دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

رزولوشن های مختلف دوربین های مداربسته

رزولوشن های مختلف دوربین های مداربسته

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که بایستی در هنگام خرید دوربین مداربسته به آن توجه کنید، رزولوشن دوربین مداربسته می باشد. وضوح تصاویری که توسط دوربین مداربسته ضبط می گردند به میزان زیادی به Resolution دوربین ها وابسته است. اما رزولوشن تصویر به چه معناست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با معنای رزولوشن و هم چنین رزولوشن های مختلف دوربین های مداربسته آشنا شویم.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

رزولوشن چیست؟

کلمه رزولوشن تعداد پیکسل های تصویر و یا صفحه نمایش را بیان می کند. رزولوشن به شکل یک جفت عدد بیان می شود مانند 1080*1920 که 1080 نشان دهنده تعداد پیکسل در عرض و 1920 که بیانگر تعداد پیکسل تصویر در طول می باشد.

رزولوشن تصویر در دوربین های مداربسته

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، رزولوشن دوربین مداربسته یکی از فاکتور های بسیار مهم است و حتما باید هنگام خرید دوربین مداربسته مورد توجه ویژه قرار گیرد. در واقع هر چه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، وضوح آن بیشتر شده و می توانیم جزییات را بهتر و دقیق تر ببینیم.

رزولوشن های ارائه شده توسط دوربین های مداربسته

کاربرد رزولوشن دوربین مداربسته زمانی است که می خواهیم روی تصویر زوم کنیم یا به عبارتی نیاز به بزرگ نمایی تصویر داریم. در این حالت هر چه رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بالاتر باشد تصویر نیز دقیق تر و واضح تر به نمایش در می آید. در ادامه رزولوشن های مختلف دوربین های مداربسته را به شکل مختصر معرفی می کنیم.

رزولوشن های مختلف

رزولوشن تصاویر آنالوگ

این رزولوشن مختص دوربین مداربسته قدیمی است که کیفیت آن ها پایین است و هنگام بزرگ نمایی کیفیت تصویر کاملا افت می کند و به شکل شطرنجی نمایش داده می شود. امروزه دیگر کسی سراغ این نوع دوربین ها نمی رود اما همچنان این نسل از دوربین ها در بازار موجود هستند. رزولوشن تصویر در دوربین های آنالوگ با عبارت tvl یا تی وی لاین نمایش داده می شود. مانند 1000tvl

رزولوشن تصاویر دوربین های مداربسته  AHD

دوربین های مداربسته AHD که به آن ها دوربین های آنالوگ HD نیز گفته می شود، پس از دوربین های مداربسته آنالوگ به بازار ارائه شدند. دوربین های مداربسته AHD تصاویر را با کیفیت های HD و Full HD ارائه می کنند و این تفاوت این نوع دوربین ها با دوربین های مداربسته Analog می باشد. رزولوشن های ارائه شده توسط دوربین های AHD نیز P720، 1080P، 5 مگاپیکسل و … می باشند. نا گفته نماند قیمت دوربین مداربسته AHD با افزایش رزولوشن تصویر آن، افزایش پیدا می کند.

رزولوشن تصویر در دوربین های TVI و CVI

این دوربین ها تصاویری با رزولوشن 1 تا 8 مگاپیکسل ارائه می کنند و در مقایسه با دوربین های مداربسته AHD و Analog دارای کیفیت و تصویر بهتری هستند. شرکت های داهوا و هایک ویژن از برند های معروف تولید کننده این نوع دوربین ها به شمار می روند.

در کنار برند داهوا که تصاویر را با کیفیت HD-CVI عرضه می کند، دوربین های مداربسته هیرو نیز قادر به ارائه تصاویری با کیفیت بالا هستند. قیمت این دوربین های بسیار مقرون به صرفه تر است.

خرید دوربین مداربسته از شرکت دوبرکا

رزولوشن تصویر در دوربین های IP

دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP جدیدترین نسخه دوربین های مداربسته هستند که به منظور انتقال تصویر خود از بستر کابل های شبکه بهره می گیرند. (دوربین های مداربسته ای که در بالا به آن ها اشاره شد، تصاویر خود را با استفاده از کابل کواکسیال انتقال می دهند). دوربین های مداربسته IP قادر به ارائه تصاویر تا رزولوشن تصویر 40 مگاپیکسل هستند. بهتر است این نوع دوربین ها در مراکز حساس که به تعداد زیادی دوربین مداربسته نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرند.

برای اطلاعات بیشتر درباره دوربین های مداربسته AHD مقاله “دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP چیست ؟” را مطالعه نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا