سرورهای فیزیکیلپ تاپ و کامپیوتر

تفاوت های سرور و کامپیوتر

تفاوت سرور و کامپیوتر – به سادگی، یک سرور می تواند به عنوان یک سرویس نرم افزاری در حال اجرا بر روی یک کامپیوتر اختصاصی دیده شود و این سرویس توسط سایر رایانه های موجود در شبکه قابل دریافت است. کامپیوتر یک رایانه شخصی است که برای استفاده شخصی در یک مکان در نظر گرفته شده است و به عنوان لپ تاپ یا سایر رایانه های قابل حمل در نظر گرفته نمی شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های سرور و کامپیوتر بپردازیم و مزایای استفاده از سرور را به جای کامپیوتر بیان کنیم. با ما همراه باشید.

سرور چیست؟

سرور یک سرویس نرم افزاری است که بر روی یک کامپیوتر اختصاصی اجرا می شود و سرویس ارائه شده توسط آن را می توان توسط سایر رایانه های موجود در شبکه دریافت کرد. گاهی اوقات کامپیوتر فیزیکی که این سرویس را اجرا می کند، سرور نیز نامیده می شود. به طور عمده سرورها یک عملکرد اختصاصی مانند سرورهای وب ارائه دهنده صفحات وب، سرورهای چاپی ارائه دهنده عملکردهای چاپ و سرورهای پایگاه داده ارائه دهنده عملکردهای پایگاه داده از جمله ذخیره سازی و مدیریت داده ها هستند. حتی اگر یک کامپیوتر شخصی یا یک لپ تاپ می تواند به عنوان یک سرور کار کند، یک سرور اختصاصی دارای ویژگی های خاصی است که به آن اجازه می دهد تا درخواست های دریافتی را به طور موثر برآورده کند. بنابراین، سرورهای اختصاصی معمولاً شامل پردازنده‌های سریع‌تر، رم (حافظه دسترسی تصادفی) با کارایی بالا و دستگاه‌های ذخیره‌سازی بزرگ مانند چندین هارد دیسک هستند. علاوه بر این، سرورها از سیستم عامل ها (OS) استفاده می کنند که سرور گرا هستند و ویژگی های ویژه ای مناسب برای محیط های سرور ارائه می دهند. در این سیستم‌عامل، رابط کاربری گرافیکی یک ویژگی اختیاری است و امکانات پیشرفته پشتیبان‌گیری و ویژگی‌های امنیتی شدید سیستم را فراهم می‌کند.


پیشنهاد می شود مقاله سرور چیست را مطالعه فرمایید


کامپیوتر

کامپیوتر سخت افزاری است که برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است و معمولاً در یک مکان واحد نگهداری می شود. علاوه بر این،کامپیوتر به رایانه ای اطلاق می شود که بر خلاف برج ها به صورت افقی روی میز قرار می گیرد. کامپیوترهای رومیزی اولیه بسیار بزرگ بودند و فضای کل اتاق را اشغال می کردند. تنها در دهه 1970 بود که اولین رایانه‌هایی که می‌توانستند روی میز نگهداری شوند وارد شدند. سیستم عامل هایی که امروزه در کامپیوترها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، ویندوز، مک او اس ایکس و لینوکس هستند. در حالی که ویندوز و لینوکس را می توان با هر کامپیوتر استفاده کرد، Mac OS X محدودیت هایی دارد. برق رومیزی ها از پریز دیواری تامین می شود و بنابراین مصرف برق مسئله مهمی نیست. علاوه بر این، رایانه های رومیزی فضای بیشتری را برای دفع گرما فراهم می کنند. در ابتدا رایانه های رومیزی با فناوری های بی سیم مانند WiFi، بلوتوث و 3G ادغام نمی شدند، اما در حال حاضر با فناوری های بی سیم ادغام می شوند.

تفاوت های سرور و کامپیوتر چیست؟

کامپیوتر یک رایانه شخصی است که برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است، در حالی که سرور یک رایانه اختصاصی است که یک سرویس نرم افزاری را اجرا می کند که می تواند توسط رایانه های دیگر در شبکه به دست آید. سرورها معمولاً از اجزای قدرتمندی مانند پردازنده‌های سریع‌تر، رم با کارایی بالا و هارد دیسک‌های بزرگتر نسبت به رایانه‌های رومیزی تشکیل شده‌اند، زیرا باید تعداد زیادی درخواست را در یک زمان معین برآورده کنند. علاوه بر این، سرورها دارای سیستم عامل سرور گرا ویژه ای هستند که قادر به حفظ پشتیبان گیری و ایجاد امنیت بهبود یافته است در حالی که سیستم عامل موجود در کامپیوتر معمولاً نسخه های ساده این خدمات را ارائه یا ارائه نمی دهد.

از مهم ترین تفاوت سرور و کامپیوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم عامل

یک سیستم عامل دارای چندین برنامه است که به صورت موازی بر روی یک سیستم کامپیوتری اجرا می شوند تا خدمات و منابع سخت افزاری مختلف را برای اجرای برنامه های مختلف مدیریت کنند. این یکی از ضروری ترین نرم افزارهای موجود بر روی کامپیوتر یا سرور است. بدون سیستم عامل، سرور یا رایانه رومیزی نمی تواند اجرا شود. لینوکس، مایکروسافت ویندوز، سیستم عامل مک، BSD تعداد کمی از سیستم عامل های محبوبی هستند که در سرورها و کامپیوترها استفاده می شوند.

سیستم عامل سرور و کامپیوتر رومیزی بسیار متفاوت است. سیستم عامل یک سرور می تواند چندین فرآیند و اتصال را به طور همزمان انجام دهد (بسته به سخت افزار). ویژگی های خاصی وجود دارد که یک سیستم عامل سرور گرا دارد، اما کامپیوترهای رومیزی اینگونه نیستند. رابط کاربری گرافیکی در سیستم عامل سرور وجود ندارد یا اختیاری است. یک سیستم عامل سرور توانایی به روز رسانی نرم افزار و سخت افزار را بدون حتی راه اندازی مجدد دارد، در حالی که در سیستم عامل کامپیوتر، برای اعمال تغییرات باید آن را مجددا راه اندازی کنید. سیستم عامل سرورها دارای امکانات پشتیبان گیری برای تهیه نسخه پشتیبان آنلاین منظم از داده های حیاتی است. امنیت سیستم عامل سرور به مراتب بهتر از سیستم عامل کامپیوترهای رومیزی است. این سرور همچنین دارای قابلیت های شبکه پیشرفته و انعطاف پذیری در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی است.

سخت افزار

پردازنده‌هایی که توسط کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌شوند عمدتاً از سری Intel Core هستند، در حالی که پردازنده‌هایی که توسط یک سرور استفاده می‌شوند Intel Xeon هستند. پردازنده های Xeon به گونه ای طراحی شده اند

با چندین پردازنده دیگر کار کنید زیرا آنها باید با بسیاری از پردازشگرهای دیگر در پشته سرور ارتباط برقرار کنند. بنابراین، مادربرد یک سرور می تواند چندین پردازنده داشته باشد، اما مادربرد یک کامپیوتر رومیزی تنها یک پردازنده خواهد داشت. یک پردازنده سرور نسبت به کامپیوتر قادر است برنامه های بیشتری را به طور همزمان اجرا کند. پردازنده‌های زئون از RAM از تصحیح کد خطا (ECC) پشتیبانی می‌کنند، زیرا سرورها باید همیشه فعال باشند و اگر خطای حافظه وجود داشته باشد، رم ECC مشکل را تشخیص داده و از خاموش شدن سرور جلوگیری می‌کند. پردازنده Intel Core مورد استفاده در کامپیوترهای رومیزی از رم ECC پشتیبانی نمی کند، اما از پردازنده های AMD پشتیبانی می کند.

از دیگر تفاوت های سرور و کامپیوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کار بی وقفه و بدون خاموشی

طراحی و ساخت سرورها بر خلاف کامپیوترهای شخصی، به گونه ای است که بتوانند بدون وقفه و به صورت مداوم به کار کنند، به عنوان مثال یک سال به صورت مداوم و خاموشی، به ارائه خدمات به کاربران بپردازند. از این رو روی سرورها از قطعاتی استفاده می شود که کیفیت بالایی دارند و مقاوم تر هستند.

تعبیه سیستم خنک کننده قوی و مناسب روی سرورها نیز از سایر تفاوت های سرور و کامپیوتر می باشد، به همین علت سرورها عموما با مشکل حرارت زیاد (در صورتی که شرایط محیط مطابق استانداردها باشد) مواجه نیستند. بنابراین شما می توانید از سرورها به صورت بی وقفه در کسب و کار خود استفاده کنید و نگران از کار افتادن آن ها نباشید، چرا که احتمال از کار افتادن و ایجاد وقفه در آن ها کمتر است.

در چند سال گذشته، بحث های زیادی در مورد سخت افزار سرور و کامپیوتر وجود داشته است. هزینه سخت افزار سرور بسیار بیشتر از سخت افزار کامپیوتر است. هزینه سخت افزار سرورهای مورد استفاده در تجهیزات درجه یک سازمانی دو برابر طول عمر یک کامپیوتر رومیزی است. فناوری های اصلی مورد استفاده توسط سرورها و کامپیوترها مشابه هستند، اما عملکرد سرور بسیار بالاتر از کامپیوتر است.

سرور در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته قابل استفاده است. مجهز به منبع تغذیه اضافی است که به هر فاز وصل است و با دو بلوک منبع تغذیه بدون وقفه برای هر یک از آنها – این تضمین می کند که سرور قادر به کار 24 ساعته در 7 روز هفته خواهد بود. قدرت منبع تغذیه 750 وات است. این به واحدهای منبع تغذیه سرور اجازه می دهد تا به طور قابل اعتماد در برابر اجزای داخلی مقاومت کنند.


پیشنهاد مطالعه بیشتر : انواع سرورهای HP


هماهنگی و سازگاری قطعات داخلی با یکدیگر

یکی از مزایای سرورها نسبت به کامپیوترهای مونتاژی، هماهنگی و سازگاری قطعات داخلی آن ها می باشد. شرکت های تولید کننده سرور برای هر یک از قطعه ها، تست های کنترل کیفی سخت گیرانه ای را در نظر می گیرند که این تست ها متناسب با وظایف سرور می باشد. از این رو می توانند از سازگاری کلیه قطعات اطمینان حاصل کنند. این در حالی است که چنین تست هایی روی قطعات مختلف از سازندگان متفاوت، که در یک کیس مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرند، انجام نمی شود. گاهی اوقات پیش می آید که مادربرد و کارت گرافیک از یک سازنده مشترک با یکدیگر سازگاری نداشته باشند.

 پردازنده ها و رم های مخصوص

پردازنده هایی که روی سرورها مورد استفاه قرار می گیرند (عموما پردازنده های سری زئون)، با پردازنده های مخصوص کامپیوترها متفاوت هستند. cpu سرور در مقایسه با پردازنده های کامپیوتر هم رده، حافظه کش (Cache) بیشتری دارند که موجب افزایش سرعت و کارایی پردازنده می شود. هم چنین رم های استفاده شده روی سرورها نیز بسیار پرسرعت بوده و به صورت مستقیم در کارایی سرور اثر می گذارند.

در واقع حافظه های رم پر سرعت و System Bus سریع، نقش اساسی را در حفظ عملکرد بدون تاخیر سیستم بر عهده دارند. رم های ECC یا Error Correcting نیز روی سرورها مورد استفاده قرار می گیرند که دارای توانایی تشخیص و اصلاح خطا بوده و از ایجاد خطا در داده های در حال پردازش جلوگیری می کنند. البته این رم ها در مقایسه با رم های معمولی، قیمت بالاتری دارند.

ظرفیت RAM

یکی دیگر از تفاوت های سرور و کامپیوتر ظرفیت RAM آنهاست، در حالی که سیستم های کامپیوتر به بیش از 8 گیگابایت رم نیاز ندارند، سخت افزار سازمانی معمولاً برای اجرا به 16 گیگابایت یا بیشتر نیاز دارد. این توضیح می دهد که چرا سخت افزار درجه یک مصرف کننده تنها چهار اسلات حافظه دارد، در حالی که تجهیزات سازمانی دارای هشت اسلات هستند. مواد درجه یک سازمانی همچنین پشتیبانی از RAM و کدهای تصحیح خطا را ارائه می دهند، در حالی که محصولات درجه یک مصرف کننده این کار را نمی کنند.

تفاوت های سرور و کامپیوتر

 

قابلیت Hot یا Hot Plug

شما می توانید قطعاتی مانند هارد سرور یا منبع تغذیه را در زمان روشن بودن و کار کردن سرور به آن اضافه کنید یا از آن جدا نمایید، در حالی که چنین قابلیتی روی کامپیوترهای شخصی وجود ندارد. در واقع با استفاده از این قابلیت می توان از ایجاد وقفه در عملکرد شبکه سرور جلوگیری کرد و تغییرات مورد نظر را بدون ایجاد هیچ گونه خللی در ادامه روند کار سیستم، اعمال نمود. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است این قابلیت در برخی از مدل های سرورهای مختلف و برندهای گوناگون به صورت پیش فرض وجود نداشته باشد.

قابلیت  RAID

از تفاوت های سرور و کامپیوتر می توان به قابلیت  RAID اشاره کرد که یکی از مهم ترین تفاوت های سرور و کامپیوتر، ساختار هاردها می باشد. سرورها قادر به پشتیبانی از چندین هارد هستند، در حالی که کامیپوترهای شخصی چنین توانایی و قابلیتی ندارند. هاردهای استفاده شده روی سرور طوری تنطیم می شوند که به عنوان یک هارد مستقل دیده شوند. این کار با کمک قابلیتی به نام “Raid” یا ” Redundant Array of Inexpensive Disks” ” امکان پذیر است. در واقع سرورها با استفاده از این قابلیت، در برابر خرابی یکی از هاردها که اطلاعات مهم کسب و کار شمار را به خطر می اندازد، ایمن می شوند.

کارت شبکه قدرتمندکارت شبکه سرور 300x225 1

سرورها با استفاده از یک یا چند درگاه رابط به شبکه متصل می شوند. عملکرد این درگاه ها در مقایسه با کارت های شبکه مورد استفاده روی کامپیوترهای شخصی متفاوت است. کارت های شبکه سرور وظیفه دارند تا اطلاعات را با سرعت هر چه بیشتر به شبکه انتقال دهند تا پردازنده بتواند برای انجام پردازش های بیشتر آزاد شود.

می توانیم نتیجه بگیریم که این کارت ها در حجم های کاری بالا، می توانند اطلاعات بیشتری را در مقایسه با کارت های معمولی انتقال داده و سرعت و عملکرد بیشتری را ارائه دهند. در مدل های جدید سرورها حداقل دو رابط یک گیگابیت در ثانیه وجود دارد که امکان پیوند مجازی آن ها جهت دستیابی به پهنای باند بیشتر فراهم شده است. این در حالی است که مادربردهای معمولی از یک درگاه شبکه بهره می برند که برای انتقال محدود داده ها و اطلاعات طراحی شده است و قادر به پشتیبانی از عملیات چندین کاربر نمی باشد.

مدیریت از راه دور

شما می توانید با اتصال یک کابل برق به دستگاه و یک کابل شبکه به درگاه ILO، از راه دور به سیستم خود دسترسی داشته باشید و اقدامات مدیریتی شامل روشن و خاموش کردن سرور و یا نصب و تعویض سیستم عامل را انجام دهید.

پایداری سیستم

از تفاوت های سرور و کامپیوتر می توان به پایداری سیستم اشاره کرد که سیستم کنترل سلامت دستگاه که همواره فعال است، وظیفه نظارت مداوم بر سیستم را بر عهده دارد و هشدارهای لازم در خصوص سلامت دستگاه را اعلام می کند، کلیه تنظیمات و تغییرات دستگاه را ثبت کرده و در تاریخچه دستگاه نگهداری می نماید و این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا بتواند از آن خروجی گرفته و در اختیار شرکت پشتیبان قرار دهد. همه این عوامل موجب افزایش پایداری سیستم شده و زمان وقفه در آن را به حداقل می رساند.

تنظیم و آماده سازی سرویس

تنطیم و راه اندازی یک سرور به هیچ سی دی یا رسانه مجزای دیگر نیازی ندارد.

 توسعه و مدیریت سرور

امکان دسترسی، توسعه و مدیریت سرور در هر زمان و مکان با استفاده از موبایل و تلفن هوشمند فراهم شده است.

قابلیت مدیریت داخلی

به طور معمول سرورها از یک موتور کنترل داخلی برای اخطار به مدیر شیکه در مواقعی که خطایی پیش آمده یا اشکالی در برقراری دسترسی از راه دور به وجود آمده است، استفاده می کنند. این موتور کنترلر داخلی در سرورهای اچ پی با نام ILO HPE یا Integrated light out HPE شناخته می شود. موتور ILO مجموعه ای کامل از قابلیت های مدیریتی تعبیه شده در سرور بوده و تمامی مراحل چرخه عمر سرور را پشتیبانی می کند. سرورهای نسل هشتم (GEN8) به بعد به صورت پیش فرض از این سیستم استفاده می کنند.

چرا به سرور نیاز داریم؟

سرورها معمولاً کارهای پردازشی پیشرفته مانند میزبانی پایگاه داده یا نگهداری متمرکز فایل برای به اشتراک گذاری داده ها را انجام می دهند. آنها برای به اشتراک گذاری تجهیزات یا منابع مانند چاپگرها و دستگاه های کپی استفاده می شوند. سرورها همچنین اسکنرهای بی سیم را برای شناسایی و حذف ویروس های معرفی شده توسط هر کاربر در هر رایانه ای اجرا می کنند.

آنها همچنین از تمام کارهای کاربر به طور مکرر نسخه پشتیبان تهیه می کنند تا در مواقع اضطراری بازیابی شوند. برای انجام همه این کارها، سرورها با کامپیوترهای رومیزی که ما استفاده می کنیم بسیار متفاوت هستند. آنها به مقدار زیادی رم نیاز دارند تا به طور موثر کار کنند، آنها همچنین به سرورهای هارد دیسک بزرگ و سریع نیاز دارند، مانند سرورهای برنامه با چندین CPU قوی، قدرت پردازش بیشتری دارند.

اکثر سرورها همچنین دارای درایوهای پشتیبان با ظرفیت بالا برای محافظت در برابر از دست دادن اطلاعات هستند. سرورها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان قوانین شبکه در صورت تقاضا قابل گسترش باشند.

کلام آخر باید بگوییم تفاوت های سرور و کامپیوتر در این است که کامپیوتر که می تواند تمام فعالیت های ورودی، پردازش، خروجی و ذخیره سازی خود را به تنهایی انجام دهد. در حالی که یک سرور دسترسی به سخت افزار، نرم افزار و سایر منابع موجود در شبکه را کنترل می کند و یک منطقه ذخیره سازی متمرکز برای برنامه ها، داده ها و اطلاعات فراهم می کند.

در انتها اگر قصد خرید سرور فیزیکی را دارید پیشنهاد می شود قبل از خرید مقاله ی مربوط به آن را مطالعه فرمایید


راهنمای خرید سرور اچ پی


 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا