سرورهای فیزیکی

مقایسه سرور رک و سرور تیغه ای

مزایا و معایب سرور های Rack و Blade

مقایسه سرور رک و سرور تیغه ای

در این مقاله قصد داریم به تعریف و بیان مزایا و معایب سرور رک و سرور تیغه ای بپردازیم و ببینیم انتخاب کدام یک برای ما به صرفه تر است؟ با ما همراه باشید.

 در حال حاضر سرورهای تیغه ای به صورت چند هسته ای تولید می شوند. این سرور ها با بهره گیری از فناوری کاهش انرژی موجب مصرف بهینه انرژی شده و این فناوری بر عملکرد کلی آن ها تاثیر می گذارد. از ویژگی های سرور تیغه ای می توان به نصب و راه اندازی سریع، سهولت در تعمیر و نگهداری، توسعه با تراکم بالا، مقیاس پذیری و دسترسی بالا و هم چنین مدیریت کامل اشاره کرد که آن ها را به یک محصول محبوب در بین کاربران عادی تبدیل کرده اند. سرورهای بلید یا تیغه ای توانسته اند در برخی از صنایع، موفقت هایی را کسب نمایند. در ادامه تعریف مختصری از سرورهای رک و تیغه ای ارائه می دهیم.

سرور رک (Rack) چیست؟

مقایسه سرور رک و سرور تیغه ای

سرورهای رکمونت به سرورهایی اطلاق می شود که برای قرار گرفتن در رک شبکه یا رک سرور طراحی و به بازار ارائه شده اند. سرورهای رک در دسته سرورهای قدرتمند قرار می گیرند که می توان آن ها را بر اساس طیف وسیعی از نیازها پیکربندی نمود.

این نوع سرورها معمولا در دیتاسنترها مورد استفاده قرار می گیرند، البته امکان استفاده از آن ها در محیط های کوچک تر و کسب و کارهای مختلف نیز وجود دارد. سرورهای رک در مقایسه با سرورهای قدیمی که به فضای بزرگی به منظور استقرار و نصب نیاز داشتند، فضای کمتری اشغال کرده و می توان آن ها را در یک رک نصب کرده و از آن ها نگهداری کرد.

این سرورها برای کاربردهایی که نیازمند تعداد کمی سرور هستند، گزینه ایده آلی می باشند، چون علاوه بر این که به فضای کمتری نیاز دارند، نسبت به سرور های قدیمی ارزان تر هستند و انتخاب آن ها مقرون به صرفه تر است.

این سرورها در ارتفاع یا تعداد یونیت های رکی که اشغال می کنند، با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع این تفاوت ها به نیاز و انتظار شما از سیستم بستگی دارد.  شما با استفاده از سرورهای بزرگتر می توانید پردازنده ها، حافظه های رم و تجهیزات اضافه ای دیگری را روی سیستم نصب کرده و کارایی آن ها را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید : کانفیگ سرور

اما سرور رک چه مزایایی دارد؟

انتخاب سرور متناسب با نیاز و بودجه شما صورت می گیرد، اما استفاده از سرورهای کوچک رک نیز مانند سرورهای بزرگ مزایایی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

توان عملیاتی: رک سرورها یا رک سرورها از نظر عملکرد و کارایی از سرورهای بزرگ عقب نمی مانند و می توانند مانند این سرورها عملکرد مناسبی ارائه نمایند. این سرورها می توانند بسیار توانمند و پر قدرت عمل کرده و معمولا به گونه ای طراحی می شوند که برای اجرای برنامه های سنگین و جدید مورد استفاده قرار گیرند.

سهولت در نصب و نگهداری: همان طور که گفته شد این سرورها فضای کمتری اشغال می کنند، از این رو می توانید به آسانی آن ها را در محل مورد نظر نصب کرده و در فضا صرفه جویی کنید، در حالی که سرورهای سنتی فاقد این ویژگی هستند.

سیستم سرمایشی: سرورهای رک معمولا به فن های خنک کننده داخلی مجهز شده اند، از این رو خنک کردن این سرورها در مقایسه با سایر سرورها، آسان بوده و قرار دادن آن ها در رک سرور موجب افزایش گردش هوا می گردد.

علاوه بر مزایای ذکر شده، این سرور برای کسب و کارهایی که به تعداد سرور کمتری نیاز دارند (بین 1 تا 10 سرور)، بهترین انتخاب است، چرا که فضای بسیر کمی اشغال می کنند.

معایب سرور Rack

هزینه های مربوط به انرژی: رک های انباشته نیازمند واحد های خنک کننده بیشتری هستند که این امر موجب افزایش هزینه های مربوط به انرژی می شود. در واقع با افزایش تعداد سرور ها، میزان هزینه های انرژی نیز افزایش می یابد.

نگهداری: قفسه های سرور به دلیل تراکم بالا نیازمند صرف زمان بیشتری برای مدیریت و عیب یابی هستند.

سرور تیغه ای (Blade) چیست؟

تفاوت سرور رکمونت و سرور تیغه ای

سرور تیغه ای یک سرور ماژولار می باشد که امکان قرارگیری چندین سرور را در یک فضای کوچک فراهم می کند. این سرورها به صورت بسیار باریک طراحی شده و معمولا به پردازنده، حافظه رم و گاهی درایو حافظه داخلی مجهز شده اند. همه ویدئو کارت ها و سایر تجهیزات جانبی به وسیله شاسی سرور تهیه می شوند. شاسی سرور جایی برای قرار گیری تیغه ها می باشد. این نوع سرورها عمدتا در دیتاسنترهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، به این دلیل که می توان تعداد زیادی از آن ها را در یک رک یا تیغه جای داد. سرورهای تیغه ای در پردازش داده های سنگین بسیار خوب عمل می کنند.

نصب و پیاده سازی سرورهای تیغه ای به این شکل است که یک شاسی بزرگ در رک سرور نصب می شود و سپس سرور تیغه ای درون شاسی جای می گیرد. پس از آن، شاسی می تواند توان لازم را تامین کرده و وظیفه مدیریت شبکه و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد. این کار موجب کاهش نیاز سرور تیغه ای به تجهیزات داخلی شده و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

مزایای سرورهای تیغه ای

  • کاهش هزینه در صورتی که به صورت کامل پر شوند
  • گزینه ایده آل برای فناوری های مجازی سازی و Cloud
  • مصرف بهینه انرژی در حالتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند.
  • نیاز کمتر به اتصالات و فشردگی بیشتر نسبت به سایر سرورها
  • توان پردازشی بالا
  • اشغال فضای کمتر (در یک رک 42 یونیت می توان 100 عدد برد پردازشی قرار داد)
  • پایداری بالا به دلیل فشردگی بیشتر و نیاز به اتصالات کمتر و قابلیت اضافه کردن افزونگی های بیشتر
  • امنیت و پایداری بالا با بهره گیری از قابلیت REDAUNDANCY به دلیل ماژولار بودن، در صورت خراب شدن قطعه، بدون از کار افتادن کل سیستم می توان قطعه را تعویض نمود.

معایب سرور Blade

هزینه های خرید، استقرار و پیکربندی: هزینه های پیش پرداخت این سرورها با گذشت زمان و با استفاده از رابط های مدیریتی ساده و هم چنین مصرف کمتر انرژی، تا حدودی کاهش یافته است، اما باز هم هزینه اولیه، استقرار و پیکربندی معمولا زیاد است.

هزینه های انرژی: محیط هایی که سرورهای تیغه ای یا Blade در آن نگهداری می شوند باید به صورت مرتب و دقیق از نظر دما کنترل شوند که این امر مستلزم صرف هزینه هایی برای تهویه و سرمایش و گرمایش محیط می باشد.

بیشتر بخوانید : سرور بلید

نتیجه گیری

این که کدام یک از سرورها برای ما بهتر است و انتخاب کدام یک به نفع ماست، به شرایط مختلفی بستگی دارد. شما می توانید هم از سرور تیغه ای و هم از سرور رک برای انجام یک کار استفاده نمایید. اما چیزی که حائز اهمیت است این است که نیاز شما چیست؟ چه انتظاراتی از سرور دارید و از نظر اقتصادی انتخاب کدام یک برای شما به صرفه تر است؟

برای خرید انواع سرور می توانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت سفارش داشته باشید 

خرید سرور hpe

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا