تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

انواع کابل های Cat و مشخصات آن ها

انواع کابل های Cat

کابل های شبکه با توجه به سرعت، پهنای باند و خصوصیات الکتریکی در دسته های مختلفی قرار می گیرند. کلمه Cat نیز از عبارت Category به معنای دسته گرفته شده است. به عنوان مثال وقتی می گوییم کابل Cat 5 به این معناست که کابل شبکه از دسته پنجم می باشد. در ادامه انوع کابل های Cat را بررسی می کنیم.

 Cat به چه معناست؟ 

همان طور که گفیتم، Cat مخفف Category می باشد و عددی که پس از آن نوشته می شود نشان دهنده نسخه پشتیبانی شده به وسیله کابل است. اعداد بالاتر بیانگر سرعت و فرکانس بالاتر هستند که با مگاهرتز اندازه گیری می شوند. کابل های جدیدتر قادر به پشتیبانی از پهنای بالاتر می باشند، از این رو سرعت دانلود و هم چنین اتصال در این کابل ها نیز بیشتر است.

لازم به ذکر است که کابل های اترنتی که طولانی تر هستند از سرعت انتقال کمتری برخوردار می باشند. کمتر پیش می آید کابل هایی که برای مصارف شخصی خریداری می شوند، از 100 متر طولانی تر باشند که این میزان، سرعت انتقال را کاهش نمی دهد.

جدول زیر نشانگر لیستی از ویژگی های هر یک از کابل های Cat می باشد.

دسته بندی شیلد حداکثر سرعت انتقال حداکثر پهنای باند
Cat 3 بدون شیلد 10 Mbps 16 MHz
Cat 5 بدون شیلد 10/100 Mbps 100 MHz
Cat 5e بدون شیلد 1 Gbps 100 MHz
Cat 6 با شیلد یا بدون شیلد 1 Gbps 250 MHz
Cat 6a با شیلد 10 Gbps 500 MHz
Cat 7 با شیلد 10 Gbps 600 MHz
Cat 7a با شیلد 10 Gbps 1 GHz
Cat 8 با شیلد 40 Gbps 2 GHz

هم چنین بخوانید: انواع کابل شبکه

هر یک از دسته بندی ها به طور معمول در پهنای باند و نویز پذیری متفاوت هستند. نسل های جدیدتر از پهنای باند بیشتر و نویز پذیری کمتری برخوردار می باشند. در واقع هر چه کابل شبکه جدیدتر باشد بهتر است، البته برخی از کاربران نیازی به جدیدترین کابل ندارند، چرا که سایر تجهیزات شبکه باید قادر به پشتیبانی از سرعت و قابلیت های کابل باشند. به عنوان مثال یکی از تفاوت های کابل های Cat 5 و Cat 6 در این است که سیم های کابل Cat 6 بیشتر به هم پیچیده شده اند تا بتوانند نویز پذیری را به حداقل برسانند.

تفاوت کابل CAT5 و CAT6

کابل های اترنت به منظور برقراری اتصال در محیط های اداری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند که مبتنی بر زوج سیم های مسی به هم تابیده داخل یک کابل عمل می کنند. کابل های Cat 5، Cat 6 و Cat 7 هر سه از این استاندارد استفاده می کنند. تابیدن سیم ها به یکدیگر زمینه برقراری تعادل جریان را ایجاد می کند، چرا که جریان یکی از سیم ها به یک سمت و جریان سیم دیگر در جهت مخالف سیم اول می باشد و میدان الکترو مغناطیسی ایجاد شده و اندوکتانس متقابل آن ها، همدیگر را خنثی می نماید.

استفاده از این تکنولوژی موجب می شود که داده ها در مسافت های بسیار طولانی بدون نیاز به حفاظت های میدانی ویژه خطوط انتقال، منتقل شوند. این روش در مقایسه با سایر روش های انتقال به هزینه های پیاده سازی کمتری نیاز دارد.  

انواع کابل های Cat از نظر شیلد

کابل های Cat از نظر شیلد از استانداردهایی استفاده می کنند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • U/TPP: کابل بدون شیلد، زوج سیم تابیده بدون شیلد
  • F/UTP: کابل با شیلد فویل، زوج سیم تابیده بدون شیلد
  • U/FTP: کابل بدون شیلد، زوج سیم تابیده با شیلد فویل
  • S/FTP: کابل شیلد دار بافته شده، زوج سیم تابیده با شیلد فویل

به دلیل فاصله نزدیک و هم چنین Rise Time و Fall Time‌های کوتاه سیگنال فرکانس بالا، crass talk و نویز می توانند موجب بروز مشکلات زیادی شوند. اهمیت شیلد مناسب کابل در کاربردهای حساس بسیار بالا است. اضافه کردن این محفظه های فلزی در اطراف کابل ها موجب بلاک شدن میدان های الکترو مغناطیسی بیرونی می شود.

شما می توانید انواع کابل های شبکه را با قیمت مناسب و با کیفیت عالی از سایت شرکت دوبرکا خریداری نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های  09195738079 – 77459713-021 – 77497509-021 در تماس باشید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا