اخبار

ماینینگ (Mining) چیست؟

ماینینگ ( Mining ) چیست؟

ماینیگ در لغت به معنای استخراج کردن از یک معدن می باشد که در تجارت الکترونیک به معنای استخراج ارزهای دیجیتال بوده و کمتر کسی است که این لغت را نشنیده باشد، به ویژه در دنیای امروز که بیش از پیش شاهد رشد معاملات ارزها در بازار های جهانی هستیم.

استخراج ارز دیجیتال و بیت کوین (BitCoin)

ماینیگ (Mining) به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از بیت ‌کوین (BitCoin)  و ارزهای دیجیتال مشابه آن می باشد. ماینینگ یا استخراج  بیت ‌کوین شامل مراحی است که ماینرها به منظور حل مسائل ریاضی این شبکه طی می کنند و این شبکه هم  برای افرادی که توانسته اند این مسائل را حل کنند، پاداش می دهد که همان بیت‌ کوین می باشد.  همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بازار ارزهای دیجیتال و بیت ‌کوین روز به روز داغ تر می شود و گسترش می یابد، به همین دلیل پروسه ماینینگ نیز سخت تر شده و ماینرها بایستی مراحل سختی را به منظور استخراج بیت ‌کوین پشت سر بگذارند. ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال، دانش و تخصص و هم چنین ابزار های مخصوص به خود را می طلبد. استفاده از CPU و ریگ های گرافیک به منظور استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین، منسوخ شده است، چرا که شبکه های امروزی بسیار گسترده تر شده اند. امروزه ماینینگ ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های قدرتمند ASIC انجام می گیرد، بنابراین کلیه استخراج های بزرگ و اصلی با بهره گیری از سیستم هایی انجام پذیر است که به دستگاه های ASIC مجهز شده اند.  انجام پروسه ماینیگ با استفاده از ریگ های گرافیک (RIG) دارای سرعت بالایی است، اما این سیستم ها برق و انرژی زیادی را مصرف می کنند، از این رو استفاده از این سیستم ها به شدت کاهش یافته و در حال منسوخ شدن می باشد.

بیت کوین (BitCoin)

استفاده از دستگاه های ASIC نه تنها موجب افزایش سرعت سیستم می شود بلکه انرژی مصرفی را نیز به صورت قابل توجهی کاهش می دهد، چرا که این دستگاه ها در مقایسه با ریگ‌های گرافیک ( RIG ) یا حتی بعضی از سیستم های پایه، مصرف برق کمتری دارند.

هم چنین بخوانید: رمزارز Chia چیست و چه بحرانی در بازار هارد دیسک ها ایجاد می کند؟

اصطلاحات ماینینگ

  • رمزارز:

رمزارز (Cryptocurrency)به ارز مجازی گفته می شود که با استفاده از فناوری رمزنگاری طراحی شده و به شکل غیر متمرکز اداره و تبادل می گیردد.

  • استخراج:

استخراج یا ماینینگ  (Mining) به فرآیندی اطلاق می شود که در طی آن، تبادلات رمزارز به وسیله ماینرها یا استخراج کننده ها و با بهره گیری از دستگاه های ماینر، تایید شده و ماینر در ازای آن پاداش که همان رمزارز می باشد، دریافت می کند.

  • دستگاه ماینر

دستگاه ماینر سخت افزار قدرتمندی می باشد که دارای توان پردازشی بالایی بوده و قادر به تایید معاملات رمزارزی است و امکان نقل و انتقال رمزارزها را در شبکه رمزارزی فراهم می کند. قیمت نسبتا بالا، مصرف برق زیاد و تولید حرارت شدید از چالش هایی هستند که خریداران در هنگام خرید دستگاه های ماینر با آن ها روبرو می شوند.

دستگاه ماینر

محدودیت‌ های ماینینگ

ماینینگ یک پروسه سود آوری است که امکان دارد در مراحلی دیگر سودی برای ماینرها در پی نداشته باشد. چیزی که به هنگام ماینینگ بسیار مهم است و حرف اول را می زند، هزینه ها هستند. لازمه این که بتوانید اولین نفری باشید که هش را به درستی حدس می زنید، داشتن هش ریت زیاد می باشد. داشتن سیستم قوی تر این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید هش های بیشتری را بررسی کنید. کسی که اولین حدس درست را بزند و بتواند تراکنش را حل نماید، به عنوان فرد برنده شناخته می شود. بنابراین افزایش سرعت حدس زدن برابر است با افزایش شانس برنده شدن.

در واقع ماینرها یا استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال همواره درحال رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند هش  های بیشتری را محاسبه کنند و امیدوارند که اولین نفری باشند که هش صحیح و ارز دیجیتال را به دست آورند. البته باید در نظر داشت که سختی محاسبه هش ها کم کم افزایش یافته و استخراج هر بلاک جدید کوین مشکل تر خواهد شد. اگر بخواهیم از نظر تئوری بیان کنیم باید بگوییم که این امر نرخ ایجاد شدن بلاک‌های جدید را ثابت حفظ می‌کند.

اکثر ارزهای دیجیتال سقف مشخصی را برای تعداد واحدهایی که ماینرها می توانند تولید کنند، در نظر می گیرند. به عنوان مثال، تنها 21 میلیون بیت کوین موجود است که پس از استخراج همه بیت کوین ها، استخراج بلاک جدید دیگر بیت کوینی تولید نمی کند، بلکه استخراج کنندگان پاداش خود را از کارمزد شبکه دریافت می نمایند.

در گذشته امکان پیاده سازی سیستم ماینینگ با استفاده از کامپیوتر شخصی وجود داشت، اما امروزه دیگر نمی توان با کامپیوتر معمولی به استخراج ارزهای دیجیتال پرداخت.

هر چه تعداد افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال می پردازند افزایش ی یابد، کیفیت و کیمت سخت افزارهای ماینیگ نیز بیشتر می شود. در واقع رایانه هایی که با پردازنده ها و کارت های گرافیک قوی به وسیله چندین کارت گرافیک که به صورت همزمان با یکدیگر به فعالیت می پردازند، جایگزین شده و یا حتی چیپ های تخصصی منحصر به فردی برای استخراج ارزهای دیجیتال ارائه شده اند.  بنابراین شما بایستی دارای توان محاسباتی بالایی باشید که لازمه این کار داشتن دستگاهی قدرتمند و نیروی برق می باشد، پس اگر می خواهید شانس بیشتری داشته باشید باید از دستگاه های قدرتمند استفاده نمایید.

یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت این است که ماینینگ به صورت 24 ساعته و در هر روز هفته انجام می گیرد که این امر پس از گذشت مدت زمانی موجب استهلاک اسیک یا ریگ ماینینگ می شود و همه موارد ذکر شده نیازمند صرف هزینه های بیشتری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا