سرورهای فیزیکیلپ تاپ و کامپیوتر

کولوکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

چه نوع دیتاسنتری برای من بهتر است؟ این یک سوال رایج است که اکثر افراد می پرسند. ما باید بدانیم که چگونه داده‌های خود را مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم. راه‌های مختلفی برای راه‌اندازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات وجود دارد، اما انتخاب بهترین گزینه مستلزم برنامه‌ریزی و تحقیق در مورد استفاده فعلی و آینده از داده‌ها همراه با اهداف شرکت است. دو نوع راه‌اندازی مشترک زیرساخت IT شامل مراکز داده استاندارد و مراکز کولوکیشن (Colocation) در دسترس هستند. بزرگترین تمایز این دو دیتاسنتر سطح مالکیت و مدیریت مورد نیاز برای امنیت و نگهداری سرور است. در این مطلب قصد داریم در مورد کولوکیشن بیشتر صحبت کنیم.

دلایل استفاده از کولوکیشن
دلایل استفاده از کولوکیشن

سرورهای مختلف که متعلق به چندین شرکت هستند توسط یک مرکز ( به نام کولوکیشن یا colo ) به صورت مجزا مدیریت می‌شوند. این روش محبوب به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا یک مرکز داده فعال بدون هزینه‌های مربوط به ساخت مرکز داده جدید داشته باشد. منابع و مدیریت سرورهای مستقر در کولوکیشن گاهی اوقات برای کاهش زمان و هزینه توسط کارکنان فناوری اطلاعات به صورت On-site ارائه می‌شوند.

برای برخی از شرکت‌های بزرگ که در چندین منطقه جغرافیایی خدمات ارائه می‌دهند و باید چندین سرور را در مکان‌های مختلف قرار دهند، کولوکیشن گزینه‌ای مناسب است. در واقع با کولوکیشن به جای اینکه سرورهای خصوصی و تجهیزات شبکه خود را در یک اتاق یا بخشی از زیرساخت‌های تجاری خود قرار دهند، آن‌ها را در یک مرکز داده شخص ثالث ( مرکز داده کولوکیشن) قرار می‌دهند.

مزایا و معایب کولوکیشن

استفاده از یک مرکز کولوکیشن مزایا و معایب زیادی دارد:

  • تسهیلات این مرکز داده مشترک است و هزینه برق، سرمایش، ارتباطات و فضای مرکز داده بین تمام شرکت‌های مستقر تقسیم می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از کولوکیشن از ساخت یک مرکز داده جدید ارزان تمام شود.
  • برای مشاغلی که نیاز به کنترل کامل بر تجهیزات خود دارند، کولوکیشن بهترین گزینه است. شرکت‌ها می‌توانند تجهیزات خود را به روش مورد نظر خود نصب کنند.
  • به جای ساخت یک مرکز داده جدید، شرکت‌ها می‌توانند به سادگی مرکز داده فعلی خود را با استفاده از فضای موجود در یک مرکز کولوکیشن افزایش دهند.
  • کولوکیشن دسترسی به سطوح بالاتری از پهنای باند را فراهم می‌کند. سخت‌افزار داده‌های هاست در یک مرکز داده کولوکیشن به شرکت‌ها امکان دسترسی به سطوح بالاتری از پهنای باند را در مقایسه با اتاق سرور اداری معمولی، با هزینه بسیار کمتر می‌دهد.
  • مراکز داده در یک مرکز کولوکیشن قابل اعتمادتر هستند و به دلیل پشتیبان‌گیری‌های متعدد از داده‌ها و ارائه گزینه‌های شبکه با تأخیر کم، محافظت بیشتری در برابر قطع برق ارائه می‌کنند.
  • سطح بالاتری از محافظت فیزیکی را فراهم می‌کند. مراکز کولوکیشن اقدامات سخت گیرانه‌تری را برای ایمن‌سازی داده‌ها مانند نظارت با دوربین مداربسته، سوئیت‌های خصوصی، مانتراپ و تشخیص حریق اعمال می‌کنند.

در مقابل کولوکیشن معایبی نیز دارد:

  • هزینه راه اندازی اولیه و مجوز بر هزینه‌های کلی شرکت تأثیر می‌گذارد.
  • انتقال به کولوکیشن می‌تواند پرخطر و پرهزینه باشد.
  • دسترسی فیزیکی و زمان‌های تعمیر و نگهداری ممکن است بسته به ارائه‌دهنده کولوکیشن قابل برنامه‌ریزی نباشد.
  • پهنای باند بین شرکت‌‌ها و تجهیزات آن‌ها می‌تواند کاهش یابد و مشکلاتی ایجاد کند.

 

کاربردهای کولوکیشن

کاربردهای کولوکیشن

به طور معمولا، داده‌های شرکت‌ها بر روی سرورهای داخلی و تجهیزات شبکه ذخیره می‌شوند. با طلوع تکنولوژی ذخیره سازی ابری، بسیاری از شرکت‌ها به سمت روش‌های دیگری برای ذخیره داده‌ها کشیده شدند. کسب‌وکارها دیگر نمی‌خواهند با هزینه‌های سربار ناشی از نگهداری سرورهای نامرتب و زیرساخت‌های ذخیره‌سازی داده‌ها روبرو شوند. اما در هر صورت داده‌ها باید در جایی ذخیره شوند. به همین دلیل، شرکت‌های زیادی برای آزادسازی فضا و بودجه خود، شبکه و سرور را به جایی دیگر منتقل می‌کنند. بدین منظور کولوکیشن‌ها به کمک شرکت‌ها می‌آیند. کولوکیشن در واقع یک مرکز داده است که در آن یک کسب و کار می‌تواند فضایی را برای سرورها و سایر سخت افزارهای محاسباتی خود اجاره کند. این مراکز داده‌ای امکاناتی همچون سرور و امکان کنترل آن، ذخیره سازی و شبکه را به کسب و کارها ارائه می‌دهند تا آن‌ها بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کرده و عملکردشان را تنظیم کنند.

.Colocation برای مشاغل با هر اندازه‌ای مفید است. کسب و کارهای کوچک می‌توانند ویژگی‌های یک بخش بزرگ فناوری اطلاعات را بدون سرمایه‌گذاری زیاد به دست آورند. سازمان‌های متوسط تا بزرگ‌تر نیز می‌توانند ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌های خود را بدون ساخت‌وسازهای پرهزینه یا اجاره تسهیلات افزایش دهند. کولوکیشن به کسب و کارها اجازه می‌دهد تجهیزات خود را در یک مرکز امن با پهنای باند مناسب به همراه آدرس IP عمومی ارائه شده توسط ارائه دهنده کولوکیشن ذخیره کنند.

کولوکیشن چه مزایایی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد

کولوکیشن چه مزایایی در اختیار مشتریان قرار می_دهد

به طور معمول، colo ساختمان، خنک کننده، انرژی، پهنای باند و امنیت فیزیکی را برای سرورهای مشتریان خود فراهم می‌کند. فضای موجود در این تاسیسات اغلب به شکل قفسه، کابینت یا اتاق اجاره داده می‌شود. به طور کلی، کولوکیشن در موارد زیر به کسب‌ و کارهای مختلف کمک می‌کند:

صرفه جویی در زمان و هزینه

وقتی از یک مرکز داده به صورت اشتراکی با سایر شرکت‌ها و مشاغل استفاده می‌کنید، نیازی به هزینه کردن برای ساخت یک مکان سفارشی ندارید. مراکز کولوکیشن‌ بر روی امکاناتی همچون بهترین خنک کننده‌ها، بالاترین امنیت و فضاهای رک سفارشی و همچنین برق بی وقفه سرمایه گذاری می‌کنند و شما می‌توانید با هزینه کمتر از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که نیاز به انتقال اطلاعات بین سرورها دارید، برخی از ارائه دهندگان کولوکیشن اتصال داخلی را برای ساده کردن این فرآیندها ارائه می‌دهند.

  • کاهش هزینه کلی IT

یکی از بزرگترین مزایای کولوکیشن کاهش هزینه های عملیاتی و مدیریتی است. با کولوکیشن نیازی به سرمایه‌گذاری در واحدهای گران قیمت HVAC و سایر تجهیزات نیست. بدین ترتیب، صاحبان سرمایه می‌توانند از خدمات یک محیط مرکز داده ایده آل به راحتی استفاده کنند.

  • عدم چالش‌های انرژی

زمانی که کسب‌وکاری می‌خواهد در برنامه‌های IT که نیاز به توان با چگالی بالا دارند سرمایه‌گذاری کند، یکی از چالش‌های اصلی مقابله با افزایش ظرفیت انرژی است. با کولوکیشن، لازم نیست نگران این موضوع یا گرفتن نسخه پشتیبان در صورت قطع برق باشید. سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌های برق که پرهزینه نیز است برای اطمینان از تامین برق بدون وقفه برای سرور توسط کولوکیشن انجام می‌شود.

  • انعطاف‌پذیری

یک کسب و کار ممکن است گسترش یابد و نیاز به پهنای باند اضافی داشته باشد. در این شرایط، کولوکیشن یک انتخاب مقرون به صرفه است زیرا می‌توان به سادگی خود را در کولوکیشن ارتقا داد. حتی می‌توان به برخی از بزرگترین ارائه دهندگان کولوکیشن در جهان دسترسی داشت و از یک شبکه IP مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر بهره مند شد.

  • جلوگیری از نقض اطلاعات

هر ساله مقررات سخت گیرانه‌تری برای داده‌ها گذاشته می‌شود. اگر کسب و کار شما با نقض داده مواجه شود، مجازات می‌شوید. کولوکیشن با ارائه چندین لایه امنیتی از جمله امنیت فیزیکی 7/24 یکی از راه‌های جلوگیری از چنین مسائل است.

با این حال، کولوکیشن برای کنترل آسان سرورها انعطاف‌پذیر نیست. گاهی اوقات شما به آرامش نیاز دارید تا بر امنیت کنترل داشته باشید و هر زمان که به آن نیاز داشتید به سرورهای خود دسترسی داشته باشید.

نتیجه گیری

دنیای فناوری اطلاعات به طور مداوم در حال تحول است و زیرساخت‌های حیاتی شما باید با تقاضاهای رو به رشد برای مقیاس پذیری، قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری بیشتر سازگار شود. کولوکیشن روشی است که در آن کسب و کارها سرورهای خود را در یک مرکز داده که برای چندین مشتری ساخته شده است ذخیره می کنند و امکان ارتقا را در هر زمانی دارند. در این صورت کسب و کارها به جای اینکه مراکز داده خود را در ساختمان خود داشته باشند، سرورهای خود را در کولوکیشن‌ها نگه‌داری می‌کنند. استفاده از کولوکیشن‌ها مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها و امکان ارتقا را به همراه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا