لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

تفاوت پورت USB3 با USB2

کلمه ی USB از حروف ابتدایی عبارت Universal Serial Bus گرفته شده است که به معنای «گذرگاه عمومی سریال» می باشد.  این استاندارد برای انتقال اطلاعات از دستگاه جانبی به کامپیوتر و بالعکس مورد استفاده قرار می گیرد. ورژن هایی که از USB تاکنون عرضه شده است سه ورژن USB 1.0 ، USB 2.0 و USB 3.0 هستند. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت دو ورژن پر کاربرد Usb 2.0  و Usb 3.0 را بررسی کنیم . با ما همراه باشید.

Usb  چیست؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت که هر کامپیوتری که امروزه خریداری می شود، یک یا چند اتصال دهنده گذرگاه سریال جهانی universal serial bus را داراست. این اتصال دهنده های usb به شما اجازه داده که ماوس، چاپگر و دیگر ابزارهای سودمند را به سرعت و آسانی به کامپیوتر خود متصل نمایید. سیستم عامل نیز از درگاه usb قابلیت پشتیبانی دارد، بنابراین نصب درایورهای  آن نیز آسان می باشد. در مقایسه با دیگر روش های اتصال دستگاه ها به کامپیوتر از جمله درگاه موازی parallel ports،  درگاه سریال serial ports و کارت های ویژه ای که درون کیس کامپوتر قابل نصب هستند،  دستگاه های usb نیز فوق العاده می باشند.

تفاوت های پورت USB2.0 و USB3.0

در حال حاضر جدیدترین مدل usb3 یا superspeed usb بوده، که امروزه در جدیدترین مدل رایانه های همراه تعبیه شده است. اکنون پورت usb 3  با سرعت بی نظیر از نمونه های بی رقیب دنیای یو اس بی محسوب می شود. از مزایای usb3 سرعت آن بوده و به همین خاطر superspeed نامیده می شود. در حال حاضر پورت usb2 خواهد توانست اطلاعات را با سرعت حداکثر 480 مگابیت در ثانیه جا به جا کند. همچنین پورت اولیه usb1 با 12 مگابایت در ثانیه تبادل اطلاعات دارد و امروزه پورت usb3 با سرعت برتر 4.8 گیگابایت در هرثانیه در صدر قرارمی گیرد. به عبارتی دیگر می توان گفت usb3 ده برابر سریعتر ازusb2 و 40 برابر سریعتر از usb1 می باشد. usb3 حداکثر توان انتقالی به دستگاه های متصل را به پورت افزایش خواهد داد اما usb2 به ازای هر واحد بار متصل 100 میلی آمپر را انتقال می دهد.   usb3 قابلیت ارائه با حداکثر 6 واحد توان، 150 میلی آمپر را داشته، که جمعا می تواند 800 میلی آمپر را ساپورت کند. این قضیه برای دستگاه های که با پورت یو اس بی شارژ شده اند بسیار مناسب است. اما این مورد برای لپ تاب ها خبر خوبی نبوده، چون باید توان بیشتری را تحویل دستگاه مورد نظر بدهند.

کابل‌های USB2.0 و USB3.0

تفاوت های USB3.0 و USB2.0

کابل های usb  که بسیار رایج هستند و امروزه استفاده از آنها بسیار راحت می باشد. این کابل ها دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام برای انجام وظایف و نیازهای اتصالی متنوعی کارایی دارند. در این مقاله سعی داریم دو نوع از رایج ترین کابل ها و پورت های usb پورت usb2.0 و usb3.0 را بررسی کنیم. پورت usb2.0 : این مورد که نسبت به usb3.0 قدیمی تر و کندتر می باشد. سرعت قابل ارائه آن 480mbps است.  باید گفت تمام کابل های usb  و دستگاه هایی که قابلیت پشتیبانی از پورت usb  دارند، از پورت usb2.0 می توانند نیز پشتیبانی کنند. به علاوه از مدیریت انرژی کمتری بهره مند هستند. پورت usb3.0  حداکثر توان انتقالی به دستگاه های متصل به پورت را افزایش خواهند داد. Usb2.0  به ازای هر واحد بار متصل می تواند 100 میلی آمپر را عبور دهد. usb3.0 با با حداکثر توان قابلیت ارائه تا 150 میلی آمپر را دارد، که جمعا 800 میلی آمپر را پشتیبانی خواهد کرد. این مورد برای دستگاههای که با پورت یو اس بی قابل شارژ بوده از موارد مناسب به حساب می آید. از تفاوت مهم دیگر این دو می توان گفت که usb2.0 چهار سیمه است اما این در حالی است که usb3.0 هشت سیمه می باشد.  جدا از 4 سیمه بودن usb2 از چهار سیم دیگر برای ویژگی super speed تعبیه شده است که می تواد 2 مورد برای دریافت فوق سریع اطلاعات و 2 برای ارسال فوق سریع اطلاعات استفاده خواهد شد.

تفاوت دو usb  از نظر شکل ظاهری

حتما شما نیز جز افرادی هستید که سابقه کار با پورتهای USB را دارید. از نکات مهم در مورد USB این است که با گذر زمان نسل های مختلفی از آنها توسعه داده شده است که در برخی موارد  گمراه کننده می باشد. اولین مرحله تشخیص فلش USB2 وusb3 و تفاوت مشخص در این نوع دررنگ پورت ها می باشد. کانکتورهای داخلی usb به رنگ سیاه و usb3 به رنگ آبی است.

سرعت انتقال داده usb 2.0 وusb3

از مهم ترین تفاوت بین usb2 و uab3 در سرعت انتقال داده خواهد بود. با بالا رفتن نسل  یو اس بی سرعت آن افزایش می یابد. سرعت usb2  به مقدار 480 مگابایت بر ثانیه می باشد. به علاوه سرعت usb3 تقریبا 10 برابر آن یعنی سرعت usb3 4800 مگابایت برثانیه می باشد.

سطح ولتاژ مورد نیاز usbها

یکی از معدود مواردی که هیچ تفاوتی بین فلش نسل 2 و 3 و جود نداشته و سطح ولتاژ مورد نیاز آن ها می باشد. هر دوی این فلش ها به مقدار ولتاژ 5 ولت برای کار کردن نیاز دارد. استاندارد usb2 مجهز به 4 خط اتصال دهنده بوده ولی استاندارد سوم از 8 خط اتصال دهنده تشکیل می شود، که قابلیت همزمان ارسال و دریافت را دارد. منبع تغذیه در استاندارد usb2 توان عبور جریان 100 میلی آمپری را از خود دارد. این در حالی است که در usb 3 نسل اول حدود 9 برابر معادل 900 میلی آمپر بیشتر می باشد.استاندارد usb3 با افزایش سرعت و به طور همزمان به ارسال و دریافت داده خواهد پرداخت. اما در usb2 در یک لحظه اقدام به ارسال و یا دریافت داده می کند.

چه تغییراتی نسبت به نسل قبلی usb3  خود داشته است؟

چاپگرها که به درگاه های موازی قابل اتصال هستند و تقریبا بیشتر کامپیوترها تنها با یک عدد از این درگاه ها ساخته خواهند شد. مواردی ماند ذخیره سازی خارجی رسانه ها، که به اتصال سریع به کامپیوتر دسترسی دارند، نیز توانایی به کار گیری از درگاه های موازی دارند که این اتصال با موفقیت های محدود و سرعت معمول قابل اجرا بود. مودم ها از درگاه سریال قابلیت استفاده دارند، که اما برخی چاپگرها و دستگاههای عجیب مانند دستیاران شخصی دیجیتال personal Digil Assistants و دوربین های دیجیتال نیز این ویژگی را دارند. اکثر کامپیوترها دارای حداکثر دو درگاه سریال بوده، که در اغلب موارد کند عمل می کند. دستگاه‌های نیازمند به ارتباط سریع تر با کارت های متعلق به خود در درون کیس کامپیوتر ساخته می شدند. متاسفانه تعداد شیارهای خالی کارت محدود و نصب برخی از کارت ها دشوار می باشد. یکی از از اهداف USB خاتمه بخشیدن به تمام این مشکلات است.

نتیجه گیری

در این مقاله ما سعی کردیم تفاوت‌های میان دو پورت usb2.0 و usb3.0 را برای شما بیان کنیم و در پایان این مقاله از سری مقالات دوبرکا به این نتیجه خواهیم رسید که سرعت انتقال داده در USB3.0 بیشتر از USB 2.0 می‌باشد. بنابراین هزینه‌ی یو اس بی 3 نسبت به یو اس بی 2 بالاتر است .امیدوارم تونسته باشیم به سوالات ذهنتان را رفع کنیم . سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

برای خرید محصولات و دیدن سایت ما از اینجا اقدام کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام  دوبرکا  از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام سرور دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

برای دنبال کردن پیج اینستاگرام دوربین مداربسته دوبرکا از اینجا اقدام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا