سرورهای فیزیکیلپ تاپ و کامپیوتر

سیستم خنک کننده سرور

سیستم خنک کننده سرور

سیستم خنک کننده سرور یا کولینگ سرور یکی از مواردی است که در هنگام استفاده از سرور بایستی توجه ویژه ای به آن شود. زمانی که سرور مشغول است تجهیزات آن گرما تولید می کنند که این گرما بایستی دفع گردد. در بلید سرورها یا سرورهای تیغه ای نیز مانند اکثر سیستم های کامپیوتری، فن ها وظیفه خنک سازی را بر عهده دارند. از آنجایی که سرورهای تیغه ای به صورت مشترک از انرژی استفاده می کنند و خنک سازی سیستم به صورت مشترک انجام می گیرد، در مقایسه با سایر سیستم ها حرارت کمتری تولید می کنند.

سیستم های تیغه ای که به تازگی وارد بازار شده اند از فن های قابل تنظیم، سیستم کنترل دما و بعضی اوقات از سیستم خنک سازی با مایعات بهره می برند تا فرآیند دفع حرارت، بهتر و آسان تر باشد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که چون سرورهای تیغه ای به صورت متراکم در کنار یکدیگر قرار می گیرند، در مجموع حرارت بیشتری تولید می کنند در این حالت نیاز به سیستم خنک کننده سرور افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید : دمای استاندارد اتاق سرور

سیستم های خنک کننده Liquid Cooling Package که به اختصار LCP نامیده می شوند، بر خلاف دستگاه های CRAC که به شکل رایج مورد استفاده قرار می گیرند، برای تولید آب خنک کننده از چیپلر استفاده می کنند. آب خنک کننده نیز با استفاده از پمپ ها جریان پیدا می کند. از آن جایی که این دستگاه ها به کمپرسوری برای گردش گاز مبرد نیازی ندارند، می توان از فضای بیشتری برای تعبیه مبدل حرارتی استفاده کرد، از این رو امکان دستیابی به 30 کیلو وات توان برودتی از یک دستگاه با ابعاد 30*120*200 وجود دارد.

خنک سازی رک ها به صورت مستقیم

زمانی که توان برودتی مورد نیاز در یک رک افزایش می یابد دیگر امکان خنک کردن آن با روش های گفته شده وجود ندارد. در این حالت با استفاده از دمنده های مخصوص هوای خنک به درون رک فرستاده می شود تا گرمای تولید شده دفع گردد. این دمنده ها از آب خنکی که توسط چیپلرها تولیده شده است، استفاده می کنند.

دستگاه های دمنده ای که به عنوان سیستم خنک کننده سرور مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند هوای خنک را از هر دو طرف یعنی به دو عدد رک، بفرستند. امکان گذاشتن دو دستگاه خنک کننده سرور برای یک رک نیز وجود دارد که در این حالت یکی از دستگاه ها به عنوان افزونه مورد استفاده قرار می گیرد.

فروش سرور HP

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا