سرورهای فیزیکی

حافظه پایدار HPE چیست؟

حافظه پایدار HPE چیست؟ (HPE Persistent Memory)

حافظه­ پایدار Persistent Memory یکی از تکنولوژی های جدید و نوظهور می باشد که توانسته است مشکلات بسیاری را حل کند و راه کاری نوین برای دیتاسنتر های بزرگ و محیط هایی با پایگاه داده گسترده ارائه نماید. هم چنین به عنوان راه کاری برای کسب و کار های مبتنی بر کلود تلقی شود.

برای چندین دهه حافظه و فضای ذخیره سازی در کامپیوتر ها به صورت جداگانه به فعالیت می پرداختند، اما امروزه با پیشرفت قابل توجه تکنولوژی، شرکت HP به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید سرور و تجهیزات آن، سعی بر ترکیب این دو حافظه داشته و اولین نسخه آن را در سال 2016 معرفی کرده است.

یک ماژول از حافظه پایدار که حاصل ادغام 8 گیگابایت حافظه DRAM و 8 گیگابایت حافظه فلش در یک ماژول بود و در یک اسلات استاندارد DIMM در داخل سرور قرار داده شد. DRAM دارای سرعت بالایی است اما قیمت بالایی دارد و در صورت شدن خاموش شدن ناگهانی سرور، اطلاعات موجود در آن از بین می رود. فلش دارای سرعت پایین تری است، اما با خاموش شدن سیستم، اطلاعات موجود در آن از بین نمی روند و پاک نمی شوند.

هم چنین بخوانید: حافظه فرار و غیرفرار

بر اساس ادعای کمپانی HPE، ماژول های حافظه پایدار این شرکت با نام NVDIMM، سرعت DRAM را دارد و از نظر پایداری همانند فلش عمل می کند.

حافظه های پایدار جایگزین فضاهای ذخیره سازی خارجی نمی شوند، در حقیقت حافظه های SSD و هارد دیسک ها بهترین گزینه برای ذخیره سازی حجم گسترده ای از داده ها و اطلاعات می باشند. حافظه پایدار نوعی فضای ذخیره سازی می باشد که به صورت مستقیم به باس  پر سرعت سیستم دسترسی داشته و در صورت از کار افتادن سرور، مانع از بین رفتن داده ها و اطلاعات می شود.

طبق گفته های شرکت HP، NVDIMM ها می توانند برنامه های کاربردی را با سرعت بسیار بالاتری اجرا کنند، چرا که نیازی به حرکت و رفت و برگشت داده ها میان پردازنده و درایوهای ذخیره سازی نمی باشد.

تولید کنندگانی مانند شرکت میکرون تکنولوژی و وایکینگ تکنولوژی نیز همانند شرکت HP مشغول ساخت NVDIMM بوده و سایر تولید کنندگان سرور نیز آن را روی اشکال مختلف حافظه پایدار آزمایش می کنند.

بر اساس گفته Patrick Moorhead تحلیلگر ارشد شرکت Moor Insights and Strategy، کمپانی HP توانسته است رقبای خود را پشت سر گذاشته و از آن ها سبقت بگیرد.

کمپانی HPE اعلام کرده که NVDIMM این شرکت بر اساس پروتکل پر سرعت NVMe که یک حافظه پر سرعت و غیر فرار است، می تواند پهنای باندی تا حداکثر 6 برابر پهنای باند SSD ها و حداکثر تا 24 برابر IOPS (عملیات ورودی-خروجی در هر ثانیه) بیشتری ارائه نماید.

شرکت  HP فروش NVDIMM را در نسل 9 سرور های خود، یعنی سرور های HPE ProLiant DL380 G9 و HPE ProLiant DL360 G9 آغاز کرد. این حافظه با پردازنده های اینتل زئون E5-2600 v4 سازگاری داشت.

نسل بعدی حافظه HPE NVDIMM ارائه شد که دارای ظرفیت 16 گیگابایت بود که در مقایسه با نسل قبلی خود، افزایش دو برابری داشت و قادر به پشتیبانی از حداکثر ۳۸۴ گیگابایت حافظه بود. امروزه این نوع حافظه در کلیه سرور های اچ پی نسل 10 با ظرفیت های ترابایتی قابل پشتیبانی است.

از آن جایی که در دو سال اخیر استفاده از دیتابیس های درون حافظه ای (In-Memory) و سیستم های تحلیلی حافظه محور افزایش یافته است، حافظه های پایدار می توانند باعث افزایش سرعت 10 برابری بازدهی در این نرم افزارها شوند. این نوع حافظه در مقایسه با حافظه های SSD می تواند تا 27 برابر سرعت بیشتری ارائه کرده و در زمان ریستارت شدن و در دسترس قرار گرفتن دیتابیس 20 برابر سریع تر عمل کند. این امر موجب افزایش زمان Up-Time سرور خواهد شد. به این معنی که کاربران قادر خواهند بود با سرعت بیشتری روی داده ها کار کنند.

حافظه پایدار HPE

اگر چه محل قرارگیری این حافظه در همان فضای HPE Smart Memory می باشد، اما مدیر سیستم می تواند نوع عملکرد آن را انتخاب نماید. مدیر سیستم می تواند بر حسب نیاز، از این حافظه به عنوان حافظه کش و یا به صورت استوریج استفاده کند.

با توجه به افزایش استفاده از سیستم های مبتنی بر تحلیل و محاسبات ابری، قطع به یقین استفاده از حافظه پایدار HPE می تواند موجب افزایش قابل توجه سرعت انجام محاسبات در سرور ها شود.

مزایای  تکنولوژی HPE Persistent Memory

استفاده از این تکنولوژی موجب ارائه عملکرد بهتر و دستیابی سریع تر به نتایج در کسب و کار و محاسبات مبتنی بر داده خواهد شد. محاسبات بزرگتر در حافظه می تواند به رفع محدودیت های مربوط به ذخیره سازی پایگاه داده کمک نماید. هم چنین تکنولوژی HPE Persistent Memory می تواند سرعت عملیاتی بالاتری را به ارمغان آورد و زمان سرویس دهی، تداوم و امنیت را افزایش دهد.

شما با کمک این تکنولوژی می توانید هزینه های مرکز داده را با کاهش TCO مدیریت کنید، این امکان بدون تضعیف عملکرد برنامه برای شما فراهم شده است. حافظه پایدار HPE، امکان تجزیه و تحلیل سریع تری را به صورت  Real Time، از طریق HTAP و سطوح ذخیره سازی پیشرفته فراهم می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا