دسته‌بندی نشده

مقایسه رم DDR4 و DDR5

مقایسه رم DDR4 و DDR5 – رم DDR5 نسبت به DDR4 یکی از جدیدترین و استاندارد ترین حافظه رم های ارائه شده است. DDR5 به نوعی نسخه ی بهبود یافته حافظه رم DDR4 است . شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این بدان معناس که DDR4 دیگر به درد نمی خورد؟ ما در این مقاله از دوبرکا تصمیم داریم که پاسخ این سوال را به شما بدهیم.

رم چیست

برای دریافتن تفاوت میان DDR4 و DDR5 ، ابتدا لازم است با مفهوم رم آشنا شوید . RAM یا رم مخفف Random Access Memory به معنای  حافظه دسترسی تصادفی است. رم یک حافظه ساده ی موقتی برای پردازنده ها است درواقع جایگاه رم میان پردازنده و هارد درایو سرور است  و وظیفه ی تحویل داده ها را به پردازنده بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید : DRAM چیست ؟

تفاوت میان دو رم DDR4 و DDR5

حافظه رم DDR5

  • سرعت میان DDR4 و DDR5 :
    یکی از پر اهمیت ترین تفاوت های میان دو رم DDR4 و DDR5 سرعت آن دو است . سرعت رم DDR4 حداکثر 3200 مگاهرتز سنجیده شده است ، این در حالی است که هنوز سرعت دقیقی برای DDR5 بیان نشده است ، اما دانشمندان این حوزه معتقدند سرعت این نوع از حافظه رم ها بیشتر از 6400 مگاهرتز نیست . دانشمندان در تلاش هستند تا در نسخه های جدید تر سرعت حافظه رم ها را تا بالای 7 رقم ببرند.
  • دیگ تفاوت میان DDR4 و DDR5 ، تفاوت میان ظرفیت های آن دو است . DDR5 در مقایسه با DDR4 ، قادر است ظرفیت بالاتری را ارائه دهد چرا که DDR5 می تواند تا 4 برابر ظرفیت برای هر ماژول ارائه کند و با توجه به اینکه DDR4 در هر ماژول نهایتا 64 گیگابایت داشته باشد. گفتنی است که حافظه رم DDR5 به دلیل داشتن ظرفیت بالا معمولا در سرور ها و کامپیوتر های سازماتی قابل استفاده است.
  • از دیگر تفاوت های میان این دو نوع از حافظه رم ، مصرف انرژی است. مصرف انرژی DDR5 نسبت به همتایان قدیمی خود کم مصرف تر است . این موضوع شاید برای کاربرانی که از این حافظه رم در کامپیوتر یا سرور استفاده می کنند حائز اهمیت نباشد اما برای کاربرانی که در لپ تاپ از این حافظه رم استفاده می کنند ، قطعا مهم است.
  • بحث تاخیر در پاسخگویی و عملکرد یکی دیگر از تفاوت هایی است که حائز اهمیت است . DDR5 در کل دارای زمان پاسخ گویی کمتر و سریع تری نسبت به DDR4 است ، اما در برخی از برنامه های سنگین دیده شده است که دارای تاخیر نیز می باشد.

نکاتی که پیش از خرید حافظه رم DDR5 باید رعایت کرد

اگر شما جزء آن دسته از عزیزانی هستید که تصمیم به خرید و استفاده از DDR5 را دارید ، بهتر است به چند نکته در این زمینه توجه کنید.

  • سازگاری:
    یکی از مهم ترین نکات ، خرید حافظه رمی است که با مادربورد سیستم یا سرور شما سازگار باشد. باید توجه داشته باشید که مادربوردی که DDR4 را پشتیبانی می کند ، DDR5 را پشتیبانی نمی کند. پس باید توجه داشته باشید که مادربورد شما رم DDR5 را پشتیبانی کند. مشکل دیگری که وجود دارد این است که اگر شما مادربورد سرور و یا سیستم خود را تغییر دهید باید پردازنده ی سرور و سیستم را نیز تغییر دهید و این خود مشکلی بزرگ است.
  • بهبود های مورد انتظار:
    مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید ، این است که اصلا آیا حافظه رم DDR5 ، برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر ؟ این رم نسبت به DDR4 دارای سرعت بالا تری و بهبود عملکرد بیشتری است . اما این مسئله که مناسب شما و آیا با خرید این رم نیاز کسب و کار شما رفع می شود را نیز باید در نظر گرفت.
  • دردسترس بودن :

در رابطه با در دسترس بودن ، رم DDR4 بسیار دردسترس تر بوده است . این دردسترس بودن به دلیل تقاضای بالای کاربران بوده است . در بازار ایران به دلیل تحریم و نوسانات بازار ارز ، قیمت مشخص و دقیقی برای این دو محصول وجود ندارد .

بیشتر بخوانید : HPE Smart Memory چیست

مزایای حافظه رم DDR5

حافظه رم DDR5-

در این بخش به مزایای رم DDR5 می پردازیم.

  • گیمینگ:
    پردازنده ها در کنار رم DDR5 ، توانایی پردازش با سرعت بالاتری را دارند و در نتیجه برای گیمینگ و پردازش داده های مربوط به بازی ها عملکرد بهتری را پیدا می کند. همچنین وقتی پردازنده زمان کمتری را برای دریافت داده صرف کند ، کارت گرافیک نیز با سرعت مطلوب تری قادر به انجام کار است. البته این موضوع نیز به نوع بازی بستگی دارد.
  • ادیت ویدیو:
    افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند ، به خوبی می دانند که ادیت ویدیو فشار بسیار زیادی به سخت افزار های سیستم می آورد و اگر حافظه رم سریع و دارای ظرفیت بالا باشد موجب بهتر شدن عملکرد سیستم می شود. اگر شما در حال ادیت ویدیو هستید و به مشکل کمبود ظرفیت بر خورده باشید ، می دانید که استفاده از ظرفیت رم بالا ، سرعت عملکرد و کار کرد شما را افزایش می دهد.
  • پردازش داده :
    کارهای حساس و پیشرفته ماننده یادگیری ماشین و … نیاز به حافظه ای با ظرفیت بالا و سرعت بالا است. اگر کار هوش مصنوعی و یا کار های گرافیکی سنگین انجام می دهید ، می توانید با خرید DDR5 ، عملکرد کار خود را با سرعت و ظرفیت بالای حافظه رم DDR5 ارتقا دهید.

خرید رم DDR5

در رابطه با هزینه خرید رم DDR5 ، باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به تحریم ها ، کمپانی های تولید کننده ی این رم ها در ایران شعبه ای ندارند و نوسانات ارز و دلار ، از قرار دادن قیمت دقیق محصولات جلو گیری می کند.شما برای خرید محصولات حتما با فروشگاه مورد نظر تماس بگیرید و آخرین قیمت محصول مورد نظر خود را استعلام کنید.

سخن پایانی

اگر شما جز کاربرانی هستید که با سیستم و سرور خود کار حرفه ای انجام می دهید ، می توانید  با خرید رم DDR5 ، به دلیل دارا بودن ظرفیت و سرعت بالا، عملکرد و کارایی سیستم خود را افزایش دهید . در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که رم DDR5 ، برای کار کاربران معمولی ضروری و لازم نیست ولی موجب بهبود کارایی برای کاربران حرفه ای است .

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید . منتظر سوالات و نظرات شما در قسمت نظرات و دیدگاه هستیم.

دوبرکا ارائه کننده انواع سرور در مدل های نیو و سرور استوک HP در ایران می باشد که می توانید به راحتی مدل درخواستی خود را از این شرکت سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا