لپ تاپ و کامپیوترتجهیزات شبکه و دیتاسنتر

رک شبکه چیست و چه کاربردی دارد ؟

مسلما شبکه‌ها از قطعات و تجهیزات بسیار زیادی تشکیل شده‌اند برای پایداری شبکه باید از آن مراقبت کرد. رک شبکه یکی از اصلی‌ترین وسیله برای مراقبت و نگهداری از شبکه می‌باشد.و حالا سوال پیش می‌آید که رک شبکه چیست؟ و از چه تشکیل شده‌است؟ رک شبکه محفظه‌ای است از جنس فلز و از مهمترین تجهیزات پسیو است. رک‌های شبکه با جا دادن به قطعات و تجهیزات مختلفی مانند سرور ، روتر، سوئیچ و پچ پنل، هم به شبکه نظم میدهند و همچنین از این ابزارها و وسایل در برابر آسیب‌های فیزیکی و حتی سرقت مراقبت می‌کنند.رک باعث می‌شود تجهیزات در یک نقطه معین جمع شود که فضای کمتری اشغال شود. رک دیواری و رک ایستاده رایج‌ترین شکل‌های این وسیله هستند.

دلایلی که باعث می‌شود به رک شبکه نیاز پیدا کنیم

رک شبکه

همانطور که از مطالب بالا فهمیدید رک شبکه بسیار حائز اهمیت است و بسیار کاربردی می‌باشد درنتیجه نیاز به مراقبت دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد رک شبکه که آن را متمایز می‌کند، محافظت از تجهیزات و بررسی آسان می‌باشد که در ادامه مطلب بیشتر توضیح خواهیم داد.

محافظت از تجهیزات

شبکه‌های مجهز به رک دارای نظم هستند به‌طوری که آرامش خاطر کاربران را بهم نمی‌ریزد. رک بسیاری از تجهیزات پراکنده را در یک‌جا متمرکز می‌کند و در برابر هرگونه آسیب  فیزیکی مانند ضربه خوردن و داغ شدن محافظت می‌کند.

برسی آسان

استفاده از رک باعث می‌شود که بررسی تجهیزات شبکه خیلی آسان‌تر انجام شود. دیگر نیازی نیست برای تست قطعات مختلف از این اتاق به آن اتاق برید و دستگاه‌ها را خاموش و روشن کنید. در این صورت نه تنها تعمیر و تعویض قطعات ساده‌تر است، بلکه اضافه کردن تجهیزات جدید هم به آسانی انجام می‌گیرد.

مشخصات یک رک استاندارد

رک شبکه یک‌سری متعلقات داره که به استفاده‌ی راحت از دستگاه کمک می‌کند. این متعلقات شامل: پاور ماژول، کیس رکمونت، چرخ رک، سینی، فن رک و… میشود. معمولا این متعلقات متناسب با استاندارد انواع رک شبکه تولید می‌شود. در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

پاور ماژول

در رک به دو نکته مهم در زمینه‌ی برق باید توجه کنیم. یکی اینکه اغلب تجهیزات شبکه بیش از یک سیم و کابل برق دارند و از طرفی هم باید به پریز برق ثابت و پایداری وصل شوند. دستگاهی که هر دو مورد را دارد، پاور ماژول یا PDU نام دارد که مخفف سیستم توزیع برق Power Distributed Unit است. PDUها توانایی مدیریت از راه دور، مانیتورینگ، کنترل خروجی مجزا و سیستم هشدار خودکار را دارند.

فن رک

فن رک شامل دو نوع فن است یکی یونیت فن و دیگری سینی فن نام دارد. یونیت‌های مخصوص فن، روی سقف یا روی دیواره‌ها نصب می‌شود. هر یونیت برای خنک کردن تجهیزات داخل رک میتونه ۲، ۴ یا ۶ فن داشته باشد. در سینی‌های فن هم، فن‌ها روی سینی‌هایی تعبیه می‌شود که داخل رک قرار می‌گیرند تا قسمت‌های خاصی از رک را بیشتر خنک کند.

بلانک پنل رک

قسمت‌هایی از رک که خالی مانده است و دستگاهی در آن نصب نشده است را با بلنک پنل می‌پوشانیم که ظاهر حرفه‌ای‌تر و تمیزتری به رک بدهد. بلنک پنل هم از استانداردهای رک شبکه پیروی می‌کند و با استاندارد 19 اینچ تولید میشود. بلنک پنل را با نام بلانک پنل، پنل پرکننده و یونیت پوشاننده هم می‌شناسند. بلانک پنل به‌صورت 1، 2، 3 و 4 یونیت وجود دارد. کاربرد بلنک پنل عمدتا برای زیبایی بیشتر رک می‌باشد. کاربرد دیگر بلنک پنل در مدیریت دمای داخل رک است؛ زیرا جریان هوا را کنترل می‌کند، در نتیجه با هزینه‌ی کمتری سرور و رک را خنک نگه می‌دارد. همچنین آخرین کاربرد بلنک پنل رک در کنترل دسترسی به تجهیزات داخل رک است.

سینی رک

سینی یا طبقه رک برای اضافه کردن طبقه به رک مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو نوع مختلف دارد یکی سینی ثابت و دیگری سینی متحرک که در حال تولید هستند. تعداد طبقه و سینی رک به نیاز کاربران بستگی دارد. عمق و وزن تجهیزاتی که داخل رک نصب میشود، تعیین‌کننده‌ی نوع طبقه و سینی رک است.

لایت پنل رک

لایت پنل رک، در واقع لامپ فلورسنت یا LED هستند که  در داخل رک نصب می‌شود. کاربرد آن در جاهایی که که نور کم است و برای دیدن تجهیزات داخل رک به نور بیشتری نیازدارد. لایت پنل یک یونیت دارد و طبق استاندارد ۱۹ اینچ ساخته میشود.

 

 Zero Unit  چیست؟

رک سرور

برخی تجهیزات شبکه هستند که علاوه بر کار خود کار دیگر تجهیزات را مدیریت می‌کنند مثل : سیستم های UPS و PDU و نگهدارنده کابل و سوییچ‌های KVM و پچ پنل و سینی. برخی از این تجهیزات مثل PDU و نگهدارنده کابل، می‌توانند به صورت عمودی در رک نصب شوند در نتیجه فضایی داخل رک اشغال نمی‌کنند. به چنین تجهیزاتی که بدین گونه داخل رک قرار می‌گیرند زیرو یونیت 0U یا Zero Unit گفته می‌شود.

عمق رک 32 یا 36 یا 42 یا 48 اینچ است به ترتیب معادل 81 یا 91 یا 106 یا 121 سانتی‌متر است.

در رک‌های دیواری این عمق 12 یا 16 یا 20 یا 32 اینچ است به ترتیب معادل 30 یا 40 یا 50 یا 81 سانتی‌متراست.

تفاوت رک سرور با رک شبکه

رک شبکه برای محافظت از تجهیزات شبکه مانند کابل و پیج شبکه کاربرد دارد و طوری طراحی شده است که دسترسی به کابل آسان باشد.رک سرور برای نگهداری از سرور و تجهیزات آن مثل مانیتور و استوریج است.بهتر است بدانید ارتفاع هردو رک یکسان است اما عمق رک سرور نسبت به رک شبکه کمی بیشتر است.

انواع رک

رک‌ها براساس نحوه قرار گرفتن و نصب آن به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند. ۱_رک دیواری ۲_ رک ایستاده. در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد.

رک دیواری و انواع آن

رک دیواری

رک‌های دیواری که ممکن است  در برخی از منازل نیز وجود داشته باشند اغلب، سوئیچ‌ها درون آن قرار می گیرند.روتر نیز از مواردی می باشد که در رک‌های دیواری قرار خواهد گرفت.به طور معمول رک‌های دیواری در ارتفاع‌های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت تولید می شوند .این رک‌ها نیز دارای عمق متفاوت هستند . عمق آنها در اندازه های ۳۵ ، ۴۵ یا ۶۰ سانتی‌متر موجود می‌باشد.البته توجه داشت که عمق رک‌های ایستاده کمی بیشتر است. کید رک برای قرار گیری سوئیچ‌های کوچک غیر رکمونت روی دیوار استفاده می شود و عمق آن فقط می‌تواند ۲۹ سانتیمتر باشد. رک‌های ۹ یونیت دارای تنوع بیشتری هستند.

پنل‌های کنار بعضی از آن‌ها به طور کامل باز می‌شود و دسترسی به رک را از بغل ممکن می‌نماید.بعضی نیز امکان چرخش تا ۱۰۰ درجه را دارند که به کاربران این امکان را می دهد که به پشت رک دسترسی داشته باشند.این نوع از رک‌ها برای سوئیچ‌هایی که ماژول پشت دارند بکار می‌روند . نصب پاور یونیت‌های ۳ و ۴ پورت و فن ۱۲ سانتی‌متری نیز بر روی رک‌های دیواری ممکن است.

رک ایستاده

رک ایستاده

رک های ایستاده استاندارد معمولا محل قرارگیری دیتا سنترها هستند. این رک‌ها در زیر خود چرخ هایی برای جا به جایی دارند.سیستم‌های مرکزی که محافظت از آن‌ها برای شرکت‌ها و حتی موسسات مختلف بسیار اهمیت دارد را می توان داخل رک نگهداری نمود.یکی از دلایل استفاده از رک‌های ایستاده متمرکز کردن انواع سوئیچ، دیتا سنتر، مودم و رکمونت می‌باشد که کنترل آن‌ها راحت‌تر می‌گردد.این راک‌ها مجهز به ۱ عدد فن ، ۴ عدد چرخ ، ۴ عدد پایه ثابت و یک بسته پیچ و و مهره می‌باشند .

می‌توان گفت که یکی از ویژگی غالب رک‌های ایستاده ورودی است که برای وارد نمودن و خارج نمودن انواع کابل‌ها ایجاد شده است که به طور معمول در بالا و پایین رک قرار می‌گیرد. باز شدن از چهار طرف از دیگر قابلیت‌های رک‌های ایستاده می‌باشد.این رک‌ها در ارتفاع های ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت و عمق ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتی‌متر و بیشتر تولید می‌شوند .درهای آن‌ها شیشه‌ای یا تلقی شکل دار هستند .در رک‌های ایستاده معمولا یک فن قرار می‌گیرد اما این قابلیت وجود دارد که تا از حداکثر چهار فن در این رک‌ها استفاده شود.

 

علاوه بر آن پاور ماژول‌هایی که در رک‌های ایستاده نصب می‌شوند به صورت ۹ پورت افقی خواهند بود و همچنین پاور ماژول‌های عمودی نیز می توان در آن نصب نمود.

 

تجهیزات جانبی رک

لوازم جانبی رک شامل :

  • طبقه ثابت ۱ یونیت عمق ۲۵ سانتیمتری
  • طبقه ثابت ۲ یونیت عمق ۳۵ سانتیمتری
  • طبقه تخت ثابت ۱ یونیت عمق ۳۵ سانتیمتری
  • طبقه تخت ثابت ۱ یونیت عمق ۴۵ سانتیمتری
  • طبقه متحرک عمق ۳۵ سانتیمتری
  • لایت پنل ارتفاع ۱ یونیت
  • پاور ماژول ارتفاع ۱ یونیت
  • یونیت فن ارتفاع ۱ یونیت
  • فن AC
  • پیچ و مهره
  • بلاک پنل
  • داکت پنل
  • چرخ و پایه
  • نگهدارنده کابل ۵ قلابه

رکمونت چیست ؟

به هر یک از تجهیزاتی که بتوانند بر روی رک شبکه نصب شوند رکمونت گفته می شود. این قطعات به خوبی با سایز رک هماهنگ می‌شوند و ظاهر زیبایی به آن می‌دهند.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید که تمام رک‌های موجود در بازار قابلیت نصب تجهیزات شبکه به صورت رکمونت را ندارند و اگر نیازمند همچین دستگاهی هستید باید مدل های خاصی را انتخاب کنید.علاوه بر ظاهر زیبا ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد.

  • رک باعث جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آلودگی ها می‌شود.
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه و آسیبهای احتمالی از دیگر مزیتهای این دستگاه است.
  • امنیت بیشتر دستگاه‌ها.
  • نظم و ساماندهی به شبکه

امیدوارم این مقاله راهنمای خوبی برای سوالات شما بوده باشه، شما می توانید سوالات مربوط به این بخش را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

برای خرید محصولات و دیدن سایت ما از اینجا اقدام کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام  دوبرکا  از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام سرور دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام دوربین مداربسته دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا