تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

پروتکل TCP/IP چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتکل TCP/IP چیست؟

TCP/IP کوتاه شده عبارت Transmission Control Protocol Internet Protocol می باشد. این پروتکل از پروتکل های TCP و IP تشکیل شده است. پروتکل TCP/IP مهم ترین پروتکل در شبکه های کامپیوتری به خصوص شبکه اینترنت محسوب می شود. پروتکل به قوانینی گفته می شود که به منظور برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع سیستم های کامپیوتری با استفاده از پروتکل ها می توانند با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند. پروتکل TCP/IP هم یکی از این پروتکل ها است که وظیفه آن تعیین روش انتقال اطلاعات و چگونگی ارتباط بین سیستم ها در شبکه می باشد.

tcp/ip

TCP یک پروتکل اتصال گرا (Connection Oriented) است که صحت اطلاعات ارسالی برای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سرعت نسبتا پایینی دارد.

IP یک پروتکل غیر اتصال گرا (Connection Less) بوده و بر خلاف پروتکل TCP بیشتر سرعت برای این پروتکل مهم است تا صحت داده های ارسالی. در شبکه هایی که از پروتکل TCP استفاده می کنند بیت به بیت داده ها پس از ارسال بررسی می شوند به همین دلیل است که سرعت کاهش پیدا می کند، اما در شبکه هایی که بر مبنای پروتکل IP هستند سرعت بسیار مهم می باشد.

ترکیب دو پروتکل IP و TCP پروتکل TCP/IP را تشکیل می دهد که نقاط ضعف و معایب هر یک از این دو پروتکل در TCP/IP پوشش داده شده و یک پروتکل خوب و کارآمد تشکیل داده است.

هم چنین بخوانید: پروتکل FTP و کاربرد آن

پروتکل TCP/IP از چندین پروتکل تشکیل شده است:

  •  Transmission Control Protocol یا TCP: نرم افزار های کاربردی در شبکه توسط این پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
  • User Datagram Protocol یا UDP: این پروتکل در مقایسه با پروتکل TCP از امنیت پایین تری برخوردار است و وظیفه ی آن برقراری  ساده ترین ارتباطات داده ای بین نرم افزار ها در شبکه بر عهده ی این پروتکل می باشد.
  • Internet Protocol یا IP: سیستم های موجود در شبکه توسط این پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
  • Internet Control Messaging Protocol یا ICMP: این پروتکل وظیفه بررسی خطا ها و وضعیت شبکه را بر عهده دارد.
  • Dynamic Host Configuration Protocol یا DHCP: این پروتکل به منظور آدرس دهی خودکار در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتکل TCP/IP از 4 لایه تشکیل شده است که عبارتند از، Internet یا اینترنت، Transport یا انتقال، Application  یا کاربردی و Network Interface یا رابط شبکه. 

لایه های تشکیل دهنده پروتکل TCPIP

موفق باشید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا