لپ تاپ و کامپیوترسرورهای فیزیکی

چراغ های LED هارد سرور HP

هارد سرور hp چراغ‌های رنگی مختلفی دارد که هر کدام دارای معنایی خاص است و استفاده از این چراغ‌ها به ما برای عیب یابی کمک کرده و وضعیت هارد را نشان می­دهد. این چراغ‌ها به رنگ‌های سبز، سفید، آبی و نارنجی است که هرکدام دارای مفهوم خاصی است ، ما در این مقاله قصد داریم شما را با این مفاهیم آشنا کنیم ، با ما همراه باشید.

یک هارد سرور خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

هارد دیسکی که روی سرور استفاده می‌شود، هارد دیسک سرور نام دارد. معمولا می‌گوییم سرور هسته داده‌های شبکه است و هارد دیسک سرور، یعنی انبار داده شامل همه داده‌ها و برنامه‌ها است. برای مدیران شبکه، اطمینان و امنیت هارد سرور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا هارد درایوها حاوی داده‌های مهمی است.

برای اینکه سرور به راحتی با حجم زیادی از داده‌ها در ساعات کاری طولانی کار کند لازم است از هارد دیسکی با ویژگی‌های خاص استفاده شود. ویژگی‌هایی همچون:

  • سرعت بالا
  • پایداری
  • امنیت

یک هارد سرور خوب چه امکاناتی باید داشته باشد؟

چراغ های LED هارد سرور HP

  1. سرعت بالا: سرور باید از هارد دیسکی استفاده کند که بتواند به 7200 یا 10000 دور در دقیقه برسد. همچنین یک حافظه بزرگ داشته باشد، بنابراین میانگین زمان دسترسی باید نسبتاً کوتاه باشد و نرخ انتقال خارجی و نرخ انتقال داخلی بالاتر باشد.
  2. قابلیت اطمینان بالا: هارد دیسک سرور از آنجایی که بیست و چهار ساعته باید به کار خود ادامه دهد، حجم کار بسیار زیادی را تحمل می‌کند و هر تولید کننده هارد درایو تکنولوژی به روز و منحصر به فرد مخصوص به خود را برای مطمئن شدن از امنیت داده‌ها انتخاب کرده است. به منظور جلوگیری از مشکلات اتفاقی، هارد دیسک‌های سرور قادر به مقاومت در برابر تأثیر 300G تا 1000G هستند.
  3. رابط SCSI: اکثر سرورها از هارد دیسک SCSI/SAS به دلیل توان عملیاتی داده و استفاده کم از CPU استفاده می‌کنند. هارد دیسک SCSI نیاز دارند دارای رابط SCSI باشد؛ بنابراین، برخی از مادربردهای سرور SCSI یکدست، و برخی به کارت رابط اختصاصی SCSI نیاز دارند. رابط SCSI می‌تواند تقریباً هفت دستگاه SCSI را پیدا کند.
  4. پشتیبانی Hot-swap: Hot-Swap یک روش نصب هارد دیسک است که توسط سرور پشتیبانی می‌شود. اگر کاربران یک هارد دیسک را حذف یا وارد کنند، سیستم عامل به طور خودکار می‌تواند تغییر دیسک را تشخیص دهد. فناوری Hot-Swap برای سرورهایی که نیاز است بیست و چهار ساعت شبانه روز کار کنند ضروری محسوب می‌شود. البته اکثر هارد دیسک‌های SATA فعلی نیز این ویژگی را دارند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید هارد سرور

انواع چراغ‌های هارد سرور hp

هارد سرور hp دارای چراغ‌های رنگی متفاوتی است که هرکدام معنای خاصی دارند و به هنگام برسی وضعیت و یا تشخیص مشکل از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به طور کلی هارد سرورها چهار رنگ چراغ دارند:

  • سبز: در حالت‌های سبز ثابت، سبز چشمک زن و سبز خاموش ممکن است دیده شود که هرکدام معانی خاصی دارد.
  • سفید: دارای حالت روشن ثابت و حالت خاموش.
  • آبی: دارای حالت آبی چشمک زن، آبی ثابت و خاموش است که هرکدام مفهوم خاص دارد.
  • نارنجی: رنگ نارنجی نیز دارای حالت‌های مختلفی است. نارنجی ثابت، نارنجی چشمک زن و حالت خاموش که هر کدام تعابیر مختلفی دارد.

بررسی وضعیت چراغ هارد سرور hp

در پنل جلویی هارد سرور hp چهار نوع چراغ مختلف را مشاهده می‌کنیم که می‌خواهیم به برسی وضعیت و کارکرد این چراغ‌ها بپردازیم.

  • Locate LED
  • Activity ring
  • Do not remove
  • Drive status

برسی چراغ پنل جلوی هارد سرور Locate LED

Locate LED می‌تواند دارای دو حالت مختلف باشد:

  1. آبی ثابت: شناسایی شدن هارد سرور توسط یک هاست. به طور مثال در حالتی که در نرم افزار SSA، LED Identifier را روشن کنید، چراغ Locate LED به رنگ آبی ثابت در خواهد آمد و به شما کمک می‌کند تا شما موقعیت و مکان هارد خود را بر روی سرور بفهمید.
  2. آبی چشمک زن: این حالت چراغ می‌تواند دو معنی داشته باشد. اول این که Firmware شما در حال آپدیت شدن است و در حالت دوم Firmware نیاز به آپدیت شدن دارد و باید برای آپدیت کردن آن اقدام کنید.

برسی چراغ پنل جلو هارد سرور Activity ring

چراغ Activity ring پنل جلویی هارد سرور متشکل از چهار LED سبز رنگ است که به شکل دایره‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند. این چراغ سبز رنگ دو حالت مختلف دارد.

  1. رنگ سبز چرخنده یا Rotating Green: چراغ سبز چرخنده می‌تواند معنی Drive Activity است که به معنی فعالیت دستگاه یعنی هارد درایو به شکل سالم است.
  2. خاموش بودن Activity ring: خاموش بودن این LED به این معنی است که هارد سرور هیچ فعالیتی ندارد.

 برسی چراغ پنل جلو هارد سرور Do not remove

این LED یکی از مهم‌ترین چراغ‌های هارد سرور است که دو حالت مختلف دارد.

  • سفید ثابت یا Solid White: روشن بودن این چراغ به صورت ثابت به این معنی است که درایو را نباید جدا کنید و حذف درایو باعث از کار افتادن یک یا چند درایو منطقی یا Logic Drive می‌شود. به این دلیل که این هارد درایو زیر مجموعه یک درایو منطقی است و با خارج کردن آن ممکن است باعث از بین رفتن اطلاعات خود شوید.
  • خاموش بودن چراغ سفید: به این معنی است که جدا کردن هارد درایو مشکلی برای شما پیش نمی‌آید و اطلاعات شما نیز از بین نخواهد رفت.

برسی چراغ پنل جلو هارد سرور Drive status

چراغ های سرور

این چراغ نشان دهنده وضعیت سلامتی درایو و حالت‌های مختلف هارد سرور است و برای عیب یابی از آن استفاده می شود. این LED به شکل سه دیسک روی هم و میان Activity ring قرار گرفته است. و می‌تواند شش حالت مختلف داشته باشد.

  1. Flashing Amber یا نارنجی چشمک زن: نارنجی چشمک زن بودن این چراغ به معنی این است که هارد درایو عضوی از یک یا چند مدار منطقی نیست، روی آن هیچ عملیات یا کانفیگ خاصی اعمال نشده و به زودی امکان از کار افتادن آن وجود دارد.
  2. نارنجی ثابت یا Solid amber: به معنی از کار افتادن درایو به طور کلی است و نیاز است هارد درایو تعویض شود.
  3. Solid green یا سبز ثابت: به معنی این است که هارد درایو عضو یک یا چند مدار منطقی است و به شکل سالم کار می‌کند. موقع دیدن این چراغ می‌تواند خیال شما از بابت سلامت هارد درایو برطرف شود.
  4. Flashing Green یا سبز چشمک زن: چشمک زدن این چراغ به رنگ سبز می‌تواند چند معنی مختلف داشته باشد مثل: Rebuild شدن درایو، درحال انتقال بودن درایو، درایو در حال افزودن مدار منطقی است و یا درایو در حال پاک کردن اطلاعات است.
  5. چراغ چشمک زن نارنجی/ سبز یا Flashing Amber-Green: علت چشمک زدن این چراغ این است که هارد درایو شما عضوی از یک یا چند مدار منطقی است و احتمال این که هارد سرور شما از کار بیافتد وجود دارد.
  6. خاموش بودن چراغ Drive status: خاموش بودن چراغ Drive status به این معنی است که هیچ عملیات یا کانفیگ خاصی روی آن اعمال نشده و به مدار منطقی ای متصل نیست، بلا استفاده است و فعالیت خاصی ندارد.

بیشتر بخوانید : تفاوت سرور رک و سرور تیغه ای

برای مراقبت و نگهداری از هارد سرور باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

قطع شدن های برنامه ریزی نشده هارد سرور می‌تواند باعث کاهش بهره وری کسب و کارها می‌شود. در نتیجه، حفظ سلامت و عملکرد هارد سرور در لیست اولویت اکثر شرکت‌ها قرار دارد. در اینجا نکاتی را می آوریم که می‌تواند به افزایش عمر هارد سرور و در نتیجه سرور شما کمک کند.

  • قسمت داخلی سرور را به صورت دوره‌ای تمیز کنید. گرد و غبار و گرما دو مورد از بدترین دشمن‌های کامپیوترها هستند و الکتریسیته ساکن داخل کیس یک آهنربای گرد و غبار است. همان‌طور که فن خنک کننده هوای بیرون را از طریق سرور می‌کشد، گرد و غبار روی تراشه‌ها و درایوهای رسانه جمع می‌شود. از هوای فشرده شده برای پاک کردن کامل گرد و غبار از داخل کیس استفاده کنید. علاوه بر این، از یک جاروبرقی کوچک با سری نوک تیز استفاده کنید تا نقاط تنگ را با دقت تمیز کند.
  • درایو هارد سرور را با کیت‌های تمیزکننده که مخصوص آن درایوها ساخته شده است، تمیز کنید. این کیت‌ها شامل یک دیسک تمیزکننده و یک محلول تمیز کننده مخصوص برای تمیز کردن هدهای خواندن/نوشتن روی درایو هستند. کیت‌های تمیز کننده را از فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی یا بخش الکترونیک فروشگاه‌های بزرگ‌تر خریداری کنید. محلول تمیزکننده کیت را روی دیسک تمیزکننده بمالید و آن را در درایو قرار دهید. برای تمیز کردن هدهای خواندن/ نوشتن عملکردهای مختلفی را روی درایو انجام دهید، مانند ذخیره یک فایل. هدهای تمیز به جلوگیری از خطاهای خواندن/نوشتن و جلوگیری از وجود داده‌های خراب کمک می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل و یکپارچه سازی را بر روی هارد دیسک به صورت هفتگی یا ماهانه انجام دهید، بسته به آنچه برنامه کاری شما اجازه می‌دهد. سیستم ‌عامل‌ها ابزارهای دیسکی را ارائه می‌دهند که شامل تجزیه و تحلیل سطح است. این ابزارها داده‌ها را از یک بخش آسیب دیده به بخش جدید منتقل می‌کنند و منطقه قدیمی و غیر قابل استفاده را علامت گذاری می‌کنند. چند سکتور خراب روی دیسک غیرعادی نیستند، اما اگر با هر تجزیه و تحلیل متوالی سه یا چهار سکتور خراب دیگر را مشاهده کردید، درایو را جایگزین کنید. Defragmentation فایل‌های روی دیسک را دوباره سازماندهی می‌کند و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

نتیجه گیری

هارد دیسکی که روی سرور استفاده می‌شود، هارد دیسک سرور نام دارد. معمولاً می‌گوییم سرور هسته داده‌های شبکه است. برای اینکه سرور به راحتی با حجم زیادی از داده‌ها در ساعات کاری طولانی کار کند لازم است از هارد دیسکی با ویژگی هایی همچون: سرعت بالا، پایداری، امنیت، رابط SCSI و پشتیبانیHot-swap استفاده کرد. هارد سرور hp چراغ‌های رنگی مختلفی دارد که هر کدام دارای معنایی خاص است و استفاده از این چراغ‌ها به ما برای عیب یابی کمک کرده و وضعیت هارد را نشان می­دهد. این چراغ‌ها به رنگ های سبز، سفید، آبی و نارنجی است. در پنل جلویی هارد سرور hp چهار نوع چراغ مختلف را مشاهده می‌کنیم. Locate LED، Activity ring، Do not remove و Drive status از انواع این چراغ‌ها است. قطعی‌های برنامه ریزی نشده هارد سرور می‌تواند باعث کاهش بهره وری کسب و کارها می‌شود. در نتیجه، حفظ سلامت و عملکرد هارد سرور در لیست اولویت اکثر شرکت‌ها قرار دارد. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید . منتظر سوالات و نظرات شما عزیزان در بخش دیدگاه و نظرات این سایت هستیم.

قیمت هارد سرور اچ پی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا