علاوه بر زیبایی شناسی، جریان هوا را نیز بهبود می‌دهد.

نقطه ضعف داشتن پاور ماژولار این است که کابل‌ها معمولاً از ترتیبات و کانکتورهای اختصاصی استفاده می‌کنند. حتی کابل‌های خطوط تولید مختلف یک سازنده نیز ممکن است ،متفاوت باشند. به این ترتیب، همیشه توصیه می‌شود که کابل‌ها را در یک جعبه نگه دارید تا بعداً با خیال راحت استفاده کنید.

PSU‌های ماژولار نسبت به مدل‌های غیر ماژولار فضای بیشتری را در سرور اشغال می‌کنند، زیرا کانکتورهای انتهای کابل‌ها حدود 1/2 تا 3/4 اینچ به طول پاور اضافه می‌کنند. اما پاورهای غیر ماژولار، کانکتورهایی در انتهای کابل PSU ندارند.

ماژولار چه تفاوتی با پاور نیمه ماژولار دارد

یک PSU ماژولار بیشترین انعطاف را دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا تمام کابل‌ها را در صورت نیاز وصل یا جدا کند. پاورهای نیمه ماژولار تعادلی بین پاور ماژولا و غیر ماژولار برقرار می‌کنند، بدین معنی که، برخی از کابل‌ها (معمولاً کابل های مادربرد و CPU) به طور دائم به آن متصل هستند، و کابل‌های دیگر (PCIe، SATA و Molex) جدا می‌شوند.

پاورهای نیمه ماژولار مقرون به صرفه‌تر هستند. همچنین، نصب آسان‌تری دارند زیرا مجبور نیستید با کابل‌های زیادی سر و کار داشته باشید. اغلب نیمه ماژولارها با ضمانت‌های طولانی‌تری عرضه می‌شوند، زیرا معمولا دوام بیشتری دارند.

پاور سرور برای ریگ

برای اینکه تجهیزات ریگ ماینینگ به طور پایدار کار کنند، باید از یک پاور با قدرت کافی برای سرور خود استفاده کنید. با یک منبع تغذیه 1200 واتی سرور دارای گواهی 80 PLUS Platinum، حداقل 80 درصد راندمان خروجی برق و پایداری خواهید داشت که قدرت کافی را به سیستم استخراج کریپتو می‌دهد.

یکی از مهم ترین فاکتورها که باید در زمان خرید پاور سرور برای ریگ به آن توجه کنید، تعداد کابل های PCIe است. به عنوان یک GPU Miner، شما بیشترین کابل PCIe را لازم دارید. کابل‌های بیشتر به شما کمک می‌کنند تا GPU‌های بیشتری را با خیال راحت به هم متصل کنید. این کابل‌ها در 3 نوع مختلف 8 پین تک، 8 پین دو پایه و 8 + 6 پین عرضه می‌شوند. هر چه تعداد پین بیشتر باشد کاراریی بالاتر می رود، بنابراین داشتن 8 پین دوتایی ترجیح داده می‌شود.

راه‌های مختلفی برای استفاده از کابل‌های PCIe در ریگ ماینینگ GPU وجود دارد، اما تقریباً همیشه به اسپلیتر نیاز خواهید داشت. اسپلیترها اساساً 8 پین یا 6 پین را می‌گیرند و در ازای آن 2 پین به شما می‌دهند.

قیمت پاور سرور به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت پارو سرور در محدوده گسترده‌ای از کمتر از یک میلیون تومان تا بیش از 10 میلیون تومان قرار دارد. انتخاب یک پاور سرور مناسب و مطمئن، تجهیزات شما را در مقابل خسارات محافظت می‌کند و هزینه تعمیر و نگهداری قطعات را کاهش می‌دهد. قیمت پاور سرور تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله برند، کیفیت و فناوری ساخت، ولتاژ ورودی و خروجی، میزان راندمان و بازدهی، تعداد خروجی‌ها و میزان مقاومت در مقابل نوسانات برق قرار دارد.

راهنمای خرید پاور سرور hp

انواع پاورها در کامپیوترها، فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی آماتور و سایر تجهیزات الکترونیکی که از ولتاژ DC به عنوان ورودی استفاده می‌کنند، کاربرد دارد. منبع تغذیه برای رایانه‌هایی که داده‌های فرار را نگهداری می‌کنند ضروری است. پاور علاوه بر محافظت از سرور در برابر خاموش شدن ناگهانی، از نابود شدن داده‌ها به دلیل قطع برق و ولتاژ پایین جلوگیری می‌کند.


خرید پاور سرور اچ پی


سخن پایانی

خرید پاور را باید از فروشندگان مطمئن لوازم الکترونیک انجام دهید تا از ضمانت، گارانتی اصالت و کیفیت کالا اطمینان کامل داشته باشید. شرکت دوبرکا سال‌ها است که به عنوان یک برند تامین کنند لوازم الکترونیک و قطعات سرور فعالیت دارد. کارشناسان با تجربه فروش در دوبرکا همواره سعی دارند با شناخت از نیازهای مشتریان محترم، آن‌ها را در انتخاب و خرید بهترین پاورهای سرور راهنمایی کنند.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. منتظر نظرات و سوالات شما در قسمت دیدگاه هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا