لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

تفاوت هارد SAS و SATA

تفاوت هارد SAS و SATA هر دو فناوری‌هایی هستند که در سیستم‌های کامپیوتری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شوند. هر دو هارد تقریباً یک وظیفه را انجام می‌دهند، اما هر کدام با سخت افزار متفاوت ساخته شده‌اند و در نتیجه کارایی متفاوتی دارند. هاردهای SAS عموماً گران‌تر هستند و برای استفاده در سرورها یا ایستگاه‌های کاری با پردازش سنگین بیشترین کارایی را دارند. در عوض، SATA ارزان‌تر است و برای ذخیره سازی فایل‌های دسکتاپ مناسب است.

در این مطلب، قصد داریم تفاوت‌ هارد SATA و SAS را بررسی کنیم تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است. با ما همراه باشید.

هارد sas چیست

تفاوت هارد سس و ساتا

هارد Serial-Attached SCSI (SAS) برای دسترسی به دستگاه‌های جانبی کامپیوتر استفاده می‌شود . از یک سریال (بیت در واحد زمان) برای انتقال داده‌های دیجیتال از طریق کابل‌های نازک استفاده می‌کند. سریال به این معنی است که تمام داده‌های ارسال شده با استفاده از هارد دیسک SAS یک بیت در واحد زمان و به ترتیب ارسال می شوند.

SAS به رابطی اشاره دارد که معمولاً برای توصیف هارد دیسک استفاده می‌شود. در این هاردها ، انتقال داده‌ها مستقیماً بین دو دستگاه ارتباطی ( دستگاه ذخیره‌ساز و کامپیوتر) که توسط یک کابل به هم متصل هستند، ارسال می‌شود.

هارد SAS برای چه مشاغلی مناسب است

هارد دیسک SAS برای مشاغلی که نیاز فراوان به ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و بایگانی دارند و به دنبال سرعت و قابلیت اطمینان بالا هستند، طراحی شده است. دو نوع اصلی هارد دیسک SAS وجود دارد:

15k و 10k چه معناست

هارد سرور 10K و هارد سرور 15K به سرعت چرخش هارد دیسک یعنی 10000 و 15000 RPM (دور در دقیقه) اشاره دارند.

 ظرفیت و سرعت هارد SAS

یکی از تقاوت هارد sas و sata ظرفیت بین این دو هارد می باشد که انواع هاردهای SAS، از 300 گیگابایت تا 900 گیگابایت متغیر است و میانگین زمان خرابی (MTBF  ) این هاردها معمولاً حدود 2/1 میلیون ساعت است. این هاردها در شرایط عادی، حدود 10 تا 14 وات برق مصرف می‌کنند.

بهترین معیار برای سنجش سرعت هارد دیسک IOPS  (ورودی و خروجی در ثانیه) است که میزان توان داده را اندازه گیری می‌کند. هارد دیسک‌های 15 هزار SAS تقریباً 120 IOPS کار می‌کنند و هاردهای 10K SAS معمولی با 180 IOPS کار می کنند.

هارد sata چیست

تفاوت هارد sas و sata

هارد SATA ( Serial Advanced Technology Attachment ) رابطی است که آداپتورهای میزبان را به دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند درایوهای نوری، درایوهای حالت جامد و هارد دیسک متصل می‌کند.این نوع از هارد جایگزین سیستم PATA(سیستم قدیمی) شده است. از مزایای این نوع هارد نسبت به نسل قبلی می توان به طول کابل کمتر ، سرعت زیاد در انتقال داده ها ، هزینه کم و … اشاره کرد. SATA سیستم را قادر می سازد تا داده‌ها را در دستگاه‌های ذخیره‌ساز بخواند و بنویسد. هارد دیسک‌های SATA را می‌توان در سرورها، کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ‌ها و انواع کنسول‌های بازی یافت.

عملکرد هاردهای SATA به مرور زمان به تدریج کاهش می‌یابد، بدین ترتیب، بعد از خراب شده به کاربر زمان کافی برای انتقال فایل‌های خود به یک حافظه جدید را می‌دهد.

با توجه به اینکه بیش از 20 سال است که هارد دیسک‌های SATA عرضه می شوند، تقریباً همه سیستم عامل‌ها و مادربردهای کامپیوتری از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند و با سرعت نسبتا بالایی کار می‌کنند.

هارد دیسک SATA هنگام خواندن یا نوشتن داده، نویز مشخصی تولید می‌کند، و اغلب می‌توان سیستمی را که دارای هارد دیسک SATA است را بدین طریق تشخیص داد.

پیشنهاد مطالعه : فرق رم و هارد دیسک

اندازه‌ی هارد SATA

SATA در اندازه های مختلف در دسترس است. هاردهای SATA دسکتاپ حدود 79/5 اینچ طول و 4 اینچ عرض دارند و به عنوان هارد دیسک 5/3 اینچی شناخته می‌شوند. از سوی دیگر، برخی هارد دیسک‌های  SATA لپ تاپ نیز با ابعاد 7/2 در 96/3 اینچ نیز در دسترس هستند که به عنوان هارد دیسک‌های 5/2 اینچی شناخته می‌شوند.

مقایسه‌ی سرعت هارد sas و sata

هاردهای SAS می‌توانند داده‌ها را خیلی سریع‌تر از هاردهای SATA بخواند و بنویسند. عملکرد هاردهای SATA برای خواندن و نوشتن تصادفی و در داده‌های متوالی خوب است، اما در IOPS تصادفی خیلی پایین است.

به طور کلی، عوامل متعددی روی سرعت هارد تأثیر می‌گذارند، اما به طور کلی، هرچه دور در دقیقه (rpm) بیشتر باشد، سرعت هارد و عملکرد آن سریع‌تر خواهد بود. تعداد دور در دقیقه یک هارد دیسک بر توان عملیاتی تأثیر می‌گذارد.

اکثر هاردهای SATA با 5400 rmp و تا 7200 rmp کار می کنند، در حالی که اکثر هارد دیسک‌ها SAS با سرعت بین 7200 rmp و 15000 rmp کار می‌کنند.

این تفاوت در سرعت در هنگام مدیریت فایل‌های حجیم قابل‌ توجه‌تر است. به احتمال زیاد، یک هارد SAS با سرعت 15000 rmp یک فایل 500 گیگابایتی را سریع‌تر از یک هارد SATA با سرعت 7200 rmp می‌خواند و می‌نویسد.

دیسک‌های SAS نسبت به هارد دیسک‌های SATA قابل اعتمادتر هستند. MTBF هاردهای SAS‌ در حدود 2/1 میلیون ساعت است در حالی که MTBF هاردهای SATA‌ در حدود 700000 ساعت است.

طول کابل در هاردهای SATA از 1 متر بیشتر نیست و دیتا و برق از هم جدا هستند در حالی که، حداکثر طول کابل SAS‌ تا  10 متر نیز می‌رسد و برق و دیتا از طریق یک کابل تامین می‌شود.

همچنین، ظرفیت درایو SATA از 500 گیگابایت تا 16 ترابایت است، در حالی که حداکثر ظرفیت درایو SAS حداکثر به 900 گیگابایت می‌رسد.

مقایسه ظرفیت هارد SAS  و SATA

اگر چه هارد های SAS از بسیار از جهات نسبت به هارد های SATA برتری دارند اما اگر بخواهیم فضایی که این دو هارد برای ذخیره سازی در اختیار کاربر قرار می دهند را مقایسه کنیم ، هارد های SAS باید پس از هارد های SATA قرار بگیرند چرا که از این نظر بسیار عقب تر از هارد های SATA می باشند.

  کاربردهای sas و sata چیست

تفاوت اصلی بین این دو هارد این است که درایوهای SAS سریع‌تر و قابل اعتمادتر از هارد دیسک‌ها SATA هستند. هاردهای SAS معمولاً بیشتر در محاسبات سازمانی مانند تراکنش‌های بانکی و تجارت الکترونیک استفاده می‌شوند. در حالی که، SATA معمولاً در کامپیوترهای رومیزی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و پشتیبان‌گیری استفاده می‌شوند.

نحوه‌ی شناسایی هارد SAS و SATA از روی شکل ظاهری

در نگاه اول، پورت‌های SAS و SATA بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند و هر دو از اتصالات پانزده پین و هفت پین استفاده می‌کنند. راه اصلی برای تشخیص تفاوت بین این دو هارد این است که در هارد SATA بین داده‌ها و برق تقسیم می‌شود و برای اتصال SATA، به دو کانکتور، یکی برای داده و دیگری برای برق، نیاز دارد. کابل داده هفت پین SATA با یک کانکتور با بریدگی L خاتمه می‌یابد. کانکتور برق SATA دارای 15 پین است و انتهای آن یک کانکتور با بریدگی L شکل است. کانکتور برق SATA ممکن است مستقیماً از منبع تغذیه یا از طریق مبدل کابلی Molex یا mini-Molex تامین شود.

کابل‌های برق و داده SATA ممکن است به طور مستقل یا به عنوان یک اتصال دهنده، نصب شوند. این پیکربندی منجر به اشتباه گرفتن با کانکتور SAS می‌شود.

کانکتور SAS، برق و داده را در یک کابل متصل به یک لبه ادغام می‌کند. پورت SAS دارای نواری است که از وصل شدن کابل SATA به آن جلوگیری می‌کند.

SAS بهتر است یا SATA

به طور کلی، هارد دیسک‌های SAS قابل اعتمادتر از SATA هستند. این هاردها میانگین زمان خرابی (MTBF) طولانی‌تر و سرعت انتقال اطلاعات بالاتری نسبت به هاردهای SATA دارند. SAS توانایی ارسال و دریافت داده‌ها را با سرعت کامل به طور همزمان دارد، در حالی که هارد SATA فقط می‌تواند داده‌ها را در یک زمان ارسال یا دریافت کند.

به همین دلایل است که هاردهای SAS عمدتاً برای سرورها مناسب هستند و انتظار می‌رود این دستگاه‌ها داده‌های زیادی را با سطح بالایی از اطمینان برای چندین کاربر مدیریت کنند.

این موضوع که کدام هارد مناسب شما است در نهایت برآیندی از نیازهای شما، میزان استفاده، حجم داده‌ها و بودجه شما است.

سخن پایانی

از آنجایی که هارد دیسک‌های SAS با قابلیت اطمینان بالا و برای داده‌های همزمان در هر دو جهت طراحی شده است، اغلب برای سرورهای مرکز داده در مقیاس بزرگ نصب می‌شوند. به طور کلی،برای  هر سروری که میزبان تعداد زیادی کاربر نهایی به صورت آنلاین باشد، یا در جایی که سرعت یک امتیاز محسوب ‌شود، استفاده از هاردهای SAS مفیدتر خواهد بود.

البته باید در مورد نصب هارد دیسک SAS در دسکتاپ بسیار محتاط باشید، زیرا اکثریت دسکتاپ‌ها کانکتور SAS ندارند. در حالی که، آداپتورهای SAS-to-SATA در بازار وجود دارند، اما آداپتور کافی نیست و باید مطمئن باشید که مادربرد سیستم شما دارای یک تراشه SAS است، که متاسفانه اکثر دسکتاپ‌ها آن را ندارند.

برای خرید هارد سرور hp با ظرفیت های مختلف و نیاز به نوع کار خود می توانید با کارشناسان فروش ما در بخش فروشگاه دوبرکا ارتباط حاصل نمایید و بهترین نوع هارد را با توجه به نیاز کاری خودتان سفارش دهید.

ممنون از این که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید ، امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید. سوالات خود را در قسمت نظرات ار ما بپرسید.

قیمت هارد سرور HP

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا