دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

دوربین مداربسته دید در شب رنگی یا Starlight چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته دید در شب رنگی (Starlight)

دوربین مداربسته ابزاری است که در سیستم مداربسته به منظور ثبت و ضبط وقایع محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه استفاده از آن در بین عموم در حال افزایش است. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در عملکرد دوربین مداربسته نور کافی و مناسب در محیط می باشد. این عامل تا زمانی که دوربین های روز و شب (Day & Night) وارد بازار شوند، به یکی از دغدغه های کاربران تبدیل شده بود.

دوربین های روز و شب تحولی در دنیای سیستم های مداربسته ایجاد کردند و با ارائه تصاویر مایل به رنگی در محیط های کم نور و مهتاب با رزولوشن های 700 تی وی لاین توانستند امکان نظارت بر محیط را در هنگام شب و تاریکی فراهم نمایند.

تولید کنندگان دوربین های مداربسته همواره سعی کرده اند تا با تولید محصولات متنوع نیاز کاربران در سطوح مختلف را رفع کنند و کاربران بتوانند بر اساس نیازها و شرایط محیطی خود، دوربین مداربسته مناسب را از بین محصولات متنوع با کاربردهای مختلف انتخاب کنند.

دوربین دید در شب رنگی یا دوربین استارلایت و سوپر استارلایت تحول بزرگ دیگری در دنیای سیستم های نظارتی بود که توانست کلیه محاسبات تکنولوژی نور را دچار دگرگونی کند، به طوری که مشتریان با استفاده از آن ها دیگر نیازی به استفاده از پروژکتور ندارند.

تکنولوژی استارلایت امکان ضبط تصاویر با کیفیت و رنگی را در حداقل نور فراهم می کند و کاربران با استفاده از آن ها می تواند در هنگام شب و در تاریکی مطلق نیز بر محیط مورد نظر نظارت کرده و تصاویر با کیفیت، واضح و رنگی در اختیار داشته باشد.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

دوربین مداربسته دید در شب رنگی چیست؟

در دوربین های مداربسته دید در شب رنگی که دوربین های استارلایت (Starlight) نیز نامیده می شوند، از حسگر تصویر و دیافراگم بزرگتر و سرعت شاتر پایین تر دوربین مداربسته استفاده می شود تا این دوربین قادر به ارائه تصویر رنگی با بهترین کیفیت در هر شرایطی باشد. در کنار این تکنولوژی از تکنولوژی WDR یا Wide Dynamic Range نیز استفاده می شود تا در شرایط نوری شدید و یا در تاریکی مطلق، تصاویری با میزان نور قابل قبول و یکنواخت در اختیار کاربر قرار گیرد.

کیفیت تصویر دوربین های مداربسته Starlight  چگونه است ؟

در دوربین مداربسته دید در شب رنگی، حسگر تصویر CMOS با کیفیت تصویری 2 مگاپیکسلی مورد استفاده قرار می گیرد که در این حالت دوربین مداربسته می تواند تصاویری با کیفیت تمام رنگی همراه با حداکثر رزولوشن 1920*1080 P همراه با فریم 50-60 FPS ثبت کرده و در اختیار کاربر قرار دهد.

کاربرد دوربین مداربسته دید در شب رنگی یا Starlight 

این نوع دوربین مداربسته به صورت رایج در تشخیص چهره و تشخیص پلاک مورد استفاده قرار می گیرد. تولید کنندگان قابلیت های دیگری هم در این دوربین ها قرار داده اند که به عبارت زیر می باشند:

  • تشخیص نفوذ
  • شمارش افراد
  • آنالیز هوشمند
  • تشخیص دستکاری
  • و…

قابلیت دید در شب رنگی یک قابلیت جدید در دوربین های مداربسته است که در آن با بهره گیری از حسگر و لنز تقویت شده و برخی امکانات جانبی دیگر، این امکان برای دوربین فراهم شده است تا بتواند تصاویر رنگی با کیفیت بالا در شرایط نوری نامناسب و تاریک ارائه دهد و نظارت بهتر و مطلوب تر بر محیط را برای کاربر فراهم کند.

آیا دوربین IR (مادون قرمز) همان دوربین مداربسته استارلایت است؟

خیر، دوربین مداربسته دید در شب رنگی یا Starlight یکی از تکنولوژی های جدید دید در شب است در حالی که دوربین مداربسته مادون قرمز یا IR یک نسل از تکنولوژی استارلایت عقب تر می باشد. اکثر دوربین های مداربسته موجود در بازار دارای تکنولوژی مادون قرمز هستند. البته استفاده از دوربین مداربسته دید در شب رنگی نیز روز به روز در حال افزایش است.

تفاوت دوربین مدابسته مادون قرمز با دوربین مداربسته استارلایت

تشخیص چهره و پلاک با دوربین مداربسته دید در شب رنگی

سنسورهای دوربین استارلایت در مقایسه با سنسورهای دوربین مداربسته سنتی بزرگتر است. هم چنین دارای دیافراگم وسیع تری بوده و می توانند سرعت شاتر را کاهش دهند. این امر موجب رسیدن نور بیشتر به سنسور می شود، از این رو در شرایط تاریک می تواند تصاویر رنگی با بهترین کیفیت ارائه دهد. معمولا این قابلیت در کاربردهای تشخیص چهره و پلاک خوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 دوربین مداربسته دید در شب رنگی می تواند هم چشم انداز رنگی و هم سیاه و سفید را نشان دهد. زمانی که شرایط روشنایی محیط بدتر شود یا میزان روشنایی آن به حداقل برسد و بسیار تاریک باشد، این دوربین ها قادرند به دید در شب سیاه و سفید تغییر کنند. توجه داشته باشید که چون این دوربین ها دارای سنسورهای بسیار حساس هستند، تصاویر سیاه و سفیدی که ارائه می دهند هنوز هم نسبت به دوربین های مداربسته معمولی دارای کیفیت بالایی بوده و واضح تر هستند.

دوربین های مداربسته استارلایت با توجه به میزان روشنایی محیط، بهترین گزینه بین سیاه و سفید یا رنگی را انتخاب می کنند. البته شما می توانید این قابلیت را به صورت دستی نیز در دوربین مداربسته تنظیم نمایید.

شما می توانید انواع دوربین مداربسته را با قیمت مناسب و به صورت اورجینال از شرکت دوبرکا خریداری نمایید. برای خرید کلیک کنید. 

مزایای دوربین مداربسته دید در شب رنگی 

  • ارائه تصاویر رنگی در تاریکی نسبی
  • تفکیک جزییات اشیاء و افراد در تاریکی
  • شناسایی رنگ اشیا و افراد در دید کم
  • کاهش هزینه های جانبی مانند پروژکتور و برق
  • افزایش سطح هوشیاری کاربران در استفاده مداوم از تصاویر در شب
  • قابلیت بهره برداری از این تکنولوژی در دوربین های اچ دی آنالوگ

معایب دوربین مداربسته دید در شب  رنگی

  • قیمت بالا
  • کاهش وضوح تصاویر در اثر نویز های محیطی
  • کم بودن تفکیک اجزای تصویر در هنگام حرکت
  • از بین رفتن تصویر در تاریکی مطلق و نزدیک به مطلق
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا