تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

ویندوز سرور و تفاوت آن با ویندوز معمولی

ویندوز سرور چیست و با ویندوز معمولی چه تفاوتی دارد؟

ویندوز سرور و تفاوت آن با ویندوز معمولی

شرکت مایکروسافت علاوه بر تولید نسخه های مصرفی ویندوز به تولید نسخه های سرور سیستم عامل خود نیز می پردازد. با ما همراه باشید تا با ویندوز سرور و تفاوت آن با ویندوز معمولی آشنا شوید.

تعریف ویندوز سرور

ویندوز سرور توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده و روی سرور مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت که کاربرد ویندوز سرور منحصرا در تجارت می باشد. اولین نسخه ویندوز سرور در سال 2003 طراحی و عرضه شد. قبل از ویندوز سرور 2003 نسخه های سرور ویندوز مانند ویندوز NT 4.0 (برای سرور و مصرف عادی) در بازار موجود بود.

کاربران عادی از ویندوز معمولی استفاده می کنند که می توانند آن را از فروشگاه ها خریداری کرده و یا نسخه نصبی آن را از اینترنت دانلود نمایند. در واقع امکان ندارد کاربری به جای ویندوز معمولی، ویندوز سرور را خریداری و یا دانلود کند. با این حال بهتر است با مقاله ویندوز سرور و تفاوت آن با ویندوز معمولی همراه باشید و اطلاعات خود را در این مورد ارتقاء دهید.

تفاوت های اصلی ویندوز سرور و ویندوز معمولی

تفاوت های ویندوز سرور و ویندوز معمولی را با یک نگاه نمی توانیم تشخیص دهیم، چرا که هر دو دارای دسکتاپ مشابهی هستند و شامل نوار وظیفه، آیکون ها و دکمه استارت می باشند. هر یک از نسخه های موجود ویندوز سرور با یک نسخه ویندوز معمولی مطابقت دارد. به عنوان مثال ویندوز سرور 2003 نسخه مطابق ویندوز XP و ویندوز سرور 2016 مطابق با ویندوز 10 می باشد. نسخه جدید ویندوز سرور 2019 نیز به بازار ارائه شده است که با آپدیت جدید ویندوز مطابقت دارد.

بسیاری از کارها روی هر دو ویندوز قابل انجام است، چرا که از یک پایه کد استفاده می کنند. کاربر می تواند برنامه هایی همانند مرورگر ها را روی ویندوز سرور نصب نماید. ویندوز سرور دارای ابزار های پایه ویندوز مانند Notepad نیز می باشد. با همه ی این تعاریف بین ویندوز سرور و ویندوز معمولی تفاوت های زیادی وجود دارد، به طوری که تفاوت ها بیشتر از شباهت ها بین این دو است.

نرم افزار های مدیریت شرکتی

ویندوز سرور برای استفاده در شرکت ها طراحی و تولید شده است، بنابراین شامل نرم افزار های مدیریت شرکتی بسیار می باشد:

  •  Active Directory: این سرویس مدیریت کاربر به سرور اجازه می‎دهد تا به عنوان کنترل گر دامنه عمل نماید. در واقع کنترل گر دامنه وظیفه ی رسیدگی به احراز هویت حساب های کاربری را انجام می دهد.
  • DHCP) Dynamic Host Configuration Protocol): پروتکلی که سرور را قادر می سازد تا عمل اطلاق خودکار آدرس IP را به تمام دستگاه های شبکه انجام دهد. این وظیفه در خانه بر عهده روتر است.
  • File and Storage: این گزینه امکان نگه داری فایل های مهم را در یک مکان مرکزی فراهم می کند. شما می توانید اجازه دسترسی برای افراد دلخواه را صادر نمایید.
  •   Print Services: سرور پرینتر می تواند تمامی پرینتر های موجود در یک شرکت را به کامپیوتر ها متصل کند.
  • Windows Update Services: شما می توانید با تنظیم یک سرور به عنوان سرور کنترل ویندوز آپدیت، کنترل آپدیت های ویندوز را که همه کامپیوتر ها دریافت می نمایند، در اختیار داشته باشید.

نرم افزار های مدیریت شرکتی

محدودیت سخت ‎افزاری کمتر

ویندوز 10 Pro امکان اتصال 2 ترابایت حافظه رم را برای کاربر فراهم می کند، این در حالی است که بیشتر کاربران حداکثر به 32 گیگابایت حافظه نیاز دارند. اما ویندوز سرور قادر به مدیریت 24 ترابایت حافظه رم و تا 64 پردازنده می باشد. این میزان برای یک سرور که وظیفه مدیریت چندین کامپیوتر در شبکه را بر عهده دارد، زیاد نیست، چرا که باید قدرت کافی برای انجام وظایف خود را در اختیار داشته باشد.  

محدودیت سخت ‎افزاری کمتر

عدم وجود قابلیت ‎های اضافی

قابلیت هایی که یک کاربر حرفه ای به آن ها نیاز دارد، مانند ابزار های Administrative در ویندوز سرور وجود دارند اما قابلیت هایی مانند مایکروسافت استور، کورتانا و … در ویندوز سرور موجود نیستند. هم چنین اشخاص نمی توانند با استفاده از حساب کاربری مایکروسافت خود وارد آن ها شوند، چرا که این ویندوز ها مصارف شرکتی دارند و اجازه ی استفاده شخصی را به افراد نمی دهند. اینترنت اکسپلورر مرورگر پیش فرض ویندوز سرور بوده و به دلیل استفاده ای که دارد دارای تنظیمات امنیتی بسیار شدید می باشد.

تفاوت قیمت انواع ویندوز سرور ها

ویندوز سرور ها قیمت پایینی ندارند و هزینه آن ها متناسب با نیاز های کاربر، متفاوت می باشد. تعداد افرادی که به سرور دسترسی دارند در قیمت ویندوز سرور تاثیر مستقیم دارد. نصب ویندوز سرور روی یک سرور فیزیکی قابلیت های سخت افزاری بیشتری در مقایسه با یک کامپیوتر معمولی فراهم می آورد. همچنین می توان ویندوز سرور را روی یک سرویس ابری نیز نصب نمود.  

بیشتر بخوانید:

سیستم عامل ویندوز سرور
نصب ویندوز روی سرور HP
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا