لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

هارد دیسک ها محل ذخیره سازی اطلاعات و داده ها در وسیله های دیجیتالی مانند : کامپیوتر و موبایل و سرور و … است. یکی از انواع هارد ها  نوع HDD است. هادر دیسک ها دارای دیسک های فلزی که با مواد مغناطیسی پوشیده شده اند و به شکل دایره هستند تشکیل شده اند که داده ها بر روی سطوح این دیسک ها ذخیره می شوند. هارد دیسک ها دارای یک هد هستند که برای خواندن داده ها از روی دیسک از آن ها استفاده می شوند. ما در این مقاله قصد داریم  به تفاوت بین هارد سرور و هارد معمولی بپردازیم ، با ما همراه باشید.

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی – هارد سرور

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

هارد دیسک های سرور با فناوری S.M.A.R.T  و فناوری RAID کار می کنند. هارد سرور ها نسبت به هارد های معمولی دارای پایداری بالاتری هستند. همچنین هارد سرور ها دارای مقاومت بیشتری در مقابل ضربه دارند و در بیشتر آن ها قابلیت Hot-Swap  به چشم می خورد و قابلیت Hot-Swap  این توانایی را به کاربران می دهد تا بدون خاموش کردن سرور ، هارد دیسک را بیرون بکشند یا قرار دهند . هارد دیسک های موجود در بازار سه نوع هستند، SATA و SCSI و SAS . معمولا در سرور های سطح پایین از هارد دیسک SATA  و در سرور های میان رده به بالا از هارد های SAS و SCSI استفاده می شود.گفتنی است که هارد سرور ها دارای طول عمر و گارانتی بیشتری در مقابل هارد های معمولی هستند.

انواع هارد سرور از نظر تکنولوژی

هارد سرور ها از لحاظ تکنولوژی به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  • HDD : تکنولوژی HDD ، مخفف Hard Disk Drive است ، سرعت این دسته از هارد سرور ها به 10000 دور بر دقیقه می رسد . واحد سرعت چرخش دیسک در هاردها rpm است .این دسته از هارد ها دارای دیسک و هد جهت خواندن و نوشتن هستند.
  • SSD : تکنولوژی SSD ، مخفف Solid State Drive  است . این دسته از هارد ها ، داده ها را روی حافظه فلش ذخیره می کنند و دارای طول عمر و سرعت بسیار خوبی است . گفتنی است این دسته از هارد ها برای خواندن و نوشتن از هد استفاده نمی کنند بلکه دارای قطعات مکانیکی است.
  • NVme : تکنولوژی NVme ، مخفف Non-Volatile Memory Express ، یکی از انواع هارد های SSD است که بر روی PCIe نصب می شود و دارای سرعت بسیار بالایی هستند.

بیشتر بخوانید : تفاوت هارد SSD و HDD

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی – هارد معمولی

هارد دیسک های معمولی بر خلاف هارد سرور ها از قابلیت نظارت بر خود ، تجزیه و تحلیل و گزارش دهی فناوری  و در کل از فناوری S.M.A.R.T پشتیبانی نمی کنند. این هارد دیسک ها فاقد قابلیت و تکنولوژی Hot-Swap  است و نمی توان یک هارد دیسک را از سیستم جدا کرد یا وارد کرد.هارد دیسک های موجود در بازار به سه دسته ی SATA و SAS و SCSI خلاصه می شود که در کامپیوتر ها معمولا از SATA استفاده می شود.

تفاوت هارد سرور و هارد معمولی

هارد معمولی

حال که با هارد دیسک و دو نوع هارد سرور و هارد معمولی آشنا شدید . در این بخش به صورت خلاصه به تفاوت های اینو دو نوع هارد دیسک پرداخته ایم.

  • به طور کلی سرعت هارد سرور ها نسبت به هارد معمولی بیشتر است . چرخش هارد سرور با سرعت 7200، 10000، 15000 دور در دقیقه و در هارد معمولی 7200 دور در دقیقه است.)
  • هارد سرورها نسبت به هارد های معمولی دارای فناوری M.A.R.T است . ( سیستم نظارت بر خود و تجزیه و تحلیل )
  • هارد سرور ها دارای RAID نسبت به هارد معمولی است.
  • هارد سرور ها نسبت به هارد های معمولی دارای طول عمر بالاتری است.
  • هارد سرورها از فناوری Hot-Swap پشتیبانی می کنند .

شباهت های هارد سرور و هارد معمولی

شباهت های میان هارد سرور و هارد معمولی به ابعاد و سایز آن ها و نحوه عملکرد آن ها خلاصه می شود. هر دو هارد ها در ابعاد 2.5 و 3.5 اینچ در بازار موجود هستند.

نحوه نام گذاری هارد سرور ها

نام گذاری هارد سرور ها به صورت خاصی انجام می گیرد برای مثال به نام یکی از هارد سرور ها دقت کنید : 600 GB SAS 12G 15K SFF . از چپ به راست به ترتیب زیر پیش می رود.

  • ظرفیت هارد : در این هارد سرور 600 گیگابایت ظرفیت فضای ذخیره سازی اطلاعات است.
  • نوع هارد : همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم ، هارد ها به سه نوع SAS و SATA و SCSI تقسیم می شوند که در این مثال ،نوع هارد SAS است.
  • نرخ انتقال اطلاعات : سرعت انتقال اطلاعات توسط Interface را نشان می دهد که در این هارد سرور 12G است.
  • سرعت چرخش هارد دیسک : همانطور که قبل تر هم گفته شد ، سرعت حرکت هارد دیسک ها با واحد RPM سنجیده می شود . هر هارد دیسک در درون خود یک یا چند دیسک چرخان دارد و هرچه این عدد بالاتر باشد سرعت چرخش دیسک نیز بالا تر است.
  • اندازه ظاهری هارد: آخرین پارامتری که در نام هارد سرور می آید ، به معنای اندازه هارد دیسک است که در کل دونوع هارد دیسک 2.5 اینچی که SSF هم نامیده می شود و 5 اینچی یا LFF وجود دارد.

بیشتر بخوانید : تفاوت هارد LFF و SFF

دلایل استفاده نکردن از هارد معمولی به جای هارد سرور

هارد سرورها طوری طراحی شدند که در تمام روز به کار بپردازند و به نوعی ساختار آن ها duty cycle است که موظف هستند در تمام طول روز بدون توقف کار کنند  و این موضوع در هارد های معمولی به طوری است که تنها 20 تا 30 درد طول سال را قادر به فعالیت بدون توقف هستند که این مقدار در هارد سرور ها 100 درصد است.

سخن پایانی

حتما توجه داشته باشید که همزمان از دونوع هارد سرور و هارد معمولی استفاده نکنید چرا که دو نوع هارد دیسک از Timeout value  های متفاوتی پشتیبانی می کنند.همین تفاوت است که می تواند ورود و خروج دیتا ها و اطلاعات را دچار اختلال کند . و همین تفاوت ها به طور قابل توجهی ساختار های RAID قابل مشاهده هستند.

برخی از صاحبان کسب و کار ها معتقدند که اگر از هارد دیسک های معمولی بر روی سرور ها استفاده کنند ، هزینه ی سالانه تعویض این هارد ها در مقایسه با هرینه ی خرید هارد سرور های مخصوص سرور کم می باشد. اگر شما به دنبال کیفیت در کسب و کار خود هستید بهتر است از هارد دیسک های مخصوص سرور استفاده کنید چرا که دارای کیفیت بالا و طول عمر و سرعت بهتری نسبت به هارد معمولی هستند.

امیدوارم این مقاله به شما در فهم تفاوت هارد سرور و هارد معمولی کمک کرده باشد . منتظر نظرات و سوالات شما هستیم.

خرید هارد سرور اچ پی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا