تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت اکسس پوینت با روتر

اکسس پوینت یا Access Point که به اختصار AP یا WAP نیز نامیده می شود، در لغت به معنای نقطه دسترسی می باشد. اکسس پوینت ها معمولا در شبکه های بی سیم یا وایرلس استفاده می شوند. این دستگاه ها در شبکه های کابلی عملکردی مشابه سوئیچ از خود نشان می دهند، البته دارای تفاوت هایی نیز هستند. در واقع اکسس پوینت ها امکان اتصال چندین دستگاه رایانه ای را به صورت بی سیم یا وای فای به یکدیگر فراهم می کنند و شما با کمک آن ها می توانید داده ها را در شبکه های بی سیم ارسال و دریافت نمایید.

استفاده از شبکه های بی سیم روز به روز در حال گسترش است، چرا که این شبکه ها مشکلات شبکه های کابلی را ندارند. یکی از روش های راه اندازی شبکه بی سیم در محیط های بزرگتر، Access Point می باشد. Wireless LAN یا WLAN به شبکه های محلی اطلاق می شود که به وسیله اکسس پوینت به یکدیگر وصل شده اند.  

خرید Access Point

Access Point ها معمولا در شبکه های کوچک و یا به منظور ایجاد هات اسپات مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربران با انتخاب Wifi مورد نظر به AP متصل شده و صفحه hotspot ایجاد شده در همان لحظه برای سیستم کاربر باز می شود. حداقل 10 نفر می توانند در یک لحظه به AP های مدل پایین تر وصل شوند که این تعداد در مدل های پیشرفته تر 1500 نفر می باشد.

درباره اکسس پوینت ها

مودم های ADSL و مودم های وایمکس نوعی اکسس پوینت خانگی می باشند. اکسس پوینت هایی که در خانه یا دفاتر کوچک مورد استفاده قرار می گیرند در ابعاد بسیار کوچکی تولید می شوند. پیشرفت تکنولوژی این امکان را به وجود می آورد که بتوان AP ها را روی چیپ یک درایو یا کارت شبکه پیاده سازی نمود. هم چنین می توان با استفاده از تلفن های همراه هوشمند و تبلت، سایر افراد را به صورت بی سیم یا وایرلس به سیستم خود وصل کرده و یک شبکه کوچک وایرلس راه اندازی نمود.

انواع اکسس پوینت ها از فناوری های یکسانی استفاده می کنند و تنها تفاوتی که بین اکسس پوینت های مورد استفاده در شبکه های کوچک و بزرگ وجود دارد، این است که شبکه های بزرگتر از اکسس پوینت هایی استفاده می کنند که دارای سرعت و قدرت بالایی هستند.

معروف ترین برندهای  Access Point

 شرکت های راکاس، سیسکو، یونی فای , اروبا , مراکی و … از جمله شرکت های معروف و محبوب در زمینه تولید اکسس پوینت می باشند. قیمت Access Point های یونی فای به نسبت مشخصات و مرغوبیتی که دارند، مناسب تر است. هر یک از شرکت های تولید کننده انواع مختلفی از APها را تولید کرده و به بازار ارائه می نمایند. این دستگاه ها مدل های مختلفی دارند و بر اساس مشخصات و قابلیت ها، در دسته های مختلف قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که برای تهیه APها با افراد مجرب و کارشناس حوزه شبکه مشورت کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین مدل را بر اساس نیازهای خود که شامل شرایط محیطی، میزان بودجه و خروجی مورد انتظار از شبکه می باشد، انتخاب کنید.

اکسس پوینت سیسکو

کاربردهای اکسس پوینت

  • داخلی (Indoor)

اکسس پوینت هایی که کاربرد داخلی دارند، در ابعاد نسبتا کوچکی تولید می شوند و نصب و نگهداری آن ها آسان می باشد. این نوع اکسس پوینت ها سیگنال های پایدار و با کیفیتی پخش می کنند. هم چنین اشعه بسیار ضعیفی دارند که این امر موجب شده تا اکسس پوینت های داخلی برای محیط هایی که به نصب متراکم چندین دستگاه نیاز دارند، بسیار ایده آل باشند.  

  • بیرونی (Outdoor)

اکسس پوینت های خارجی در شرایط محیطی سخت مورد استفاده قرار می گیرند، از این رو بایستی مستحکم تر باشند. سیگنال های شبکه با وجود پوشش گسترده از پایداری بسیار بالایی برخوردار هستند. مصارف Outdoor به منظور برقراری ارتباط شبکه در نقاط مختلف از اتصالات شبکه نقطه به نقطه (Point to point) و یا یک نقطه به چند نقطه (point to multi-point) استفاده می کنند.

تفاوت روتر و Access Point

روتر مانند یک هاب و دستگاه مرکزی در شبکه عمل می کند که قادر به راه اندازی شبکه LAN بوده و دستگاه های دیگر به آن وصل می شوند. روتر می تواند دستگاه های متصل به شبکه LAN را مدیریت نماید. این دستگاه اینترنت را بین دستگاه ها به اشتراک می گذارد و نحوه دسترسی دستگاه ها به آن را تعیین می کند.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره روترها نیاز دارید مقاله روتر چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نمایید.

اما اکسس پوینت مانند روتر، شبکه LAN را راه اندازی نمی کند بلکه مانند یک واسط دستگاه های دیگر را به شبکه LAN روتر متصل می کند. در واقع اکسس پوینت خود یک دستگاه متصل به LAN روتر می باشد که محدوده پوشش دهی بی سیم شبکه را افزایش می دهد.

Access Point ها معمولا دارای درگاه WAN نیستند و نمی توان مودم را به آن ها متصل نمود.

روترها قادر به انجام وظایف اکسس پوینت ها نیز هستند، اما اکسس پوینت ها نمی توانند کار روترها را انجام دهند. اکسس پوینت ها در محیط های دور از روتر و یا بیرون خانه، ساختمان و یا در طبقات دیگر نصب می گردند تا دستگاه های بیشتری را به شبکه اصلی وصل کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا