سایر نوشته ها

میل سرور چیست ؟

همه چیز درباره میل سرور

در حال حاضر، میل سرور یکی از عوامل اصلی در برقراری ارتباط در فضای اینترنت است. انواع مختلفی از سرورهای ایمیل وجود دارند که هر کدام با وظایف خاص خود به کاربران خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. در این مقاله، پس از توضیح درباره چگونگی عملکرد یک سرور ایمیل، به بررسی نوع سرورهای استفاده شده توسط شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌پردازیم.

ایمیل سرور چیست؟

سرور ایمیل چیست؟ سرور ایمیل به عنوان یک سیستم کامپیوتری یا بهتر بگوییم یک سرور، مسئول تبادل پیام‌های ایمیل است. هنگام ارسال یک ایمیل، پیام از طریق تعدادی سرور عبور می‌کند تا به مقصد نهایی برسد. روی سرور این نوع پست الکترونیک؛ سِستِم عامل و برنامه‌های لازم برای تبادل اطلاعات نصب و پیکربند شده است. البته، سروهای این دسته را معمولاً براساس نوع عملکردشان، به عنوان سروهای وارد کننده و خارج کننده، پست الکترونیک یا همان دریافت کننده و فرستنده پیام، دسته‌بندى مى‌کنیم.

بیشتر بخوانید : سرور چیست ؟

انواع ایمیل سرور

برای دسته بندی انواع ایمیل سرورها، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. در اینجا انواع ایمیل سرور را بر اساس چند دسته‌بندی مختلف مرور کرده‌ایم:
انواع ایمیل سرور بر اساس نوع لایسنس نرم‌افزار

1. نرم‌افزارهای متن باز رایگان

این نوع نرم‌افزارها در اینترنت در دسترس هستند و برای نصب و راه‌اندازی آنها به تجربه و متخصصین نیاز است.

2. نرم‌افزارهای متن باز تجاری

در این دسته، نرم‌افزارهای سرویس ایمیل متن باز هستند، اما خدمات نگهداری، راه‌اندازی و پشتیبانی آن توسط شرکت‌های تجاری به صورت قرارداد صورت می‌گیرد.

3. نرم‌افزارهای انحصاری تجاری:

در این حالت، نرم‌افزارها به صورت متن-بسته یا انحصاری توسط یک شرکت خاص تولید شده و خدمات نصب و راه‌اندازی آن توسط همان شرکت ارائه می‌شود. کاربران باید این نوع سرویس‌های ایمیل را خریداری کنند.

انواع ایمیل سرور بر اساس نوع سیستم عامل:

1. سرورهای ایمیل مبتنی بر لینوکس
2. سرورهای ایمیل مبتنی بر ویندوز
3. ماشین‌های مجازی یا VMware
4. داکر

میل سرور چیست

دسته‌بندی سرورهای ایمیل بر اساس نوع استقرار

دسته‌بندی سرورهای ایمیل بر اساس نوع استقرار آنها به دو دسته زیر تقسیم می‌شود

سرور ایمیل نصب در محل

اولین دسته، سرورهای ایمیل نصب در محل است که در محل مرکز داده مشتریان نصب می‌شوند و به عنوان سرورهای ایمیل نصب در محل یا On-premise شناخته می‌شوند. در این نوع سرویس، تمام زیرساخت به صورت کامل به مشتری تعلق دارد. سازمان‌های بزرگ با زیرساخت مناسب، از این نوع سرویس برای راه‌اندازی سرویس ایمیل سازمانی استفاده می‌کنند.

سرور ایمیل ابری

سرورهای ایمیل ابری، که در فضای ابری توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ایمیل راه‌اندازی می‌شوند، به مشتریان این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به خرید یا تهیه تجهیزات و زیرساخت، به اندازه نیاز خود از سرویس ایمیل استفاده کنند. گفتنی است که یکی از مزیت های سرویس های پست الکترونیک در فضای ابر، حذف هزینه زیرساخت و همچنین مسئولیت نگه داری و ارتقاء سرویس است. علاوه براین، سرویس ایمیل بر روابط شخص و شرکت به صورت عام تأثیرگذار است.

معرفی Mail Server و فناوری‌های مربوط به آن

نرم‌افزار معروف به Mail Server برای فراهم کردن خدمات سرویس این نوع پست الکترونیک استفاده میشود. بستگى به نوع فن آورى کاربرده شده، میل سرورها را می‌توان بر اساس پروتکل ارتباطی زیر دسته‌بندی کرد.

SMTP

 

در واقع می‌توان گفت که STMP یک نوع پروتکل برای انتقال پست ساده است و همچنین یکی از بزرگی‌ترین پروتکل‌های ارتباطی محسوب می‌شود .ارسال و دریافت ایمیل‌ها با ساتفاده از این فناوری انجام می‌شود.

POP3

mailserver pop3

یکی از رایج‌ترین پروتکل‌ها برای بازیابی ایمیل‌ها، POP3 است. POP3 به کاربران اجازه می‌دهد تا به ایمیل‌های خود در سرور ارسال و دریافت کنند. با استفاده از POP3، کاربران می‌توانند از طریق برنامه‌های ایمیل مانند Outlook یا Thunderbird به صورت آفلاین به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند.

IMAP

imap protocol

 

IMAP (Internet Message Access Protocol) یک پروتکل ارتباطی است که برای دسترسی به ایمیل‌ها و مدیریت آن‌ها بین سرور ایمیل و دستگاه کاربر استفاده می‌شود. با استفاده از IMAP، کاربران می‌توانند به صورت آنلاین به ایمیل‌های خود در سرور دسترسی پیدا کنند، آن‌ها را مشاهده کنند، پاسخ دهند، حذف کنند و سایر عملیات مدیریت ایمیل را انجام دهند.
IMAP به کاربران اجازه می‌دهد تا همزمان در چندین دستگاه (مثلاً رایانه شخصی، تبلت و تلفن همراه) به صورت همگام به اطلاعات ایمیل خود دسترسی پیدا کنند. همچنین، با استفاده از IMAP، تغییرات صورت گرفته در چیدمان پوشه‌ها و برچسب‌گذاری در چندین دستگاه همگام سازی می‌شود.

بیشتر بخوانید : پروکسی سرور چیست

ActiveSync

ActiveSync یک برنامه همگام‌سازی داده است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا ایمیل‌های خود را با سرور ایمیل همگام کنند. علاوه بر این، CalDAV و CardDAV نیز به عنوان پروتکل‌های دیگر برای ارائه خدمات تکمیلی روی سرویس ایمیل وجود دارند. CalDAV یک افزونه تقویم روی WebDAV است و CardDAV نیز یک افزونه vCard روی WebDav است.

میل سرور ایرانی

سرویس ایمیل ایرانی به سرویس ارائه شده در داخل کشور گفته می‌شود. این سرویس ممکن است توسط شرکت‌های خارجی تولید شده باشد ولی در حال حاضر با توجه به دسترسی به میل سرورهای متن باز، بسیاری از شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند از آن استفاده کنند و طراحی و قابلیت‌های جانبی آن را براساس نیازمندی‌های کاربران ایرانی تغییر دهند.
به عنوان نمونه، سرویس اپیک با استفاده از هسته متن باز زیمبرا، چیدمان عمده‌ای را در آن تغیر داد و چارچوب مناسب برای کسب و کارهای ایران را فراهم کرده است. سرویس اپیک در دسترس کاربران فارسی زبان قرار گرفته است و با فعال کردن تقویم جلالی، رابط کاربری فارسی و همچنین توسعه اپلیکیشن‌های موبایل فارسی “همراه توکا” و “تقویم توکا”، استفاده از سرویس ایمیل را برای کاربران فارسی زبان آسان کرده است.

خرید mail server ایرانی

بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند، برای انجام کارهای خود یکی ایمیل سرور خریداری کنند و بر اساس قوانینی که دارند، آن ایمیل سرور را شخصی سازی کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم، محصولات را خریداری کنید که امکان نصب آن در سخت افزارها وجود داشته باشد. برای مثال می‌توان گفت که ایمیل توکا یکی از ایمیل سروهایی است که امکان نصب و راه‌اندازی روی زیر ساخت‌های آن وجود دارد.

نحوه نصب میل سرور

برای نصب میل سرور، شما باید دسترسی به منبع یا سورس نرم افزار داشته باشید و با روش نصب و راه‌اندازی آن آشنا باشید. نصب ایمیل سرور نیاز به زیرساخت خاصی دارد و بسته به سیستم عامل، ممکن است بر روی لینوکس یا ویندوز قابل نصب باشد. همچنین شما می‌توانید نرم افزار میل سرور را به صورت متن باز دریافت کنید یا آن را خریداری کنید. در صورت خریداری، شرکت ارائه دهنده معمولاً مسئول نصب و راه‌اندازی آن است و شما می‌توانید تمام فعالیت‌های مربوط به نصب میل سرور را به آنها واگذار کنید. گام بعد از نصب، تنظیمات مختلف میل سرور است.

نحوه عملکرد ایمیل سرور

برای استفاده از یک سیستم کامپیوتری به عنوان سرور پست الکترونیکی، نیاز است که برنامه یا نرم‌افزار ایمیل سرور را نصب کنید. این نرم‌افزار به مدیر سیستم (ادمین) اجازه می‌دهد تا حساب‌های ایمیل را برای هر یک از دامنه‌های میزبانی شده روی سرور مدیریت و ایجاد کند. دامنه، آدرس منحصر به فرد در اینترنت است که به چشم مثلاً gmail.com یا appeyk.com مشخص می‌شود. حساب‌ ایمیل کاربر user روی چنین دامنه‌ای با فرمت user@domain.com تعریف می‌شود. بنابراین، آدرس‌های پست الکترونیک در اینترنت با همین فرمت شناخته می‌شوند. علاوه بر آدرس پست الکترونیک، گفتگو درون شبکه نقش پروتکل ها را دارد. پروتکل ها به کامپیوترها اجازه می‌دهند تا به شبکه ها متصل شده و پیام ها را دریافت و ارسال کنند.

مزیت استفاده از ایمیل سرور برای کسب و کارها

تا اینجای مطلب متوجه شدید که میل سرور وظیفه انتقال پیام‌ها از مبدا به مقصد بدون هیچ گونه خطایی را دارد. در ادامه مزیت‌های میل سرور برای کسب و کارهای مختلف را برای شما توضیح داده‌ایم:
یکی از مزایای استفاده از سرور ایمیل، قابلیت رمزگذاری پیام‌ها است. با استفاده از سرور ایمیل، می‌توانید پیام‌ها را به صورت رمزگذاری شده منتقل کنید تا دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی شما محدود شود. همچنین، سرورهای پیشرفته قابلیت پیاده‌سازی ابزارهای امنیتی پیشرفته را نیز دارند که در برابر حملات سایبری محافظت مؤثر‌تر و سفارش‌پذیر تر هستند. علاوه بر این، چون سرویس ایمیل قابلیت طراحی سفارشی دارد، بخصوص برای سازمان های بزرگ که می خواهند خدمات ایمیل خود را در زیرساخت خود راه‌اندازی کنند و آن را به سرویس های دیگر خود (به عنوان مثال درگاه ورود یکپارچه و …) متصل کنند. همچنین، سرورهای ایمیل قابلیت ارائه ابزارهای تعاملی پیشرفته را نیز دارند. این ابزارها شامل تقویم سازمانی، مدیریت کارها و وظایف، اشتراک‌گذاری تقویم‌ها و پوشه‌های عمومی و تخصیص فضای ابری به کاربران است.

نتیجه گیری

هدف اصلی این مقاله، معرفی انواع ایمیل سرورها و استفاده آن‌ها در تبادل پیام‌های ایمیل در شبکه و اینترنت است. این سرورها دارای مزایای مختلفی هستند که شامل امنیت بالاتر، قابلیت استفاده از ابزارهای پیشرفته برای ارتباط و رمزگذاری پیام‌های ایمیل می‌شود. برای گزینش یک سرور مناسب برای کسب و کار، لازم است نیازمندی‌های خود را بسنجید و چارچوب مناسب را برای پاسخ به آن‌ها انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که به دلیل تخصص و نگهداری مورد نظر، بهترین روش خرید یک سرور حرفه‌ای، توسط یک تامین کننده با تجربه و شناخت دقیق آن است. در بخش نظرات منتظر سوالات و نظرات شما هستیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا