سرورهای فیزیکی

سرور خانگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سرور خانگی چیست؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین تجهیزات در شبکه های کامپیوتری، سرور ها هستند که وظیفه تامین کلاینت ها و سایر سیستم ها بر عهده آن ها می باشد. سرور خانگی به سروری اطلاق می شود که قادر است با استفاده از دو یا چند کامپیوتر در خانه یک شبکه محلی را راه اندازی نماید.

شما می توانید از کامپیوتر شخصی خود به عنوان کامپیوتر سرور استفاده کنید، البته این کامپیوتر بایستی به قطعات سخت افزای، حافظه رم، پردازنده و … خوبی مجهز شده باشد. حافظه ذخیره سازی هارد یکی از مهم ترین قطعات در کامپیوتر سرور می باشد. معمولا افرادی به سراغ پیاده سازی سرور خانگی می روند که می خواهند اطلاعات خود را در زمینه شبکه و سرور ها ارتقاء داده و آموزش های لازم را دریافت کنند. کامپیوتری که به عنوان سرور استفاده می شود بایستی از اینترنت مناسب و پهنای باند کافی نیز پشتیبانی نماید تا قادر به مدیریت همزمان کامپیوترهای متصل بوده و به آن ها خدمات دهد.

مزایای سرور خانگی

  • راه اندازی سرور خانگی دارای مزایا و کاربردهای زیادی است که برخی از آن ها عبارتند از:
  • کنترل آسان سرور خانگی به عنوان مهم ترین و اصلی ترین مزیت آن به شمار می رود. کاربران با استفاده از سرورهای خانگی موظف به رعایت شرایط خدمات شرکت های هاستینگ نیستند و می توانند هر نوع محتوایی را روی سرور خود آپلود نمایند.
  • سرورهای خانگی به تعداد کلاینت های کمتری خدمات می دهند از این رو برای وب سایت های محلی که بازدید کمتری دارند می توانند بازدهی مطلوبی ارائه نمایند.
  • با صرف هزینه های اندکی می توان هر کامپیوتر قدیمی را به یک سرور خانگی تبدیل کرده و به سایر کلاینت ها خدمات ارائه کرد.

بیشتر بخوانید : سرور اختصاصی چیست ؟

معایب سرورهای خانگی

سرورهای خانگی نیز همانند تمام وسایل الکترونیکی دیگر در کنار مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

  • در سرورهای خانگی بایستی هاست کردن مطابق قوانین کشور باشد و محتوای غیر قانونی می تواند مشکلات بسیار زیادی در پی داشته باشد.
  • توان عملیاتی سرورهای خانگی در مقایسه با سیستم های پیشرفته کمتر است از این رو نمی توان با آن ها سایت های محبوب و پربازدید را پشتیبانی کرد، چرا که این سایت ها نیازمند سرورهای قدرتمند هستند.
  • با افزایش تعدا کلاینت های سرورهای خانگی به 20 نفر یا بیشتر، انتقال فایل ها نیامند زمان بیشتری است، این امر موجب استفاده سرور از پهنای باند بیشتر شده و سرعت اینترنت کاهش می یابد.
    قابلیت اطمینان سرورهای خانگی نسبت به سرورهای حرفه ای کمتر است و ممکن است  قطعی برق و اینترنت مشکلات بسیاری به دنبال داشته باشد و در صورت نداشتن بک آپ از اطلاعات و فایل ها، همه ی آن ها از بین بروند.
  • استفاده از سرور خانگی نیازمند استفاده از IP های استاتیک می باشد چون با تغییر آدرس IP تنظیم دوباره نام دامنه کار آسانی نیست و مشکلاتی در پی دارد.
  • سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و در دسترس است که ممکن است سرور خانگی در اثر فشار بالا و گرمای بیش از حد، سر و صدای زیادی به راه اندازد.
  • سرور خانگی یا هوم سرور به هزینه های راه اندازی بالایی نیاز ندارد و در مقایسه با سرور های دیگر کم هزینه تر است اما ممکن است برق زیادی مصرف کند و هزینه های مربوط به مصرف برق را افزایش دهد.
  •  تهدیدات امنیتی، احتمالی خرابی و Downtime بیانگر این است که استفاده از کامپیوتر شخصی به عنوان سرور روش معقول و منطقی نیست.

نتیجه گیری

راه اندازی سرور خانگی و اختصاصی دارای مزایای زیادی از جمله دسترسی کامل، کنترل آسان و توان پردازشی بالا می باشد اما معایبی هم دارد که بایستی مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند و با آگاهی کامل و دانش کافی استفاده شوند.

خرید سرور فیزیکی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا