قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

فناوری Turbo boost چیست؟

 شرکت اینتل فناوری Turbo boost را برای اولین بار روی پردازنده های با معماری Nehalem اجرا کرد و بعد ها روی پردازنده های پرکاربرد خود از این تکنولوژی استفاده نمود. فناوری Turbo boost موجب می شود تا پردازنده به شکل خودکار و بدون دست کاری فنی به فرکانس بالاتر برود.

 تعریف Turbo boost

اجرای برنامه های سنگین مستلزم داشتن پردازنده هایی قدرتمند با تعداد هسته بیشتر و فرکانس بالاتر می باشد. بهره گیری از پردازنده های قدرتمند هم انرژی بالایی می طلبد. از طرفی فعالیت مداوم پردازنده در حالت حداکثری موجب کاهش طول عمر و تولید گرمای زیاد می شود. شرکت اینتل برای حل این مشکلات، تکنولوژی Turbo boost را طراحی کرده و در معماری پردازنده های خود از آن استفاده نموده است.

استفاده از این تکنولوژی که یکی از ویژگی های موجود در پردازنده های سطح بالای شرکت اینتل می باشد، موجب می شود تا پردازنده در ابتدا در فرکانس کاری پایین قرار گیرد و به انجام فعالیت‌های عادی سیستم بپردازد. با اجرای برنامه‌ی سنگین، پردازنده با استفاده از فناوری Turbo boost به فرکانس بالاتر ارتقاء پیدا می کند. این حالت موجب افزایش 75 درصدی فرکانس پردازنده می شود.

به این ترتیب پردازنده در حالت عادی می تواند میزان برق و انرژی کمتری صرف کرده و در دمای پایین ‌تری به انجام فعالیت بپردازد، اما با اجرای برنامه سنگین تر ، پردازنده به شکل خودکار به حالت Turbo boost می رود و می تواند وظیفه خود را در فرکانس بالاتر به انجام برساند، در حالی که در دمای امن و محدودیت های قدرت باقی می ماند.

 تعریف Turbo boost

نحوه فعال شدن حالت Turbo boost

همان طور که گفته شد فعال شدن حالت Turbo boost نیازی به دست کاری فنی ندارد و این حالت به شکل خودکار و با توجه به معماری پردازنده فعال می شود.

اگر می خواهید از قابلیت های این تکنولوژی بهره مند شوید در هنگام خرید پردازنده اطمینان حاصل کنید که از این فناوری پشتیبانی کند. پس از تهیه پردازنده بایستی آن را روی یک مادربرد مناسب که از این تکنولوژی پردازنده های اینتل پشتیبانی کند، نصب نمایید. سیستم عامل نیز بایستی قادر به هماهنگی با درایور پردازنده باشد تا در صورت نیاز و استفاده بسیار زیاد از پردازنده، فرامین فعالسازی حالت توربو بوست را برای پردازنده بفرستد. سیستم عامل های ویندوزی که بعد از ویندوز 7 ارائه شده اند، دارای این قابلیت هستند.

Turbo boost چگونه کار می کند؟

فعال سازی فناوری Turbo boost به صورت خودکار و هوشمندانه رخ می دهد. اما پردازنده و مادربرد و سیستم عامل شما باید قابلیت پشتیبانی از این فناوری را داشته باشد. زمانی که سیستم عامل شما یک برنامه سنگین را اجرا می کند دستور فعال سازی توربو بوست را برای افزایش فرکانس به پردازنده می فرستد. تمام نسخه ویندوز 7 به بالا می توانند از این تکنولوژی پشتیبانی کنند. در این مورد نیز احتیاج به سیستم خنک کننده قوی است تا با افزایش فرکانس و دما پردازنده آسیب نبیند. افزایش فرکانس بر مصرف انرژی تاثیر می گذارد.

هم چنین بخوانید: تکنولوژی Hyper-threading چیست؟

دلیل افزایش قدرت توسط توربو بوست

در پردازنده های چهار هسته ای این فناوری طی چهار مرحله قابل اجرا روی هر هسته است.

آیا فناوری Turbo boost تاثیری در طول عمر باتری دارد؟

مسلما با بهره مندی از قدرت پردازشی بیشتر انرژی بیشتری نیز مصرف می گردد. این مسئله برای کامپیوتر های دسکتاپ مهم نمی باشد. اما در زمان استفاده از لپ تاپ عمر باتری اهمیت می یابد. توربوست بر کاهش دما کمک می کند و تاثیر مثبتی بر روی عمر باتری لپتاب دارد.

آیا پردازنده های AMD دارای قابلیت توربو بوست هستند؟

شرکت اینتل توانست با ارائه این تکنولوژی بر روی پردازده های corei5, corei7 به حل این مشکل کمک کند. همچنین با کاهش فرکانس در زمان اجرای برنامه ها عادی انرژی کمتر و گرمای پایین ایجاد شود. در عین حال این سری از پردازنده ها به هنگام اجرای برنامه های سنگین به طور خودکار تشخیص می دهند که فرکانس پردازنده افزایش یابد.

استفاده از یک سیستم خنک کننده برای پردازنده هایی که از این تکنولوژی بهره می گیرند، ضروری است تا از افزایش بیش از حد دمای آن جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از ضروریات استفاده از تکنولوژی Turbo boost، داشتن یک منبع تغذیه مناسب است تا برق مناسب برای پردازنده فراهم شود.

اگر موارد ذکر شده را رعایت کنید به راحتی می توانید حالت Turbo boost را فعال نمایید. لازم به ذکر است که حالت Turbo boost در واقع نوعی اورکلاک پردازنده می باشد که نحوه فعال شدن آن به شکل خودکار است. در این حالت پردازنده می تواند به بالاترین فرکانس کاری خود برسد و وظیفه خود را انجام دهد. پس از انجام پردازش، پردازنده به شکل خودکار از این حالت خارج شده و به حالت اولیه باز می گردد.

از آن جایی که فعال شدن و استفاده از حالت تکنولوژی Turbo boost حتی برای چند ثانیه هم می تواند موجب افزایش چند برابری دمای پردازنده و اطراف آن شود، بایستی از یک سیستم خنک کننده قوی و متناسب با پردازنده استفاده گردد.  

نتیجه گیری

توربو بوست سی پی یو عملکردی جدید در پردازنده شناخته می شود که هم برای سی پی یوهای اینتل و هم amd کارایی دارد. در نتیجه باعث بهینه سازی پردازنده خواهد شد و نیز سرعت و حرارت آن را در مواقع حساس کنترل خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا