دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

دوربین مداربسته دید در شب چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین مداربسته دید در شب چیست؟

اکثر دوربین های مداربسته موجود در بازار دارای قابلیت دید در شب هستند. این دوربین ها که دوربین های مادون قرمز نیز نامیده می شوند، می توانند در هنگام تاریکی شب که چشم انسان نمی تواند محیط و اجسام را ببیند، به کمک امواج مادون قرمز همه چیز را ثبت کنند. این دوربین ها معمولا تصاویر را در هنگام شب به صورت سیاه و سفید یا سبز نمایش می دهند و نمی توانند تصاویر رنگی ضبط کنند.

دوربین های مداربسته بازه دید گسترده تری از چشم انسان دارند و اگر از قابلیت دید در شب هم بهره ببرند می توانند با استفاده از امواج مادون قرمز در هنگام تاریکی شب نیز محیط را ببینند و تصاویر را ثبت نمایند. دوربین های دید در شب به LED های مادون قرمز در اطراف لنز خود مجهز شده اند که این LED ها محیط را روشن کرده و امکان تصویربرداری در هنگام تاریکی را فراهم می کنند.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

سعی کردیم در این مقاله به بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب دوربین های مداربسته دید در شب بپردازیم. اگر می خواهید درباره این دوربین های بیشتر بدانید ما را همراهی کنید.

برد دید دوربین مداربسته دید در شب

حداکثر عمق دیدی که دوربین مداربسته می تواند آن را ببینید، برد دوربین مداربسته نامیده می شود. برد دوربین مداربسته تحت تاثیر دو عامل است: 1. قدرت LED های تعبیه شده روی دوربین مداربسته 2. میزان حساسیت چیپ تصویر دوربین به امواج مادون قرمز.

برد نوشته شده روی کاتالوگ دوربین مداربسته معمولا نشانگر برد پرتاب نور دوربین مداربسته است که این برد معمولا بیشتر از برد مفید دید در شب دوربین مداربسته می باشد. دوربین های مداربسته معمولا نمی توانند برد مفید دید در شب بیشتر از 30 متر ارائه دهند و هنگامی که محیط کاملا باز و تاریک باشد میزان این برد کاهش پیدا می کند.

علت کاهش برد دوربین مداربسته در محیط های کاملا باز و تاریک این است که امواج مادون قرمز در مقایسه با امواج مرئی با برد کمتری منتشر می شوند و حتی اگر تعداد ال ای دی های مادون قرمز بیشتر هم باشند باز هم نمی توانند قدرت دیدی به اندازه منبع نور مرئی ایجاد نمایند.

نحوه عملکرد دوربین های دید در شب

دوربین های مداربسته دید در شب در اطراف لنز خود به لامپ های LED کوچک مجهز شده اند که نور را در محیط پخش کرده و روشن می کنند. چشم غیر مسلح انسان تنها محدوده خاصی از طیف نور را می بیند و از آن جایی که پرتوهای مادون قرمز توسط چشم انسان دیده نمی شوند، این LED ها محل قرارگیری دوربین مداربسته را آشکار نمی کنند بلکه نور مورد نیاز برای ثبت و ضبط تصاویر را تامین می نمایند.

برای این که اجسام در هنگام تاریکی قابل مشاهده باشند، بایستی پرتوهای مادون قرمز به آن ها تابیده و منعکس شوند. لامپ های LED اطراف لنز دوربین مداربسته این پرتوها را ساطع می کنند و به دوربین این امکان را می دهند تا بتواند تصاویر را به صورت سیاه و سفید ضبط کند.

دوربین مداربسته دید در شب

مزایای دوربین مدار بسته دید در شب مادون قرمز

سهولت در ساخت: از آن جایی که در ساخت دوربین های مداربسته دید در شب مادون قرمز از تکنولوژی های نسبتا پایینی استفاده می شود، تولید کنندگان بیشتری تمایل به تولید این دوربین ها دارند.

قیمت پایین: قابلیت دید در شب یکی از تکنولوژی های کم هزینه روی دوربین های مداربسته می باشد، از این رو اکثر دوربین های مداربسته موجود در بازار از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

نظارت بر محیط در تاریکی مطلق: این دوربین ها نور مورد نیاز برای روشن کردن محیط را از لامپ های LED اطراف لنز خود تامین می کنند، به همین دلیل شما دیگر نیازی به نور دیگر برای روشن کردن محیط ندارید.

معایب دوربین مداربسته دید در شب مادون قرمز

برد کم: همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، عددی که در کاتالوگ دوربین مداربسته به عنوان برد دوربین ثبت می شود، برای مثال برد 50 متر یا 80 متر، برد مفید دید در شب دوربین مداربسته نمی باشد. برد مفید دید در شب دوربین های مداربسته دید در شب یا دوربین های مادون قرمز معمولا کمتر از عددی است که در کاتالوگ آورده شده و سخت پیش می آید که برد آن ها بیش از 10 متر باشد.

مشکل با مکانیزم متعادل کننده نور: دوربین های مداربسته معمولا از سیستم BLC یا AGC بهره می برند. این قابلیت ها با در نظر گرفتن نور محیط میزان گین (Gain) دوربین مداربسته را تنظیم می کنند. وجود نور بالا در دوربین مداربسته دید در شب که گاهی اوقات به وسیله یک شی به دوربین انعکاس می یابد موجب بسته شدن ایریس (Iris) دوربین شده و بقیه اشیاء در محیط های کم نور دیده نمی شوند.

افت کیفیت در نور نسبتا کم: لامپ های LED دوربین های مداربسته دید در شب در یک نور خاص که البته نمی توان آن را به صورت خارجی تغییر داد، روشن می شوند. اگر نور محیط از مقدار معینی بیشتر باشد چراغ های دید در شب روشن نمی شوند و تصاویر با کیفیت بسیار پایین ضبط خواهند شد.

شما می توانید انواع دوربین مداربسته را با قیمت مناسب و به صورت اورجینال از شرکت دوبرکا خریداری نمایید. برای خرید کلیک کنید. 

رفع معایب دوربین مداربسته دید در شب

می توانید از راه های مختلفی به منظور رفع معایب و محدودیت های دوربین مداربسته دید در شب استفاده کنید که یکی از مناسب ترین آن ها، استفاده از دوربین های دید در نور پایین می باشد. این نوع دوربین ها برای دید به مقدار کم تری از نور نیاز دارند. با توجه به این که بیشتر محیط ها حتی شب هنگام نیز دارای مقدار کمی نور هستند، این دوربین ها محدودیت برد نخواهند داشت.

میزان حداقل نور مورد نیاز برای دوربین مداربسته دید در شب برای دید مناسب حداکثر 0.01 لوکس می باشد.

رنگی کردن تصاویر دوربین مدار بسته دید در شب

شما با استفاده از روش های سخت افزاری و نرم افزاری می توانید تصاویر دوربین های مداربسته دید در شب را رنگی نمایید.

  • سخت افزاری: دوربین های دید در شب رنگی که می توانند در هنگام شب و در تاریکی تصاویر را به صورت رنگی ضبط نمایند و به صورت سخت افزاری این قابلیت برای آن ها وجود دارد، به هیمن دلیل قیمت بالاتری نیز دارند.
  • نرم افزاری: می توانید با ویرایش تصاویر دوربین مداربسته دید در شب به وسیله برخی از نرم افزارها آن ها را رنگی کنید. البته وجود سنسور AHD در دوربین مداربسته موجب می شود که بتوان از طریق تنظیمات و به کمک نرم افزار کیفیت تصاویر را ارتقاء داد، به عنوان مثال می توان پلاک خودرو را شناسایی کرد. این سری از دوربین های مداربسته در مقایسه با مدل سخت افزاری قیمت پایین تری دارند و ارزان تر هستند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا