برق و الکترونیک

یو پی اس چیست و چرا سرورها به UPS نیاز دارند؟

یو پی اس  یا UPS چیست و چه کاربردی دارد؟ 

UPS مخفف عبارت Uninterruptible power supply به معنای منبع تغذیه بدون وقفه می باشد. این دستگاه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ولتاژ ورودی برق شهری دچار مشکل شود یا جریان برق به صورت کامل قطع گردد. در واقع دستگاه UPS می تواند برق مورد نیاز تجهیزات را با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، تامین کند. سیستم UPS بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده برق قرار می گیرد و علاوه بر تنظیم و نرمال سازی جریان برق، مانع نفوذ نویز و آسیب به دستگاه های می شود.

ups چه کاربردی دارد

مزایای استفاده از UPS

اهمیت استفاده از یو پی اس زمانی افزایش پیدا می کند که برق شهری به طور کلی قطع می شود، این جاست که یو پی اس به عنوان یک منبع تغذیه بی وقفه، برق مورد نیاز دستگاه های مصرف کننده را تامین می نماید. این سیستم علاوه بر این که می تواند از وسایل الکتریکی با حساسیت بالا محافظت کند و نیاز به تعمیرات پر هزینه را به کم ترین حالت خود برساند، قادر به تنظیم و ثبات جریان برق شده و موجب می شود تا برنامه های حساس آنلاین بمانند و به کار خود ادامه دهند. 

انواع UPS

UPS ها از نظر فناوری و معماری ساخت به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • یو پی اس آفلاین (Standby UPS)
  • یو پی اس آنلاین (Online UPS)
  • یو پی اس تعاملی (Line Interactive UPS)

یو پی اس آفلاین  (Standby UPS)

UPS آفلاین می تواند قطعی برق را تشخیص داده و به صورت خودکار به برق ذخیره شده در باتری که توسط منبع اصلی برق ذخیره شده است، سوئیچ کند. در واقع این نوع UPS در زمان قطعی برق فعال می شود. در این حالت منبع تغذیه دستگاه مصرف کننده از سیستم یو پی اس تغدیه می کند و می تواند به فعالیت خود ادامه دهد. 

اگر سیستم یو پی اس را تنها با هدف قابلیت تامین برق بی وقفه خریداری می کنید، نوع آفلاین آن می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، در غیر این صورت نمی تواند کیفیت قابل قبولی برای توان خروجی ارائه دهد. این امر موجب محدود شدن خط تولید این نوع UPS شده است. این نوع UPS اکثرا به منظور محافظت از سیستم های کامپیوتری، مودم ها، تجهیزات VOIP و … مورد استفاده قرار می گیرد و ارزان ترین نوع UPS به شمار می رود.

از مزایای UPS آفلاین می توان به قیمت پایین و فعالیت بی صدای آن اشاره نمود. البته دارای معایبی مانند محافظت در کم ترین سطح، انتقال به حالت باتری با تاخیر زمانی و خروجی برق بدون تنظیم و انتقال نوسان‌های برق شهری به دستگاه جانبی  نیز می باشد.

ups چیست

یو پی اس آنلاین  (Online UPS)

یو پی اس آنلاین علاوه بر تامین برق بی وقفه می تواند توان خروجی مناسبی نیز ارائه کند. این نوع منبع تغدیه بی وقفه در سیستم های برق اضطراری، سرور، شبکه و UPS های دسکتاپی مورد استفاده قرار می گیرد. در UPS های آنلاین بخش اینورتر نیز در هر زمان فعال می باشد و می تواند توان خروجی مناسب را فراهم نماید.

جریان برق شهری به وسیله یک رکتیفایر به جریان مستقیم تبدیل می شود. جریان مستقیم در بخش اینورتر به جریان متناوب تبدیل شده و آماده ورود به دستگاه مصرف کننده می شود. هدف از انجام این کار محافظت از دستگاه مصرف کننده از لحاظ ولتاژ ورودی می باشد. از مزایای این نوع یو پی اس می توان به تامین دائمی، کامل و بدون اختلال برق اشاره کرد. عیب این یو پی اس قیمت بالای آن در مقایسه با انواع دیگر است.

یو پی اس تعاملی (Line Interactive UPS)

در یو پی اس لاین اینتر اکتیو اینورتر دستگاه همواره روشن می باشد و تا زمانی که ولتاژ ورودی در حالت مجاز است عمل شارژ باتری را انجام می دهد، اما زمانی که ولتاژ ورودی خارج از بازه معمول و مجاز قرار می گیرد، توان خروجی از مبدل و انرژی ذخیره شده باتری‌ها تامین می‌شود تا دستگاه در معرض آسیب قرار نگیرد. این نوع یو پی اس اکثرا در تجهیزات شبکه، سیستم های برق اضطراری، سرور و UPS های دسکتاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای UPS لاین اینتراکتیو می توان به محافظت بهتر و مقرون به صرفه بودن در مقایسه با یو پی اس آنلاین و کارکرد بی صدای آن اشاره کرد. هم چنین دارای معایبی مانند استفاده از Stabilizer برای رفع نوسانات ولتاژ ورودی و فاقد مدار اصلاح ضریب قدرت ورودی نیز می باشد. قیمت این نوع یو پی اس بین نوع آنلاین و آفلاین است.  

موارد مهم استفاده از UPS

همه وسایل الکتریکی که فعالیت آن ها با برق امکان پذیر می شود، به نوعی به سیستم یو پی اس نیاز دارند تا بتوانند در هنگام قطعی برق به کار خود ادامه دهند، اما برخی از وسایل هستند که استفاده از یو پی اس برای آن ها حیاتی و مهم است. مراکز درمانی، شرکت های تولید کننده و مکان هایی که دما و رطوبت در آن ها باید در یک سطح معین باشد، از جمله مواردی هستند که به دستگاه یو پی اس نیاز دارند. یکی دیگراز سیستم هایی که به صورت حتمی نیازمند یو پی اس می باشد، سرور است.

سرور به کامپیوتر قدرتمندی اطلاق می شود که همواره روشن است و وظیفه پاسخگویی به درخواست های کاربران را بر عهده دارد.

سرورها در محلی به نام اتاق سرور نگهداری می شوند. اتاق سرور شرایط محیطی و عملکردی لازم را برای سرورها و تجهیزات آن فراهم می کند. در واقع وظیفه اتاق سرور سرویس دهی به کارکنان و تامین و حفظ شرایط مناسب برای سلامت سرورها و تضمین عملکرد آن ها می باشد. اگر هر یک از قسمت های اتاق سرور دچار مشکل شود می تواند همه فعالیت های یک سازمان را تحت تاثیر قرار داده و مختل کند، به همین دلیل اتاق سرور یکی از مهم ترین بخش های یک شرکت یا یک سازمان به شمار می رود که ساخت آن مستلزم رعایت استانداردهای لازم می باشد.

استفاده از یو پی اس در اتاق سرور

یکی از دستگاه های مهمی که در اتاق سرور مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه UPS می باشد. این دستگاه تضمین کننده کارکرد نرمال سرورها در زمان قطعی برق است. اگر در اتاق های سرور از یو پی اس استفاده نشود، بدون شک در زمان قطع و وصل جریان برق، سرورها از کار می افتند یا در معرض آسیب قرار می گیرند.

در واقع استفاده از یک دستگاه UPS کوچک برای هر سرور (با توجه به حجم سرور) ضروری است. که اگر این گونه نباشد برق مورد نیاز سرور و تجهیزات آن در زمان قطعی برق تامین نمی شود و عملکرد سازمان مختل می گردد.

هم چنین بخوانید: دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور

یو پی اس مناسب سرور

انتخاب یو پی اس سرور

دو ویژگی مهمی که در انتخاب یو پی اس سرور باید مورد توجه قرار گیرند، شکل دستگاه و ظرفیت و زمان پشتیبانی می باشد که در ادامه درباره هر یک از این ویژگی ها توضیح مختصری ارائه کرده ایم.

  • شکل دستگاه

یو پی اس ها از نظر شکلی به دو دسته Tower و Rackmount تقسیم می شوند. به منظور پشتیبانی از سرور، سخت افزارهای شبکه و بسیاری از تجهیزات دیگر از یو پی اس نوع رکمونت استفاده می کنند. این نوع یو پی اس دارای قابلیت افزایش ارتفاع بوده و موجب صرفه جویی در فضا می شود.

  • ظرفیت و زمان پشتیبانی

دستگاه UPS با توجه به انرژی و ظرفیت خود، زمان معینی از دستگاه ها را پشتیبانی می نماید. ظرفیت یو پی اس به تعداد دستگاه های حفاظت شده بستگی دارد. هر چه تعداد دستگاه های مورد حفاظت بیشتر باشد، یو پی اس نیز باید از ظرفیت بیشتری بهره ببرد.

در واقع استفاده از دستگاه یو پی اس در اتاق سرور و برای انواع سرور، برق مورد نیاز سرورها به منظور در دسترس بودن همیشگی آن ها را فراهم می کند. هم چنین موجب جلوگیری از آسیب به سرورها و اطلاعات ذخیره شده روی آن ها می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا