تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

تکنولوژی Hyper-threading چیست؟

تکنولوژی Hyper-threading

تکنولوژی Hyper-threading یکی از تکنولوژی هایی است که در واحد پردازشگر مرکزی به منظور بهبود سرعت پردازش پردازنده به کار گرفته می شود. سرعت کلاک یکی از ملاک های تشخیص و مقایسه کارایی پردازنده در گذشته محسوب می شد اما امروزه این ویژگی به تنهایی برای انجام این مقایسه کافی نمی باشد. پردازنده ای که دارای چند هسته یا دارای ویژگی Hyper-threading است قادر به ارائه عملکرد بهتر در مقایسه با پردازنده ی تک هسته ای با همان سرعت است که از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کند.

تکنولوژی Hyper-threading چیست؟

 تکنولوژی  hyper threading امکان دریافت همزمان دو بسته پردازشی و پردازش آن ها را برای سی پی یو فراهم می کند، به این معنی که پردازنده سیستم می تواند به صورت دو پردازنده مجزا به انجام فعالیت بپردازد. عملکرد این تکنولوژی به این صورت است که یک عدد پردازنده ی سیستم را به 2 عدد پردازنده مجازی تبدیل می کند به گونه ای که برنامه های سیستم، پردازنده تک هسته ای را به شکل پردازنده دو هسته ای مشاهده می نمایند، از این رو در لحظه دو بسته پردازشی را برای سی پی یو می فرستند.

تکنولوژی Hyper-threading

لازم به ذکر است که هم پردازنده و هم سیستم عامل باید قادر به پشتیبانی از تکنولوژی hyper threading باشند. امکان مشاهده تعداد پردازنده ها در سیستم عامل ویندوز از طریق برنامه Task manager برای کاربر فراهم شده است. 

سه مزیت استفاده از این تکنولوژی از سوی شرکت اینتل عبارتند از، بهبود عملکرد پردازنده هنگام دریافت دستورات از برنامه ها و سیستم عامل، بهبود پشتیبانی از کد های Multi thread و امکان اجرای هم زمان چند برنامه و  Thread .

بسیاری ازبرنامه هایی که در دنیای مدرن امروزی ساخته می شوند قادر به استفاده از تکنولوژی hyper threading بوده و می توانند دستورات خود را جهت پردازش به  هسته های مجازی ارسال نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا