دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

همه چیز درباره دوربین مداربسته

آشنایی با دوربین مداربسته، انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها 

امروزه مدیران کسب و کار ها و مشاغل و به کل همه افراد همواره در صدد تامین امنیت منزل و محیط کسب و کار خود می باشند. استفاده از سیستم های امنیتی و حفاظتی روز به روز رواج می یابد و نیاز به سیستم های امنیتی بیشتر می شود. در این مطلب درباره دوربین مداربسته، کاربرد و ضرورت آن صحبت کرده ایم.

در واقع اختراع دوربین مداربسته به عنوان یکی از راه های با اهمیت در جهت افزایش امینت محیط می باشد. همه ما از اهمیت و نقش مهم دوربین های مداربسته در تامین امنیت آگاه هستیم. اگر به دنبال نصب و پیاده سازی سیستم امنیتی و حفاظتی برای محیط کار، منزل و … خود هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید درباره انواع دوربین مداربسته اطلاعاتی جامعی به دست آورید و در این زمینه بهترین و کاربردی ترین انتخاب را داشته باشید.

تعریف دوربین مداربسته

به دوربین هایی که در محیط های مختلف به صورت ثابت نصب می گردند و قابلیت رویت یا مخفی سازی دارند، دوربین مداربسته گفته می شود. لازم به ذکر است که دوربین های مداربسته در حالت کلی به یک دستگاه پردازشگر تصویر وصل بوده و به شکل دوربین های آنالوگ و دیجیتال موجود می باشند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

  • دوربین مداربسته داخلی

به دوربین های مداربسته ای که در محیط های داخلی نصب می گردند، دوربین مداربسته داخلی یا indoor گفته می شود. نصب دوربین مداربسته indoor بعد از تامین امنیت با اهدافی نظیر جلوگیری از نزاع، نظارت بر عملکرد کارمندان، بررسی رفتار مشتریان یک فروشگاه و … انجام می گیرد. این دوربین ها عمدتا در فضاهای سرپوشیده مانند خانه، اداره، شرکت و … کاربرد دارند.

  • دوربین مداربسته خارجی

به دوربین هایی که در محیط های باز و فضا های بیرونی نصب می شوند، دوربین مداربسته خارجی یا outdoor گفته می شود. از آن جایی که این دوربین ها در معرض باد، باران، نور آفتاب و … هستند بایستی دارای ویژگی های خاص بوده و در برابر عوامل محیطی مقاوم باشند. هم چنین باید به گونه ای نصب گردند که افراد خرابکار و سارقین نتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته بر اساس شکل ظاهری، کاربرد و سیگنال ها دسته بندی می شوند. در ادامه به انواع دوربین مداربسته اشاره کرده ایم.  

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل ظاهری

انواع دوربین مداربسته بر اساس نوع سیگنال

  • دوربین‌های مداربسته آنالوگ
  • دوربین‌های IP (تحت شبکه)
  • دوربین‌های دومنظوره

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری و کاربردهای متناظر

  • دوربین‌های دام (DOME)
  • دوربین‌های صنعتی
  • دوربین‌های مینیاتوری
  • دوربین‌های آی آر (IR) یا مادون‌قرمز
  • دوربین‌های چرخشی (PTZ)

انواع دوربین مداربسته بر اساس قاب و پوشش

  • دوربین‌های ضد آب قاب بزرگ (پمپ‌بنزینی)
  • دوربین‌های مخفی
  • دوربین‌های قاب فانتزی

دوربین مداربسته

1. دوربین‌های مداربسته آنالوگ

این دوربین ها نسل ابتدایی دوربین ها به شمار می روند که دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر در آن ها با استفاده از امواج آنالوگ می باشد. صدا و تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ به وسیله ی کابل دو رشته ای جداگانه منتقل می شوند. یک رشته از این سیم ها وظیفه جلوگیری از نویز بر سیم های اصلی را بر عهده دارد. کیفیت این نوع دوربین ها به امواج آنالوگ وابسته است. لازم به ذکر است که امواج آنالوگ همواره در معرض انواع نویز هستند و همین امر نیز موجب کم رنگ شدن و حتی عدم استفاده از آن ها در کشور های پیشرفته شده است. چون کیفیت تصاویر دوربین های آنالوگ  به شدت تحت تاثیر انواع نویز ها (نویز های الکترومغناطیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق) می باشند، از این رو بهره گیری از کابل ها و تجهیزات با کیفیت تاثیر زیادی روی کیفیت تصاویر دارد.

از معایب دوربین های آنالوگ می توان به عملکرد ضعیف آن ها در ارسال تصویر و صدا به شکل بی سیم (Wireless) اشاره کرد. چرا که کیفیت تصاویر ارسالی در روش بی سیم، بسیار بیش تر تحت تاثیر انواع نویز و تداخلی می باشد، هم چنین در این روش افراد دیگر نیز می توانند تصاویر را رویت کنند که این امر می تواند موجب کاهش امنیت محیط و عدم اطمینان از ارسال تصاویر بدون خطر دسترسی سایرین باشد.

در کنار همه ی این ها باید بگوییم که ضبط تصاویر آنالوگ نیازمند سیستم ضبط کننده دیجیتال می باشد، چون تصاویر آنالوگ در انتها بایستی به دیجیتال تبدیل شوند، بنابراین استفاده از دستگاه ضبط کننده DVR ضرورت دارد. دستگاه های DVR وظیفه ضبط و کنترل تصاویر دوربین های آنالوگ را بر عهده دارند. کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه از کاربرد های دیگر دستگاه های دی وی آر می باشد.

دوربین های مداربسته آنالوگ در مقایسه با دوربین های دیجیتال قیمت پایین تری دارند به همین دلیل در بازار ایران بسیار رواج یافته اند. با وجود این که شاهد روی آوردن بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به دوربین های مداربسته تحت شبکه هستیم اما بسیار طول می کشد تا دوربین های آنالوگ جای خود را به دوربین های دیجیتال نسل جدید بدهند. علت این امر در کشور ایران نیاز به دانش شبکه ای می باشد. اکثر شرکت ها کارمندان خود را تنها برای نصب و پیاده سازی دوربین های آنالوگ آموزش می دهند و از آموزش درباره دوربین های دیجیتال چشم پوشی می نمایند. از این رو وارد کنندگان دوربین به واردات بیشتر دوربین های آنالوگ تشویق می شوند.

قیمت ارزان، سهولت در نصب و راه اندازی و تنوع بسیار بالا در بازار ایران از مزایای دوربین های آنالوگ به شمار می روند و کیفیت پایین در مقایسه با دیجیتال، هزینه بالای کابل کشی، نویزگیری بالا و ارتباط بی سیم نا امن با کیفیت پایین نیز از معایب این دوربین ها هستند.

 

2. دوربین‌های مداربسته آی پی تحت شبکه (IP)

یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته، دوربین های تحت شبکه بوده و نسل جدید دوربین های مداربسته به شمار می روند. این نوع دوربین ها از امواج کاملا دیجیتال به منظور ارسال و تحلیل داده های صدا و تصویر استفاده می کنند از این رو بازار های جهانی به این نوع دوربین ها تمایل زیادی نشان داده اند. این دوربین ها بر خلاف دوربین های آنالوگ لحظه دریافت تصاویر امواج را دیجیتال کرده و با استفاده از امواج دیجیتال، داده های تصویر و صدا را تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می سازند. هر دوربین مانند یک وسیله در شبکه عمل کرده و توسط شناسه شبکه IP و در قالب قوانین و الگو های شبکه به مرکز کنترل وصل می شود. تحت شبکه بودن دوربین مداربسته دارای مزایای زیادی برای کاربران می باشد.

استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه در پروژه های بزرگ بهینه سازی سیستم به عنوان یک امتیاز تلقی می شود. در واقع تنها دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند که قادرند تصاویر را با بالاترین کیفیت و با بهره گیری از کمترین کابل ارتباطی به مرکز نظارتی منتقل نمایند. امروزه مردم تمایل زیادی به سیستم هایی که نوع اتصال آن ها با سیم است، نشان نمی دهند و از ارتباطات بی سیم استقبال می کنند به همین دلیل شرکت های جهان همه تلاش خود را روی ارتباطات بی‌سیم متمرکز کرده اند. استفاده از دوربین تحت شبکه در سیستم های مداربسته که به کابل ارتباطی نیاز دارند موجب جلوگیری از افزایش تعداد سیم می شود، چرا که این دوربین ها دارای ارتباطات سری و شبکه ای هستند. امکان استفاده از ارتباطات کاملا بی سیم نیز در دوربین های مداربسته تحت شبکه وجود دارد.

دوربین های آی پی دارای ارتباط نزدیکی با شبکه اینترنت بوده و قادرند از شبکه داخلی به اینترنت وصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت متصل شده و کنترل شوند.

سیستم مورد استفاده برای ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه نیز سرراست تر است و به جای ضبط دیجیتال می توان از عبارت ضبط شبکه استفاده نمود.

کیفیت بالای تمام دیجیتال، قابلیت ارسال هم زمان تصویر، صدا و برق در بستر شبکه، امکان ارتباط بی سیم با امنیت بالا و استفاده بهینه از کابل های ارتباطی از مزایای دوربین تحت شبکه یه شمار می روند. 

قیمت بالا و محدودیت پهنای باند نیز از معایب دوربین های آی پی هستند.

3. دوربین دومنظوره

این نوع دوربین ها از انواع دوربین های آنالوگ به شمار می روند و در بازار ایران کاربرد زیادی دارند. در واقع دوربین ها دو منظوره نوعی از دوربین های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آن ها درست شده است. کیفیت این دوربین ها آنالوگ و پایین است و می توان آن ها را به صورت آنالوگ و یا تحت شبکه مورد استفاده قرار داد. توصیه می شود از دوربین های دو منظوره فقط هنگامی استفاده شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ باشد اما اتصال یک یا چند دوربین مداربسته به شکل مستقیم به شبکه حتما مورد نیاز باشد.

 

4. دوربین‌های گنبدی یا دام (Dome)

یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته دوربین های گنبدی یا دام هستند. این دوربین ها ظاهر گنبدی شکل داشته و به عنوان دوربین های مداربسته سقفی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی این دوربین ها به گونه ای است که عمدتا روی سقف نصب شده و در انواع مختلفی موجود هستند. اگر از قابلیت دید در شب، نوع لنز و یا نوع امواج استفاده شده در این نوع دوربین ها صرف نظر کنیم باید بگوییم که به تمامی دوربین های سقفی گنبدی شکل، دوربین مداربسته دام گفته می شود.

خرید دوربین مداربسته از شرکت دوبرکا

5. دوربین‌های صنعتی

این دوربین ها در بازار ایران تنها کاربرد صنعتی ندارند. ظاهر این دوربین های به شکل مکعب مستطیل بوده و عمدتا دارای قابلیت نصب لنز به صورت جداگانه می باشند. با توجه به این نکته که در دوربین های دیگر امکان نصب و یا تعویض لنز وجود ندارد، از دوربین های صنعتی بیشتر محیط هایی استفاده می شود که نیازمند زوم یا فوکوس قابل قبول هستند. اما به طور کلی این نوع دوربین ها بدون قاب یا با قاب در محیط های بیرونی و یا خارجی ساختمان ها نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

6. دوربین‌های مینیاتوری یا مینی دوربین

دوربین مینیاتوری یا Mini Camera به دوربین های مداربسته کوچکی اطلاق می شود که استفاده از آن ها رایج بوده و بیشتر به عنوان دوربین مداربسته مخفی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع دوربین ها اکثرا در محیط هایی استفاده می شود که نباید کسی از وجود دوربین در آن مکان اطلاع داشته باشد.

7. دوربین مادون‌قرمز

دوربین های مادون قرمز یا اینفرارد به دوربین های گفته می شود که به منظور تشخیص تصاویر از نور مادون قرمز استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این نوع دوربین ها اکثرا برای تشخیص تصاویر در تاریکی کاربرد دارند.

8. دوربین‌های اسپید دام یا چرخشی (PTZ)

قابلیت چرخش دوربین توسط کنترل کننده مشخصه اصلی دوربین های چرخشی می باشد. این نوع دوربین ها عمدتا در محیط هایی کاربرد دارند که نیاز است تا فرد به صورت هم زمان به تصاویر دوربین مداربسته نظارت کند، از این رو با استفاده از قابلیت چرخشی دوربین می تواند آن را به به هر جهتی بچرخاند و یا زوم نماید. قیمت دوربین های مداربسته اسپید دام یا چرخشی در مقایسه با سایر دوربین ها بالاتر است چرا که به موتور مجهز شده اند.

9. دوربین ضد آب

دوربین مداربسته ضد آب یکی از انواع دوربین مداربسته بوده و به دوربین هایی اطلاق می شود که بدنه آن ها در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. امکان دارد که لنز دوربین نیز ضد آب (Waterproof) باشد اما در نهایت این بدنه یا قاب دوربین است که به عنوان ضد آب  شناخته می شود. دوربین های مداربسته ای که در محیط های باز نصب می شوند بایستی دارای قاب های ضد آب باشند.

10. دوربین مخفی

این نوع دوربین ها نیز یکی از انواع دوربین مداربسته بوده و در شکل و اندازه های مختلف در بازار موجود هستند. دوربین های مخفی را می توان در جاهای مختلفی جاساز نمود. دوربین های مخفی پیش ساخته تردر قاب های مختلفی مانند قاب زنگ، ساعت دیواری، پریز برق و … موجود هستند.

دوربین‌های مداربسته AI (هوش مصنوعی)

دوربین‌های مداربسته AI (هوش مصنوعی)

یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته، دوربین های مداربسته AI یا هوش مصنوعی بوده و از همه جهات تمام هوشمند هستند. در ادامه به بیان ویژگی های و قابلیت های این نوع دوربین می پردازیم.

قابلیت تشخیص عناصر جاندار از بی‌جان

شگفت انگیز ترین و مهم ترین عاملی که کاربران را به خرید دوربین های مداربسته AI ترغیب می کند قابلیت تشخیص تفاوت های بین عناصر طبیعی، حیوانات خانگی و انسان ها از عناصر بدون جان می باشد. این دوربین ها بر خلاف دوربین های مداربسته قدیمی تر به اشتباه هشدارهای کاذب برای شما ارسال نمی کنند و اگر هشدار خطری از طرف این دوربین ها دریافت کردید مطمئن باشید که یک مزاحم واقعی وارد محوطه تحت نظارت دوربین شده است. این قابلیت مدیون حسگر های حرکتی به کار رفته در دوربین می باشد.

قابلیت تشخیص چهره

قابلیت تشخیص چهره یکی دیگر از قابلیت های مهم دوربین مداربسته AI به منظور افزایش امنیت خانه و یا محیط کار می باشد. دوربین مداربسته با استفاده از این قابلیت قادر به تشخیص چهره های جدید و آشنا است. از این رو شما می توانید دوربین را به گونه ای تنظیم نمایید که تنها در صورت مشاهده افراد ناآشنا برای شما پیام هشدار بفرستد. نا گفته نماند که دوربین های AI می توانند چهره های قابل توجه را به یاد بسپارند. به عنوان مثال اگر کسی یواشکی وارد منزل شما شود و دوباره این عمل را تکرار کند، بلافاصله توسط این دوربین ها تشخیص داده می شود.

ردیابی اشیا

دوربین های AI برای اولین بار امکان ردیابی و تحلیل وسایل متحرک را مهیا می کنند. برای مثال، در صورت ورود چهره جدید به منزل شما به شکل خودکار روی هدف زوم می کند و مورد بررسی قرار می دهد. به این ترتیب یک تصویر با وضوح بالا و یا فیلم ضبط شده از چهره جدید را به شما تحویل می دهد.

قابلیت تشخیص صدا

دوربین های مداربسته AI در کنار قابلیت درک تصاویر مشاهده شده، قادرند صدای شنیده شده را متوجه شده و از شما فرمان بگیرند. به این شکل که شما می توانید به صورت مستقیم با دوربین صحبت کرده و هدف مورد جست و جو را به آن بگویید به این ترتیب دوربین در طی ویدئوهای ضبط‌شده به آن دسترسی پیداکرده و تحویل می دهد.

راهنمای نصب انواع دوربین مداربسته

در بالا به انواع دوربین مداربسته اشاره کردیم. در ادامه باید بگوییم که اگر به دنبال خرید و نصب دوربین مداربسته هستید اما تخصص کافی در این زمینه ندارید، پیشنهاد ما و البته آسان ترین راه برای شما استفاده از دوربین های مداربسته وای فای می باشد. چرا؟ چون دوربین های بی سیم برای اتصال به سیم یا کابل نیازی ندارند و شما می توانید تصاویر و ویدئو ها را به وسیله تلفن هوشمند و دیگر وسایل اینترنتی ببینید. دسترسی آسان به تصاویر ضبط شده مهم ترین ویژگی دوربین های مداربسته بی سیم است. در ادامه به مکان هایی که می توانید دوربین مداربسته را آن جا نصب نمایید، اشاره شده است.

1. درب جلویی و پشتی

اکثر افراد دوربین مداربسته را جلوی درب منزل نصب می کنند و از درب های پشتی غافل می شوند. اما بایستی بدانند که سارقین در ابتدا سعی می کنند تا از درب پشتی وارد منزل شوند، بنابراین به هیچ عنوان نباید از این مکان ها غافل شد.

2. مناطق پر رفت‌ و آمد

اگر می خواهید دوربین را در محلی قرار دهید که رفت و آمد زیادی دارد، باید بگوییم که فرد مزاحم برای رفتن به سایر قسمت ها از راهرو های ورودی یا اتاق نشیمن عبور می کند. به عبارتی شما می توانید دوربین را در جهت درست نصب کرده و مطمئن شوید که دوربین دارای زایه دید موثری است. در نتیجه راهروها و نقاط ورود به مکان های بزرگ بهترین محل برای نصب دوربین های مداربسته هستند.

3. اتاق‌خواب‌ها

از جمله مکان هایی که سارقین در ابتدا وارد آن جا می شوند اتاق خواب است تا بتوانند به اشیاء با ارزش و گران قیمت دسترسی داشته باشند. پس بهتر است دوربین در این محیط ها نصب گردد. اگر هدف شما از نصب دوربین نظارت و مراقبت از کودکتان است، دوربین را در اتاق کودک نصب کرده و امنیت ذهنی خود و فرزندتان را تامین نمایید.

نحوه نگهداری از انواع دوربین‌ مداربسته

دوربین مداربسته و تجهیزات آن مانند همه وسایل خانه نیازمند مراقبت هستند، پس به صورت مرتب دوربین ها را بررسی کنید و از صحت کارکرد آن ها مطوئن شوید. در ادامه به چند نکته درباره نگهداری از دوربین های مداربسته اشاره می کنیم.

  • تمیز نگه‌داشتن انواع دوربین‌ مداربسته

یک دوربین تمیز دارای عملکرد بهتر و کاربری بالاتر می باشد، بنابراین به صورت مرتب لنز دوربین مداربسته خود را تمیز کرده و مطمئن شوید که عاری از هر گونه گرد و غباری است. لنز دوربین خود را تمیز نگه دارید تا چهره افراد مزاحم و کسانی که در صدد به خطر انداختن امنیت شما هستند به راحتی قابل شناسایی باشد.

  • مراقبت از اجزاء تشکیل‌دهنده انواع دوربین مداربسته

پیش از قرار دادن دوربین مداربسته در محیط های بیرونی و فضاهای خارجی به ویژه در بوته ها و درختان، از ضدآب بودن آن اطمینان حاصل کنید. هم چنین اگر دوربین را در محلی نصب کرده اید که در معرض باران های شدید و طوفان است، از عملکرد درست دوربین مطمئن شده و لنز دوربین را بررسی نمایید تا چیزی جلوی آن را نپوشانده باشد.

  • بررسی منظم باطری انواع دوربین مداربسته

اگر دوربین مداربسته دارای سنسور حرکتی است، تنها حرکاتی را ضبط می کند که شناسایی شده باشد. این امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شده و از ضبط بی هدف فیلم  جلوگیری می شود. اما توصیه می شود که از عمر دوربین مداربسته خود اطلاع داشته باشید تا در مواقع لزوم آن را تعویض کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل درباره دوربین مداربسته، انواع دوربین مداربسته از نظر ظاهر، کیفیت تصویر، محل نصب و…، نکاتی درباره نصب و هم چنین شرایط نگهداری آن به منظور افزایش طول عمر و حفظ کارکرد دوربین مداربسته صحبت کنیم. امیدواریم مفید واقع شده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا