اخبار

قابلیت Switch Stacking چیست؟

قابلیت Switch Stacking چیست؟

با استفاده از قابلیت Switch Stacking می توان در سوئیچ هایی که از قابلیت Stacking پشتیبانی می کنند، چند عدد سوئیچ که دارای مدل، سری و برند یکسان هستند را به یکدیگر متصل کرده و امکان Redundancy و Load Balancingرا فراهم کرد. سوئیچ هایی که دارای این قابلیت هستند سوئیچ های Stackable نامیده می شوند.

استک کردن با استفاده از کابل مخصوص Stack با نام Stack Cable امکان پذیر است که حداکثر طول آن، 5 متر می باشد. از نکات حائز اهمیتی که در استک کردن سوئیچ ها باید در نظر بگیریم این است که فاصله بین سوئیچ ها از 3 تا 4 متر بیشتر نباشد. زمانی که چند سوئیچ را به یکدیگر متصل کردیم، یکی از سوئیچ ها به عنوان  Stack Master یا  Commander شناخته می شود و سوئیچ های دیگر در آن Stack که در اصطلاح، Cluster نامیده می شود، به عنوان سوئیچ های Slave شناخته می شوند.

stacking

توجه داشته باشید که تمامی پیکربندی های مورد نیاز روی سوئیچ های موجود در Stack، روی سوئیچ Stack Master انجام می شود و تنظیمات انجام شده به سایر سوئیچ ها یا سوئیچ های Slave، منتقل می گردند.

از مزایای مهم استک کردن سوئیچ ها، تبدیل سوئیچ های متعدد به یک سوئیچ واحد می باشد که این امر موجب می شود تا بتوانیم مدیریت متمرکز را فقط با استفاده از آدرس IP، روی همه ی سوئیچ های موجود در کلاستر داشته باشیم.

سایر مزایای Stacking سوئیچ ها عبارتند از، مقیاس پذیری شبکه، انعطاف پذیری در توسعه شبکه و سهولت مدیریت از راه دور سوئیچ ها.

اما استک کردن سوئیچ ها معایبی نیز دارد که هزینه زیاد و اشغال فضای بیشتر درون رک از این معایب به شمار می روند.

قابلیت استک کردن

در پایان نیز باید بگوییم که استفاده از سوئیچ های Stackable اکثرا در لایه Distribution از مدل سه لایه ای سیسکو کاربرد دارد. از سوئیچ های Stackable کمپانی سیسکو می توان به سری های X2960، X3750  و E3750 اشاره کرد.

مقالات مرتبط 

  1. سوئیچ شبکه چیست ؟
  2. سوئیچ های سیسکو (Cisco switches)
  3. تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا